Skadliga ämnen hittade i många billiga elektronikprodukter

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Myten är att det ska finnas ett specifikt "China Export"-märke, vilket EU-kommissionen själva dementerat. Självklart finns det produkter som är CE-märkta även fast de inte uppfyller kraven, men det är ett annat problem. Ska man fuska med det så sätter man förstås dit ett riktigt CE-märke, det är inte som att produkten blir mindre olaglig bara för att man ändrar proportionerna lite.

"Myten" är absurd, självklart finns det inget standardiserat olagligt CE märke det säger sig självt. I en fantasivärld när något sånt hade funnits hade det dessutom solklart dementerats av alla berörda parter....

Att det finns olagliga CE märkningar som dessutom inte lyckas trycka CE korrekt är ju hela grejjen med uttrycket china export. Det har blivit så utbrett att man hör folk säga china export om saker som inte ens kommer från Kina. Det är ett uttryck för dålig kvalite helt enkelt och det passar perfekt in på produkterna i den här artikeln.

Permalänk
Medlem

Kemikalieskatten är effektiv…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av som99:

Tyvärr är Blyat tenn MÅNGA gånger bättre än det blyfria skiten, som tur är får man fortfarande köpa det som företag och använda för prototyper så mitt förråd är fyllt 🥰

Definiera "bättre", visst är man kass på att löda samt inte bryr sig om hälsan så kan det vara "bättre".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Definiera "bättre", visst är man kass på att löda samt inte bryr sig om hälsan så kan det vara "bättre".

Det behövs mer flussmedel och högre temperaturer för blyfri lödning vilket leder till mer rök, vilket knappast är en fördel för hälsan hos den som löder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Har rökextraktor, men snällt du tänker på min hälsa
Kass på att löda? Pja, skulle jag inte påstå, jag transplanterar och bygger bland annat sådana här moderkort, både genomhåls och ytmonterat samt väldigt mycket mer och räddar otaliga mängder gamla maskiner och ger dem nytt liv istället för att det slängs varje år. Lagar otaliga mängder kretskort som har tagit stor skada från läckande elektrylkykondensatorer, batterier (syra och baser) och diverse annat. Gammalt som nytt även om mitt intresse brinner mer för att felsöka det äldre oersättliga.
Skulle inte anse att något av ovanstående är speciellt trivialt och enkelt.

Förutom värme och krav på mer fluss samt hur det beteer sig uphettat så skulle jag säga att ur synpunkt att analysera lödpunkterna med digitalt mikrosop så är det otroligt mycket smidigare att hitta potentiella defekter när blyat tenn använts över de nya legeringarna.
Sen skulle jag inte påstå att röken från modernt lödtenn med fluss skulle vara så värst mycket nyttigare.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Så sitt inte med sladden till hörlurarna i munnen med ansra ord.
Helt betydelselöst om det inte handlar om leksaker till barn som sagt.