Udda problem med Nforce2 och just Altec Lansing
Hejsan allihopa!
Jag har precis köpt en massa datordelar åt min bror, bl.a.
AMD XP 2500+
Abit NF7-s v.2.0
512 Geil
SATA Seagate 7200.7 120Gb
Logitech MX500
Altec Lansing enhanced 2100
Jag drar hela historien från början:
Vi fick delarna o jag satte glatt igång med att plocka ihop delarna. Efter att ha satt ihop grundkonfigurationen (Moderkort, minne, prolle) skulle jag starta datorn för att se om den boota. Tyvärr gjorde den inte det utan det vart bara "svart skärm", jag satt ett antal timmar utan att komma någon vart, tills jag satte in min gamla 850.
Min tankegång var som så att eftersom 850n går på 100*2 FSB tänkte jag att det kanske skulle funka bättre med den då folk haft problem med 166 FSBs prollar till NF7s moderkortet.
Som jag trodde boota plötsligt aset, och allt verkade funka fint. Då bytte jag snabbt tillbaka till 2500an och starta, och voilà! Problemet löst, nu startade alltså det hela. Då kopplade jag in HDDs och lite med enheter, och började installera Win XP. Efter sammanlagt 10 misslyckade försök till att installera XP på datorn började jag bli frustrerad, den började tjuta som en jäkla ambulans nån gång hela tiden, och ja jag har prövat alla inställningar i bios som att slå på/av thermal controls och alla tillhörande alternativ.
Dock lyckades jag till slut vid det 11e försöket, då bestämde moderkortet sig plötsligt för att inte låta som en jäkla ambulans längre. Sen efter att jag installerat Windows drog jag in det nya bioset, och jag måste säga att det fixade faktiskt de flesta problemen. "Ambulansåkomman" är nu helt borta och datorn känns stabil, dock har jag fortfarande ännu ett problem kvar
Det är så att ljudet knastarar och har sig, och då denna åkomma har drabbat fler har jag sökt och förökt mig på alla "lösningar" till problemet, dock har inget hjälpt. Det är alltså ett konstant brus/surrande som hela tiden ligger i bakgrunden, efter att ha testat slå APIC (lr vad det nu än heter) och prövat alla andra knepen så bytte jag högtalare mot mina egna (Äldre variant av Altec Lansing 2.1) och så försvann plötsligt bakgrundsbruset.
Sedan prövade jag dem nya 2100orna på min dator, och där funkar dem också hur fint som helst, inget brus alltså. Då är min fråga, vad är fel nu på detta infernaliska moderkort?
Missförtå mig inte, detta moderkort är väldigt bra och har klockningsmöjligheter utöver det vanliga, men så här mycket huvudbry har jag aldrig haft när jag plockat ihop en dator förr, och jag har plockat ihop ett antal datorer förr...
Aja, jag skulle iaf vara väldigt tacksam för hjälp
Är det just dem högtalarna som inte går ihop med soundstormen eller vad? Hjälp mig nu innan jag går lös med hammaren
EDIT: Jag prövade med att koppla in ett Soundblaster Live (sitter i min dator, fungerade fint med 2100orna) i brorsans dator istället för det inbyggda Soundstormet, dock kvarstår ptoblemet, lika mycket brus som förut. Detta brus går alltså igång så fort man drar igång datorn.