Permalänk
Medlem

En söndag får det bli lite heavy metal från Sala, tror det endast blev ett album... vilket jag tycka är lite synd då hela plattan faktiskt håller ganska hög kvalité. Känner inte till sångaren från något annat men får tillstå att han gör ett riktigt bra jobb \m/

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Hel konsert med Meshuggah från Bloodstock Open Air 2023.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Otroligt finsk Melodic-Doom-Death och just denna låt gästas av Tuomas Saukkonen \m/ Deras senaste alster släpptes igår och ett hett tips till samtliga som gillar denna typ av finsk metal eller i stil med Wolfheart etc.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Otroligt finsk Melodic-Doom-Death och just denna låt gästas av Tuomas Saukkonen \m/ Deras senaste alster släpptes igår och ett hett tips till samtliga som gillar denna typ av finsk metal eller i stil med Wolfheart etc.

https://www.youtube.com/watch?v=70mRmxgBKDo

Ja, man skulle nästan kunna tro att dom är från Finland med tanke på soundet, men dom är faktiskt från USA, vilket det inte låter som alls. Tipsade om dom lite tidigare i tråden. Så om man gillar det finska soundet a la Insomnium m.fl. så kan det här vara nåt att kolla in.

Permalänk
Medlem

Wow... och verkligen inget positivt sådant, snacka om att stjäla ett helt sound och helt imitera Arch Enemy. Jag menar, inspiration och ha idoler etc är en sak, men detta är ju en rip rakt av det ovan nämnda. Sångerskan använder till och med samma "effekter" och EQ som Gossow och som Alissa sedan fortsatte med, hela ljudbilden över lag är rakt av "stulen". Till och med låtstrukturerna...

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ännu en ny video med mina favoritnunnor \m/

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Idag släpper Alchemy of Flesh (death metal) sitt nya album "By Will Alone". Tycker det låter ganska bra.

Permalänk
Medlem

Kul med nytt, aldrig hört tidigare alster från detta bandet. Va riktigt bra tycker jag

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Necrophor:

Wow... och verkligen inget positivt sådant, snacka om att stjäla ett helt sound och helt imitera Arch Enemy. Jag menar, inspiration och ha idoler etc är en sak, men detta är ju en rip rakt av det ovan nämnda. Sångerskan använder till och med samma "effekter" och EQ som Gossow och som Alissa sedan fortsatte med, hela ljudbilden över lag är rakt av "stulen". Till och med låtstrukturerna...

Ja det där var väl inte direkt nytänkande. Fast använder Alissa någon EQ? Och gjorde Gossow det, kanske något jag inte lagt märke till helt enkelt..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Ja det där var väl inte direkt nytänkande.

Och hur mycket av dagens musikutbud erbjuder nåt nytänkande?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MatteN:

Nä det har du ju rätt i, lyssnar mest på äldre album av artister jag hittar, om jag hittar något. Fast det är mest sådant jag lyssnat på förr, bara glömt av att jag gjort det

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Ja det där var väl inte direkt nytänkande. Fast använder Alissa någon EQ? Och gjorde Gossow det, kanske något jag inte lagt märke till helt enkelt..

All sång ställer man in EQ på samt lägger på reverb, sedan sysslar en del andra med eko/delay/distortion... och vissa använder säkert andra effekter. I vilken utsträckning och hur mkt man pillar med EQ skiljer sig dock markant åt, vissa idioter (som mig) vred lite knobs på ett sketet mixerbord medan andra använder dator och program för att kunna "fixa till" exakta kurvor och ändra "skiten" på ett och samma ord så att säga. Därför vissa sångare plötsligt kan låta "skit" eller väldigt annorlunda mot vad man är van vid, ofta vid byte av t ex studio och tekniker/producent/mixare. Eller varför de inte låter lika dynamiska live, väldigt tydligt bland oss idioter som growlar, någon som låter extremt dynamisk på platta låter väldigt mer endimensionellt live t ex.

Skrivet av MatteN:

Viss skillnad på nytänkande och kopiera någon rakt av, t om deras sound. Man kan lira inom samma genre utan att behöva kopiera allt (stämning på instrument, ljudbild, eq på sång etc etc etc). Och har det verkligen funnits något riktigt "nytänk" på väldigt länge? Att kombinera lite olika musikstilar skulle jag inte kalla för nytänk heller direkt, jag menar, hur många väsensskilda genrer har uppstått de senaste 20-30 åren? Hur många band är helt egna inom en viss genre? Exempel skulle vara t ex Meshuggah när de väl startade, där kan jag gå med på att det fanns ett nytänkt, men det handlade ju ändå mest om att spela polorytmer.

Var ju ett sjukt "race" för band på sent 90-tal och början av 2000 som försökte kalla sig olika saker för att stå ut från mängden trots att de spelade i stort sett samma sak som alla andra.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Kör lite blandat idag...

Aeternus med ny platta ute och norbaggarna (Ares i alla fall) låter faktiskt riktigt bra även med "modernt" ljud. Blackened Death står på menyn och det i en ganska tydlig norsk stil \m/

Sedan har vi nytt med Firewind, ny platta släpps i mars 2024. Tappade lite koll på dem efter att Apollo Papathanasio lämnade och Henning Basse tog över micken. Men tydligen kom Herbie Langhans in 2020 och det låter riktigt bra, likt det mesta gör som han sjunger på \m/ Blir nog att kolla upp plattan Firewind från 2020 då jag är ett fan av Herbies lite raspigare röst.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Började lyssna på Blut Aus Nord ganska nyligen och kom fram till att det här är en riktig pärla. Har seglat upp som ett av mina favoritablum någonsin på den där komplicerade topplistan som aldrig går att ranka ordentligt.

Blut Aus Nord - The Work Which Transforms God
https://tidal.com/browse/album/232734659
https://open.spotify.com/album/2CM42khRnRpdzwNvV07oIX

Fixade länken
Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Mycket tungt gung på den här skivan som släpptes igår.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Va fan... Vixen släppte ny singel i Oktober o_0 Grandmas rock! ^^

Kanske lite väl poppigt för min smak, men coolhetsfaktorn är ändå rätt hög Tyvärr inte Janet Gardner på sång, faktiskt bara en medlem som varit med under storhetstiden, de andra är verkar "helt nya"... nu sjönk coolhetsfaktorn rejält

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Mycket tungt gung på den här skivan som släpptes igår.

Asbra ju, tack

lite mer av dessa vilda danskar...

Permalänk
Medlem

Ännu ett nytt band med Ronnie Romero på sång, denna gång är det Mandy Meyer (Gotthard, Asia och Krokus) som tycks stå för låtskriveriet.

Sedan får vi väl och slänga in andra nya låten från Judas Priest, låter mindre intressant än Panic Attack som hade starka Painkiller vibbar. Taktmässigt och sångmässigt påminner den starkt om en Iron Maiden låt, nästan kopierat o_0

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Visa signatur