Permalänk
Medlem

Att testa sin nya TV?

Jag har precis inhandlat en Samsung QN900B och kommer ha den i vårt renoverade vardagsrum när det blir klart om 1-2 månader men tänkte att det var smart att packa upp och testa den redan nu om det nu skulle vara något fel på den eller om jag inte är nöjd.

Så nu undrar jag hur man bäst testar sin TV/Samsung-TV? Det uppenbara är att köra några tjänster där man vet att man har ett 4k abonnemang så som Netflix, Disney+, Viaplay och Youtube. Detta har jag redan gjort och pillat en del på inställningarna men nu har jag ramlat dit i det lite farliga hålet att jag börjar titta på små detaljer och är då lite osäker på om det är tjänsten, innehållet, TV'n eller inställningarna som inte känns helt 100. Så därav tänkte jag att det kanske fanns tjänster och innehåll som man kan köra som grundtest?

Har ni något som ni alltid gör för att testa era nya TV's som jag bör köra för att säkerställa att jag har ett fullt fungerande exemplar och finns det svagheter i en så pass dyr TV som jag helt enkelt bara skall lära mig leva med?

Permalänk
Medlem

Bästa är att hissa segeln eller införskaffa fysisk media..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vet inte om det samma för tv som med datorskärmar, men backlight bleed kan kanske vara bra att kolla upp.
Eventuella eftersläpningar eller om bilden är grynig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BobbyM:

Jag har precis inhandlat en Samsung QN900B och kommer ha den i vårt renoverade vardagsrum när det blir klart om 1-2 månader men tänkte att det var smart att packa upp och testa den redan nu om det nu skulle vara något fel på den eller om jag inte är nöjd.

Så nu undrar jag hur man bäst testar sin TV/Samsung-TV? Det uppenbara är att köra några tjänster där man vet att man har ett 4k abonnemang så som Netflix, Disney+, Viaplay och Youtube. Detta har jag redan gjort och pillat en del på inställningarna men nu har jag ramlat dit i det lite farliga hålet att jag börjar titta på små detaljer och är då lite osäker på om det är tjänsten, innehållet, TV'n eller inställningarna som inte känns helt 100. Så därav tänkte jag att det kanske fanns tjänster och innehåll som man kan köra som grundtest?

Har ni något som ni alltid gör för att testa era nya TV's som jag bör köra för att säkerställa att jag har ett fullt fungerande exemplar och finns det svagheter i en så pass dyr TV som jag helt enkelt bara skall lära mig leva med?

Vad du vill kolla är att den fungerar och inte har uppenbara fel, likt uppenbart som krossad panel eller andra och inte lika drastiska blemmor likt att det är olika färg och ljusstyrka över ytan. Ju mer man väntar med felrapportera sådant, desto besvärligare blir det för ÅF att betrakta den som DOA.

Om du är inne på det pilliga och detaljerade hållet så är det inte sällan fel på produkten utan materialet du tittar på eller inställningarna. QN900B är bland det bästa som finns och har inga fel i sig, utan det man kan se är sådant som kanske stör sig på som person. Alla gillar inte FALD till exempel eftersom man kan se hur bilden tänder och släcker i zoner. Men det är ju inget du kan reklamera TV:n för.

Permalänk
Medlem

ok. Hittade, men har inte testat följande funktion. Men det kan kanske vara en idé.

https://www.samsung.com/uk/support/tv-audio-video/how-do-i-ru...

Man blir ju lite extra fundersam när Samsung prissänker en Tv från ca 60 000kr till 25 000 kr och det handlar om en model från förra året. Kan det då handla om de sista exemplaren som ev gåt i retur från tidigare kunder som de nu försöker få ut? Om inte så har jag nog gjort årets bästa affär

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

ok. Hittade, men har inte testat följande funktion. Men det kan kanske vara en idé.

https://www.samsung.com/uk/support/tv-audio-video/how-do-i-ru...

Man blir ju lite extra fundersam när Samsung prissänker en Tv från ca 60 000kr till 25 000 kr och det handlar om en model från förra året. Kan det då handla om de sista exemplaren som ev gåt i retur från tidigare kunder som de nu försöker få ut? Om inte så har jag nog gjort årets bästa affär

Väldigt vanligt med sånna reor på TV apparater köpte en tv för 15k med rekommenderat pris på 30k och då var den inte ens en ett år gammal modell.