Permalänk
Medlem

Hur beräkna nätagg?

Tjena,

Jag håller på och bygger en fläktlös dator. Hur skall jag tänka kring nätagg?

Moderkortet är ett Asus z790 och CPU'n i9-13900KF. Hur många watt kommer jag behöva? Grafikkort behöver inte räknas med då det har ett eget nätagg.

/Magnus

Permalänk
Medlem

i9-13900KF är ju lite lurig i att den kan använda en massa ström om den har bra kylning (vilket förmodligen inte är fallet i en fläktlös dator...) I Sweclockers test får dom systemet att dra upp mot 500W i värsta fall- men med rätt power settings lär du kunna hamna betydligt lägre. Tror man kan få det att funka bra på 300W eller till och med lägre. i9-13900KF känns dock som fel CPU för fläktlös dator. Intel har ju flera varianter av den som drar mindre från början (och AMDs alternativ kanske är ännu bättre). Men går såklart att köra 13900kf, men du kommer inte få ut allt du kan från den med stor sannolikhet.

Permalänk
Medlem

Jag bygger ett fläktlöst monster. Har redan processorn och 4090-kortet. Allt vattenkylt.

Men 500 watt borde iallafall räcka för moderkort och CPU?

Det enda jag har utöver är en M2-SSD.

Ja, och 4090-kortet men det har ett eget 700 watts nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Jag bygger ett fläktlöst monster. Har redan processorn och 4090-kortet. Allt vattenkylt.

Men 500 watt borde iallafall räcka för moderkort och CPU?

Det enda jag har utöver är en M2-SSD.

Ja, och 4090-kortet men det har ett eget 700 watts nätagg.

Bör funka - tror du att du kan pressa 13900k kanske gå upp lite över 500W inte är dumt - 650W kanske men behövs nog egentligen inte.

Lite nyfiken vad du ska bygga som kyler en 13900k och ett 4090 utan fläktar. Vad kör du för radiator på det?

Permalänk
Medlem

Grejerna kom idag. Inet är sjukt snabba ibland! Beställde kl 16:30 igår.

Jag kommer köra fyra st radiatorer som är cirka 400x80mm och 60mm tjocka. Sedan en "luftpump" typ som flyttar luften utan ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Jag kommer köra fyra st radiatorer som är cirka 400x80mm och 60mm tjocka. Sedan en "luftpump" typ som flyttar luften utan ljud.

Snabbaste sättet att beställa pingvinstänger helt klart!
Rapportera gärna hur väll det funkar sen - kommer ta tid att värma upp i varje fall med så stor massa

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av SnabelostSWE:

Nu blev jag nyfiken, kan du länka till denna "luftpump" som du talar om?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Den finns inte än