Förnya Mobil Bank-ID kan komma att kräva giltigt pass eller nationellt ID

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kommer att bli en handling som inte gäller som id utan bara handlar om behörigheten att framföra en viss fordonstyp och identifieringen får ske separat, så funkar det redan i många andra läder (framförallt inom EU) och även i Sverige för förarbevis för andra fordonstyper, det svenska körkortet är idag en udda handling.

Körkortet är ju inte ens problemet. De som inte har medborgarskap kan idag enbart få körkort, Skatteverkets id-kort och SIS-märkt id-kort från jobbet – ingen av dessa har NFC.

Pass för annat land hjälper dig inte här då det inte innehåller ditt svenska personnummer.

Problemet för bankerna blir att de som inte har kontor inte kommer kunna hantera t.ex. en norrman som bor i Sverige – trotts att det gick bra tidigare genom att skicka hem handlingar till folkbokföringsadressen.

Eftersom Freja eID kunde använda sig av ATG-ombud tidigare så är det mest att bankerna är krångliga.

Nationellt ID-kort är som ett EU/Schengen-pass så de som inte är medborgare lär inte få något även framöver. I Finland ansöker du om identitetskort för utlänning hos Polisen precis som deras identitetskort som motsvarar vårt nationellt id-kort, men du får alltså inte använda det som resehandling. Varför vi inte valde samma väg och gav uppdraget till svenska polisen är ju lite dumt, NFC och biometri kan du fortfarande ha även om det inte är resehandling och det hade kunnat upphandlats tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Fick just ett meddelande från min bank att det kan komma att krävas ett giltigt pass eller nationellt ID för att förnya mobil bank-id, körkort är INTE en giltig handling.

Känns lagom "fånigt" att körkort inte fungerar då jag varken har behov av ett Pass eller ser nyttan med ett nationellt ID när jag redan har ett körkort jag identifierar mig med.

Kommer det inte att gå att förnya med befintligt Bank-ID?

Var inne på Sparbanken Skåne & kollade om detta, står inte ett endaste ord om detta!

Edit: Var inne på Swedbank med inte ett ord om det!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har idag varit in och beställt ett pass p.g.a. detta. Så jag kan beställa nytt bankid till min nya telefon. Går ej att flytta från den gamla eftersom den är för gammal och har inte SEBs senast app. För långt till bankkontor så jag betalar 400
Nåja, det blir bra med ett nytt pass i vilket fall.

Permalänk
Medlem

EU bankID är på väg men det tvistas friskt om intrigitet, politiskt vill man förbjuda möjligheten om valfri (GPS) spårning på mobiltelefoner som funktion Sverige har tex tvingande regler om registrerat telefonkort det råder en högerfacistisk anda i EU och ena sidan skapar man gdpr och skydd för medborgaren i andra vågskålen vill man styra medborgaren i vad som är sanning och demokrati, just nu är Kinas väg den mest intressanta för politiker, kamrabevakning och AI ska bli Statligt styrda verktyg anledningen är enkel, det är billigt biometriska funktioner med kamror för att spåra våra rörelser kostar en tusendel i gemnförelse mot poliser rent fysiskt. Sverige vill undersöka möjligheten att använda telefondata gps för att kalla folk till polisen för förhör vid brottsplatser som vittnen om de sett eller hört något. Mobilen riskerar att bli en sak man lämnar hemma för att slippa statens snokande. Världen tar jättekliv mot statlig diktatur under parollen terrorism kriminallitet och för vårt eget bästa?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Kommer det inte att gå att förnya med befintligt Bank-ID?

Var inne på Sparbanken Skåne & kollade om detta, står inte ett endaste ord om detta!

Edit: Var inne på Swedbank med inte ett ord om det!

Det var ett utskick i internetbanken från Sparbanken Enköping och det stod att det KAN komma att krävas vid förnyande. Om det då gäller att skaffa nytt eller förnya vet jag inte då jag inte behövt göra det än, men hade inte sett något om detta och skapade därför denna tråd.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det var ett utskick i internetbanken från Sparbanken Enköping och det stod att det KAN komma att krävas vid förnyande. Om det då gäller att skaffa nytt eller förnya vet jag inte då jag inte behövt göra det än, men hade inte sett något om detta och skapade därför denna tråd.

Ok, jag förstår.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Ja konstigt att de olika statliga myndigheterna är så emot varandra.

Samma sak hände mig nyligen som TS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Black(1)cat:

EU bankID är på väg men det tvistas friskt om intrigitet, politiskt vill man förbjuda möjligheten om valfri (GPS) spårning på mobiltelefoner som funktion Sverige har tex tvingande regler om registrerat telefonkort det råder en högerfacistisk anda i EU och ena sidan skapar man gdpr och skydd för medborgaren i andra vågskålen vill man styra medborgaren i vad som är sanning och demokrati, just nu är Kinas väg den mest intressanta för politiker, kamrabevakning och AI ska bli Statligt styrda verktyg anledningen är enkel, det är billigt biometriska funktioner med kamror för att spåra våra rörelser kostar en tusendel i gemnförelse mot poliser rent fysiskt. Sverige vill undersöka möjligheten att använda telefondata gps för att kalla folk till polisen för förhör vid brottsplatser som vittnen om de sett eller hört något. Mobilen riskerar att bli en sak man lämnar hemma för att slippa statens snokande. Världen tar jättekliv mot statlig diktatur under parollen terrorism kriminallitet och för vårt eget bästa?!

Jag hade absolut mina farhågor kring EU när vi gick med. Idag känns det nästan tvärtom dock, det är tur att vi har EU som håller tillbaka våra politikers vilja till att lägga ner allt som har med integritet att göra för att visa handlingskraft mot kriminaliteten.

Permalänk

Då sitter jag här i husvagnen men ny telefon, loggar in och skapar det nya mobila bank id med hjälp av mitt gamla, ska aktivera det men där tar det stopp. Ganska irriterande faktiskt, nu har jag bara turen att äga ett pass men innan dess var jag utan i 10 år. Dålig idé det här.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Inaktiv

Man kan gå till banken och identifiera sig. Så hjälper de dig att lägga in bankid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

<Uppladdad bildlänk>

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Då sitter jag här i husvagnen men ny telefon, loggar in och skapar det nya mobila bank id med hjälp av mitt gamla, ska aktivera det men där tar det stopp. Ganska irriterande faktiskt, nu har jag bara turen att äga ett pass men innan dess var jag utan i 10 år. Dålig idé det här.

Vilken bank har du?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Vilken bank har du?

Jag har SEB så visst kan jag åka dit men då är det rent krasst lika smidigt att åka hem och hämta passet. Freja+ hade ju också varit ett alternativ men det fanns inte heller.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Börjar undra lite hur polismyndigheten kommer att hantera situationen då hälften av Swedbanks kunder vill ansöka om Pass eller Nationellt ID-kort. Tre års kötid?
Vi såg det inte komma?
Folk som har det knapert lär knappast prioritera ett pass eftersom de ändå inte har råd att åka utomlands. Sen tillkommer de andra bankernas kunder.. Så kommer vi att se en krissituation där hela sverige står utan pass då kötiden överskrider giltlighetstiden på fem år?
Tycker för övrigt att 400 kronor för ett pass som bara gäller fem år har varit alldeles för dyrt! Men med lite inflation och höjda ersättningar så känns det bättre..
Sumptus vitae necessariae sunt. (Kostnaderna för livet äro nödvändiga.)

Permalänk
Skrivet av lindahl85:

Då sitter jag här i husvagnen men ny telefon, loggar in och skapar det nya mobila bank id med hjälp av mitt gamla, ska aktivera det men där tar det stopp. Ganska irriterande faktiskt, nu har jag bara turen att äga ett pass men innan dess var jag utan i 10 år. Dålig idé det här.

När du misslyckades att skapa det nya bank-IDt, blev det gamla ogiltigt direkt efter?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Skrivet av hipstergamer:

När du misslyckades att skapa det nya bank-IDt, blev det gamla ogiltigt direkt efter?

Nej du kan ha tre st hos SEB men det förutsätter ju att folk har enheter i reserv.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Ja, jäkla krångel, speciellt kostnaden. Jag har inte skaffat pass på över 20 år, men nu måste väl vi (familjen) skaffa 4 pass pga bank-id, eftersom jag gissar att även barnen kommer att behöva giltigt id.

OK, pass är frivilligt, men om staten (kanske med rätta) kräver att man ska kunna identifiera sig så borde nog medborgarna kunna få ett nationellt id-kort för den skatt man betalar in.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Så länge man har möjlighet att förnya genom att besöka ett bankkontor och där använda vilken giltig ID-handling som helst, så är det inte ett jätteproblem. Det är väl vart femte år eller så man behöver förnya. Eller kanske ännu glesare? Jag minns inte att jag gjort det, men rimligtvis har det hänt nån gång, men så sällan att jag inte minns det.

Har inte pass, inget nationellt ID-kort och har varken planer på eller lust att skaffa. Körkortet duger utmärkt för alla mina behov i vardagen. Har även ett statligt tjänstekort som ska fungera som allmän ID-handling på samma nivå som körkort, men jag har inte testat nånstans än.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Så länge man har möjlighet att förnya genom att besöka ett bankkontor och där använda vilken giltig ID-handling som helst, så är det inte ett jätteproblem. Det är väl vart femte år eller så man behöver förnya. Eller kanske ännu glesare? Jag minns inte att jag gjort det, men rimligtvis har det hänt nån gång, men så sällan att jag inte minns det.

Har inte pass, inget nationellt ID-kort och har varken planer på eller lust att skaffa. Körkortet duger utmärkt för alla mina behov i vardagen. Har även ett statligt tjänstekort som ska fungera som allmän ID-handling på samma nivå som körkort, men jag har inte testat nånstans än.

Det beror på bank. Den bank jag använder ger 3 års giltighetstid på mobilt bank-id. Står i bank-id appen när den går ut. I inställningarna står det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det beror på bank. Den bank jag använder ger 3 års giltighetstid på mobilt bank-id. Står i bank-id appen när den går ut. I inställningarna står det

Tydligen går den ena, den i min gamla mobil, ut i början av december. Får se vad som händer då. Det verkar inte finnas nåt sätt att förnya i förtid, vilket är dumt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tydligen går den ena, den i min gamla mobil, ut i början av december. Får se vad som händer då. Det verkar inte finnas nåt sätt att förnya i förtid, vilket är dumt.

Klart du kan aktivera ett nytt när som helst. Du kan ju inte förnya på enheten efter det gått ut, då kommer den fråga om idkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Klart du kan aktivera ett nytt när som helst. Du kan ju inte förnya på enheten efter det gått ut, då kommer den fråga om idkontroll.

Jag hittar ingen som helst funktion för det i inställningarna, så det är nog inte möjligt.

Jag tror att det finns olika bank-id-appar, så det kanske går på en del.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ja använd befintlig bankid för att hämta nytt . Jag som inte-svensk med en ren onlinebank ser till nu att alltid ha ett giltig BankID på en iPad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag hittar ingen som helst funktion för det i inställningarna, så det är nog inte möjligt.

Jag tror att det finns olika bank-id-appar, så det kanske går på en del.

Du initierat nytt BankID hos din Banks app/web

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag hittar ingen som helst funktion för det i inställningarna, så det är nog inte möjligt.

Jag tror att det finns olika bank-id-appar, så det kanske går på en del.

Inställningarna? Det är banken du får gå till. Kolla i bankappen på beställ/förnya bankid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Du initierat nytt BankID hos din Banks app/web

Jo, fast jag har ju redan ett på enheten. Jag kan inte ha två samtidigt, så jag måste vänta tills det gått ut, så klart.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, fast jag har ju redan ett på enheten. Jag kan inte ha två samtidigt, så jag måste vänta tills det gått ut, så klart.

Kommer inte fungera utan att du har NFC och nationellt id kort/pass.

Läs på din banks supportsidor hur du förnyar, den gamla ersätts när du gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kommer inte fungera utan att du har NFC och nationellt id kort/pass.

Läs på din banks supportsidor hur du förnyar, den gamla ersätts när du gör det.

Som sagt, jag ska gå till bankkontoret för att förnya om det visar sig krävas sån extrem ID-handling som jag inte har och inte vill ha.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Som sagt, jag ska gå till bankkontoret för att förnya om det visar sig krävas sån extrem ID-handling som jag inte har och inte vill ha.

Det går att förnya/ersätta på samma enhet! Om det fortfarande är giltigt.

Bankkontoret kan du gå till när som helst om du vill, det är bara att radera det befintliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det går att förnya/ersätta på samma enhet! Om det fortfarande är giltigt.

Ok, men jag behöver kolla upp vilka tider och dagar bankkontoret är öppet, och tajma det med en dag jag har tid sett till jobbet. Kan inte göra det på stört.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S