Nätverket låser sig(TP-link Deco X20 bl.a)

Permalänk

Nätverket låser sig(TP-link Deco X20 bl.a)

God morgon!

Försökt reda ut det här själv men nu är det fan återvändsgränd på riktigt.

Vår ursprungliga setup är fiber "modem" kopplat till en linksys velop som går vidare till en 16 ports switch.
Så vi har kanske ~10 enheter kopplade med kabel från switchen och sen ytterligare 20 enheter över wifi.
Typ så här..

Senaste året haft problem med att både internet och hela lokala nätverket "fastnar", det är som att WiFi't finns där när man söker men ingen kommunikation går in/ut.
Till slut tröttnade jag på att varje morgon starta om Veloparna och tänkte att jag löser skiten med nya Deco's, X20 från TP-link.

Guess what, problemet återstår...
För att försöka minimera felkällor har jag kopplat bort så mycket som möjligt, nuvarande koppling är mer så här:

Alla decos är sprillans nya och kör senaste uppdateringar. Enda som är inkopplat med kabel är en tellstick och en philips hue enhet.
Via wifi brukar ~20 enheter koppla upp ungefär.
Det som händer är att master decon verkar låsa sig.
Internet fungerar inte och även lokala nätverket verkar helt dött, baserat på att slavnoderna tappar kontakt med mastern(röd lampa lyser på slavarna).
Mastern lyser fortfarande grönt som om allt vore OK men går inte koppla upp sig till för att kolla status.
Fibermodemet lyser grönt och indikerar att allt är OK.
Skicka omstartskommando via Deco appen gör inte ett skit men dra ur strömmen till mastern i några sekunder får allt att fungera när den väl har startat igen...

Någon som har tips om vad som kan vara fel eller hur jag kan felsöka vidare?
En sak jag funderat på, det finns ett till wifi med samma namn som vårt wifi(dock liten bokstav i början), har ingen aning vilken enhet detta kommer ifrån men definitivt inte från våra Decos. Kan detta ställa till problem som får vårt nätverk att haverera?
Alternativt kan något från fibermodemet/ISP'n orsaka detta?

Edit: Hittade 'nätverket' med liten bokstav, var en skrivare... Nollställt den så försvann det nätverket, om det nu kan ha orsakat problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrCrankyface:

God morgon!

Försökt reda ut det här själv men nu är det fan återvändsgränd på riktigt.

Vår ursprungliga setup är fiber "modem" kopplat till en linksys velop som går vidare till en 16 ports switch.
Så vi har kanske ~10 enheter kopplade med kabel från switchen och sen ytterligare 20 enheter över wifi.
Typ så här..
https://i.imgur.com/7nvVzjh.png
Senaste året haft problem med att både internet och hela lokala nätverket "fastnar", det är som att WiFi't finns där när man söker men ingen kommunikation går in/ut.
Till slut tröttnade jag på att varje morgon starta om Veloparna och tänkte att jag löser skiten med nya Deco's, X20 från TP-link.

Guess what, problemet återstår...
För att försöka minimera felkällor har jag kopplat bort så mycket som möjligt, nuvarande koppling är mer så här:
https://i.imgur.com/TFlmAfZ.png

Alla decos är sprillans nya och kör senaste uppdateringar. Enda som är inkopplat med kabel är en tellstick och en philips hue enhet.
Via wifi brukar ~20 enheter koppla upp ungefär.
Det som händer är att master decon verkar låsa sig.
Internet fungerar inte och även lokala nätverket verkar helt dött, baserat på att slavnoderna tappar kontakt med mastern(röd lampa lyser på slavarna).
Mastern lyser fortfarande grönt som om allt vore OK men går inte koppla upp sig till för att kolla status.
Fibermodemet lyser grönt och indikerar att allt är OK.
Skicka omstartskommando via Deco appen gör inte ett skit men dra ur strömmen till mastern i några sekunder får allt att fungera när den väl har startat igen...

Någon som har tips om vad som kan vara fel eller hur jag kan felsöka vidare?
En sak jag funderat på, det finns ett till wifi med samma namn som vårt wifi(dock liten bokstav i början), har ingen aning vilken enhet detta kommer ifrån men definitivt inte från våra Decos. Kan detta ställa till problem som får vårt nätverk att haverera?
Alternativt kan något från fibermodemet/ISP'n orsaka detta?

Edit: Hittade 'nätverket' med liten bokstav, var en skrivare... Nollställt den så försvann det nätverket, om det nu kan ha orsakat problem?

Har ett liknande problem med mina Deco X90. Det händer ofta att en enhet som är ansluten till nätverket (både wifi o kabel) ändå tappar kommunikation till internet. Sen hoppar det igång igen efter max nån minut.

I mitt fall kan också TV och laptops vara sega på att få internet efter standby läge. De är anslutna till nätverket men får återigen vänta ett tag innan internet kommer fram. Mycket störande, tog upp ärendet med TP link.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

I mitt fall var/är det i princip permanent tills man startar om hubbarna. Pratade med TP-link som bad mig byta ordning på hubbarna.. Så nu är det en annan som "master" och kopplade dessutom ihop dom med kabel.
I princip fibermodem -> master -> switch -> 2st slavar och alla andra 'kablade' enheter.
Detta funkar BÄTTRE men krånglar fortfarande en hel del, t.ex som igår och idag när jag inte haft något val än att koppla in min arbetsdator rakt till fibermodemet för att övh komma ut på internet. Det är som att Decona släpper in och kastar ut mig hela tiden så en sida kan ladda fint och sen fastnar allt när man ska gå vidare..

Inte haft tid att fortsätta felsöka men det är mysko att det ska krångla så mycket..
Ska tydligen ha kommit lite ny firmware så får se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Har i princip samma problem, men mycket enklare uppsättning.
TP-Link Archer MR600 och (i nuläget) 1 TP-Link RE305 extender, allt klienter anslutna via Wifi
Men jag råkar ut för att det "låser" sig ganska regelbundet och tror att problemet ligger internt.

Letar efter nåt som kan påvisa om problemet verkligen är internt.

Permalänk
Medlem

Det är gissningvis flera olika problem som tillsammans gör att ni upplever dessa problem. För att nämna några troliga orsaker (tillviss dessa förenklad)

* Överlappande nätverk som stör
* "Power management" på radio-delar (via drivrutinen i enheterna) som tar på sig en liten stud att "varva upp" efter "idle mode"
* Radio-hw (i själva hårdvaran) som inte fungerar alltför bra ihop med andra och orsakar diverse problem / buggiga drivrutiner
* Enheter som stödjer olika standarder som sitter på samma nät/mot samma AP (reducerad prestanda)
* Gammal trött hw

#1
Det massvis med guider om hur ni kollar detta, tänk på att även länkarna mellan era mesh-nätverk påverkas och det är inte alltid ni kan styra kanalval manuellt utan helt enkelt för förlita er på tillverkaren och mjukvaran (notera att konsumentprodukter är i regel markant mer begränsade för enkelhet och kostnad).

#2
Detta är svårare, på vissa enheter (APs/Routrar) kan man styra detta något men annars är det upp till den enskilda enheten att styra detta. Mobila enheter är t.ex i regel rätt agressiva på detta av batteriskäl och detta kan ställa till med små "glitchar" när APn försöker tillfredsställa alla enheter "samtidigt", detta kan också fungera bättre och sämre mellan olika tillverkare av radio-delar

#3
Svårare att styra och kan kräva lite efterforskning, min personliga erfarenhet är att Qualcomm (11ac) och Mediatek (11ac och 11ax) AP iaf med OpenWrt ihop med Qualcomm- och Intel-klienter fungerar bra. Jag skulle starkt rekommendera att försöka hoppa över "smarta hem"-grejer som kör på wifi då de i regel knappt stödjer något bättre än 11g (2.4Ghz), gammal kryptering och i regel beter sig dåligt med andra enheter. Om man nu insisterar på detta skulle jag starkt rekommendera att sätta alla dessa enheter mot egen AP(radio) som ett slasknät och hoppas på det bästa. Broadcom har jag haft väldigt varierande resultat med generellt, används rätt flitigt i diverse konsumentroutrar och APs dock. Värt att notera också är att det finns i regel olika "wave"(s) (~revisioner) på radio-hårdvaran och nyare kan fungera avsevärt bättre även om det är samma prestanda eller snarlik på papperet. Det kommer ni inte hitta på något produktblad för konsumentprodukter utan det gäller i regel att söka på nätet efter informationen. Sen kan vissa kombinationer helt enkelt inte fungerar bra, t.ex Apple-telefoner eller ESP32-baserade enheter ihop med accesspunkter som använder vissa Marvell-chipsets.

# 4
För bäst prestanda blanda inte t.ex 11n/ac/ax mot samma radio/AP, se till att ha mjukvaran updaterad på alla klienter om möjligt.

Kollade lite snabbt status på länken mellan mina två APs (två våningar) och de har länkat utan avbrott i lite drygt 3 månader och nu finns det ett gäng nätverk i närheten men det mesta går att lösa. Detta är ingen superdyr hårdvara, två Totolink A8000RU som gick lös på ~850kr styck och även fungerar som agerar trådlös brygga åt några enheter då jag inte är kabel dragen (än) och slipper ha flera trådlösa enheter uppkopplade (TV, Playstation etc).

#5
Hårdvara blir både gammal pga tid men även av tekniska skäl.

@Lasse.T
Nu kan säkert TP-Link MR600 fungera helt ok men de (v1 och v2 iaf) bygger på gamla MIPS-baserade platformar som inte har åldrats bra. Även RE305 bygger på samma generation av gamla MIPS-platform som inte idag kanske fungerar superbra. Rent generellt skulle jag säga att kolla på t.ex lteforum.at så brukar det går att hitta hygglig hårdvara och jag skulle anta att du nästan garanterat kommer få bättre prestanda om du byter till något baserat på Snapdragon X55 eller bättre både WAN och LAN/WIFI.

Avslutningsvis, trådlösa nätverk är inte "lätta" och det kan krävas mycket tid, läsande och experiementerande får det att fungera bra.

Permalänk
Medlem

Ingen erfarenhet av någon prylarna som nämns i tråden, men Wifi blir sällan särskilt bra om man inte vet hur man konfigurerar grejerna och till exempel tror att maximal sändningsstyrka alltid är det som gäller. Att skruva upp sändningsstyrkan till max gör att dina klienter tror att de har hög signalstyrka oavsett vilken AP den försöker ansluta till, men klientens egen radio är avsevärt blygsammare och kommer inte klara av att prata tillbaka till APn. Detta är nog det antagligen vanligaste felet i alla konfigurationer med mer än en AP.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Testa koppla bort din Philips Hue. Vissa har en bugg som skapar ip konflikt.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Nätverket låser sig

Tack för svar
#1, Jo här är det ett skit att man inte kan välja själv.
#2, inte tänkt på, men man kan ju kolla om det går att göra nåt.

Anledningen till MR600 är att den har failover till 4G.
Jag bor på landet med en Air2Fibre uppkoppling och ibland går den ned pga tex avgrävd fiber nåntans i Sverige & då körs failover till Tele2 WifitoGo. Och eftersom den (MR600) är en TP-Link så trodde /tyckte jag att då borde den funka bra med deras extender. Inte helt säker på att det är så.

Vill inte lägga för mycket pengar på det, men tar tacksamt emot tips.

p.s om man nu inte springer med datorn i handen, vilken funktion fyller då Mesh?