Snabbkoll: Använder du externa lagringsenheter?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Använder du externa lagringsenheter?

USB-minnen, hårddiskar och andra externa lagringsenheter börjar bli allt mer sällsynta. Hur ser ditt användande ut?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har en NAS om det räknas, annars var det väl på 00-talet typ.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

jag har 3 externa diskar och ett usbminne som jag använder.

Permalänk
Medlem

Ja, självklart. Allt från USB-minnen till USB-anslutna hårddiskar till USB-anslutna NVME'e enheter, microSD-läsare och rena backupdiskar.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Hedersmedlem

Oops. Röstade nej, men insåg nu att rätt svar är "Ja, men mer sällan".
Har en extern kvar hemma som jag tar backup till en gång per månad. Innan dess hade jag en till extern inkopplad jämt, också för backups (men dagligen). Den sitter numer i en dator offsite istället (shuckad).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

För ren lagring i vardagen, nej. Jag har förvisso en ssd inkopplad i bilen för lagring av kamerainspelningar från den och minneskort i systemkameran, men annars är det väldigt ovanligt att jag skyfflar filer via externt media. Då är det väl främst vid ominstallation av Windows.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

mest för installationsmedia /parted live /ramtest86+

men förekommer även lagring/överföring av anime eller sparfiler/mods till Yuzu.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Varje natt, kör dom som backupdiskar.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd

Har faktiskt aldrig använt extern lagring.

Permalänk
Medlem

NAS och ett par externa diskar samt en drös med usb pinnar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har ett USB-minne som nätverkslagring för backup av home assistant.

Permalänk
Medlem

USB minne ibland men inget mer

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag har 2 USB-minnen. En för Windows install och en med ventoy (medicat) för diverse felsökning och skoj.
Sedan har jag även en extern SSD på 256GB. (vanlig 2.5" i en kabinett med USB3).´Den använder jag för överföring.r.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

USB-minnen för att installera maskiner, extern 2TB SSD för backup t.ex. vid ominstallation.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Har ett gäng USB-stickor men känns som att de har legat i ryggsäcken och orörda i flera år.

Har 2x 1TB externa USB-enheter, ingen aning vad som ligger på dem, varit urkopplade i minst ett år,

Så jag har men använder inte extern lagring skulle jag säga.

Men finns säkert situationer där de kommer behövas igen.

Permalänk
Medlem

Har kört 2 stycken 2TB diskar länge nu till backup av foton och annat, de är över 10 år gamla nu båda två men köpta vid olika tillfällen. Jag startar upp dem kanske en eller ett par gånger per halvår för att lägga in något. Då för jag över allt samtidigt för att det ska vara identiskt på båda två. Sedan åker de in i brandboxen i vapenskåpet igen.
Har funderat på om jag inte skulle köpa en nas eller något istället, men får se hur det blir med det.

Permalänk
Medlem

All lagring som inte är system, program och spel, och några smågrejer, ligger på en W10-baserad NAS i ett annat rum. Sen har jag ett par externa hårddiskar och en extern SSD, plus några USB-minnen. De senare två för att föra över data eller ta med till andra platser än hemmet. Den externa hårddisken som fristående backup.

Så ja, en hel del.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Usb minnen till om installation av Windows, ljud i bilen och mer därtill.
Externa större usb diskar som bacup

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Använder USBminne för bostadsrättsföreningens scanner är dryg att maila inscannade dokument med.

Har ett USBminne i datorväskan som har både A och C anslutning till samma minneskrets så tills alla enheter har C så kan jag använda det överallt.
Väldigt smidigt!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Ändast för nyinstallation av windows annars inte alls.

Har migrerat över till att köra allt på servern eller på molnet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chand:

Har kört 2 stycken 2TB diskar länge nu till backup av foton och annat, de är över 10 år gamla nu båda två men köpta vid olika tillfällen. Jag startar upp dem kanske en eller ett par gånger per halvår för att lägga in något. Då för jag över allt samtidigt för att det ska vara identiskt på båda två. Sedan åker de in i brandboxen i vapenskåpet igen.
Har funderat på om jag inte skulle köpa en nas eller något istället, men får se hur det blir med det.

Ungefär samma har: har några externa som agerar sporadisk backup.

Ligger väl några minnespinnar i nån låda för OS och BIOS-uppdateringar typ, men används så sällan så man glömmer vad de är till för

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Stod och velade mellan ja, men sällan och nej.

enda gången jag använder ett USB är när jag installerar om min dator.

Det var tre årsen nu

Så förutom den gången för tre årsen så nej.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Använder endast extern lagring för att installera OS.
Har en NAS för lagring

Permalänk
Medlem

Använder USB-diskar som offline-backup. Två till varje dator, roterar vilken disk som används, de som ej används är på annan fysisk plats. Normala backupen går till en NAS.

Har dessutom en 2 TB SSD som "permanent" diskt till en av datorerna.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Har senaste åren haft jobb där det är nödvändigt att bära med sig USB-minnen för att installera Windows eller genomföra BIOS-uppdateringpå stående fot så ja, regelbundet.

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig något bättre för alla bilder/videos man samlar på sig, har nästan 20 års material på 2 feta externa hdd, en som backup till den andra.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Röstade nej. Har ett NAS, men använder aldrig USB-disk/minne och har inte gjort det på säkert tio år.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Japp, har ITX-burk så kopplat en extern disk för lagring. Används dagligen.
USB-minne kommer fram nån gång när det ska installeras OS eller firmware på något.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Använder USBminne för bostadsrättsföreningens scanner är dryg att maila inscannade dokument med.

Har ett USBminne i datorväskan som har både A och C anslutning till samma minneskrets så tills alla enheter har C så kan jag använda det överallt.
Väldigt smidigt!
https://www.kjell.com/globalassets/productimages/832520_36161_04.jpg

Vad händer om du kopplar in båda sidor samtidigt?!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Måste ha USB-pinne med musik till bilen, bara skräp på radio.