Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Hus och hemnätverk

Hej! Flyttar till hus om några dagar och har klurat mycket på hur man ska sätta upp hemnätverket.

Behöver nu råd till vilken typ av routrar/system/AP/backhaul och allt man kan tänkas behöva.

Fiberhastighet 250/250.

Huset är på 120 kvm + 50 kvm källare.
Fiberuttag/Mediaomvandlaren sitter i källaren.
Nere i källaren vill vi också ha starkt Wifi till träningsrummet samt garaget.
En kabel är redan dragen till kontoret på övervåningen. Där vill vi ha PC via ethernetkabel samt bra Wifi till laptops och prylar samt till köket som ligger bredvid.
En till kabel är dragen till trappen till övervåningen. Den vill vi dra vidare in till vardagsrummet så vi har stabil koppling via kabel till TV/konsoler/IPTV. Vi vill också ha starkt Wifi här som räcker ut till resten av våningen.
Ett framtida projekt är att dra kabel ut till gäststugan och sätta en Router/AP där.

Har kikat på några olika system men kommer inte fram till vad som skulle passa oss bäst och vad som är värt det samt framtidssäkert. Det finns alldeles för mycket att välja på och jag förstår inte riktigt skillnaden på allt.

Google Nest Wifi Pro?
Ubiquiti Unifi?
Netgear Orbi Mesh?
TP-Link Deco?

Bild på hur det eventuellt skulle kunna se ut?

Vet heller inte riktigt hur IPTV fungerar. Måste det vara en separat kabel från mediaomvandlaren till IPTV-box och sen in till TVn?
Mediaomvandlaren har:
Port 1-4 Internet/Telefoni
Port 5-8 IPTV
Bild:

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vet inte om det gäller i ditt fall men tidigare när Telia körde sitt över ADSL så hade man flera utgångar på routern och där var det så att man var tvungen att ha flera trådade LAN. Ett för Internet, ett för IP-Telefoni coh ett för IPTV. Även om man sedan efter routern ut på Internet via media-omvandlaren bara hade en fiberkabel.

Jag utgår att det på lappen stämmer som du lagt upp. Numera vet jag i alla fall med säkerhet att det som en gång i tiden var bredbandstelefoni (IP-Telefoni) i stort sett bara kört över vanligt bredband. Det kan vara 4G, Wifi eller vad det nu är det fungerar precis som vanligt Internet trafik. Hur det är med IPTV vet jag inte, det skiljer beroende på vem som levererar och hur man valt att bygga ut systemet som ska levererar IPTV. Hur det fungerar med Telia och de andra systemen i stadsnät vet jag inte, det går någon annan svara på.

Ska du använda trådat nät (eller köra någon del över WiFi) så tolkar jag det som att du måste köra två parallella LAN för att det ska funka. Det går nog att fixa med VLAN så slipper man två parallella kabelnät men hur man gör det kan jag inte hjälpa dig med, har ingen erfarenhet av VLAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisclae:

Hej! Flyttar till hus om några dagar och har klurat mycket på hur man ska sätta upp hemnätverket.

Behöver nu råd till vilken typ av routrar/system/AP/backhaul och allt man kan tänkas behöva.

Fiberhastighet 250/250.

Huset är på 120 kvm + 50 kvm källare.
Fiberuttag/Mediaomvandlaren sitter i källaren.
Nere i källaren vill vi också ha starkt Wifi till träningsrummet samt garaget.
En kabel är redan dragen till kontoret på övervåningen. Där vill vi ha PC via ethernetkabel samt bra Wifi till laptops och prylar samt till köket som ligger bredvid.
En till kabel är dragen till trappen till övervåningen. Den vill vi dra vidare in till vardagsrummet så vi har stabil koppling via kabel till TV/konsoler/IPTV. Vi vill också ha starkt Wifi här som räcker ut till resten av våningen.
Ett framtida projekt är att dra kabel ut till gäststugan och sätta en Router/AP där.

Har kikat på några olika system men kommer inte fram till vad som skulle passa oss bäst och vad som är värt det samt framtidssäkert. Det finns alldeles för mycket att välja på och jag förstår inte riktigt skillnaden på allt.

Google Nest Wifi Pro?
Ubiquiti Unifi?
Netgear Orbi Mesh?
TP-Link Deco?

Bild på hur det eventuellt skulle kunna se ut?
<Uppladdad bildlänk>

Vet heller inte riktigt hur IPTV fungerar. Måste det vara en separat kabel från mediaomvandlaren till IPTV-box och sen in till TVn?
Mediaomvandlaren har:
Port 5-8 IPTV
Bild:
<Uppladdad bildlänk>

Tack på förhand!

Feedback på din bild

1. Du vill inte ha flera routrar. Du ska bara ha en router i ditt nätverk och den ska sitta direkt efter mediaomvandlaren.

2. Du kommer sannolikt inte bli nöjd om du köper en router med inbyggt WiFi. Den trådlösa täckningen i huset kommer vara undermålig.

3. Du kan köpa en router med inbyggd switch och dra flera kablar från routern till stuga, vardagsrum och kontor, eller så köper du en (eller flera) switchar och drar en kabel från närmsta switchen, sen till nästa, sen till nästa.

Personligen kör jag med en pfSense router (baserad på en PC Engines APU2) och sen kopplar jag routern till en switch (med VLAN-stöd) varifrån jag kopplar "allt annat". Allt annat innefattar accesspunkter, andra switchar, ethernet-kopplade enheter, osv.

Har skrivet ett inlägg om min setup här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1664157-boosta-ditt-he..., men den har något år på nacken nu.

Ubiquiti gör bra nätverksgrejer, men de kostar därefter.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Feedback på din bild

1. Du vill inte ha flera routrar. Du ska bara ha en router i ditt nätverk och den ska sitta direkt efter mediaomvandlaren.

2. Du kommer sannolikt inte bli nöjd om du köper en router med inbyggt WiFi. Den trådlösa täckningen i huset kommer vara undermålig.

3. Du kan köpa en router med inbyggd switch och dra flera kablar från routern till stuga, vardagsrum och kontor, eller så köper du en (eller flera) switchar och drar en kabel från närmsta switchen, sen till nästa, sen till nästa.

Personligen kör jag med en pfSense router (baserad på en PC Engines APU2) och sen kopplar jag routern till en switch (med VLAN-stöd) varifrån jag kopplar "allt annat". Allt annat innefattar accesspunkter, andra switchar, ethernet-kopplade enheter, osv.

Har skrivet ett inlägg om min setup här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1664157-boosta-ditt-he..., men den har något år på nacken nu.

Ubiquiti gör bra nätverksgrejer, men de kostar därefter.

Varför ska man inte ha fler än en router?
Produkter som Google Nest Wifi Pro eller TP-Link Deco använder sig ju av 3 likadana "routrar" som man placerar utspritt i hemmet. Och man kan koppla dom via ethernet. Är det inget att ha alltså? Det verkar ju mycket smidigare än att behöva ha 3 switchar och 3 APs för att täcka allt?

Permalänk
Medlem

Kör google nest wifi och det funkar bra för oss i våran 70-tals villa med källare och boyta på 125+125 kvm.

Har en "nest router" och 3 st accesspunkter som är meshade, 2 av accesspunkterna matas via tråd och den 3:e kör helt trådlöst.

Permalänk
Skrivet av chrisclae:

Varför ska man inte ha fler än en router?

Det kan mycket väl vara så att du köper likadana boxar och används till ditt trådlösa nätverk, men i normalfallet används bara router-funktionaliteten i en av dem, medan de andra blir rena dumma accesspunkter eller bildar ett meshnät, beroende på utrustning och konfiguration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisclae:

Mediaomvandlaren har:
Port 5-8 IPTV

Tack på förhand!

Jag har också Gästabudsstaden och så här fungerar det för mig.

Jag har en kabel från port 1 till min router som sen går vidare till switch och accesspunkter för allt internet. Det behöver inte vara Bahnhofs egen router.

Jag har en kabel från port 2 till en separat router för IP telefonin. Bahnhof kräver att man använder deras egen router för att telefonin ska fungera.

Jag har separata kablar från port 5-8 till varje IPTV box, alltså en kabel per box. Jag har Viasats egna boxar.

Jag vet inte ifall man ska koppla något på något annat sett ifall man har någon annan tjänsteleverantör än dem som jag har.

Permalänk
Medlem

@kalle-anka det där med IP-Telefoni stämmer ganska bra.

Numera är det nästan så att all typ av IP-Telefoni kräver att man använder leverantörens egen box som kopplas in, den enda skillnaden numera är att den telefonin går över vanliga bredbandet. Det kan finnas system kvar där man måste använda en specifik port på mediaomvandlaren men det gäller främst äldre fibernät och system. Det vanligaste är att man bara pluggar in boxen i sin router för Internet och sedan har man sin IP-Telefoni. Jag är ganska säker på att det blev så med tiden pga ökade krav på säkerhet och att folk inte ska tappa bort inloggningsuppgifter, bli hackade etc.

Permalänk
Medlem

Jag bor i en lägenhet på 105m2 som är byggd i början av 80-talet. Vi har väldigt tjocka betongväggar och det räcker inte med en router för att täcka lägenheten. Jag har gjort som i ett exempel ovan. Router-switch-switch-switch-switch och från två av switcharna så går det en accesspunkt via Poe. Funkar prima, och lätt att dra genom väggarna, det var bara en betongvägg jag behövde gå igenom som tur var, de andra va gips.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem

CPE -> Brandvägg (INTE router) -> PoE switch -> AP:s = Happy life.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

CPE -> Brandvägg (INTE router) -> PoE switch -> AP:s = Happy life.

Var får enheterna ip-adress från om du skippar router och enbart får 1-2 ip-adresser från bredbandsleverantören?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

För att göra tråden ännu lite mer förvirrande med alternativ.

Jag hade köpt ett gäng billiga ”trådlösa konsumentroutrar” som går att sätta i AP-mode. Det gör att man minimerar antalet enheter och energiåtgången samtidigt som man får WiFi och inbyggd switch för kablade enheter. Att routrar med inbyggd WiFi skulle vara sämre på WiFi än en ren AP är en grov generalisering, det beror helt på vilka enheter man jämför. Jag hade valt något med kompetent hantering av VLAN eller något man kan installera OpenWrt på, i syfte att ha framtida flexibilitet för att eliminera TV-kabeln.

Routing: Dåligt/jobbigt att ha internt när man vill ha en enda broadcast-domän, vilket oftast krävs för mediaenheter. Fullt legitimt att ha dock, för större nät.

NAT: Dåligt att ha internt.

DHCP-server: Vill man bara ha en av för att göra livet enkelt.

Alla tre sakerna stängs av i en konsumentrouter som sätts i AP-mode, och finns inte alls i de flesta enheter som säljs som ”AP” (men vissa enheter som säljs som AP har ett ”router-mode”…).

Routing, NAT och brandvägg måste man i princip ha i enheten längst ut mot internet. Eftersom det är bekvämt placerar man även oftast DHCP-server och DNS-server tillsammans med WiFi (en AP) och en switch i den enheten. Alla tillverkare av ”trådlös router” gör så.

Permalänk
Medlem

När det gäller IPTV finns det två sätta leverera, Multicast och Unicast (detta är de som datorer, telefoner m.m. använder till internet).
Multicast är det vanligaste och kräver oftast en egen kabel från mediaomvandlaren.
Om man har samma leverantör av IPTV och Internet och använder leverantörens router så kan IPTV oftast mixas in på LAN och då räcker det med en kabel.
Telia har numera gått över att använda Unicast så där kommer deras box att fungera som t.ex. en Apple TV eller Google TV, så ingen extra kabel behövs.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W