Permalänk
Medlem

Hörlurar/mikrofon

Vilka hörlurar och mikrofoner rekommenderar ni? Jag har kikat på BeyerDynamics DT 990, ska tydligen vara bra. Något ni rekommenderar? Bara att plugga in eller behövs det köpa något extra tillbehör?

Permalänk
Medlem

Det är kanonlurar. Det beror helt på vilken version av dem du tänkte köpa? Vilket motstånd tittar du på? 32, 250, 600 ohm? Vad kopplar du in dem i?

Visa signatur

:: Cooler Master HAF 932 :: 5600x :: 6800xt :: Corsair TX 750W ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoCK:

Det är kanonlurar. Det beror helt på vilken version av dem du tänkte köpa? Vilket motstånd tittar du på? 32, 250, 600 ohm? Vad kopplar du in dem i?

Har tittat på 250ohm, och kommer kopplas in i min desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RKN125:

Vilka hörlurar och mikrofoner rekommenderar ni? Jag har kikat på BeyerDynamics DT 990, ska tydligen vara bra. Något ni rekommenderar? Bara att plugga in eller behövs det köpa något extra tillbehör?

Finns lite olika vägar att gå och beror till stor del vad du ska använda dem till? Gaming + chat? Streaming, poddande/content creation? Hur är ditt rum, ljudkontrollerat, saker som låter i bakgrunden?

DT990 har enligt mig och många andra alldeles för vass diskant. Köp med möjlighet att byta/lämna tillbaka.
Om du inte specifikt ska ha öppna så är DT770 ganska trevliga. Personligen föredrar jag dock komforten och tuningen i mina Røde NTH-100M (med mikrofon, finns även utan mikrofon).
Även Beyerdynamic MMX300 är schyssta om du vill ha ett headset.

Vad för typ av mikrofon hade du tänkt? XLR, USB eller på hörlurarna?
För spelande tycker jag att headset duger gott. Speciellt om du har så pass bra mic som MMX300 eller Røde NTH-100M.
Du kan också skaffa ett par lurar likt DT990/770 och addera en trådlös modmic.
Ska du streama är en extern mic att föredra.

Om du ska ha en extern mic är Shure Sm7b en av mina favoriter.
Även Audio Technica AT2050 är fin men kondensator (så har du bakgrundsljud eller gilla smattra på tangentbordet är den inte optimal, då är dynamisk mic bättre).

Angående att bara plugga in beror det lite på vad du vill göra också. Jag skaffade en Roland Bridge Cast (mixer, förstärkare) som är fantastiskt trevlig att ha trots att mina lurar inte är svårdrivna. Går att plugga in XLR-mic osv. 250ohm tycker jag drivs bäst med externa ljudkort (brukar inte va nödvändigt dock).

Berätta lite mer vad du har för användningsområden så är det lättare att tipsa

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Rode Lavalier Go funkar också bra som ett Modmic alternativ. Jag kan bara säga så här att det är rätt coolt att ha en stor bra mic, men i slutändan är det för det mesta bara ivägen, Spara pengarna och köp en liten lavalier mic istället, såsom lav go eller modmic.

Permalänk
Medlem

Inte testat Beyerdynamic men kan varmt rekommendera Sennheiser HD 560s, allt du behöver köpa till är en Appledongel för en hundring så låter det kanon både till spel och musik.

Till mic är det väl vad som passar där du ska sitta om du inte har några speciella krav. Jag kör HyperX solocast som jag tycker är okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Finns lite olika vägar att gå och beror till stor del vad du ska använda dem till? Gaming + chat? Streaming, poddande/content creation? Hur är ditt rum, ljudkontrollerat, saker som låter i bakgrunden?

DT990 har enligt mig och många andra alldeles för vass diskant. Köp med möjlighet att byta/lämna tillbaka.
Om du inte specifikt ska ha öppna så är DT770 ganska trevliga. Personligen föredrar jag dock komforten och tuningen i mina Røde NTH-100M (med mikrofon, finns även utan mikrofon).
Även Beyerdynamic MMX300 är schyssta om du vill ha ett headset.

Vad för typ av mikrofon hade du tänkt? XLR, USB eller på hörlurarna?
För spelande tycker jag att headset duger gott. Speciellt om du har så pass bra mic som MMX300 eller Røde NTH-100M.
Du kan också skaffa ett par lurar likt DT990/770 och addera en trådlös modmic.
Ska du streama är en extern mic att föredra.

Om du ska ha en extern mic är Shure Sm7b en av mina favoriter.
Även Audio Technica AT2050 är fin men kondensator (så har du bakgrundsljud eller gilla smattra på tangentbordet är den inte optimal, då är dynamisk mic bättre).

Angående att bara plugga in beror det lite på vad du vill göra också. Jag skaffade en Roland Bridge Cast (mixer, förstärkare) som är fantastiskt trevlig att ha trots att mina lurar inte är svårdrivna. Går att plugga in XLR-mic osv. 250ohm tycker jag drivs bäst med externa ljudkort (brukar inte va nödvändigt dock).

Berätta lite mer vad du har för användningsområden så är det lättare att tipsa

Tjena! Sorry för lite sent svar. Rummet jag har kan man säga kommer vara mitt ”mancave” rum, 15kvm ungefär, så kommer bara vara TV, dator där inne osv. Går att stänga så blir inga direkta störningsmoment som höga ljud.

När det kommer till användningsområden har jag tänkt gaming och lite streaming primärt, samt lite bild/video redigering på väldigt enkel nivå. Jag har kikat på Steelseries Arctis Nova Pro Wireless då jag använt den tidigare modellen, Arctis Pro Wireless. Men har länge känt att jag vill testa på nya hörlurar, för ungefär ett år sedan hade jag idéer om att redan då köpa ett par DT 990 och separat mikrofon, men finns en uppsjö av både mikrofoner och hörlurar, fick åsikter då om att inte köpa DT990 för det som du säger att de har en vass diskant. Så jag fortsatte bara med mina Steelseries, som nu gått sönder efter 4,5 år.

Mikrofon hade jag tänkt en simpel USB-mikrofon. Jag såg att Steelseries nyligen släppt en mikrofon, Alias tror jag den heter. Tycker den verkar intressant då just Shure SM7B är lite utanför min budget. Sen om det behövs köpas en förstärkare kommer ju det också införskaffas.

Nu i början tror jag att det kommer prioriteras ett par bra hörlurar och en mic därefter, spelar mycket single player och spel där inte finns behov att kommunicera.

Hoppas det klargör något, annars svara så ska jag ge det ett nytt försök!

Mvh Roger

Permalänk
Medlem
Skrivet av RKN125:

Tjena! Sorry för lite sent svar. Rummet jag har kan man säga kommer vara mitt ”mancave” rum, 15kvm ungefär, så kommer bara vara TV, dator där inne osv. Går att stänga så blir inga direkta störningsmoment som höga ljud.

När det kommer till användningsområden har jag tänkt gaming och lite streaming primärt, samt lite bild/video redigering på väldigt enkel nivå. Jag har kikat på Steelseries Arctis Nova Pro Wireless då jag använt den tidigare modellen, Arctis Pro Wireless. Men har länge känt att jag vill testa på nya hörlurar, för ungefär ett år sedan hade jag idéer om att redan då köpa ett par DT 990 och separat mikrofon, men finns en uppsjö av både mikrofoner och hörlurar, fick åsikter då om att inte köpa DT990 för det som du säger att de har en vass diskant. Så jag fortsatte bara med mina Steelseries, som nu gått sönder efter 4,5 år.

Mikrofon hade jag tänkt en simpel USB-mikrofon. Jag såg att Steelseries nyligen släppt en mikrofon, Alias tror jag den heter. Tycker den verkar intressant då just Shure SM7B är lite utanför min budget. Sen om det behövs köpas en förstärkare kommer ju det också införskaffas.

Nu i början tror jag att det kommer prioriteras ett par bra hörlurar och en mic därefter, spelar mycket single player och spel där inte finns behov att kommunicera.

Hoppas det klargör något, annars svara så ska jag ge det ett nytt försök!

Mvh Roger

Okej 👌
Då behöver du inte fundera så mycket kring öppna/stängda lurar, ANC, dynamisk eller kondensator mic

Den största frågan är ju om du behöver en separat mic? Steelseries Alias är väl drygt 2k som du skulle kunna kunna lägga på hörlurar/mixer/streamdeck osv.
Skapar man videos för youtube osv så är det väl ett måste men om man streamar sin spelsessioner på Twitch och dylikt skulle jag vilja påstå att en duglig headset-mic räcker ganska långt.

Steelseries Arctis Nova Pro Wireless är ett väldigt bra och mångsidigt headset. Spelar man på flera plattformar ex PC och konsol så är det smidigt. Samtidigt är mikrofonen kass. Du betalar för ANC som du inte behöver. Ljudmässigt är det OK men kostar en rejäl slant.

Jag hade nog antingen kikat på extern mic (Steelseries Alias verkar bra)
+
DT990 (jag gillar inte diskanten men många lovordar dem)
DT770
AKG702 (mina personliga favoriter. Sanslöst detaljerad ljudbild för priset)

Alternativt om du vill väljer ett headset:
Beyerdynamic MMX 300 (I princip ett 770 med en väldigt bra mic)
Røde NTH-100M (Otroligt sköna, mycket bra mic).

Kan också va värt att kolla upp nån form av mixer. Det finns ju mjukvara för detta men personligen föredrar jag att kunna justera direkt utan att gå in i nåt program.
Nedan är min variant där jag har 4 kanaler som är inställda för Mic, System, Discord och Spelljud.
Min variant funkar inte med usb-mic men finns säkert sådana varianter också.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5