Hjälp! Ska fläktarna i mitt nya chassi snurra hela tiden eller vid behov?

Permalänk
Medlem

Hjälp! Ska fläktarna i mitt nya chassi snurra hela tiden eller vid behov?

Har precis flyttat över alla komponeneter från mitt gamla chassi till det i länken.
Kan tilläggas att detta är.första gången jag bygger nåt. Har inte ens uppgraderat en dator förut så jag mimst sagt en noob på området.
Allt verkar lira, den startar upp som den ska, gläktarna lyser (det går att ändra färg via den fysiska knappen som finns) men ingen av de fyra fläkarna snurrar.
Eller ska dom inte alltid snurra utan går på nån fläktstyrning baserat på värme så de drar igång tids nog?
Har aldrig reflerterar över detta förut då jag alltid haft chassin helt utan synliga fläktar.
Eller kan jag kopplat nåt fel? Isåfall vad är det troliga?

https://www.webhallen.com/se/product/355519-Montech-Air-1000-...

Permalänk
Medlem

Mina fläktar går alltid i chassit för att värmen inte ska byggas upp, semi aktiva delar som powersupply går igång när det behövs men grafik, processorn går alltid

Permalänk
Hedersmedlem

Det vanliga är väl att de går på låga varv när de inte behövs, sen högre vid behov.
Att köra fläktarna på typ 30% gör väldigt stor skillnad mot att ha dem helt avstängda, och med bra fläktar är det inte säkert man hör skillnad på det ens i ett tyst rum.
Jag ställde in mina fläktkurvor sent igår kväll pga nytt moderkort och testade att stänga av alla vs köra alla på 33-45% (beroende på fläkttyp), det är verkligen gränsfall att jag kunde höra skillnaden, trots att det var så tyst som det blir i rummet.

Edit: Hur har du kopplat fläktarna förresten? Det är väl kanske den viktigaste frågan här. Jag skulle gissa att de har ström till RGB men inte är kopplade till moderkortets fläktheader(s)?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det vanliga är väl att de går på låga varv när de inte behövs, sen högre vid behov.
Att köra fläktarna på typ 30% gör väldigt stor skillnad mot att ha dem helt avstängda, och med bra fläktar är det inte säkert man hör skillnad på det ens i ett tyst rum.
Jag ställde in mina fläktkurvor sent igår kväll pga nytt moderkort och testade att stänga av alla vs köra alla på 33-45% (beroende på fläkttyp), det är verkligen gränsfall att jag kunde höra skillnaden, trots att det var så tyst som det blir i rummet.

Edit: Hur har du kopplat fläktarna förresten? Det är väl kanske den viktigaste frågan här. Jag skulle gissa att de har ström till RGB men inte är kopplade till moderkortets fläktheader(s)?

Hade missat en liten vit kontalt som låg gömd bakom kabelhärvan och som satt ihop med alla fläktarna.
In med den på moderkortet och vips så funkade det.