Desperata användare jagar reklamblockerare för Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Eh, va? Du kan ju knappast påstå att det finns någon som i verkligheten sitter och gör enskilda manuella betalningar varje månad till kanske dussintals kanaler, när fördelningen kan ske automatiskt efter hur mycket man kollat? Det är ju en del av servicen.

Låter mer som att du inte vill betala nånting själv bara.

Vi är fler en du tror, speciellt när vi ser deras livestreams!

I mina ögon är det du som ger dig själv en klapp på axeln för du betalar för premium och inbillar dig själv du stödjer de du tittar på så himla bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Självklart, Edge kommer aldrig att vara bättre än Chrome och dess användare är omedvetet bidragande till att Google kan förstöra mer. Om det här resulterar i att Chrome tappar användare till FF blir jag givetvis överlycklig.

...ändå så tycker många onlinetidningar och techgurus som riktar sig mot gemene man att Edge redan är bättre än Chrome på många områden och i sin helhet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag skulle inte bli förvånad om FF ökar i populäritet efter att YT började sitt krig mot Adblockers.

Man får ju inte ads på FF med adblock så helt osannolikt är det inte.

Skrivet av JasBC:

...ändå så tycker många onlinetidningar och techgurus som riktar sig mot gemene man att Edge redan är bättre än Chrome på många områden och i sin helhet....

Bättre på att samla in telemetri åt Microsoft möjligtvis

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Finns premium om man inte vill kolla olagligt?

Men att ladda ner spel är big no-no.

Jag hade Premium Lite fram tills google dödade det. Dom hoppades väl på att alla med Lite skulle hoppa av glädje och ta vanliga premium. Allt för att maximera vinsten, jag betalade för mig, men det var inte tillräckligt för youtube/google. Nu kommer jag köra adblockers tills den dag youtube dör.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Nyfiken, ni som använder annonsblockerare för att större del en av reklamintäckterna går till yt och inte till de som skapar materialet du kikar på.
Om de har egen reklam i videon, kikar du på den eller spolar du förbi den? Där lär ju allt gå till skaparna och inte till yt, vad är ursäkten om du skippar det?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Nyfiken, ni som använder annonsblockerare för att större del en av reklamintäckterna går till yt och inte till de som skapar materialet du kikar på.
Om de har egen reklam i videon, kikar du på den eller spolar du förbi den? Där lär ju allt gå till skaparna och inte till yt, vad är ursäkten om du skippar det?

Jag skippar all reklam, har en extension som automatiskt skippar sånt också.

Förstår förövrigt inte problemet, Youtube har inte på något sätt varit svårare att blockera reklam på nu som förr.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Pertan:

Jag hade Premium Lite fram tills google dödade det. Dom hoppades väl på att alla med Lite skulle hoppa av glädje och ta vanliga premium. Allt för att maximera vinsten, jag betalade för mig, men det var inte tillräckligt för youtube/google. Nu kommer jag köra adblockers tills den dag youtube dör.

Same same, jag har kört premium lite eftersom jag använder youtube så pass mycket.
Behövde inte hela premium då jag inte använder google music.

Men nej. Tydligen ska man radera youtube lite å forcera reklam... så att ehh.... ta inte mina pengar då, eller reklamintäkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det är nog du som är lättkränkt.

Det måste vara det. Attans bananer!

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Använder Brave och AdBlock fungerar som det ska. Se bara till att uppdatera brave://components dagligen, tar 10 sek som mest.

Permalänk
Medlem

Firefox + Ghostery funkar fint. Jag hade lite bekymmer för några dagar sedan att alla videos var utgråade, pausade Ghostery en stund och fick genomlida en reklamsnutt eller 3, men efter omstart av datorn har det rullat på som vanligt utan reklam.

Att skaffa premium går inte och vore dessutom vansinne, jag betalar redan för trafikdatan, jag tänker inte betala för trafikdatan för reklamen också.
YouTube kan gå till internetleverantörerna och tigga pengar istället.
Det största problemet är dock inte den monetära summan utan att Google ska få bankkontonummer och debiteringsrätt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

"Ingen reklam, tack!" Likväl på brevlådan som på datorn och telefonen.

Skrivet av Purrfected:

Nyfiken, ni som använder annonsblockerare för att större del en av reklamintäckterna går till yt och inte till de som skapar materialet du kikar på.
Om de har egen reklam i videon, kikar du på den eller spolar du förbi den? Där lär ju allt gå till skaparna och inte till yt, vad är ursäkten om du skippar det?

Den är fullkomligt irrelevant eftersom en mycket stor mängd av sponsorer verkar på den nordamerikanska marknaden. Jag bryr mig inte ett dugg om matleveranser till dörren i USA liksom.

Nej, fyller kanalen ett värde för mig så får dom en direkt donation av mig istället. Då har jag betalat mig säkert 50x mer än dom som tittar på reklam men aldrig donerar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte läsa igenom alla inlägg, men är det bara jag här som använder mig av Piped och Invidious (men mest Piped)? Noll reklam trots inget reklamblockeringstillägg så som uBlock Origin (som för övrigt också är FOSS), fullt lagligt, anonymt (Google får bland annat inte veta vad du tittar på), 100% gratis livet ut tack vare FOSS, kan installeras på ens egna dator/server.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

"Ingen reklam, tack!" Likväl på brevlådan som på datorn och telefonen.

Den är fullkomligt irrelevant eftersom en mycket stor mängd av sponsorer verkar på den nordamerikanska marknaden. Jag bryr mig inte ett dugg om matleveranser till dörren i USA liksom.

Nej, fyller kanalen ett värde för mig så får dom en direkt donation av mig istället. Då har jag betalat mig säkert 50x mer än dom som tittar på reklam men aldrig donerar.

Det är ju bra med donationer iof, det ena behöver ju inte utesluta det andra, patreon tex är ju fantastiskt bra, hade gärna sett sen integration mellan yt och patreon där man slipper reklam tex vid vissa nivåer i patreon, även då såna som kreatören själv lägger in.
Problemet är ju då att yt kommer vilja ha betalt även för den reklamen som kreatören själv fixar.

Jag ser det på ett annat sätt än dig, jag kollar på reklamen, inte för att produkten är intressant, men för att ge dom pengar, det ökar även områdets värde i marknadsmässiga ögon, om de får bra siffror, förstår att det mest är faktiska klick, användande av rabattkoder och köp på tjänsten som är mest värt, men om ett område du kikar på, ofta får mycket views och förhoppningsvis det andra med, så sprids ju ordet att det här området, säg bananer, är toppen för att göra reklam för cyklar. Kanske bananer även skulle vara bra att göra reklam för i området cyklar, bananer får mer reklam i cykelområdet och flera kanske upptäcker bananer, området expanderar.
Nu har jag inte läst marknadsföring så kanske har helt fel, men det är så jag hade tänkt iaf, som en del av strategin att hitta rätt publik.

Jag är även nyfiken, om du testar en ny tillverkare av säg grillkorv, testar du den först och betalar efter om du tycker den var bra? Eller betalar du först och bara struntar i att köpa den igen, om den inte uppfyllde dina krav?
Om du inte köper grillkorv så har du säkert ett annat produktområde där du ibland känner att du vill testa nya märken.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Problemet är att reklamen på youtube inte gynnar kreatörerna. Youtube är väldigt duktiga på att de-monetize videor av diverse godtyckliga skäl, speciellt under de första 24 timmarna som är viktigast för kreatörerna.
Problemet är att youtube använder reklamen som ett slagträ för att sälja youtube premium. Dubbla (eller mer) reklamfilmer innan du ens börjar titta på videon, avbrott mitt i, inga begränsningar på hur långa reklamfilmerna får vara, kreatörerna har ingen kontroll över vilken reklam som visas med deras videor, osv osv. Niche kreatörer kanske inte ens någonsin kan få ersättning för att dom inte uppnår gränsen för när dom kan få google-ads.

Det är väldigt uppenbart att reklam används för att sälja premium och maximera intäkter till youtube, inte för att ge kreatörerna ersättning. Väldigt uppenbart!

Fast att reklamen på YouTube inte gynnar kreatörerna stämmer ju bara inte. Att det sker är inget snack om saken, YouTube är långt ifrån ett perfekt system, är ju bara att kika på copyright problematiken som funnits i åratal, men det finns kreatörer som absolut får sin inkomst genom ad-sense.

Fördel med YouTube Premium, förutom att YouTube såklart får en "lättare" inkomstkälla, är att större del går till kreatörerna, upp till en 50/50 split, även om det inte är det vanligaste.

När du direkt använder en Ad-Blocker så påverkar du YouTube absolut, men du skadar de enskilda kreatörerna ännu mer.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Detta kommer bara leda till att desperata människor laddar ner mjukvara som är ohälsosam. Gissar att malware-kreatörerna förtjust gnuggar händerna just nu.

Permalänk
Medlem

Är man verkligen "desperat" om man installerar en reklamblockerare? Det tar ju knappt fem sekunder. Skulle snarare kalla det för att man är en problemlösare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Är man verkligen "desperat" om man installerar en reklamblockerare? Det tar ju knappt fem sekunder. Skulle snarare kalla det för att man är en problemlösare

Faktistkt jag blir "desperat" så fort jag råkar surfa utan en reklamblockare, t.ex. på jobbet första gången jag öppnade webläsaren och tänkte inte på att jag inte hade installerat någon.. det bara kröp i kroppen och jag började "desperat" installera en.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Faktistkt jag blir "desperat" så fort jag råkar surfa utan en reklamblockare, t.ex. på jobbet första gången jag öppnade webläsaren och tänkte inte på att jag inte hade installerat någon.. det bara kröp i kroppen och jag började "desperat" installera en.

Det kan jag iofs hålla med om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Nyfiken, ni som använder annonsblockerare för att större del en av reklamintäckterna går till yt och inte till de som skapar materialet du kikar på.
Om de har egen reklam i videon, kikar du på den eller spolar du förbi den? Där lär ju allt gå till skaparna och inte till yt, vad är ursäkten om du skippar det?

Jag brukar låta reklamen från kreatören rulla. Jag kollar inte så aktivt så det stör mig inte. Jag låter längre reklamer gå ibland också även om de går att skippa, vet inte om det ger kreatören mer?

Om en reklam hade börjat rulla mitt i en musikvideo då jag aktivt tittar och lyssnar hade jag nog övervägt Brave eller en annonsblockerare men än så länge har det bara varit innan låten börjar.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Skrivet av Pertan:

Jag hade Premium Lite fram tills google dödade det. Dom hoppades väl på att alla med Lite skulle hoppa av glädje och ta vanliga premium. Allt för att maximera vinsten, jag betalade för mig, men det var inte tillräckligt för youtube/google. Nu kommer jag köra adblockers tills den dag youtube dör.

Förstår dig. Har också alltid kört med adblocker framför datorn men skaffa premium för att ha till mobilen. Då kunde jag i samma veva säga upp Spotify.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Testpilot

uBlock Origin, Sponsor Skip och Privacy Badger som tillägg i Chrome på datorn. Sedan PIA VPN med MAZE aktiverat på mobilen.

Slipper all reklam (inkl. YT) förutom på de sajter jag gjort undantag — swec, FZ och The Guardian.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Jag överger hellre youtrube en tvingas betala för reklamfritt, det blir en helt annan tjänst en det var från början. Vill jag stödja någon cc så blir jag member använder köpa en kaffe eller patreon alternativ som inte google kan ta ngn del av.

Håller helt med!
Det finns INGET innehåll på youtube som är värt att genomlida reklam för.
Skulle det gå så långt att de blockerar adblockers framgångsrikt så skippar jag youtube - ingen jätteförlust.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Ni som tycker innehållet på youtube är för dåligt, var tittar ni på videos istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

YouTubes årliga intäkter är omkring 30 miljarder dollar. Kostnaden för driften verkar vara omkring 5 miljarder.

Det handlar inte om att Youtube ska överleva utan om att maximera vinsten.

Du får gärna ge en källa på driftkostnaden. Deras årliga intäkter och inte vad dem faktiskt går plus finns ju redo att se enkelt men jag kan inte hitta någonstans vad det faktiskt kostar dem att driva.

D.v.s. sånt som löner, bandbredd och användning samt lagring.

Med tanke på hur långt bak vi kan gå och se videos i från och hur mycket nytt som kommer varje dag så skulle det vara intressant att faktiskt se några riktiga siffror.

Permalänk
Inaktiv

Såg det bara en gång i inloggat läge. Jag är utloggad 99% av tiden, vill inte ha några mediokra rekommendationer och vi spårad av google, om jag går in på youtube.com vet jag vad jag ska kolla på innan.

Har aldrig sett den varningen utloggad. Och skulle de hota med att blocka oinloggade IP har de fått hål i huvudet på riktigt.

Finns för övrigt massor av bypass/custom versioner av youtube som kan hävdas vara bättre än originalet, beroende på hur man använder plattformen.

Permalänk

Jag får ingen reklam eller avbrott. Antar att det är beroende på vilket land man befinner sig i. De jagar inkomster från "rika" länder?
Kör chrome med ublock.

Permalänk
Medlem

Youtube och alla kreatörer får gärna försvinna.
För mig handlar youtube till 95% om att hitta information om mina intressen, exempelvis datorer och hårdvara.
Jag tror att så länge det finns människor med lika intressen så kommer även viljan att dela information med andra att existera, lite av en social aktivitet och gemenskap.

Vill någon sedan ha betalt för att dela informationen så äger också denna person ansvaret för det.
Gör man sig sedan beroende av en så osäker inkomstkälla som reklamfinansiering är så får man skylla sig själv eller helt enkelt sätta en betalspärr på sitt "content" så har man löst problemet.

Samma sak gäller forum. Jag är ointresserad om någon har för avsikt att tjäna pengar på verksamheten, det är inte mitt ansvar.

Jag kan förstå att infrastruktur behöver bekostas men det är knappast ett problem givet att man bara vill dela information med likasinnade.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

Vill man inte pytsa ut en pizza i månaden för en tjänst, samtidigt som man anser reklamen störa "dE hAdE jU iNtE rEklaM fÖr 20 åR sEn", dessutom hatar man tydligen tjänsten "den är så dålig nuförtiden", men av någon anledning ändå måste blockera ads på den... för man använder den trots allt.

Betalar för premium, lever gott, önskar er alla en reklambombad youtube upplevelse

Om man nu inte käkar en pizza i månaden då? Sen är det en jävulskt dum jämförelse idag då de flesta aldrig ser pengarna de betalar för pizzan. Det är just de där små utgifterna som inte "syns" som är fula. Jämför med för 35 år sen när man ville ha nyheter och faktiskt var tvungen att slanta upp pengar för att köpa en tidning varje gång. Dagens prentjänster där du aldrig ser konstnaden och det är ju bara en pizza... Räkna på ett år och sen på när du har barn hur mycket pengar det är innan barnen är utflyttade och du har adderat alla små kostnader som bara är en pizza i månaden.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Om man nu inte käkar en pizza i månaden då? Sen är det en jävulskt dum jämförelse idag då de flesta aldrig ser pengarna de betalar för pizzan. Det är just de där små utgifterna som inte "syns" som är fula. Jämför med för 35 år sen när man ville ha nyheter och faktiskt var tvungen att slanta upp pengar för att köpa en tidning varje gång. Dagens prentjänster där du aldrig ser konstnaden och det är ju bara en pizza... Räkna på ett år och sen på när du har barn hur mycket pengar det är innan barnen är utflyttade och du har adderat alla små kostnader som bara är en pizza i månaden.

Jag vet inte hur jag ska förklara det här för dig. Om du inte betalar så har du fortfarande tillgång till allting men behöver i värsta fall se reklam.

Personligen har jag koll på mina osynliga utgifter men förstår om det är svårt att hålla koll på ekonomin när det enda du ser är rött 🎤💧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det var möjligtvis bland det dummaste jag har hört.

Om du med det menar att saker inte är olagligt innan det faktiskt har prövats i domstol, så har du rätt, men då borde alltså alla odömda piratkopierare och iptv ”kunder” få diskutera fritt.

Hurså är det dumt? Att blockera reklam är inte olagligt på något sätt. Att tanka piratkopierat material är olagligt. Att diskutera hur man gör det första är alltså inte alls samma sak som att diskutera hur man gör det andra.