Handhållna Playstation Portal kostar 2 600 kronor

Permalänk
Skrivet av Electrizer:

Jag tycker det är förvånande att många här på forumet är så negativt inställda till all ny teknik som släpps. Det går alltid att vända till något negativt, oavsett om det är en mjukvaru eller hårdvarugrej.

Sweclockers har ju alltid varit så Fick mig att tänka på det här igen.

Det är ju kul att det kommer lite nya lösningar på att kunna spela på sin konsoll. Finns säkert något accessibility-behov den kan fylla också.

Permalänk

Står att den funkar med Playstation remote play, vilket sänds över wifi. Så om man använder sin mobil med internet delning så bör väl inget hindra dig från att spela utanför hemmet ?

Permalänk
Medlem

Tänk att man en gång i tiden kunde köpa en Playstation Portable, en komplett bärbar konsoll, för samma pris.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Tänk om det varit PS4 Portable med stöd för Streaming och sånt… detta är bara ett dåligt skämt

Permalänk
Medlem

Blir förvånad om den säljer i mer än 7 exemplar faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrizer:

Jag tycker det är förvånande att många här på forumet är så negativt inställda till all ny teknik som släpps. Det går alltid att vända till något negativt, oavsett om det är en mjukvaru eller hårdvarugrej.

Tror att många inte har något emot ny teknik alls.
I det här specifika fallet tror jag det har mer att göra med vad Sony kunnat göra för att ge mervärde till en maskin som trots allt kommer att bli relativt dyr för vad man får.

Skulle man kunnat spela PS1/PS2/PS4 på den tror jag det hade varit helt andra tongångar från många av oss, även om priset blivit marginellt högre.

För egen del bör vi tacka alla som påpekar vad som gör en produkt mindre bra för dem.
I teorin borde Sony vara intresserade av vad potentiella kunder tycker också.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Tror att många inte har något emot ny teknik alls.
I det här specifika fallet tror jag det har mer att göra med vad Sony kunnat göra för att ge mervärde till en maskin som trots allt kommer att bli relativt dyr för vad man får.

Skulle man kunnat spela PS1/PS2/PS4 på den tror jag det hade varit helt andra tongångar från många av oss, även om priset blivit marginellt högre.

För egen del bör vi tacka alla som påpekar vad som gör en produkt mindre bra för dem.
I teorin borde Sony vara intresserade av vad potentiella kunder tycker också.

Jojo jag förstår synpunkterna.
Jag vill inte peka ut någon specifik men långt ifrån alla kommer med konstruktiv och användbar kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tänk om det varit PS4 Portable med stöd för Streaming och sånt… detta är bara ett dåligt skämt

PS4 Portable är ju en intressant fråga. Steam Deck presterar ju ungefär i paritet med den konsolen. Det känns ju som om Sony utan problem hade kunnat få AMD att designa en systemkrets som var 100 procent kompatibel med den som finns i PS4 och placerat den i en bärbar enhet. Men det är väl så enkelt som att Sony tvingas till en mängd olika ekonomiska överväganden, bland annat hur en sådan produkt skulle påverka försäljningen av PS5 och i förlängningen spelutvecklingen på den konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tänk om det varit PS4 Portable med stöd för Streaming och sånt… detta är bara ett dåligt skämt

Jag förstår nog inte riktigt önskemålet av en PS4 Portable. PS4 är ju en utgående plattform och varför skulle Sony storsatsa på en ny plattform som bygger på den och dess spel? Eller menade du en "PS5 Portable " kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morbidruu:

Står att den funkar med Playstation remote play, vilket sänds över wifi. Så om man använder sin mobil med internet delning så bör väl inget hindra dig från att spela utanför hemmet ?

Det ska fungera. Du kan använda Wifi vart som, den streamar till din PS5 i ditt hem. Har du en starlink så kan du vara ute på segelbåten och spela på din Playstation Portal

Citat:

**Requires broadband internet Wi-Fi with at least 5Mbps for use. For a better play experience, a high-speed connection of at least 15Mbps is recommended."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrizer:

Jojo jag förstår synpunkterna.
Jag vill inte peka ut någon specifik men långt ifrån alla kommer med konstruktiv och användbar kritik.

Ibland finns det ingen konstruktiv och användbar kritik. Ibland är en produkt helt enkelt fundamentalt dålig, och borde aldrig ha lämnat idéstadiet.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av majo889:

Jag förstår nog inte riktigt önskemålet av en PS4 Portable. PS4 är ju en utgående plattform och varför skulle Sony storsatsa på en ny plattform som bygger på den och dess spel? Eller menade du en "PS5 Portable " kanske?

Precis, det vore stategiskt hål i huvudet.

Frågan är när man kan göra nått portabelt som kan spela PS5-spel (med reducerad grafik).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Det ska fungera. Du kan använda Wifi vart som, den streamar till din PS5 i ditt hem. Har du en starlink så kan du vara ute på segelbåten och spela på din Playstation Portal

Är detta sant bör artikeln uppdateras för att reflektera detta. Att kunna streama till sin PS5'a via vilket WiFi som helst, istället för bara på samma lokala WiFi enheten är uppkopplad mot, är ju enorm skillnad.

Det skulle ta produkten från "ptja, vore väl najs att ha i vissa situationer", till "var har du varit hela mitt liv?!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Är detta sant bör artikeln uppdateras för att reflektera detta. Att kunna streama till sin PS5'a via vilket WiFi som helst, istället för bara på samma lokala WiFi enheten är uppkopplad mot, är ju enorm skillnad.

Det skulle ta produkten från "ptja, vore väl najs att ha i vissa situationer", till "var har du varit hela mitt liv?!".

Ja det är lite oklar formulering på sweclockers. "Konsolen fungerar inte fristående, utan kan endast spela spel strömmat från din Playstation 5 via Remote Play." Vilket stämmer, och det innebär att du kan spela från sommarstugan, jobbet, tåget, skolan eller egna hemmet. Däremot har den inget SIM-kort, så du måste vara uppkopplat till Wi-Fi. Men jag tror inte steamdeck eller Nintento Switch har SIM-kort heller, de kräver Wi-Fi för streaming också.

FZ skrev tokfel. De skrev motsatsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av majo889:

Jag förstår nog inte riktigt önskemålet av en PS4 Portable. PS4 är ju en utgående plattform och varför skulle Sony storsatsa på en ny plattform som bygger på den och dess spel? Eller menade du en "PS5 Portable " kanske?

Skrivet av ipac:

Precis, det vore stategiskt hål i huvudet.

Frågan är när man kan göra nått portabelt som kan spela PS5-spel (med reducerad grafik).

"med reducerad grafik" är väl ungefär hur du landar i varför någon skulle föreslå "PS4 Portable" istället för något som kräver något slags specialversion av spelen.

Ur ett tekniskt perspektiv låter det klart rimligare, för den delen även ur ett användarperspektiv (enormt spelbibliotek tillgängligt osv) om man bortser från just specifikt marknadsföringsperspektivet.
Det är väl där idén förmodligen dör, folk lär väl inte vilja köpa något som "låter gammalt". De köper hellre något som inte kan driva spel öht utan bara duger till strömning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Precis, det vore stategiskt hål i huvudet.

Frågan är när man kan göra nått portabelt som kan spela PS5-spel (med reducerad grafik).

Utopin, och kanske det folk förväntade sig av denna enhet, är väl just detta upplägg. Vilket är en konstig förväntning, för det har ju varit känt länge att denna enhet bara är streaming.

Jag är dock nyfiken på hur det går till i spelutvecklandet, om det är så "enkelt" som att utvecklare får uppdatera sina befintliga spel till att köra lägre upplösning, låg nivå på texturer och allt annat grafikmässigt för att anpassa sig till en "PS5 Portable". Det låter enkelt men är garanterat inte det alls. Kan Sony ens kräva det av spelutvecklarna, att retroaktivt bygga om äldre spel för att dom släpper en ny hårdvara. Låter komplicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Den riktar sig mot mig som bor i liten lägenhet med små barn och sambo som vill titta på tv på kvällarna. 2600:- är ju lite pengar men billig tillfällig lösning. Mycket billigare och mindre huvudvärk än att flytta till större.

Köper man inte hellre ytterligare en tv som man kan ställa i ett annat rum, för att få bort barnen då de tenderar till att väsnas en del...?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd

Ser verkligen fram emot denna både när tv’n är upptagen men även när man ligger i sängen eller i soffan och lökar så skulle det vara skoj att bara kunna spela lite.

Blir ett garanterat dag 1 köp, helt klockren produkt för våran familj.

Permalänk
Medlem

Snålt att den inte var 120hz i.o.m. att det bara är full HD

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av majo889:

Jag förstår nog inte riktigt önskemålet av en PS4 Portable. PS4 är ju en utgående plattform och varför skulle Sony storsatsa på en ny plattform som bygger på den och dess spel? Eller menade du en "PS5 Portable " kanske?

Jag menar absolut PS4

Dagens tillverkningsteknik skulle tillåta den prestandan i bärbart format (liknande steam deck)
Spelbiblioteket är enormt, 90% av alla PS5 spel finns ju till båda
Kan spela offline och inte inom WIFI-räckvidd med PS5
Streama och spela från Sony
Andra tjänster som Netflix och liknande

Det hade varit stora poängen med att tving alla spel att släppas till PS4 också, en helt logisk vidareutveckling av hela affärsidén

Och hade matchat prisbilden ganska väl (kanske till och med skulle kunna vara dyrare?)

Tänk dig cross-save och fortsätta samma spel handhållet när du inte får låna TVn längre…

Hade varit sjukt nice och inget som andra lätt hade matchat

PS5 portable hade väl inte ens Asus Ally klarat? Svårt att motivera 100W handhållet med 30minuter batteritid

Permalänk
Medlem

Inte en produkt för mig då jag är ensamboende. Ser detta som ett komplement (om än dyrt) för hushåll med fler personer där tvn är upptagen. För det priset så kunde det iaf varit en oled-skärm. Men den ser iaf rätt bekväm ut.

Edit: Den verkar sakna bluetooth. Varför?!

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det hade varit stora poängen med att tving alla spel att släppas till PS4 också, en helt logisk vidareutveckling av hela affärsidén

Det är tvärtom en helt ologisk vidareutveckling då det står i rakt motsats till nuvarande idé/strategi och något av ett självmord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menar absolut PS4

Dagens tillverkningsteknik skulle tillåta den prestandan i bärbart format (liknande steam deck)
Spelbiblioteket är enormt, 90% av alla PS5 spel finns ju till båda
Kan spela offline och inte inom WIFI-räckvidd med PS5
Streama och spela från Sony
Andra tjänster som Netflix och liknande

Det hade varit stora poängen med att tving alla spel att släppas till PS4 också, en helt logisk vidareutveckling av hela affärsidén

Och hade matchat prisbilden ganska väl (kanske till och med skulle kunna vara dyrare?)

Tänk dig cross-save och fortsätta samma spel handhållet när du inte får låna TVn längre…

Hade varit sjukt nice och inget som andra lätt hade matchat

PS5 portable hade väl inte ens Asus Ally klarat? Svårt att motivera 100W handhållet med 30minuter batteritid

Jag förstår till viss del hur du tänker, men det känns som att det hade varit en produkt med ganska kort livslängd? Hur länge tror du PS4an kommer leva? Och varför är det en bra ide att tvinga spelutvecklare att fortsätta göra spel till PS4an?

Bakåtkompatibilitet för PS4 spel är ju en sak men att satsa på att bygga upp en helt ny hårdvaruplattform och knyta den till PS4an känns inte alls som den logiska vidareutveckling, men jag kanske missförstår dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"med reducerad grafik" är väl ungefär hur du landar i varför någon skulle föreslå "PS4 Portable" istället för något som kräver något slags specialversion av spelen.

Nej det är inte alls ungefär vad man landar i eftersom mjukvarutvecklingen har fasats över till PS5; hos så väl förstapart som tredjepartsutvecklare.

MS gick t.o.m. nyligen ut med att utvecklingen till förra generationen har avslutats helt och hållet (för förstaparts då men tanken är ju att tredjeparts tids nog växlar över). Att Sony i det läget skulle gå ut med att utvecklingen till förra generationen är obligatorisk (vilket i princip hade varit ett måste om den nya produkten ska ha nått liv framför sig) hade varit en duktig blunder.

Citat:

Ur ett tekniskt perspektiv låter det klart rimligare, för den delen även ur ett användarperspektiv (enormt spelbibliotek tillgängligt osv) om man bortser från just specifikt marknadsföringsperspektivet.
Det är väl där idén förmodligen dör, folk lär väl inte vilja köpa något som "låter gammalt". De köper hellre något som inte kan driva spel öht utan bara duger till strömning.

Det är som sagt inte bara marknadsföringen som fallerar. Hela produkt och mjukvaruutvecklings-strategin faller.

Permalänk
Skrivet av AlanBean:

Ser verkligen fram emot denna både när tv’n är upptagen men även när man ligger i sängen eller i soffan och lökar så skulle det vara skoj att bara kunna spela lite.

Blir ett garanterat dag 1 köp, helt klockren produkt för våran familj.

Samma här. Kommer att använda den på tåget, i sommarstugan osv. Kan förhoppningsvis spara några hundringar genom att beställa den från ett annat europeiskt land och slippa alla tramsiga skatter och avgifter som Sverige lägger ovanpå MSRP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majo889:

Utopin, och kanske det folk förväntade sig av denna enhet, är väl just detta upplägg. Vilket är en konstig förväntning, för det har ju varit känt länge att denna enhet bara är streaming.

Har iofs inte sett nån som trott att Project Q/Portal ska kunna spela PS5-spel...

Mera att den är lite i vägen för en (högst) eventuell framtida PS5 Portable.

Citat:

Jag är dock nyfiken på hur det går till i spelutvecklandet, om det är så "enkelt" som att utvecklare får uppdatera sina befintliga spel till att köra lägre upplösning, låg nivå på texturer och allt annat grafikmässigt för att anpassa sig till en "PS5 Portable". Det låter enkelt men är garanterat inte det alls.

Det hade varit messy. Det är en lätt sak att få spelet att rendera i en avsevärt mindre krävande form men det är svårare att [utan nån form av manuell övervakning och anpassning] ge nån form av garanti på slutresultatet när det gäller såväl visuellt som prestandamässigt.

I praktiken så hade det inneburit ett nytt "mode" (likt performance och resolution mode, eller kanske mer exakt som portable vs docked mode på Switch) som utvecklare måste supporta. Säg "Eco mode".

I den bästa av världar (i den portabla hårdvarans perspektiv) så har detta Eco mode funnits sen dag 1 i SDKn. Att införa det i halvtid är förstås mer messy. Iaf när man går nedåt i prestanda (att införa nya modes då man går upp är ju enklare, vilket är precis vad som kommer hända i och med lanseringen av Pro).

Men högst troligt finns inte något sådant i SDKn. Det hade sipprat ut sen länge sen.

På så vis så är ju MS klart mer rustade för en portabel variant. De har ju haft mandatory krav på att spelen ska funka i "Eco mode" sen dag 1 (aka Series S).

Citat:

Kan Sony ens kräva det av spelutvecklarna, att retroaktivt bygga om äldre spel för att dom släpper en ny hårdvara. Låter komplicerat.

Tror iofs inte att de hade behövt tvinga tredjeparts att stödja hela back-katalogen. Endast att man får med sig "tillräckligt många" äldre spel och att alla nya spel (det är ju ändå där mesta av pengarna ligger) garanteras.

Tror man hade kunnat komma fram till en acceptabel lösning för mjukvaran [för såväl kunder som utvecklare, även än ej 100% tipptopp]. Svårigheten ligger mer i hårdvaran. Även om man halverar CU-antalet och sänker GPU-klockan en så är det nog ändå svårt att få såväl effektåtgång och ekonomi att gå ihop. Så att det INTE finns några tecken på PS5 Portable är på gång är ju inte direkt överraskade... Men det är nog vad Sony hade behövt för att bättre konkurrera med Switch/Switch 2.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte heller något större syfte med produkten, men jämfört med en Dualsense edge så ser den ju prisvärd ut..
Jag är mer frustrerad över att Edge inte kan gå ner till en rimlig prislapp.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det bara jag som reagerar på namnet?

"Portal" är ju ett spel av Valve, som innehåller orange:a och blåa portaler, väldigt lika de som visas på bilden.

Valve råkar ju även tillverka Steam Deck som är en konkurrent till detta, så det borde väl finnas någon viss förväxlingsrisk varumärkesmässigt?

Jag tror den här produkten kommer behöva byta namn

Permalänk
Medlem

Vilken jävla SUPERFULLTRÄFF detta hade varit om den hade haft stöd för streamade spel från sonys servrar, i stället för att man bara kan steama från en egen PS5.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Varför inte bara göra en ny Vita istället? Bör inte AMD ha en liten APU krets som drar rätt lite som man hade kunnat spelat fullfjädrade spel på i typ 720P eller dylikt(på en så pass liten skärm så behövs inte den upplösningen)

Så kan man antingen streama, alternativt "ta med sitt Playstation" på resande fot. Där hade också kunnat skapas spel specifikt designade för den som hade kunnat vara launch titlar, spel som lämpar sig för lite kortare spel tider när man är på resande på fot.

Jag tror det hade sålt, tänk om Sony hade haft en JRPG man hade kunnat spela på resande fot exempelvis.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti