Permalänk
Medlem

Spel Crashar, hjälp!

Hej Sweclockers!

Behöver verkligen er hjälp.. Har kollat runt i forumet men det räcker inte till för mig. Har byggt min dator själv och har fungerat utan några problem alls på 1,5 år, detta kom plötsligt. Har uppdaterat windows och senaste Nvidia experiance.

1. Vad är problemet och när inträffar det?

Mitt problem är att spel crashar, det blir svart och antingen startar datorn om direkt eller så kommer jag tillbaka till skrivbordet. Crashen uppstår inte i lobbyn etc. utan när man hittat en match och precis kommit in i gamet, ibland direkt när man ska "spawna" och ibland 20-120 sekunder in i spelandet. Har testat Dota, Battlefield, LoL, CS 2.0 etc, så många olika plattformar. Först trodde jag det var mina minnen, sedan kanske min CPU, nu har jag ingen aning. Inga konstigheter att sitta i discord och snacka och lyssna på musik samtidigt.

2. Mina komponenter

Processor: i5 12600-K
Moderkort: ROG STRIX 690-A GAMING WIFI D4
Ram: 2 x G.Skill DDR4 ; 3600Mhz ; CL 14 ; 8 Gig
Grafikkort: RTX 3080 ROG STRIX
Kylare: Vattenkylning från Lian Li
SSD: Kingston 1 gig + samsung 1 gig
Nätagg: ASUS ROG Strix 850W Vit
Chassi: Lian Li Dynamic EVO
Fläktar: 10 st Lian Li

3. Vad ska jag göra?

Har testat olika typer av spelplattformar, så detta är inte specifict till steam, EA sport etc.

Kan man testköra i något program för att få fram varför det krashar?

Är supertacksam för svar!!

Visa signatur

ROG Strix GeForce RTX 3080 White OC Edition 10GB , Intel i5-12600k , WD BLACK SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Funka det innan du uppdaterade windows och drivrutiner?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ja, det fungerade när allt var uppdaterat

Visa signatur

ROG Strix GeForce RTX 3080 White OC Edition 10GB , Intel i5-12600k , WD BLACK SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Uppdatering!! Jag testade precis att köra minnesdiagnostikverktyget: ”Fel på maskinvara har upptäckts. Du måste kontakta tillverkaren av…”

Kan man köra någon mer detaljerad test för att se om det verkligen är detta som är problemet?

Visa signatur

Permalänk
Sötast

https://www.memtest.org/

Finns nedladdningslänkar samt en faq direkt på startsidan.
Tanka lägg på minne och kör. Om datorn inte får fel på 24H så lär det inte vara minnet.

(Om minnet faktiskt är trasigt så brukar det upptäckas på en handfull minuter som mest, i min erfarenhet)

Permalänk
Medlem

Hur tusan ska jag göra, får detta när jag startar upp på USB med den installerad.

https://imgur.com/a/aNCUKgn

Jag hittade en video där en kille beskriver att ta bort XMP vilket jag gjorde och sänkte till 3500Mhz på båda minnerna, då fungerar det, inte crashat än. Men konstigt att min CPU helt plötsligt inte ska kunna hantera 3600Mhz när den uppenbart gjort det i 1,5 år..? https://www.youtube.com/watch?v=Q8UihjknO_M

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av simsag:

Hur tusan ska jag göra, får detta när jag startar upp på USB med den installerad.

https://imgur.com/a/aNCUKgn

Jag hittade en video där en kille beskriver att ta bort XMP vilket jag gjorde och sänkte till 3500Mhz på båda minnerna, då fungerar det, inte crashat än. Men konstigt att min CPU helt plötsligt inte ska kunna hantera 3600Mhz när den uppenbart gjort det i 1,5 år..? https://www.youtube.com/watch?v=Q8UihjknO_M

Du måste stänga av Secure Boot i bios när denna röd kommer upp. Är det när du ska testa med memtestet ?

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Du måste stänga av Secure Boot i bios när denna röd kommer upp. Är det när du ska testa med memtestet ?

Stämmer, när jag ska testa mem. Jag startar om och gå in i Bios, väljer USB som första option vid start —> save and exit. Då kommer jag till den röda rutan och kan inte göra annat än att trycka ”Ok”. Men jag stänger alltså av ”Secure boot” inne i bios? Testar imorgon igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av simsag:

Stämmer, när jag ska testa mem. Jag startar om och gå in i Bios, väljer USB som första option vid start —> save and exit. Då kommer jag till den röda rutan och kan inte göra annat än att trycka ”Ok”. Men jag stänger alltså av ”Secure boot” inne i bios? Testar imorgon igen.

Visa moderkort . Så kan du inte stänga av Secure boot. Men du kan rensa nycklarna. Så ska det gå. Sen går du bara in sen i bios ingen och ta original nycklar.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Visa moderkort . Så kan du inte stänga av Secure boot. Men du kan rensa nycklarna. Så ska det gå. Sen går du bara in sen i bios ingen och ta original nycklar.

Sorry, fattar inte. Är nybörjare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För den som följer tråden eller har samma problem. Jag laddade ner senaste BIOS och installerade. Kör nu med 3600Mhz på raminne, fungerar perfekt och datorn är snabbare än innan.

Visa signatur