Udda problem med Nforce2 och just Altec Lansing

Permalänk
Medlem

Udda problem med Nforce2 och just Altec Lansing

Hejsan allihopa!

Jag har precis köpt en massa datordelar åt min bror, bl.a.

AMD XP 2500+
Abit NF7-s v.2.0
512 Geil
SATA Seagate 7200.7 120Gb
Logitech MX500
Altec Lansing enhanced 2100

Jag drar hela historien från början:
Vi fick delarna o jag satte glatt igång med att plocka ihop delarna. Efter att ha satt ihop grundkonfigurationen (Moderkort, minne, prolle) skulle jag starta datorn för att se om den boota. Tyvärr gjorde den inte det utan det vart bara "svart skärm", jag satt ett antal timmar utan att komma någon vart, tills jag satte in min gamla 850.

Min tankegång var som så att eftersom 850n går på 100*2 FSB tänkte jag att det kanske skulle funka bättre med den då folk haft problem med 166 FSBs prollar till NF7s moderkortet.

Som jag trodde boota plötsligt aset, och allt verkade funka fint. Då bytte jag snabbt tillbaka till 2500an och starta, och voilà! Problemet löst, nu startade alltså det hela. Då kopplade jag in HDDs och lite med enheter, och började installera Win XP. Efter sammanlagt 10 misslyckade försök till att installera XP på datorn började jag bli frustrerad, den började tjuta som en jäkla ambulans nån gång hela tiden, och ja jag har prövat alla inställningar i bios som att slå på/av thermal controls och alla tillhörande alternativ.

Dock lyckades jag till slut vid det 11e försöket, då bestämde moderkortet sig plötsligt för att inte låta som en jäkla ambulans längre. Sen efter att jag installerat Windows drog jag in det nya bioset, och jag måste säga att det fixade faktiskt de flesta problemen. "Ambulansåkomman" är nu helt borta och datorn känns stabil, dock har jag fortfarande ännu ett problem kvar

Det är så att ljudet knastarar och har sig, och då denna åkomma har drabbat fler har jag sökt och förökt mig på alla "lösningar" till problemet, dock har inget hjälpt. Det är alltså ett konstant brus/surrande som hela tiden ligger i bakgrunden, efter att ha testat slå APIC (lr vad det nu än heter) och prövat alla andra knepen så bytte jag högtalare mot mina egna (Äldre variant av Altec Lansing 2.1) och så försvann plötsligt bakgrundsbruset.

Sedan prövade jag dem nya 2100orna på min dator, och där funkar dem också hur fint som helst, inget brus alltså. Då är min fråga, vad är fel nu på detta infernaliska moderkort?

Missförtå mig inte, detta moderkort är väldigt bra och har klockningsmöjligheter utöver det vanliga, men så här mycket huvudbry har jag aldrig haft när jag plockat ihop en dator förr, och jag har plockat ihop ett antal datorer förr...

Aja, jag skulle iaf vara väldigt tacksam för hjälp
Är det just dem högtalarna som inte går ihop med soundstormen eller vad? Hjälp mig nu innan jag går lös med hammaren

EDIT: Jag prövade med att koppla in ett Soundblaster Live (sitter i min dator, fungerade fint med 2100orna) i brorsans dator istället för det inbyggda Soundstormet, dock kvarstår ptoblemet, lika mycket brus som förut. Detta brus går alltså igång så fort man drar igång datorn.

Permalänk
Medlem

Soundstorm diskussioner finns i massor... kolla omkring i forumet.. men.

några regler.

1. använd inte windows update drivers till soundstorm... ta bort alla spår av detta och använd tillverkarens drivers.
2. det brukar finnas program för att mäta voltinställningar på moderkortet.. kolla så att de alla stämmer överens med vad de bör vara.

Permalänk
Medlem

Angående det skrapanda ljudet; har du en logitech USB-mus, ex MX500 elller MX700??

Just dessa möss i kombinationen, med att Apic är påslaget i bios och Windows egna drivrutiner skapar stora problem för den Soundstorm baserade ljudkretsen.

Har du stängt av Apic i win eller i bios??
Om inte i bios så kan det vara nödvändigt att göra det, men då ska du installera om.

Permalänk
Medlem

Läget är som så:
Ja, han har en MX500. Först prövade jag att stänga av APIC i "Den här datgorn" bara, det gjorde dock ingen skillnad. Då formaterade jag med APIC avstängt i bios och med musen urkopplad, dock utan positivt resultat.

Grejen är den att knastret som uppkommer poppar fram så fort man ger datorn ström, detta innebär alltså att innan någon windowsdrivrutin hinner laddas så knastrar det redan.

Väl inne i Windows så har jag prövat att muta t.ex. Micken, för det är så att kollar man på nVidias ljudpanel med Micken som inspelningsalternativ så ser man alltså själva bruset på "staplarna". Mutar man sedan Micken så försvinner det dock, och har man då t.ex. mina hörlurar inkoppade försvinner bruset, dock gör det inte det med Altec högtalarna, där finns fortfarande bruset/knastret kvar.

*EDIT* Ja, jag har kollat runt och prövat alla lösningar som står på forumet, till skillnad från många andra använder faktiskt jag sökfunktionen

Permalänk

Testa din bror system med ditt nätagg å se ifall bruset försvinner

Permalänk
Medlem

har du lagt in nvidias drivisar för nforce2 ??

Visa signatur

[AMD64 Venice 3000+ @2433][Abit AV8][Aopen 6800GT][1024mb Twinmos/winbond PC3200]][Antec SLK3700AMB][Iiyama Prolite E430 17"]

Permalänk
Medlem

Jag har nVidias WHQL cert. 2.45 drivare ja, men jag ska testa med ett annat nätagg som du föreslog Thakrillo. Återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Testa 2.03 för mig gör 2.45 at ljudet blir helt konstigt

dvs det sprakar efter ca 30-40min i bf42 för att sen lägga av helt
med 2.03 funkar allt fint.

Visa signatur

I5 3570k@4400Mhz Geforce 1060 16gb ram

Permalänk
Medlem

Fredrik, jag har fixat det nu, Så denna tråd är härmed _löst_
Problemet var att med min dator måste man ha en jordad kontakt, vilket är lite skummt då brorsans högtalare inte behövde det plus att mina nya högtalare inte behövde det på brorsans dator :S aja

PS. Jag har installerat Hardware Doctor som medföljer och där står det att CPU tempen ligger på 48 C när den bara "idlar", asså när den är igång men inte används av/för något. Har läst någonstans att det är en bugg på nforce 2 att den mäter av fel, stämmer detta?

Permalänk
Medlem

jag tror det är thermal throtlingen som gör att tempen pendlar som faen..
den stänger av prollen när dator inte jobbar..
prova och stänga av den i biosen

Visa signatur

[AMD64 Venice 3000+ @2433][Abit AV8][Aopen 6800GT][1024mb Twinmos/winbond PC3200]][Antec SLK3700AMB][Iiyama Prolite E430 17"]