Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Vi kanske ska hålla oss till elbilar och inte en ny Kina-diskussion…

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Alla MEB-bilar är samma, samt vissa andra märken.

Skrivet av sweborn:

Rimligtvis har du en viss tid på dig innan regenereringen kickar in hårt. Men alla kanske inte programmerar bilarna så.

Tesla Model Y är den jag har kört mest och den var inte rolig i det avseendet. Men vad jag förstår går det att köpa DLC med frirullning eller åt det hållet så kanske löser det.

Har MEB bra anpassningsmöjligheter för det? Alla märken kanske har det i någon form, bara att det är mer eller mindre svårt att komma åt.

Permalänk
Medlem

Och apropå kombi så visade VW precis första bilderna på nya ID.7 Tourer: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/first-p...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Vi kanske ska hålla oss till elbilar och inte en ny Kina-diskussion…

Håller med, men den är svår att undvika eftersom den dyker upp hela tiden. Somliga glömmer, andra struntar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Och apropå kombi så visade VW precis första bilderna på nya ID.7 Tourer: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/first-p...

Vältajmat, får se om vi får se den utan kamouflage i någon av bilshowerna i början på nästa år eller om de likt TV-spelsbranschen satsar på eget event.

Permalänk
Medlem

https://www.theverge.com/2023/10/27/23934691/hertz-tesla-uber...

"repair costs are about double what the company spends on gas car fixes, Hertz CEO Stephen Scherr told Bloomberg"

Lite förvånande? Vore intressant att se vad det handlar om för typer av reparationer och om det hade varit samma för andra märken än Tesla som dom har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

https://www.theverge.com/2023/10/27/23934691/hertz-tesla-uber...

"repair costs are about double what the company spends on gas car fixes, Hertz CEO Stephen Scherr told Bloomberg"

Lite förvånande? Vore intressant att se vad det handlar om för typer av reparationer och om det hade varit samma för andra märken än Tesla som dom har.

Model S har ju haft problem med korresion bakvagnen, där batteriet har kontakt med chassit, vilket tagit med sig jordpunkter till bakre drivlina som tydligen är helvete att byta. Man får ta ut batteri och motor och fixa till...vilket är extra jobbigt i och med det är så mycket aluminum där.
De har haft mycket knäckta infästningar på bustningar för länkarmar, styrleder.

Elbilar är tunga fordon som sliter hårdare på allt nere vid stötdämpning etc. Även jag som bensinförare har lagt 50-60% av alla mina reparationer på styrleder, power steering, länkarmar, bromsok, skivor, dämpare (står på agendan nu igen, fram är rätt slut) ....och då inluderar reparationer en bränsleslang för 18k och en växellåda för 25k, som är jätteovanligt att de byts.
Så ser inte en batteribil är billigare i reparationer än en bensinbil, sällan drivlinan som pajar, men de kan ha lite dyrare service om man ska byta typ tändspole ibland och olja lite oftare. Tror det är samma oavsett märke, model 3 är ju också bättre än model s när det gäller korrision i drivlina, men fortfarande tror jag stötdämpning och andra långtidsslitage kostar. Ofta luftfjädrning i elbilar och andra dyrare bilar, ser det lite oftare i elbilar, oavsett dyra komponenter om (när) de pajar.
Men elbilen är ju billigare i drift....men det märker nog inte hertz av när kunderna betalar drivmedlet oavsett.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vad är problemet med kinesisk bil?

Just nu när det väller in bilar av kinesiska märken är frågan vilka som finns kvar om fem år.
Sverige är en relativt liten marknad och förmodligen kommer vissa märken försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Tesla Model Y är den jag har kört mest och den var inte rolig i det avseendet. Men vad jag förstår går det att köpa DLC med frirullning eller åt det hållet så kanske löser det.

Har MEB bra anpassningsmöjligheter för det? Alla märken kanske har det i någon form, bara att det är mer eller mindre svårt att komma åt.

MEB bilar har frirullning som standard, sen har dom möjlighet att ställa in typ en pedalsläge via växelväljaren genom att sätta den i läge B.
Utöver det har, i alla fall vissa, möjlighet att ställa in regenerering i 3 nivåer via paddlar när man släpper gasen i vanliga D läget.
Så mycket lättare än det att komma åt kan det inte bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

MEB bilar har frirullning som standard, sen har dom möjlighet att ställa in typ en pedalsläge via växelväljaren genom att sätta den i läge B.
Utöver det har, i alla fall vissa, möjlighet att ställa in regenerering i 3 nivåer via paddlar när man släpper gasen i vanliga D läget.
Så mycket lättare än det att komma åt kan det inte bli.

Det låter som en utmärkt lösning!

Permalänk
Medlem

Så MEB bilar har inte nivåer på regenerering utan att ha enpedalsläge?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Så MEB bilar har inte nivåer på regenerering utan att ha enpedalsläge?

Vad menar du? Förstår inte riktigt frågan, men för att förklara:

Dom har inget "äkta" enpedalsläge, som stannar bilen helt. B-läget är max regenerering, och tar en ner till en crawl.

Kör man i D-läget så frirullar den, men paddlarna kan öka/sänka regenerering tills man gasar igen, då återställer den till frirull. Att använda paddlarna är lite som att växla ner med en manuell bil, rätt intuitivt.

Frirull har även ett Auto-läge som anpassar sig till om man t.ex kör för fort, eller närmar sig en framförvarande bil, korsning, rondell, eller skarp kurva och lägger då på lite regenerering för att ta ner farten något.

Bromsarna blendar självklart regenerering tills den maxar ut och själva bromsarna behöver appliceras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Så MEB bilar har inte nivåer på regenerering utan att ha enpedalsläge?

När man använder D frirullar den om det inte är något i vägen eller närmar sig en korsning tex. då bromsar den automatiskt. (Motorbroms)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Vad menar du? Förstår inte riktigt frågan, men för att förklara:

Dom har inget "äkta" enpedalsläge, som stannar bilen helt. B-läget är max regenerering, och tar en ner till en crawl.

Kör man i D-läget så frirullar den, men paddlarna kan öka/sänka regenerering tills man gasar igen, då återställer den till frirull. Att använda paddlarna är lite som att växla ner med en manuell bil, rätt intuitivt.

Frirull har även ett Auto-läge som anpassar sig till om man t.ex kör för fort, eller närmar sig en framförvarande bil, korsning, rondell, eller skarp kurva och lägger då på lite regenerering för att ta ner farten något.

Bromsarna blendar självklart regenerering tills den maxar ut och själva bromsarna behöver appliceras.

Jaa okej. Nej trodde att D var frirullning och B var enpedalsläge och det inte fanns något emellan.

Men det är ju bra. Kör själv max regen (nivå 3) i min EV6.
Aldrig tyckt enpedalsläge är någon höjdare. Vill kontrollera den sista delen helt ut och stanna till stillastående själv med bromsen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jaa okej. Nej trodde att D var frirullning och B var enpedalsläge och det inte fanns något emellan.

Men det är ju bra. Kör själv max regen (nivå 3) i min EV6.
Aldrig tyckt enpedalsläge är någon höjdare. Vill kontrollera den sista delen helt ut och stanna till stillastående själv med bromsen.

Nä precis, D kan man välja vad det ska vara och B är max. Vet dock inte hur/om man kan ställa in vad D ska ha för regen annat än auto-läget (som ger frirull och ibland lätt motorbroms), men sport-läget har nivå 2 så antingen är det väl det individuella kör-läget eller så finns regen-läge i nån meny.

Har inte letat då jag tycker auto-läget är underbart, och vill jag ha motorbroms överhuvudtaget så vill jag ha max.

Och ja jag vill också kontrollera sista delen själv. Ska jag smygköra för att parkera mot en vägg eller backa mot ett släp så känns det inte bra att använda gaspedalen och lita på att bilen bromsar nog snabbt när jag väl släpper gasen.

Permalänk
Avstängd

Skulle inte säga att MEB har ett regenereringsläge som funkar. De bilarna kör jag hellre med frirullning. Likaså med tjock E-tron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Skulle inte säga att MEB har ett regenereringsläge som funkar. De bilarna kör jag hellre med frirullning. Likaså med tjock E-tron.

Jag gillar verkligen blendingen och regen i iD4, det är lätt att köra mjukt och oftast behöver man inte göra något vid korsning/rondell då adaptiva/omgivningskänsliga bromsningen funkar.
Frirull är också skönt, mycket mera användbart på landsväg än hård regen.
Många andra elfordon blir man snudd på yr i, speciellt med ovana förare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jaa okej. Nej trodde att D var frirullning och B var enpedalsläge och det inte fanns något emellan.

Men det är ju bra. Kör själv max regen (nivå 3) i min EV6.
Aldrig tyckt enpedalsläge är någon höjdare. Vill kontrollera den sista delen helt ut och stanna till stillastående själv med bromsen.

Testat hålla in vänster pedal precis innan du stannar? Stannar till stillastående utan att gå in i i-Pedal-läge, och utan fotbroms. Fiffig funktion.
Körde med Auto 3 i början. Ville ha mer förutsägbarhet. Kör med regen. 3 nu. Slår över till i-Pedal om jag bedömer att det blir mycket av och på gas (många korsningar, stadskörning etc.). Generellt mer aktiv med pedalerna nu. Skulle nog sakna att inte ha dom vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Nä precis, D kan man välja vad det ska vara och B är max. Vet dock inte hur/om man kan ställa in vad D ska ha för regen annat än auto-läget (som ger frirull och ibland lätt motorbroms), men sport-läget har nivå 2 så antingen är det väl det individuella kör-läget eller så finns regen-läge i nån meny.

Har inte letat då jag tycker auto-läget är underbart, och vill jag ha motorbroms överhuvudtaget så vill jag ha max.

Och ja jag vill också kontrollera sista delen själv. Ska jag smygköra för att parkera mot en vägg eller backa mot ett släp så känns det inte bra att använda gaspedalen och lita på att bilen bromsar nog snabbt när jag väl släpper gasen.

Har för mig det finns en inställning i MMI som gör att bilen kommer ihåg vilken regen level du använde senast i D.
Själv använder jag regen mycket sällan vid rull, antingen är det frirullning eller så använder jag pedalen som vanligt.

Skrivet av sweborn:

Skulle inte säga att MEB har ett regenereringsläge som funkar. De bilarna kör jag hellre med frirullning. Likaså med tjock E-tron.

Ok, vad är det som inte funkar menar du?
Antingen finns det regenereringläge eller inte, att du sen inte gillar hur det funkar på MEB är inte samma som att det inte funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Testat hålla in vänster pedal precis innan du stannar? Stannar till stillastående utan att gå in i i-Pedal-läge, och utan fotbroms. Fiffig funktion.
Körde med Auto 3 i början. Ville ha mer förutsägbarhet. Kör med regen. 3 nu. Slår över till i-Pedal om jag bedömer att det blir mycket av och på gas (många korsningar, stadskörning etc.). Generellt mer aktiv med pedalerna nu. Skulle nog sakna att inte ha dom vid det här laget.

Det är roligt att klämma på paddlarna till friläge. Rulla lite fritt. Annars gillar jag ha nivå tre och stanna helt själv.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det är roligt att klämma på paddlarna till friläge. Rulla lite fritt. Annars gillar jag ha nivå tre och stanna helt själv.

Japp frihjul är kul, lite gammal SAAB känsla.

Permalänk
Medlem

Oavsett vilken variant så är det ju trevligt med valmöjligheter. Äldre Tesla har ju bara två steg av regen som går att ställa in, låg och normal (50 och 100%). Nyare har inte ens inställningen kvar. Det tycker jag är rätt kasst. Nu kan man ställa in det ändå med tredjeparts-grejer, men det är lite tråkigt att behöva.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Tycker att Nios bilar verkar schyssta och verkar hålla hög kvalité men faktum är att deras priser är högre än Tesla och europeiska märken. Kinesiska märken är instant kill I Europa utan att kinesiska staten subventionerar. Och varför inte? Jag väljer den bil som jag känner håller hög kvalité, passar mig och är prisvärd.

Permalänk
Medlem

Vad är haken med Audi e-tron 55? Är det bara effektiviteten som får folk att avstå eller ligger det mer bakom att den värderas under t.ex. ID4 och Enyaq på begagnatmarknaden?

Ligger i planeringsfasen för att byta till vår första elbil till våren och en begagnad e-tron 55 återkommer som ett av alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Vad är haken med Audi e-tron 55? Är det bara effektiviteten som får folk att avstå eller ligger det mer bakom att den värderas under t.ex. ID4 och Enyaq på begagnatmarknaden?

Ligger i planeringsfasen för att byta till vår första elbil till våren och en begagnad e-tron 55 återkommer som ett av alternativen.

Det är ju en fantastisk bil att köra men som du säger är ju effektivitet och räckvidd inte jättebra. Om man hittar en sådan för bra peng och kan ta dessa nackdelar skulle jag köra utan att tveka.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Vad är haken med Audi e-tron 55? Är det bara effektiviteten som får folk att avstå eller ligger det mer bakom att den värderas under t.ex. ID4 och Enyaq på begagnatmarknaden?

Ligger i planeringsfasen för att byta till vår första elbil till våren och en begagnad e-tron 55 återkommer som ett av alternativen.

e-tron 55 är ju en föregångare till Q8 e-tron och är tillverkad på en ICE plattform, vilket iofs även Q8 är, detta gör ju att den gamla tappat mycket i värde samt som du säger att räckvidden är dålig mot nyare bilar.

Sen är e-tron 55 en fantastisk bil att köra med luftfjädring och hyfsat bra prestanda, komforten är också en av dom bästa.
Så som redan sagts så till rätt pris och om man klarar sig med räckvidden kan det vara ett bra köp.

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering kring min MG4 som jag fick i somras.
Kört drygt 300 mil med den och kom runt 34 mil med den när det var varmt ute.
Nu ligger jag på runt 25 mil och tror det kryper ner mot 20 när det blir vinter på riktigt, om det nu blir det i Stockholm.
Väldigt skön bil och inge problem hittills.

Drog runt 15kwh/100km i somras men nu drar det upp mot 29 med full värme i bilen, tex ratt, stolar etc. Sen sjunker det ner mot runt 20.

Letar beg vinterdäck nu och svårt att hitta till denna bil, osäker vad som passar.
Om någon kunde ge mig lite hjälp i ett DM vore det snällt, tex om en fälg med ET35 passar för en bil specad med ET40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Lite uppdatering kring min MG4 som jag fick i somras.
Kört drygt 300 mil med den och kom runt 34 mil med den när det var varmt ute.
Nu ligger jag på runt 25 mil och tror det kryper ner mot 20 när det blir vinter på riktigt, om det nu blir det i Stockholm.
Väldigt skön bil och inge problem hittills.

Drog runt 15kwh/100km i somras men nu drar det upp mot 29 med full värme i bilen, tex ratt, stolar etc. Sen sjunker det ner mot runt 20.

Letar beg vinterdäck nu och svårt att hitta till denna bil, osäker vad som passar.
Om någon kunde ge mig lite hjälp i ett DM vore det snällt, tex om en fälg med ET35 passar för en bil specad med ET40.

På många sidor som säljer däck kan du slå in regnummer eller bilmodell och får fram vad för typ av fälgar och däck som passar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Lite uppdatering kring min MG4 som jag fick i somras.
Kört drygt 300 mil med den och kom runt 34 mil med den när det var varmt ute.
Nu ligger jag på runt 25 mil och tror det kryper ner mot 20 när det blir vinter på riktigt, om det nu blir det i Stockholm.
Väldigt skön bil och inge problem hittills.

Drog runt 15kwh/100km i somras men nu drar det upp mot 29 med full värme i bilen, tex ratt, stolar etc. Sen sjunker det ner mot runt 20.

Letar beg vinterdäck nu och svårt att hitta till denna bil, osäker vad som passar.
Om någon kunde ge mig lite hjälp i ett DM vore det snällt, tex om en fälg med ET35 passar för en bil specad med ET40.

5 mm i skillnad brukar inte vara några problem för ET, på denna sidan kan hitta mycket info och knappa in fälgarnas mått för att se hur dom passar.
https://www.bultcirkel.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

På många sidor som säljer däck kan du slå in regnummer eller bilmodell och får fram vad för typ av fälgar och däck som passar.

Kanon tack, jag vet måtten men vet inte om allt måste stämma på pricken tex om man hittar ett bra begagnat däck.