Allt om Cyberpunk 2077 – nästa storspel från CD Projekt Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Ni som spelar med kontroller, spelar ni med auto-aim som är påslaget som default? *nyfiken*

Jag lirar med en Xbox elite series v2 controller, och har aim assist inställd på "lite/light". På default tycker jag det blir lite för enkelt.

stavning
Permalänk
Medlem

En sak jag trodde var en bugg, MEN tydligen så verkar det ska vara så här,
Cyberpunk är ju det spelet som nog använder raytracing på bästa sätt.

Men en sak som är riktigt konstigt, Är att sin karaktär aldrig speglar sig i vatten fönster mm, Helt osynligt. Allt annat syns i spelet.
Ändå gången man kan se sin spelare är när man är i badrummet och väljer att kolla in i en spegel. (sätter igång spegeln)

Nån som vet varför eller har nån gisning varför CD Projekt Red valt att göra så här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

En sak jag trodde var en bugg, MEN tydligen så verkar det ska vara så här,
Cyberpunk är ju det spelet som nog använder raytracing på bästa sätt.

Men en sak som är riktigt konstigt, Är att sin karaktär aldrig speglar sig i vatten fönster mm, Helt osynligt. Allt annat syns i spelet.
Ändå gången man kan se sin spelare är när man är i badrummet och väljer att kolla in i en spegel. (sätter igång spegeln)

Nån som vet varför eller har nån gisning varför CD Projekt Red valt att göra så här?

Dom tänkte väl att kan Bethesda kan dom.
Eller rättare sagt.. kan inte Bethesda så behöver inte vi heller. 🥳

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Köpte äntligen spelet inklusive Phantom Liberty och hade hoppats att med mitt stackars 3060 få 60fps med HUBs quality settings + RT reflections i 1080p men icke /;. Fick endast runt 40 i baren i början av benchmarken. DLSS Quality tog mig över 60fps men såg ju fulare ut än med RT reflections av annars samma inställningar. I rörselse så var det en massa shimmering mellan markplattor och palmerna i slutet så riktigt dåliga ut. Har ännu inte hittat någon riktig användning för DLSS i 1080p.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Saagaa:

Köpte äntligen spelet inklusive Phantom Liberty och hade hoppats att med mitt stackars 3060 få 60fps med HUBs quality settings + RT reflections i 1080p men icke /;. Fick endast runt 40 i baren i början av benchmarken. DLSS Quality tog mig över 60fps men såg ju fulare ut än med RT reflections av annars samma inställningar. I rörselse så var det en massa shimmering mellan markplattor och palmerna i slutet så riktigt dåliga ut. Har ännu inte hittat någon riktig användning för DLSS i 1080p.

Kanske värt att lägga 200 spänn på geforce now ultimate en månad och köra det därigenom? En rätt billig lösning ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kanske värt att lägga 200 spänn på geforce now ultimate en månad och köra det därigenom? En rätt billig lösning ändå.

Nja det är ju inte så att utan RT reflections så är det ospelbart. Geforce Now är deras cloud tjänst antar jag? Det skulle ju innebära ganska många millisekunder ökad latens vilket i så fall skulle betyda att dom ~40fps mitt 3060 får antagligen skulle kännas bättre att köra med vilket som.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Salvion:

Jag har försökt att lira en massa spel med controller och det funkar inte för mig, helt omöjligt att få det att funka med sikte och rörelser, helt oduglig!
Skulle vilja lära mig men jag är för djupt nere i PC/Mus/Tangentbords-träsket efter typ 40 år...

Man kan lära sig att spela med kontroller. Att det inte är "bekvämt" är en vanesak. Däremot måste man acceptera att man aldrig kommer bli riktigt lika bra som med m+k. Men i ett singelplayer-spel är det sak samma.

Jag är sedan bond-tiden på SNES van att spela med kontroller i förstapersonsspel. Men jag spelar också med m+k på pc.

Permalänk
Medlem

Hehe.. jag spelar enbart peka och klicka spel med m+t. Kontroller 4-ever 👍

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Hehe.. jag spelar enbart peka och klicka spel med m+t. Kontroller 4-ever 👍

Det kan också handla om ålder. Till PS1 fanns det få skjutaspel i förstapersonsperspektiv. Det var dessutom vanligare att en vanlig Svensson hade en pc som man faktiskt kunde spela spel på. Därför har vi old school gamers fått m+k med oss sedan barndomen. Alla spelade spelen så utan undantag.

Sedan kom Bond till N64 (vilket var det första stora skjutaspelet i förstapersonsperspektiv på konsol). Bond blev ju en stor hit som ”alla” spelade. Fantastiskt kul att spela tillsammans mot varandra!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon313978:

Man kan lära sig att spela med kontroller. Att det inte är "bekvämt" är en vanesak. Däremot måste man acceptera att man aldrig kommer bli riktigt lika bra som med m+k. Men i ett singelplayer-spel är det sak samma.

Jag är sedan bond-tiden på SNES van att spela med kontroller i förstapersonsspel. Men jag spelar också med m+k på pc.

James bond junior fanns till snes.
Och James pond 2 ;).
Men de var plattformsspel snarare än förstaperson.
Kan det vara golden eye på n64 du spelade kanske?

Anyhow - jag håller med. Skönt med handkontroll som alternativ till datorn - där det funkar iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

efter allt prat här om hur fantastisk det nu är och ser ut i CP, så kunde jag inte hålla mig längre och skaffade spelet jag med.
drog på allt på max igen och allt det nya var aktiverat och drog igång benchmarken och förväntade mig att FPS inte skulle ligga på samma som senast då jag spelade spelet utan sjunka en del då spelet ska vara mer krävande nu tydligen.
men FPS låg på stadiga 97 under hela bencmarken(och 97 tycks vara max då jag inte kan ändra FPS limit), med en liten drop ned till 95 när den kom ut bland folk och rörelse.
så jag blev positivt överraskad.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

efter allt prat här om hur fantastisk det nu är och ser ut i CP, så kunde jag inte hålla mig längre och skaffade spelet jag med.
drog på allt på max igen och allt det nya var aktiverat och drog igång benchmarken och förväntade mig att FPS inte skulle ligga på samma som senast då jag spelade spelet utan sjunka en del då spelet ska vara mer krävande nu tydligen.
men FPS låg på stadiga 97 under hela bencmarken(och 97 tycks vara max då jag inte kan ändra FPS limit), med en liten drop ned till 95 när den kom ut bland folk och rörelse.
så jag blev positivt överraskad.

Håller med. Även med Path tracing på är det spelbart med allt annat på max och DLSS på kvalitet.
Men stängde av det då jag hellre har över 60fps konstant i detta spelet.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

James bond junior fanns till snes.
Och James pond 2 ;).
Men de var plattformsspel snarare än förstaperson.
Kan det vara golden eye på n64 du spelade kanske?

Anyhow - jag håller med. Skönt med handkontroll som alternativ till datorn - där det funkar iaf.

”Bond” tycker jag är ett begrepp. I spelvärlden kan det nästan bara syfta på ett spel: Golden eye. Alla refererade till det spelet med begreppet ”Bond” när det begav sig.

Ungefär på samma sätt som alla använde namnet ”Link” för att referera till Zelda II: The Adventure of Link

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313978:

”Bond” tycker jag är ett begrepp. I spelvärlden kan det nästan bara syfta på ett spel: Golden eye. Alla refererade till det spelet med begreppet ”Bond” när det begav sig.

Ungefär på samma sätt som alla använde namnet ”Link” för att referera till Zelda II: The Adventure of Link

Ja, men det var inte SNES, det var N64, därför han frågade

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Ja, men det var inte SNES, det var N64, därför han frågade

Jag skrev fel. Självklart är det N64😂

Permalänk

det som redan var snyggt har blivit ännu snyggare.
äckligt snyggt, känns nästan som en remastered version.
glad att jag startade om från scratch.
kan knappt vänta till att få se neon ljusen när det är natt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är en helt galen skillnad! Kör nu i 1440p med ett 4070 ti överklockat och har alla inställningar på ULTRA! Pathtraycing på, Raytracing på, DLSS, FrameGen osv. Ruskigt vackert nu och allt flyter i 90-100 Fps! Riktigt nice!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Skrivet av dorian1:

Det är en helt galen skillnad! Kör nu i 1440p med ett 4070 ti överklockat och har alla inställningar på ULTRA! Pathtraycing på, Raytracing på, DLSS, FrameGen osv. Ruskigt vackert nu och allt flyter i 90-100 Fps! Riktigt nice!

håller helt med.
scenen i början utav spelet, den första car chasen, när det är natt och allt ljus, rök och explosioner, min haka for ned i marken direkt.
och inte en enda FPS drop eller stuttering, helt fantastiskt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara jag som får massiva FPS drops när jag går ut från menyer, inventory etc i några sekunder sen tillbaka till normalt. 3080 5600x 4K
Såg några fler på Reddit som hade liknande men ingen fix.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

håller helt med.
scenen i början utav spelet, den första car chasen, när det är natt och allt ljus, rök och explosioner, min haka for ned i marken direkt.
och inte en enda FPS drop eller stuttering, helt fantastiskt

Precis! Samma här! Ja verkligen härligt!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk

jisses, har redan glömt bort hur mycket jag älskade dessa quickhacks, specielt contaigon som sprider det där viruset och sen suicide.
så många skratt när man kör med suicide för de ser så dumma ut, "shes cheated on me" och hans kompisar vänder sig om mot han "wtf is he on about" och står som frågetecken och sen tar han upp sitt vapen och skjuter sig själv .
kalla mig gärna för morbid, för det är det säkert, men jag finner detta så komiskt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jisses, har redan glömt bort hur mycket jag älskade dessa quickhacks, specielt contaigon som sprider det där viruset och sen suicide.
så många skratt när man kör med suicide för de ser så dumma ut, "shes cheated on me" och hans kompisar vänder sig om mot han "wtf is he on about" och står som frågetecken och sen tar han upp sitt vapen och skjuter sig själv .
kalla mig gärna för morbid, för det är det säkert, men jag finner detta så komiskt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Du jämför inte direkt objektivt.

Cyberpunk har ~30 main missions och The withcher 3 har 57 main missions
Du kan inte jämför ett spel med ett annat spel som har 2st expansioner.

Cyberpunk: 30-40h
Witcher 3: 70-100h

Och det är verkligen tråkigt att de inte satsar mer på CP2077.

Jag köpte det för att det såg bra ut och för att få träffa sin favorit streamers😆 samt med witcher i bakhuvudet så trodde jag verkligen att de skulle komma fler DLC/Expansioner.

Men total flopp till släpp och nu i 2.0 när man princip fått ordning på allt så väljer man att lägga allt på is och gå vidare.

För mig va det här sista spiken i kistan för mig kommer aldrig mer köpa något spel från CD Projekt RED.......

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Och det är verkligen tråkigt att de inte satsar mer på CP2077.

Jag köpte det för att det såg bra ut och för att få träffa sin favorit streamers😆 samt med witcher i bakhuvudet så trodde jag verkligen att de skulle komma fler DLC/Expansioner.

Men total flopp till släpp och nu i 2.0 när man princip fått ordning på allt så väljer man att lägga allt på is och gå vidare.

För mig va det här sista spiken i kistan för mig kommer aldrig mer köpa något spel från CD Projekt RED.......

Min tolkning av situationen är att de gjorde bort sig rejält vid släpp, så långt är vi överens. Men att de sen istället för att försöka få ut massa innehåll lagt allt fokus på att reparera skadan så gott det går, släppa en expansion och uppdatera mekaniken för de som inte väljer att köpa expansionen.

Det är i min bok bra. Speciellt jämfört med hur många andra utgivare behandlar sina kunder. Jag tycker CP2077 idag är bland det bästa som finns att spela för en SP-upplevelse. Har inga problem att rekommendera spelet till folk nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Min tolkning av situationen är att de gjorde bort sig rejält vid släpp, så långt är vi överens. Men att de sen istället för att försöka få ut massa innehåll lagt allt fokus på att reparera skadan så gott det går, släppa en expansion och uppdatera mekaniken för de som inte väljer att köpa expansionen.

Det är i min bok bra. Speciellt jämfört med hur många andra utgivare behandlar sina kunder. Jag tycker CP2077 idag är bland det bästa som finns att spela för en SP-upplevelse. Har inga problem att rekommendera spelet till folk nu.

Jao, för mig känns det lite som att lova guld och gröna skogar men till släpp är det bara öken och misär och under de här 3åren har man bara försökt att lappa ihop spelet till det man lovat och det har man gjort till en viss gräns nu och då väljer man samtidigt att släppa en expansion sen släpper man allt och går vidare till nästa cyberpunk-spel.

Det här spelet kunnat bli ett *framtida* witcher om de släppte någorlunda det man lovat från start och inte *slösat* bort 3år att lappa igen hålen, under dom här 3år har vi kunnat fått fler DLC/expansioner och andra story quests istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Jao, för mig känns det lite som att lova guld och gröna skogar men till släpp är det bara öken och misär och under de här 3åren har man bara försökt att lappa ihop spelet till det man lovat och det har man gjort till en viss gräns nu och då väljer man samtidigt att släppa en expansion sen släpper man allt och går vidare till nästa cyberpunk-spel.

Det här spelet kunnat bli ett *framtida* witcher om de släppte någorlunda det man lovat från start och inte *slösat* bort 3år att lappa igen hålen, under dom här 3år har vi kunnat fått fler DLC/expansioner och andra story quests istället.

Men det är ett av de bättre spelen som släppts de senaste åren och ger 50-100h av bra och otroligt vackert Cyberpunkande. Jag tycker det är väldigt hårt och svepande att aldrig köpa ett spel från CDPR igen pga av brutna "löften". Tråkigt för dig då om nästa Witcher håller Witcher 3-klass eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Bara jag som får massiva FPS drops när jag går ut från menyer, inventory etc i några sekunder sen tillbaka till normalt. 3080 5600x 4K
Såg några fler på Reddit som hade liknande men ingen fix.

Jag hade det problemet oxå, till och från. Främst när jag öppnade kartan, och sen ibland när jag stängde menyer. Verkar kopplat till DLSS. Bytte till pathtracing/ray reconstruction. Då använder spelet en annan DLLS-fil och problemet försvann helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Jag som inte har en susning om vad som lovats osv innan jag köpte cyberpunk anser att det är ett helt fantastiskt spel. Vad är det du tycker är öken och misär egentligen?

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av hellmix:

Slösat är väl att ta i. Förbättrat upplevelsen rejält på flera olika sätt medan de gått tillbaka till ritbordet med andra. Tror framtiden ser betydligt ljusare ut nu än om de pushat dlc:s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZ76:

Jag hade det problemet oxå, till och från. Främst när jag öppnade kartan, och sen ibland när jag stängde menyer. Verkar kopplat till DLSS. Bytte till pathtracing/ray reconstruction. Då använder spelet en annan DLLS-fil och problemet försvann helt.

Mitt verkade ha löst sig nu. Ändrade Ray tracing till low. Tur det löste sig för dig.

Mitt problem nu, precis som vid release, är att jag inte kommer in i spelet alls.

Jag har provat att gå runt i Night City men allt känns så dött. Ingen säger något, knappt inget ljud i bakgrunden. Jobbig bilkörning. Tråkig combat som jag inte alls förstår mig på. Hacka folk samtidigt som jag skjuter? Allt bara blinkar o blänker. Att spela med handkontroll blir jag inte klok på heller.

Nej detta spel är nog inte för mig.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||