Asus lanserar 32-tums 4k-skärm med QD-OLED

Permalänk
Skrivet av medbor:

Nu kommer alla gnäll som vanligt:
- inte 40”
- inga inbränningar för mig
- inte UW
- varför är den inte böjd
- jag behöver minst 95W USB-PD
- vadå inte bild och laddning med samma kabel?!
- …

Detta är nog en av, för att inte säga den bästa, skärmen för spelande någonsin. Bara var glada för utvecklingen istället!

Mitt enda klagomål är designen. Ja, och kanske det där med USB-PD.

Vill inte ha en skärm som ser ut så här:

Vill ha avskalad design så att det som visas på själva bildskärmen är det som får fokus.
Den där hakan med ROG-loggan gör mig nästan förbannad. 😆

Får väl invänta denna som 32-tummare och se hur den ter sig:

https://euro.dough.tech/products/spectrum-black

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av norrby89:

Detta är iallafall ett ste åt rätt håll Men stör mig något så otroligt på hur stagnerad bildskärmsmarknaden är, känns nästan som att den står still och att det bara är 10 000kr + är där det händer något =/

Stämmer rätt bra. 10 000+ är det nya 8 000+ kronor vilket är rimligt med tanke på inflation.

2015 när 1440p/144-skärmar var hetaste gröten kostade de alla runt 7–9 000 kronor och det var samma reaktioner då om priser och utveckling.

Nu kostar en vettig 1440p/144-skärm runt hälften av detta och är sällan bättre. Bara billigare.

Samma sak med dåtidens nya 4K/144-skärmar som för 4–5 år sedan kostade 10 000 – 12 000 kronor. Mer om du ville ha FALD etc. Nu börjar priserna krypa nedåt med tillfälliga reor ned mot hälften. Kvaliteten ligger också still.

Så om du väntar 4–5 år lär du kunna se dagens nya och heta skärmar för snart hälften av vad dagens lanseringar kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Stämmer rätt bra. 10 000+ är det nya 8 000+ kronor vilket är rimligt med tanke på inflation.

2015 när 1440p/144-skärmar var hetaste gröten kostade de alla runt 7–9 000 kronor och det var samma reaktioner då om priser och utveckling.

Nu kostar en vettig 1440p/144-skärm runt hälften av detta och är sällan bättre. Bara billigare.

Samma sak med dåtidens nya 4K/144-skärmar som för 4–5 år sedan kostade 10 000 – 12 000 kronor. Mer om du ville ha FALD etc. Nu börjar priserna krypa nedåt med tillfälliga reor ned mot hälften. Kvaliteten ligger också still.

Så om du väntar 4–5 år lär du kunna se dagens skärmar för snart hälften av vad dagens lanseringar kostar.

Fast kommer priset verkligen gå ner?

Satt själv och kollade på dom billigare ultrabreda skärmarna när dom kom, och priset på dom billigare 1440p 34" är fortfarande runt 4000kr och ända skillnaden är att dom gått från 60/75hz till 100-144hz.

Inte direkt någon enorm utväckling i dom lägre prisklasserna, ända som hänt där är mer eller mindre att tn paneler har ersatts av ips/va och uppdareringsfrekvensen har gått från 60 till 100-144hz

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Inte direkt någon enorm utväckling i dom lägre prisklasserna, ända som hänt där är mer eller mindre att tn paneler har ersatts av ips/va och uppdareringsfrekvensen har gått från 60 till 100-144hz

Fast att gå från TN och 60Hz till IPS 144Hz är nog vad jag skulle kalla "enorm" utveckling. Givet samma pris.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av norrby89:

Fast kommer priset verkligen gå ner?

Satt själv och kollade på dom billigare ultrabreda skärmarna när dom kom, och priset på dom billigare 1440p 34" är fortfarande runt 4000kr och ända skillnaden är att dom gått från 60/75hz till 100-144hz.

Inte direkt någon enorm utväckling i dom lägre prisklasserna, ända som hänt där är mer eller mindre att tn paneler har ersatts av ips/va och uppdareringsfrekvensen har gått från 60 till 100-144hz

När jag 2015 testade de första UW-skärmar med 1440p/3440x1440-upplösning (IPS och VA) kostade de runt 10 000–12 000 kronor. Och det var inte alltid jättebra modeller. 75 Hz var ofta en övre gräns då och endast de dyraste hade 120 eller 144 Hz-kapacitet.

När du ovanför jämför med budgetmodellerna på 4 000 kronor jämför du ett utbud som redan är flera år in i prispressandet. Dessa kommer inte sjunka allt för mycket mer i pris. Och de lär heller inte utvecklas mer. Istället ersätts de modellerna med tiden av modernare teknik som till slut också pressas nedåt i pris.

Det är samma historia med andra kategorier. 1080p/240 Hz kostade nytt runt 6–7 000 kronor och idag får du betala ungefär hälften. Ingen större förändring i kvalitetsnivå.

Backar man långt tillbaka är det samma historia. Görs till exempel inga 1440x900-skärmar längre. När dessa kostade som minst hände heller ingenting med utvecklingen. Det blev bara billigare och billigare och till slut försvann de när man gick över till 1920x1080 som basformat.

Permalänk

Låter som den ultimata skärmen i det att den är någorlunda stor, rak och har power delivery. Egenskaper utöver det är bara bonus.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Fast att gå från TN och 60Hz till IPS 144Hz är nog vad jag skulle kalla "enorm" utveckling. Givet samma pris.

Fast dom billiga ips planerna har inte direkt varit någon höjdare häller, sure bättre färger men på bekostnad av enorm ips glow och andra bekymmer. Så helheten i mitt tycke är densamma, sure vissa saker är bättre men har kommit på bekostnad av nya negativa effekter.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skäggig legend

Kalas juh! Det lutar fortfarande åt en 27GR95QE för mig Får inte plats med större i min grotta. Önskar jag fick uppleva text etc innan jag köpte men det finns ingenstans att titta på irl x)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vilken annan tillverkare har i dagarna papperslanserat en skärm som har det nödvändiga DP80-stödet som krävs för att få 4K/240 med ohämmad bandbredd?

Jag förutsätter att du vet att Asus är "dåliga" eftersom det finns just alternativa skärmar att jämföra med. Nyfiken faktiskt. Finns mycket jag inte hinner med och därmed missar.

Det här är första skärmen annonserad i den här klassen och den använder en Samsung panel. Den ska släppas 2024 . Det lär komma fler skärmar med samma panel från andra tillverkare. Kanske någon som väljer att supporta DP2.1.

Det som är dåligt är att det här är en entusiastskärm i högre klassen, då tycker man de borde kunna sätta dit senaste tekniken på allt, även interface. Inte snåla på det. Jag är lite nyfiken på varför du tycker det är ok att man inte väljer att lägga till senaste tekniken där också i en skärm som verkligen pressar all tillgänglig bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vilken annan tillverkare har i dagarna papperslanserat en skärm som har det nödvändiga DP80-stödet som krävs för att få 4K/240 med ohämmad bandbredd?

Jag förutsätter att du vet att Asus är "dåliga" eftersom det finns just alternativa skärmar att jämföra med. Nyfiken faktiskt. Finns mycket jag inte hinner med och därmed missar.

Sökte lite på skärmen på nätet om vad andra sagt, och så att på flera ställen dök det upp kommentarer om just att de snålat med bara DP 1.4, vilket känns konstigt på en skärm i premiumklassen planerad att släppas 2024.

Permalänk
Medlem

Vincent Teoh sa i en kommentar att han såg mindre textproblem på denna panel tack vare nya pixelstrukturen.

https://twitter.com/vincent_teoh/status/1693988996144374134
"I saw less colour fringing than on 1st-gen QD-OLED monitors, owing to modified subpixel shape (more rectangular)."

Permalänk

Man kommer ju bränna in siluetten av windows taskbar, det är trots allt OLED skärm

Visa signatur

ʜᴀʟᴏɢᴇɴ - ᴜ ɢᴏᴛ ᴛʜᴀᴛ
0:32 ━❍──────── -3:08
↻ ⊲ Ⅱ ⊳ ↺
VOLUME: ▁▂▃▅▆▇ 100%

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fulci:

Sökte lite på skärmen på nätet om vad andra sagt, och så att på flera ställen dök det upp kommentarer om just att de snålat med bara DP 1.4, vilket känns konstigt på en skärm i premiumklassen planerad att släppas 2024.

Fast har de som kommenterat verkligen tittat upp vilka tekniska skillnader det blir i praktiken? Eller kommenterar de "dåligt – endast DP 1.4" för att de vill ha senaste tekniken utan att riktigt tänka efter hur det faktiskt fungerar?

Retorisk fråga såklart. Fast detta är så typiskt så fort det idén finns om modernare teknik. Mycket enklare att på reflex muttra över saken och skriva syrliga kommentarer. Att upplysa sig själv om och hur när tekniken gör nytta samt vad som faktiskt är genomförbart i praktiken kräver ju så enormt mycket mer arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RyanGosling:

Man kommer ju bränna in siluetten av windows taskbar, det är trots allt OLED skärm

Det är bra att man kan flytta taskbaren till olika platser i Windows 11, eller hur Microsoft. ; )

Permalänk
Medlem
Skrivet av RyanGosling:

Man kommer ju bränna in siluetten av windows taskbar, det är trots allt OLED skärm

I hur många år kommer folk skriva den här bullshiten? Jag väntar fortfarande på min första inbränning på 15" Xtendtouch Pro, LG 48CX, 77C1, 42C2, Alienware 34" QDOLED, samt alla OLED telefoner man har ägt sen 2013. Den dagen du börjar se en liten inbränning vid en viss specifik nyans av enfärgad bakgrund så är det dags för en ny skärmuppgradering ändå. Eller så lever du med det, skärmer går inte sönder för någonting du 99% aldrig ser ändå. På IPS/VA paneler kan man se banding/ips-glow/backlight bleed från dag ett men ändå så väljer folk detta över den lilla möjlighet till inbränning i en framtid långt långt borta. /facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av RyanGosling:

Man kommer ju bränna in siluetten av windows taskbar, det är trots allt OLED skärm

Sitter med Oled. Går alldeles utmärkt att dölja taskbar. En vanesak och jag uppskattar de få extra pixlarna i höjdled som frigörs dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Var har du hittat priset?

I min hjärna. Var hittar du på värden du gissar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

I min hjärna. Var hittar du på värden du gissar?

Kom på att du kanske menade amerikanske priset.
Härifrån: https://youtu.be/Rj4F_yuyYkk?si=foSQbyjzUNC_xMiE

Permalänk
Avstängd

Fan vad najs, vad för pris kan vi tänka oss ungefär ?

Permalänk
Medlem

Förbättringen i pixelstrukturen är ett stort plus. Undrar om detta även blir standard för panelerna till TV.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

Förstår inte folk som vill ha större skärm än 32". 32 är redan väldigt stort

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Skrivet av headphoneninja:

I hur många år kommer folk skriva den här bullshiten? Jag väntar fortfarande på min första inbränning på 15" Xtendtouch Pro, LG 48CX, 77C1, 42C2, Alienware 34" QDOLED, samt alla OLED telefoner man har ägt sen 2013. Den dagen du börjar se en liten inbränning vid en viss specifik nyans av enfärgad bakgrund så är det dags för en ny skärmuppgradering ändå. Eller så lever du med det, skärmer går inte sönder för någonting du 99% aldrig ser ändå. På IPS/VA paneler kan man se banding/ips-glow/backlight bleed från dag ett men ändå så väljer folk detta över den lilla möjlighet till inbränning i en framtid långt långt borta. /facepalm

Finns massor som fått inbränningar, särskilt på din Alienware 34. Problemet är väl att de flesta inte erbjuder en inbränningsgaranti som Dell bland annat gör, och då är det inte så attraktivt att köpa en skärm för 20k

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gunziee95:

Finns massor som fått inbränningar, särskilt på din Alienware 34. Problemet är väl att de flesta inte erbjuder en inbränningsgaranti som Dell bland annat gör, och då är det inte så attraktivt att köpa en skärm för 20k

Har du några exempel på detta? Försöker inte tillrättavisa utan få insyn.

För begreppet "burn in" används som slasktrattsterm för allt möjligt, inklusive tillfällig retention som uppstår på kort tid och klingar av på minuter. Något som för övrigt drabbar ca 30 procent av alla spel-LCD:er jag testat. Bara att användarna av dessa LCD:er inte sitter och letar efter "burn in" stup i kvarten och kanske aldrig märker att retention är ett vanligt problem på LCD:er.

Tumregeln från alla verkliga inbrännigar med permanenta skador är hård körning i 3000+ timmar med samma grafik om och om igen. Vilken man kan nå om man spelar säg ca 5 timmar om dagen i två år med ljusstyrkan på max hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Kryllar det inte med 1440p skärmar i 32"? Men med samma specs I övrigt kanske är mer ovanligt förstås.

Är inte detta löst med moderna paneler? Har för mig LGs 2017 TV modeller löste det, 2016 brände lättare in. Men visst, nog är det något man tänker på.

Nej det är tyvärr inte löst, vissa har lite olika features för att minska problemet. Men finns ingen garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

I hur många år kommer folk skriva den här bullshiten? Jag väntar fortfarande på min första inbränning på 15" Xtendtouch Pro, LG 48CX, 77C1, 42C2, Alienware 34" QDOLED, samt alla OLED telefoner man har ägt sen 2013. Den dagen du börjar se en liten inbränning vid en viss specifik nyans av enfärgad bakgrund så är det dags för en ny skärmuppgradering ändå. Eller så lever du med det, skärmer går inte sönder för någonting du 99% aldrig ser ändå. På IPS/VA paneler kan man se banding/ips-glow/backlight bleed från dag ett men ändå så väljer folk detta över den lilla möjlighet till inbränning i en framtid långt långt borta. /facepalm

Min och mååååånga Samsung s8 fick mycket inbränning under första året.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Har du några exempel på detta? Försöker inte tillrättavisa utan få insyn.

För begreppet "burn in" används som slasktrattsterm för allt möjligt, inklusive tillfällig retention som uppstår på kort tid och klingar av på minuter. Något som för övrigt drabbar ca 30 procent av alla spel-LCD:er jag testat. Bara att användarna av dessa LCD:er inte sitter och letar efter "burn in" stup i kvarten och kanske aldrig märker att retention är ett vanligt problem på LCD:er.

Tumregeln från alla verkliga inbrännigar med permanenta skador är hård körning i 3000+ timmar med samma grafik om och om igen. Vilken man kan nå om man spelar säg ca 5 timmar om dagen i två år med ljusstyrkan på max hela tiden.

Jag har väl egentligen bara det jag läser på reddit OLED_GAMING och ultrawidemasterrace. Där just den är väldigt vanlig och att många i just de forumen får inbränningar, och då är det permanenta sådana som ej går bort.

Rthings test visar också att QD-oled panelen har enklare att få inbränningar än LG'S WOLED

Detta behöver ju inte överhuvudtaget betyda att majoriteten får det. Men jag skulle ju ändå vilja säga att en inbränningsgaranti skulle behövas så man kan känna sig tryggare.

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunziee95:

Detta behöver ju inte överhuvudtaget betyda att majoriteten får det. Men jag skulle ju ändå vilja säga att en inbränningsgaranti skulle behövas så man kan känna sig tryggare.

Alienware ger vad jag vet en 3-årig garanti som även täcker inbränningar på just de paneler du pratat om.

Permalänk
Medlem

Blev ju extremt sugen på en normalstor 4k oled skärm... Men är osäker på om den är bättre än LG 27GR95QE?

Kommer detta vara någon ny generation av QD-oled paneler? Är de inte någon förbättring sen sist så är LG 27GR95QE med WOLED mer intressant för mig tyvärr

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av gurkburk92:

Min och mååååånga Samsung s8 fick mycket inbränning under första året.

Det finns en ständigt återkommande logiskt kullerbytta runt teknik som är av typen "jag hade en OLED och eftersom jag hade en OLED har jag nu en klar och tydlig åsikt om hur alla andra OLED är och kommer att vara".

Samsung S8 är en mobiltelefon med 5,8 tums OLED-skärm från 2017. Som då peakade på 1000+ nits. Jag har ingen koll på om det var faktiska permanenta inbränningar inom första året. Eller bara mängder av retention vilket är fullt väntat med 2017 års teknik med 1000+ nits på en liten display (och därmed små subpixlar) med minimala möjligheter till värmeavledning av själva displayen. Förmodligen både och. Jag vet inte. Mobiltelefoner är inte riktigt på min horisont.

Detta säger inget om hur en OLED-skärm med en annan tillverknings- och teknikprocess, från en annan generation i en annan storlek och med ett annat användningsområde kommer fungera. Begreppet "OLED" beskriver endast teknikprincipen och inte produkten. Med facit i hand kan man i alla fall säga att tillverkarna själva körde – och tillät användaren köra – de första generationerna OLED-paneler för hårt.

Man kan dra en parallell med bilars tillverkning och utveckling. Där en OLED-panel från 2017 som en bil från 50-talet. Principen är fortfarande samma. Men det har hänt en del med både tekniken och dess användning.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Alienware ger vad jag vet en 3-årig garanti som även täcker inbränningar på just de paneler du pratat om.

Ja dell har. Men vi vet inte ännu om ASUS erbjuder det på denna som kommer. Samsung erbjuder inte, inte klart om LG erbjuder heller

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF