Chassi med litet footprint på skrivbordet

Permalänk
Medlem

Chassi med litet footprint på skrivbordet

Då mitt skrivbord är litet skulle jag vilja hitta ett chassi som inte tar stor plats på skrivbordet.
Höjden över skrivbordsytan är dock mindre viktigt.
Jag tänkte mig bygga en rätt kraftfull dator i chassit med framförallt rejält med CPU (för bildredigering) samt en ok GPU (som kanske uppgraderas till värre i framtiden). Kommer inte behöva plats för mer än 1-2 NVMEdiskar tro jag.
Tänker mig att jag installerar en AIO för kyla CPUn.
Lådan behöver vara möjlig att köpa på något rimligt sätt i Sverige.

Jag har kikat på Hyte Revolt 3 Mini ITX .
Gillar verkligen formfaktorn men känner mig misstänksam mot kylningen. Det finns nästan inget sätt att suga ut luft i toppen av lådan (som ändå är den mest naturliga vägen för vamr luft). Dammfiltren verkar också stoppa luften lite för mycket. Någon som har en åsikt om den?

Annars något mer traditionellt som Cooler Master NR200P, ASUS PRIME AP201 eller Lian Li LANCOOL 205M Mesh.
De tar alla upp mer utrymme dock. Den senare av dem saknar dock dammskydd helt, är det ett problem?

Har ni några andra förslag på en låda som kan fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Då mitt skrivbord är litet skulle jag vilja hitta ett chassi som inte tar stor plats på skrivbordet.
Jag tänkte mig bygga en rätt kraftfull dator i chassit med framförallt rejält med CPU (för bildredigering) samt en ok GPU (som kanske uppgraderas till värre i framtiden). Kommer inte behöva plats för mer än 1-2 NVMEdiskar tro jag.

Gillar verkligen formfaktorn men känner mig misstänksam mot kylningen. Det finns nästan inget sätt att suga ut luft i toppen av lådan (som ändå är den mest naturliga vägen för vamr luft). Dammfiltren verkar också stoppa luften lite för mycket. Någon som har en åsikt om den?

Annars något mer traditionellt som Cooler Master NR200P, ASUS PRIME AP201 eller Lian Li LANCOOL 205M Mesh.
De tar alla upp mer utrymme dock. Den senare av dem saknar dock dammskydd helt, är det ett problem?

SSUPD kanske kan vara något?

https://www.inet.se/kategori/417/mitx/1012/ssupd

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

De ser verkligen intressanta ut.
Någon som byggt baserat på SSUPD Meshroom S?
Tänker mig att jag vill ha en 280 mm AIO i fronten och en 120 mm fläkt i toppen (som blåser ut).
Ska man sätta AIO som in eller utblås?

Permalänk
Medlem

Här är ett alternativ.

Silverstone FT03 Mini, dock osäkert om det saluförs i Sverige.
https://www.silverstonetek.com/en/product/info/computer-chass...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Stor AIO låter som ett recept för en stor dator omedelbart. Det är såklart lite subjektivt vad "liten" footprint är men min burk är ju mindre än 4 liter stor. Måtten är väl 20x10 cm på bordet men det finns även stora kompromisser med dessa. T ex ytterst svårt att hitta GPU:er som passar (mITX är en döende GPU-standard).

Tycker valfri vettigare tower-lösning låter rätt? Evolv Shift t ex. Liten footprint men stor volym.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

jag kör ett hyte revolt 3 chassi och det är bra temp. jag använder Lumen S28 på en i5 13600 med gigabyte 3080. har dock tagit bort dammfilter för det blev rätt mycket värre temp med dom på.

sorry att jag inte kan bidra med några siffror över temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Stor AIO låter som ett recept för en stor dator omedelbart. Det är såklart lite subjektivt vad "liten" footprint är men min burk är ju mindre än 4 liter stor. Måtten är väl 20x10 cm på bordet men det finns även stora kompromisser med dessa. T ex ytterst svårt att hitta GPU:er som passar (mITX är en döende GPU-standard).

Tycker valfri vettigare tower-lösning låter rätt? Evolv Shift t ex. Liten footprint men stor volym.

Evolve shift ser lite intressant rent tekniskt men tycker personligen den är rätt ful. Jag är inget för RGB eller glas alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

jag kör ett hyte revolt 3 chassi och det är bra temp. jag använder Lumen S28 på en i5 13600 med gigabyte 3080. har dock tagit bort dammfilter för det blev rätt mycket värre temp med dom på.

sorry att jag inte kan bidra med några siffror över temp.

Har du AIOn som inblås eller utblås? Jag behöver avsevärt mycket mer CPU än det så TDP:n kommer bli 2-3 ggr högre.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Klockan:

Evolve shift ser lite intressant rent tekniskt men tycker personligen den är rätt ful. Jag är inget för RGB eller glas alls.

Inte jag heller. Men glas dämpar generellt ljud lika mycket som motsvarande vikt i stål. Dvs rätt bra. Tyvärr syns alla lampor genom glas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad har du får chassi och delar? Har halkat in på sffpc och har nu ett Dan a4 på ca 7 liter, men är ju alltid kul att pressa nedåt

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chibariku:

Vad har du får chassi och delar? Har halkat in på sffpc och har nu ett Dan a4 på ca 7 liter, men är ju alltid kul att pressa nedåt

SGPC K39.

Visa signatur

Permalänk

Louqe har två olika modeller.
Jag har två Ghost. Gillar dom rejält.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkIII | AMD 9800X3D | Asus ROG Strix B650E-I | 2x2TB Samsung 990 Pro | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | G.Skill 64GB DDR5 6000MHz | Noctua NH-L12 | Corsair SF750 | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem

Inte funderat på att hänga datorn under skrivbordet istället? Man har ju ofta lite "döyta" där som ändå inte används, och dessutom kommer datorn längre ifrån öronen och skrivbordsskivan dämpar, så man upplever inte lika mycket oljud.

Köpte mini-ITX för massa år sedan men har ångrat det senare när man vill uppgradera till 10 Gbit/s nätverk, stoppa in ett grafikkort till, eller låta datorn bli server och stoppa in ett kontrollerkort för fler hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Älskar min Ghost S1, men det är svårt att bygga moderna toppkomponenter i den idag. Men nöjer man sig med en gamingdator i mellansegmentet är den kanon!

Annars är nr200p bra det med, betydligt större men också väldigt lätt att bygga i och ändå tydligt kompaktare än ATX-chassin. Mycket för pengarna när man köper det beg. eller på rea! En bra start in i SFFPC-världen!

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 12600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Jubileumsmästare

Kör själv med ett Lian Li A4-H2O och tycker att det är perfekt, litet men med plats för de flesta komponenter och relativt lätt att bygga i.

Permalänk
Medlem

Bara att börja filtrera på www.caseend.com

Finns både billigt och dyrt

Permalänk
Medlem

är lite av det större slaget men otroligt välbyggd och enligt mig otroligt snygg (sitter själv på dyrare varianten med glas paneler.

Men med tanke på vilken kylning man kan köra så är nog chassit oslagbart, kör med en 360 AIO i toppen och tre antec slim fläktar i botten och både min 5800x3d och 7900xt mår riktigt bra där inne!

https://www.caseking.de/jonsplus-i100-pro-mini-itx-gehaeuse-s...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv på Loque Ghost S1, som jag gillar starkt. Det är ett riktigt fint chassi, som tar vattenkylning med top hat, men tyvärr har den bara plats för max 2 slots grafikkort.

Om jag skulle bygga nytt idag skulle jag antagligen köpa ett Fractal Terra, men det chassit har dåligt stöd för vattenkylning. Det funkar med luftkylning för en speldator, men för dina behov skulle jag säga;

Lian Li A4-H2O;

11 liter med stöd för 3 slots grafikkort och 240mm vattenkylning. Riktigt trevligt och snyggt, och priset är inte heller så dumt!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

är lite av det större slaget men otroligt välbyggd och enligt mig otroligt snygg (sitter själv på dyrare varianten med glas paneler.

Men med tanke på vilken kylning man kan köra så är nog chassit oslagbart, kör med en 360 AIO i toppen och tre antec slim fläktar i botten och både min 5800x3d och 7900xt mår riktigt bra där inne!

https://www.caseking.de/jonsplus-i100-pro-mini-itx-gehaeuse-s...

Ärligt talat inte något dåligt alternativ heller. Fullstora luftkylare, grafikkort och ATX-nätagg på 25 liter är inte fy skam.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

Kör själv med ett Lian Li A4-H2O och tycker att det är perfekt, litet men med plats för de flesta komponenter och relativt lätt att bygga i.

https://cdn.inet.se/product/688x386/6905269_6.png
https://lian-li.com/wp-content/uploads/2022/02/a4h2o_000-a.jpg

Det där chassit är fruktansvärt bra. Lättmekat, allt är åtkomligt och kylningen är bra. Men värt att tänka på är att fotavtrycket inte är så mycket mindre än en atx låda.

Vill man spara plats på skrivbordet är ett chassi med liknande layout, men stående på höjden, nog ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

https://www.inet.se/produkt/6910228/jonsbo-d31-screen-solid-v...
Kanske? Plats för 360 aio

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

A4H20 även för min del. Ville ha någonting som kunde fungera som spelkonsol i vardagsrummet och fastnade för detta. Har bara goda erfarenheter av att bygga i chassit och gillar verkligen storlek och hur det ser ut.

Länkar till mitt galleri om man vill få en uppfattning om hur chassit ser ut och om det kan passa:Lian Li A4h20

Permalänk

Jag har ett Sliger SV540 som jag är väldigt nöjd med.

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 5700X, 32GB, 6800 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 7900 XT

Permalänk
Medlem

Lian Li A4-H2O

Bara kör, så nöjd efter att gått igenom både ett Loque och Formd

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk

Kör ett Lian Li Q58 med en 280mm AIO och RTX 4090.
Köpte till sidopaneler så det är bara svart galler för bästa luftflöde, blir lite högljudd ibland ändå.
Är 50/50 galler och glas annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keffosteffo:

Kör ett Lian Li Q58 med en 280mm AIO och RTX 4090.
Köpte till sidopaneler så det är bara svart galler för bästa luftflöde, blir lite högljudd ibland ändå.
Är 50/50 galler och glas annars.

https://i.imgur.com/ivyz0pc.jpg
https://i.imgur.com/3em3LmG.jpg

Snyggt. Nyfiken fråga: Varför fläktar ovanpå AIO:n som drar igenom luften istället för under och trycka luften genom den? Får du bättre temperaturer så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundensaren:

Louqe har två olika modeller.
Jag har två Ghost. Gillar dom rejält.

Håller med. Har den första (lilla) modellen. Otroligt snyggt och litet. Har funkat perfekt i 3 år nu, bra temps och....ja, funkar bra 😀

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Vill verkligen slå ett slag för Corsair 2000D 360 radiator plats för i princip alla grafikkort på marknaden och plats för ytterligare 3 120mm fläktar. Super-smidig att bygga i och bygger på höjden som du inte hade problem med Har även byggt i meshroom S och den är också fantastisk men lite pilligare iom den mindre storleken.

https://www.inet.se/produkt/6911455/corsair-2000d-airflow-sva...

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen mitt SAMA IM01 chassi som är på 21.9L, det är inte det minsta chassit eller flashigaste men väldigt mångsidigt med stöd för MATX moderkort, fullstor luftkylare och stora grafikkort mm. För priset så är det svårt att slå tycker jag och nästan lika litet chassi som NRP200 va det som avgjorde det för mig.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1648145-sama-im01-m-at...

Permalänk
Skrivet av Tom76:

Snyggt. Nyfiken fråga: Varför fläktar ovanpå AIO:n som drar igenom luften istället för under och trycka luften genom den? Får du bättre temperaturer så?

Är bara så det går att få plats med AIO:n. Har tidigare bara kört som du skriver men här var man tvungen att kompromissa lite för att den ska gå dit.