Elgiganten vill ta betalt för garantiärende (Pixel 6A) p.g.a "skadad skärm" fast den inte är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För verkstaden går efter tillverkarens garanti och TS är en konsument och går efter KKöpL mot säljaren.

Men om det finns tydliga bevis för att produkten inte hanterats rätt och utsatts för yttre åverkan så gäller ju ingen garanti/reklamationsrätt? Jag blir lite osäker på vad du försöker hävda här, menar du att samma sak skulle gälla om skärmen är krossad?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Men om det finns tydliga bevis för att produkten inte hanterats rätt och utsatts för yttre åverkan så gäller ju ingen garanti/reklamationsrätt? Jag blir lite osäker på vad du försöker hävda här, menar du att samma sak skulle gälla om skärmen är krossad?

Bevisbördan ligger på konsumenten vid garanti, säljaren har bevisbördan att det inte är ursprungligt fel (24 mån) vid reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bevisbördan ligger på konsumenten vid garanti, säljaren har bevisbördan att det inte är ursprungligt fel (24 mån) vid reklamation.

Ja...?

Det är ju därför verkstäder tar foton av skador etc, de är ju bevisen, men du beskrev att EG antingen skulle behöva reparera eller leverera ny när verkstaden bedömt yttre åverkan..?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bevisbördan ligger på konsumenten vid garanti, säljaren har bevisbördan att det inte är ursprungligt fel (24 mån) vid reklamation.

Här är den relevanta delen ur Googles garanti för deras Pixel-telefoner (understrykningar mina):

"Denna begränsade garanti gäller inte heller för några kosmetiska skador, om inte felet har uppstått på grund av en defekt i material eller utförande. Denna begränsade garanti gäller inte för skador som orsakats av: (1) normalt slitage, (2) olyckor, (3) felaktig användning (inklusive underlåtande att följa publicerad produktdokumentation), (4) vårdslöshet, (5) nedmontering (inklusive att du öppnat eller försökt öppna det yttre höljet på din Google-produkt), (6) ändringar, och (7) externa orsaker såsom bland annat vätskeskador, att produkten utsatts för skarpa objekt eller våldsam hantering, felaktigheter i den ström som tillförts till Google-produkten samt extrema värme- eller miljömässiga förhållanden. Vätskeskador gör denna begränsade garanti ogiltig. Denna begränsade garanti garanterar inte att användningen av Google-produkten kommer att vara oavbruten eller felfri. Denna begränsade garanti gäller inte för Google-produkter som har restaurerats av tredje part även om dessa har sålts av en Google-auktoriserad återförsäljare. För Google-produkter som har restaurerats av tredje part kan du ha lagstadgade rättigheter som du kan åberopa mot parten som sålde Google-produkten som restaurerats av tredje part.

Vad kommer Google att göra? (DETTA ÄR DEN ENDA GOTTGÖRELSE SOM ÄR TILLGÄNGLIG FÖR DIG UNDER DEN BEGRÄNSADE GARANTIN.) Om ett fel som omfattas av denna begränsade garanti uppstår och du lämnar tillbaka din Google-produkt till Google under den tvååriga giltighetsperioden för den begränsade garantin, kommer Google efter sitt eget gottfinnande att välja att antingen (i) reparera din Google-produkt med nya eller restaurerade delar för att du ska få en Google-produkt som till sin funktion åtminstone motsvarar en ny Google-produkt, (ii) byta ut din Google-produkt mot en ny eller restaurerad Google-produkt som till sin funktion åtminstone motsvarar en ny Google-produkt, eller (iii) godta återlämning av din Google-produkt mot återbetalning av inköpspriset som du betalade för Google-produkten. Under hela den tvåårsperiod som den begränsade garantin gäller behöver du inte påvisa att Google-produkten var felaktig när du tog emot den (förutsatt att felet omfattas av denna begränsade garanti)."

Där verkar det ju stå att bevisbördan ligger på Google (tillverkaren)?

Permalänk
Medlem

Ja, vem som har bevisbördan är det ingen tvekan om.

Verkstäder tar därför alltid foton för att visa var den yttre åverkan finns som gör att de inte bedömer det som ett garantiärende, oavsett om det är fuktindikatorer eller sprickor orsakade av tryck/slag. Det är bevisen ifråga. Det var därför jag i första svaret bad dig få tillgång till dessa så vi kan se om de mot förmodan skulle vara svaga eller öppna för andra tolkningar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Ja, vem som har bevisbördan är det ingen tvekan om.

Verkstäder tar därför alltid foton för att visa var den yttre åverkan finns som gör att de inte bedömer det som ett garantiärende, oavsett om det är fuktindikatorer eller sprickor orsakade av tryck/slag. Det är bevisen ifråga. Det var därför jag i första svaret bad dig få tillgång till dessa så vi kan se om de mot förmodan skulle vara svaga eller öppna för andra tolkningar.

Japp. Jag väntar på mailet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bevisbördan ligger på konsumenten vid garanti, säljaren har bevisbördan att det inte är ursprungligt fel (24 mån) vid reklamation.

Garanti regleras inte i lag och det finns således ingen regel om var bevisbördan ligger generellt. Garanti styrs helt och hållet av det garantiavtal återförsäljaren eller tillverkaren erbjuder, men är också helt irrelevant så länge det avtalet inte erbjuder mer skydd än dina normala konsumenträttigheter. Du behöver heller inte åberopa några rätta magiska ord som reklamation för att få dina rättigheter. Det är ett lagkrav på återförsäljaren att följa konsumentbestämmelser.

Edit

Tror ärligt talat att jag är lite vilsen i vem som påstår vad i eran konversation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Ja...?

Det är ju därför verkstäder tar foton av skador etc, de är ju bevisen, men du beskrev att EG antingen skulle behöva reparera eller leverera ny när verkstaden bedömt yttre åverkan..?

Nej, de går ju efter olika villkor. Verkstäder jobbar mot tillverkaren – de går inte efter KKöpL. Beviskraven är annorlunda och verkstäder är inte en part mot konsumenten här. ARN kommer i det här fallet inte yttra sig om garantin utan om reklamationsrätten.

Vill inte tillverkaren betala får Elgiganten betala. Konsumenten ska de första 24 mån inte behöva bevisa att felet var ursprungligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, de går ju efter olika villkor. Verkstäder jobbar mot tillverkaren – de går inte efter KKöpL. Beviskraven är annorlunda och verkstäder är inte en part mot konsumenten här. ARN kommer i det här fallet inte yttra sig om garantin utan om reklamationsrätten.

Vill inte tillverkaren betala får Elgiganten betala. Konsumenten ska de första 24 mån inte behöva bevisa att felet var ursprungligt.

Va?

De jobbar mot både ÅF och tillverkare/ombud oftast, ibland bara mot ÅF.

Varför skulle beviskraven vara annorlunda? Varför blir bevisen helt plötsligt värdelösa enligt dig?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vill inte tillverkaren betala får Elgiganten betala. Konsumenten ska de första 24 mån inte behöva bevisa att felet var ursprungligt.

Kan verkstaden bevisa yttre åverkan så kommer varken tillverkare eller återförsäljare behöva stå för något i det här fallet. Då är det kunden som får stå för undersökningskostnad, fraktavgift och reparation.

Permalänk
Skrivet av Sammanhang:

Kan verkstaden bevisa yttre åverkan så kommer varken tillverkare eller återförsäljare behöva stå för något i det här fallet. Då är det kunden som får stå för undersökningskostnad, fraktavgift och reparation.

Fast hur kan Elgiganten påvisa att de inte har gjort skadan om kunden hävdar att den var hel? All bevisbörda ligger hos dem...

Jag tror om TS står på sig så kommer han få rätt. Det är en relativt billigt telefon och jag gissar att de har snart kostat dem mer i support än vad telefonen är värd

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammanhang:

Kan verkstaden bevisa yttre åverkan så kommer varken tillverkare eller återförsäljare behöva stå för något i det här fallet. Då är det kunden som får stå för undersökningskostnad, fraktavgift och reparation.

Hur ska verkstaden bevisa att det inte skett innan överlämningen till kunden? Meningen med ändringen i KKöpL är att konsumenten inte ska behöva insyn hos tillverkaren och tillgång till labb de första 24 mån utan felet kan antas vara ursprungligt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Hur ska verkstaden bevisa att det inte skett innan överlämningen till kunden? Meningen med ändringen i KKöpL är att konsumenten inte ska behöva insyn hos tillverkaren och tillgång till labb de första 24 mån utan felet kan antas vara ursprungligt.

Kan säljaren med hjälp av exempelvis utlåtande och bilder från en verkstad bevisa att det finns yttre åverkan så kan du prata om din garantiperiod så mycket du vill. Den kommer inte hjälpa dig.

En knäckt display, fuktskadat kretskort etc är tillräckligt för att varken säljare eller tillverkare ska behöva stå för någon ersättning.

Det är just vad som har sagts i detta fall. Trådskaparen skulle återkomma med mer information men sålänge verkstaden kan påvisa att mobilen har utsatts för yttre åverkan så är det nog kört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammanhang:

Kan säljaren med hjälp av exempelvis utlåtande och bilder från en verkstad bevisa att det finns yttre åverkan så kan du prata om din garantiperiod så mycket du vill. Den kommer inte hjälpa dig.

En knäckt display, fuktskadat kretskort etc är tillräckligt för att varken säljare eller tillverkare ska behöva stå för någon ersättning.

Det är just vad som har sagts i detta fall. Trådskaparen skulle återkomma med mer information men sålänge verkstaden kan påvisa att mobilen har utsatts för yttre åverkan så är det nog kört.

Elgiganten som förlorar och får följa ARNs rekommendation, tillverkaren går fri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast hur kan Elgiganten påvisa att de inte har gjort skadan om kunden hävdar att den var hel? All bevisbörda ligger hos dem...

Jag tror om TS står på sig så kommer han få rätt. Det är en relativt billigt telefon och jag gissar att de har snart kostat dem mer i support än vad telefonen är värd

Skrivet av Petterk:

Hur ska verkstaden bevisa att det inte skett innan överlämningen till kunden? Meningen med ändringen i KKöpL är att konsumenten inte ska behöva insyn hos tillverkaren och tillgång till labb de första 24 mån utan felet kan antas vara ursprungligt.

Allt handlar om rimlighet, både tillverkare och ÅF lutar sig mot verkstädernas bedömning och deras bevis för den, om man som konsument inte håller med om deras beslut kan man vända sig till ARN eller driva ett civilrättsligt mål på egen hand.

Om det finns en spricka i displayen (om än inte i glaset) som gör att telefonen inte fungerar (som verkstad dokumenterat med foton/video) är det rimligt att anta att den inte fanns där när kunden köpte den, jag har svårt att se att man någonsin skulle få rätt av ARN eller tingsrätten om man försökte hävda att det var ett ursprungligt fel eller att den uppstått hos verkstaden. Skärmen fungerade ju bevisligen inte när man lämnade in den.

Med det sagt blir det bara spekulationer om vad som är fel tills vi fått se vad verkstaden bedömt samt fotograferat, jag reagerade bara på PetterK's utsaga om att EG skulle behöva stå för notan oavsett, det stämmer helt enkelt inte.

Skrivet av Petterk:

Elgiganten som förlorar och får följa ARNs rekommendation, tillverkaren går fri.

Jag tror inte ARN skulle ta upp fallet, än mindre döma till kundens fördel om telefonen hade tydliga bevis på yttre åverkan. Nu börjar det nästan bli löjligt?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Allt handlar om rimlighet, både tillverkare och ÅF lutar sig mot verkstädernas bedömning och deras bevis för den, om man som konsument inte håller med om deras beslut kan man vända sig till ARN eller driva ett civilrättsligt mål på egen hand.

Om det finns en spricka i displayen (om än inte i glaset) som gör att telefonen inte fungerar (som verkstad dokumenterat med foton/video) är det rimligt att anta att den inte fanns där när kunden köpte den, jag har svårt att se att man någonsin skulle få rätt av ARN eller tingsrätten om man försökte hävda att det var ett ursprungligt fel eller att den uppstått hos verkstaden. Skärmen fungerade ju bevisligen inte när man lämnade in den.

Med det sagt blir det bara spekulationer om vad som är fel tills vi fått se vad verkstaden bedömt samt fotograferat, jag reagerade bara på PetterK's utsaga om att EG skulle behöva stå för notan oavsett, det stämmer helt enkelt inte.

Jag tror inte ARN skulle ta upp fallet, än mindre döma till kundens fördel om telefonen hade tydliga bevis på yttre åverkan. Nu börjar det nästan bli löjligt?

Tyvärr är dessa verkstäder ganska dåliga, jag var med om att skicka min vattentäta telefon på reparation och fick tillbaka den utan att den var vattentät igen (inget trycktest) 🙁 garanti ärende också... Slutade med att jag fick en ny telefon från senaste generationen istället efter jag ifrågasätte reparationen....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Visst kan man få interna sprickor som inte syns utanpå*, och visst kan man få vattenskador även på telefoner som ska vara "vattentåliga" (Pixel 6a är IP67-klassade, vilket jag tog som ett plus när jag skulle välja mobil till barnen, de ska tåla att ligga under vatten en stund; min s21 är IP68, jag skulle inte tycka om ifall ett garantiärende nekades pga att det regnat lite) men ibland blir det ju bara tokigt.

En telefon ska tåla att användas normalt, och jag är nyfiken på hur det går för TS då det kan påverka mina framtida köp av såväl Google- som Elgiganten.

*(Det är exempelvis möjligt att få en hård smäll på ramen som egentligen inte syns utanpå, men när man öppnar telefonen ser man skadan)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tyvärr är dessa verkstäder ganska dåliga, jag var med om att skicka min vattentäta telefon på reparation och fick tillbaka den utan att den var vattentät igen (inget trycktest) 🙁 garanti ärende också... Slutade med att jag fick en ny telefon från senaste generationen istället efter jag ifrågasätte reparationen....

Nu var det länge sedan jag jobbade med just garantihantering och med serviceverkstäder, så mycket kan så klart ha förändrats. Men generellt har de haft rätt strikta rutiner för ärendegång, dokumentation och hantering. Så de gånger de schabblade blev det tydligt och inte mycket snack när det påpekades, då tog de smällen direkt. Annars var deras bedömningar välunderbyggda.

Att folk som "haft fel" ändå "fått rätt" dvs reparation, återköp eller ny produkt har fått det för att företag vill visa goodwill, inte orkar med kunden (sen typ svartlistar kunden) eller att kostnaden är så låg att någon i något led inte orkar lägga tid på det är helt frikopplat reklamationsrätten och är ingen som helst garanti för att nästa kund med samma problem blir erbjuden samma lösning ens om den bråkar lika mycket eller mer.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nu var det länge sedan jag jobbade med just garantihantering och med serviceverkstäder, så mycket kan så klart ha förändrats. Men generellt har de haft rätt strikta rutiner för ärendegång, dokumentation och hantering. Så de gånger de schabblade blev det tydligt och inte mycket snack när det påpekades, då tog de smällen direkt. Annars var deras bedömningar välunderbyggda.

Att folk som "haft fel" ändå "fått rätt" dvs reparation, återköp eller ny produkt har fått det för att företag vill visa goodwill, inte orkar med kunden (sen typ svartlistar kunden) eller att kostnaden är så låg att någon i något led inte orkar lägga tid på det är helt frikopplat reklamationsrätten och är ingen som helst garanti för att nästa kund med samma problem blir erbjuden samma lösning ens om den bråkar lika mycket eller mer.

Du har helt rätt, och hos seriösa aktörer så är det precis så det fungerar.
Elgiganten har tyvärr tappat i mina ögon efter att en närstående lämnat in sin telefon på garantiärende, och nu läst detta.
I båda fallen verkar det inte ha gjorts någon rimlig undersökning av telefonen, eller genomgång med inlämnaren av skicket på produkten. I fallet med min skäkting nekade de också garantin på en kamera som inte startade på telefonen (sporadiskt) på grund av att det skulle vara en liten spicka på baksidan.

Jag har för mig att nekande part måste kunna påvisa att skadan kan vara orask till felet som reklameras; BOSCH skulle inte komma undan att neka en reklamerad tvättmasking där motorn kortat på grund av att det är en repa på framsidan.
På samma sätt är det vidrigt hur återförsäljare nekar för skador som är helt rimliga på telefoner i dagsläget; spricka i baksidan av glas t.ex

Jag hade absolut stått på mig mot elgiganten; har de inte dokumenterat att skärmen är sprucken innan och den är det nu så ska de stå för kalaset

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag tror inte ARN skulle ta upp fallet, än mindre döma till kundens fördel om telefonen hade tydliga bevis på yttre åverkan. Nu börjar det nästan bli löjligt?

Kan du inte bara säga att du inte förstår syftet med konsumentköplagen?

Det finns inget bevis på yttre påverkan efter avlämnandet till TS som inte kan antas vara ursprungligt – det är hela poängen med tvåårsregeln som tidigare var sex månader att kunden inte ska behöva ett eget labb och insyn i tillverknings och distributionsled för att visa vad som är ursprungligt fel.

Problemet för TS är att återförsäljaren inte vill ta någon kostnad, men verkstaden har inte gjort en utredning som håller civilrättsligt eller hos ARN, de har gett ett underlag för tillverkaren att ta ställning till om de står för felet. Tillverkaren faller inte under KKöpL när varan är köpt via annan part.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan du inte bara säga att du inte förstår syftet med konsumentköplagen?

Det finns inget bevis på yttre påverkan efter avlämnandet till TS som inte kan antas vara ursprungligt – det är hela poängen med tvåårsregeln som tidigare var sex månader att kunden inte ska behöva ett eget labb och insyn i tillverknings och distributionsled för att visa vad som är ursprungligt fel.

Problemet för TS är att återförsäljaren inte vill ta någon kostnad, men verkstaden har inte gjort en utredning som håller civilrättsligt eller hos ARN, de har gett ett underlag för tillverkaren att ta ställning till om de står för felet. Tillverkaren faller inte under KKöpL när varan är köpt via annan part.

Så om man lämnar in en U-formad mobil så ska man bara kunna säga 'Haha, två-års-regeln!'

Njäe, inte riktigt så det fungerar. Och det är inte därför man utökat från 6 månader till 2 år. Tecken på yttre åverkan har inget med något tidsintervall att göra.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Så om man lämnar in en U-formad mobil så ska man bara kunna säga 'Haha, två-års-regeln!'

Njäe, inte riktigt så det fungerar. Och det är inte därför man utökat från 6 månader till 2 år. Tecken på yttre åverkan har inget med något tidsintervall att göra.

Finns ingen yttre påverkan som är bevisad i det här fallet, några andra fall är inte intressant.

En spricka som inte går att se kan lika gärna hamnat där under transport till butik eller från lager till konsument, om nu en intern komponent dör. Det kan också handla om tillverknings/konstruktionsfel. Hela poängen med lagen är att du inte ska ska stå där och ha bevisbörda de första två åren.

Permalänk
Medlem

Elgigantens serviceverkstäder är riktiga klåpare!

För lite mer än 5 veckor sedan åkte jag med en bekant och lämnade in hennes 3 månader gamla espressomaskin då den inte ville mala och brygga längre.

Maskinen kom tillbaka med en notis om att det inte är något fel på den och att man ska avlufta mjölkskummaren. Varken vi eller butikspersonalen fattade något alls eftersom det inte var fel på mjölkskummaren och det var den enda delen av maskinen som funkade när vi försökte avkalka och sedan återställa innan vi åkte in med den.

Verkstaden hade också repat maskinen på flera ställen och dessutom tejpat följesedeln på den pianolackade ytan så att det blev ordentliga limrester när butikspersonalen tog loss tejpen. Den fick åka i retur till verkstaden som skrev ett mejl att det skulle kosta drygt 2000 kr att reparera maskinen men som tur är hade vi tagit bilder när den stod på disken hos Elgiganten innan dem tog emot den där man tydligt ser att man maskinen inte har några repor eller limrester någonstans.

Vad gäller nu efter nästan 6 veckor?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av FireFox:

Vad gäller nu efter nästan 6 veckor?

Elgiganten är skyldiga att lösa ärendet inom rimlig tid, vilket i sammanhanget brukar anses vara tre eller högst fyra arbetsveckor. Nu får hon ligga på EG och kräva att de löser ärendet snarast med en omleverans alternativ låter henne häva köpet. Hur EG och verkstaden löser ansvaret om vem som skadat maskinen berör inte din bekant.

Bättre dock att starta en egen tråd om detta, särskilt då TS tråd redan blivit nedlusad av de sidospår som allt som oftast uppstår medan vi väntar på bilderna som kan leda oss vidare i trådens egentliga ärende.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan du inte bara säga att du inte förstår syftet med konsumentköplagen?

Det finns inget bevis på yttre påverkan efter avlämnandet till TS som inte kan antas vara ursprungligt – det är hela poängen med tvåårsregeln som tidigare var sex månader att kunden inte ska behöva ett eget labb och insyn i tillverknings och distributionsled för att visa vad som är ursprungligt fel.

Problemet för TS är att återförsäljaren inte vill ta någon kostnad, men verkstaden har inte gjort en utredning som håller civilrättsligt eller hos ARN, de har gett ett underlag för tillverkaren att ta ställning till om de står för felet. Tillverkaren faller inte under KKöpL när varan är köpt via annan part.

Skrivet av Petterk:

Finns ingen yttre påverkan som är bevisad i det här fallet, några andra fall är inte intressant.

En spricka som inte går att se kan lika gärna hamnat där under transport till butik eller från lager till konsument, om nu en intern komponent dör. Det kan också handla om tillverknings/konstruktionsfel. Hela poängen med lagen är att du inte ska ska stå där och ha bevisbörda de första två åren.

Jag tror att jag förstår den rätt hyggligt faktiskt, jag kan självklart inte hävda någon absolut sanning men jag misstänker att du kanske inte riktigt förstår hur man bedömer vad som är yttre åverkan eller tillräckliga bevis för detta. På inget sätt måste det synas på utsidan så slutkunden kan se det för att det ska vara just yttre åverkan, det kan vara fukt som gett utslag på indikatorer, det kan vara brottskador utifrån yttre tryck eller värme för den delen. Alla dessa kan vara helt osynliga utanpå men tydliga och lätta att identifiera när man är utbildad och har reparerat en hel del enheter.

Det får du så klart tycka vad du vill om och vill du tro att kköpl hävdar att du har rätt att få en ny enhet bara för att du inte själv såg skadan när du lämnade in den så får du så klart göra det. Om du hamnar i TS situation så rekommenderar jag dock lite ödmjukhet och öppenhet för att du faktiskt har fattat läget fel, för om du håller den här attityden gentemot personen du har kontakt med lär du inte få någon goodwill om det visar sig att du bedöms ha orsakat skadan själv.

Sen att du skriver att ingen yttre åverkan är bevisad i det här ärendet blir lite komiskt, läs allra första svaret i tråden. Det många oss försöker hjälpa TS med är att bedöma bevisen (som finns, vi har bara inte fått se dem och ta ställning till dem). Eftersom verkstad har nekat garanti kan vi dock förutsätta att de bedömer det som yttre åverkan.

Så, det rimliga är att vi ser bevisen först, sen ger våra rekommendationer/gissningar vad TS har för möjligheter framåt. Du verkar dock tro att du redan sitter på fakta om vilka rättigheter TS har automatiskt genom kköpl och vara av åsikten att telefonen var "oskadad" när den lämnades in.

Sammanfogade poster
Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag tror att jag förstår den rätt hyggligt faktiskt, jag kan självklart inte hävda någon absolut sanning men jag misstänker att du kanske inte riktigt förstår hur man bedömer vad som är yttre åverkan eller tillräckliga bevis för detta. På inget sätt måste det synas på utsidan så slutkunden kan se det för att det ska vara just yttre åverkan, det kan vara fukt som gett utslag på indikatorer, det kan vara brottskador utifrån yttre tryck eller värme för den delen. Alla dessa kan vara helt osynliga utanpå men tydliga och lätta att identifiera när man är utbildad och har reparerat en hel del enheter.

Det får du så klart tycka vad du vill om och vill du tro att kköpl hävdar att du har rätt att få en ny enhet bara för att du inte själv såg skadan när du lämnade in den så får du så klart göra det. Om du hamnar i TS situation så rekommenderar jag dock lite ödmjukhet och öppenhet för att du faktiskt har fattat läget fel, för om du håller den här attityden gentemot personen du har kontakt med lär du inte få någon goodwill om det visar sig att du bedöms ha orsakat skadan själv.

Konsumenten ska de första två åren inte behöva bevisa hur ett ursprungligt fel uppstått, ett ursprungligt fel behöver inte visa sig på en gång. Det betyder i praktiken att man kan anta att felet är ursprungligt, tillverkare och återförsäljare får givetvis visa att felet beror på dig men då blir bevisbördan mycket högre för de än för dig som inte är sakkunnig. Du ska bara behöva åberopa att det är ett fel.

Jag har läst förarbeten till lagen så jag förstår syftet, du kommer bara med löst strunt. Hela poängen är att du inte ska behöva vända dig till oberoende verkstad/expert för att få rätt under denna tid.

Det finns tidigare ARN-fall.

Verkstaden är inte part i konflikten, TS part är butiken och de kan mycket väl få ta kostnaden när tillverkaren inte tycker sig behöva det enligt garantivillkor eller verkstads bedömning.

Grundproblemet är att verkstad och tillverkare inte är en part för TS, men butiken vill givetvis inte stå för kostnader oavsett om det är TS fel eller tillverkarens fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Konsumenten ska de första två åren inte behöva bevisa hur ett ursprungligt fel uppstått, ett ursprungligt fel behöver inte visa sig på en gång. Det betyder i praktiken att man kan anta att felet är ursprungligt, tillverkare och återförsäljare får givetvis visa att felet beror på dig men då blir bevisbördan mycket högre för de än för dig som inte är sakkunnig. Du ska bara behöva åberopa att det är ett fel.

Jag har läst förarbeten till lagen så jag förstår syftet, du kommer bara med löst strunt. Hela poängen är att du inte ska behöva vända dig till oberoende verkstad/expert för att få rätt under denna tid.

Det finns tidigare ARN-fall.

Verkstaden är inte part i konflikten, TS part är butiken och de kan mycket väl få ta kostnaden när tillverkaren inte tycker sig behöva det enligt garantivillkor eller verkstads bedömning.

Grundproblemet är att verkstad och tillverkare inte är en part för TS, men butiken vill givetvis inte stå för kostnader oavsett om det är TS fel eller tillverkarens fel.

Jag tänker att vi sätter punkt för vår diskussion här, vi kommer uppenbarligen inte nå framåt och din ton börjar bli lite trist.

För framtida läsare vill jag bara understryka att min starka övertygelse är att PetterK missförstår någon del av det här och att är man i TS läge så bör man iaktta försiktighet med att hävda rättigheter innan man talat med konsumentrådgivning i sin kommun eller liknande. Man kan hamna i betydligt sämre utgångsläge om man upplevs som otrevlig med orimliga krav i lägen där man bedöms ha hanterat elektronik vårdslöst och själv orsakat skadan.

Men nu inväntar vi verkstadens beskrivning och bevis, kanske kan vi hjälpa TS efter det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag tänker att vi sätter punkt för vår diskussion här, vi kommer uppenbarligen inte nå framåt och din ton börjar bli lite trist.

För framtida läsare vill jag bara understryka att min starka övertygelse är att PetterK missförstår någon del av det här och att är man i TS läge så bör man iaktta försiktighet med att hävda rättigheter innan man talat med konsumentrådgivning i sin kommun eller liknande. Man kan hamna i betydligt sämre utgångsläge om man upplevs som otrevlig med orimliga krav i lägen där man bedöms ha hanterat elektronik vårdslöst och själv orsakat skadan.

Men nu inväntar vi verkstadens beskrivning och bevis, kanske kan vi hjälpa TS efter det.

Så går det när man inte diskuterar sakfrågan och kommer med argument mot person eller försöker måla upp något helt annat scenario.

För att göra det lätt, ARN har ett fall uppe på deras hemsida som är lätt att förstå: https://www.arn.se/vanligafall/1.2.vem-ska-bevisa-att-felet-f...

TS ska inte göra mer än att påtala att de inte gjort något onormalt med telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så går det när man inte diskuterar sakfrågan och kommer med argument mot person eller försöker måla upp något helt annat scenario.

För att göra det lätt, ARN har ett fall uppe på deras hemsida som är lätt att förstå: https://www.arn.se/vanligafall/1.2.vem-ska-bevisa-att-felet-f...

TS ska inte göra mer än att påtala att de inte gjort något onormalt med telefonen.

I och med att KKL ändrades i år så ändrades väl även detta till att vara 2 år istället för 6 månader, eller har jag missförstått nya KKL?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Elgiganten är skyldiga att lösa ärendet inom rimlig tid, vilket i sammanhanget brukar anses vara tre eller högst fyra arbetsveckor. Nu får hon ligga på EG och kräva att de löser ärendet snarast med en omleverans alternativ låter henne häva köpet. Hur EG och verkstaden löser ansvaret om vem som skadat maskinen berör inte din bekant.

Bättre dock att starta en egen tråd om detta, särskilt då TS tråd redan blivit nedlusad av de sidospår som allt som oftast uppstår medan vi väntar på bilderna som kan leda oss vidare i trådens egentliga ärende.

Tack, har sagt till min bekant att hon ska ringa deras kundtjänst imorgon och be dem lösa problemet omgående. Vi lämnar det här så får TS ha sin tråd i fred och jag startar en ny vid behov

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2