Laptop som ska ersätta desktop. Modell som är tyst och har möjlighet att stoppa in större hårddisk sökes!

Permalänk

Laptop som ska ersätta desktop. Modell som är tyst och har möjlighet att stoppa in större hårddisk sökes!

Hej,

Pga platsbrist ska min battlestation nedmonteras 😒Men! Det är ingen fara. Jag sitter mest där och surfar, lyssnar på musik samt sorterar i musik- och bildbiblioteken. Har konsoller och tv om spelsug skulle uppstå. Så en laptop duger bra.

Så, vad har ni för rekomendationer i form av laptop modell större? Tänker 16". Jag behöver också kunna stoppa in en 2TB SSD i den (sett att det är en ganska ovanlig storlek på nya datorer). Sen får den gärna vara tyst men det brukar ju vara rätt svårt att få till på laptops.

Ett val jag är osäker på är när det gäller dedikerat grafikkort eller integrerat? AMD ska väl ha bra APU men väldigt få modeller som faktiskt har de senaste och bra korten?

Kan tänka mig lägga typ 15 000:-

Väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Hej,

Pga platsbrist ska min battlestation nedmonteras 😒Men! Det är ingen fara. Jag sitter mest där och surfar, lyssnar på musik samt sorterar i musik- och bildbiblioteken. Har konsoller och tv om spelsug skulle uppstå. Så en laptop duger bra.

Så, vad har ni för rekomendationer i form av laptop modell större? Tänker 16". Jag behöver också kunna stoppa in en 2TB SSD i den (sett att det är en ganska ovanlig storlek på nya datorer). Sen får den gärna vara tyst men det brukar ju vara rätt svårt att få till på laptops.

Ett val jag är osäker på är när det gäller dedikerat grafikkort eller integrerat? AMD ska väl ha bra APU men väldigt få modeller som faktiskt har de senaste och bra korten?

Kan tänka mig lägga typ 15 000:-

Väldigt tacksam för hjälp!

Allt beror på om du helt vill utesluta möjligheten att spela på datorn eller inte?

Hade själv en lenovo legion som jag var mer än nöjd med innan jag gick tillbaka till desktop.
Så något i stil med denna
https://www.inet.se/produkt/x202709/lenovo-loq-gaming-ryzen-7...
(Finns även som helt ny för en tusenlapp mer)

Tar man bort kravet på GPU så blir det lite svårare då datorerna mer eller mindre kostar lika mycket som datorerna med dedikerad GPU om resterande ska vara samma

som denna
https://www.inet.se/produkt/1975256/lenovo-ideapad-5-pro-16-r...
Billigaste laptopen med samma CPU, minne och storlek på skärm och kostar 500kr mindre.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

+ AMD 7840HS + 780M - riktigt bra prestanda
+ Du kan byta SSD mot en 2242 2TB
+ 32GB minne

- Högtalare inte är lika bra som MacBook
- Ingen fingeravtrycksläsare

Oklart: skärm?

Bra pris med 10% rabatt och ej Windows (hitta den billigare någon annan stans?)

780M: https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-780m.c4020 (bättre än stationära GTX 1650)

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Allt beror på om du helt vill utesluta möjligheten att spela på datorn eller inte?

Hade själv en lenovo legion som jag var mer än nöjd med innan jag gick tillbaka till desktop.
Så något i stil med denna
https://www.inet.se/produkt/x202709/lenovo-loq-gaming-ryzen-7...
(Finns även som helt ny för en tusenlapp mer)

Tar man bort kravet på GPU så blir det lite svårare då datorerna mer eller mindre kostar lika mycket som datorerna med dedikerad GPU om resterande ska vara samma

som denna
https://www.inet.se/produkt/1975256/lenovo-ideapad-5-pro-16-r...
Billigaste laptopen med samma CPU, minne och storlek på skärm och kostar 500kr mindre.

Utan dedikerad gpu får man väl en tystare och svalare dator? Eller spelar det ingen roll då ett integrerat får kämpa hårdare ändå?

De senaste AMD integrerade kan väl hantera typ Fortnite och CS2 på low bra? Samt indiespel och spel från någon generation tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

De senaste AMD integrerade kan väl hantera typ Fortnite och CS2 på low bra? Samt indiespel och spel från någon generation tillbaka?

Absolut, jag spelar Fortnite på ett 780M och det lirar finfint.

Skrivet av rampjesus:

Utan dedikerad gpu får man väl en tystare och svalare dator? Eller spelar det ingen roll då ett integrerat får kämpa hårdare ändå?

Vid normalanvändning är den tyst och sval, när jag spelar Fortnite blir fläktarna högljudda (Ideapad Pro 5 14")

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Utan dedikerad gpu får man väl en tystare och svalare dator? Eller spelar det ingen roll då ett integrerat får kämpa hårdare ändå?

De senaste AMD integrerade kan väl hantera typ Fortnite och CS2 på low bra? Samt indiespel och spel från någon generation tillbaka?

Tänker nog att det inte borde vara någon skillnad om vi säger att man spelar med allt på low och 60 fps, förutom möjligheten att kunna köra High 120fps om man vill (då såklart med högre belastning och högre ljudnivå på datorn)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

kollar man på Notebookcheck så är skillnaden mellan dom två 20-40% och då är det 1650 som är det bättre kortet (då i tester med äldre AMD cpuer)

Så för en Igpu så är 780M helt klart potent men inte bättre än ett gtx 1650 (desktop)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kanske inte, finns fler review att läsa för den som vill. Min poäng var att 780M går bra att spela på.

Permalänk

Tack för alla svar!!