Permalänk

trailers, rykten och rewiews har iaf jag lärt mig att man inte ska tro på, de kan ljuga rätt så friskt. det enda jag tror på är mina egna ögon när jag sitter och spelar spelet

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Och det var nästan ospelbart, det rullade i 16-25 fps och var så blurrigt så man knappt såg vad man gjorde, herregud vilken upgrade det var när man senare kunde köpa det på PS4!

Jag skaffade GTA V retroaktivt (begagnat) till PS3 för skojs skull (har det redan på PC, steam).
Var ett tag sen jag spelade det och inte spelat det så mycket.
Men om man tar hänsyn till att PS3 inte är direkt ny längre så tyckte jag ändå grafiken såg okej ut.

Däremot flytet...eller bristen av flyt...

Funkade väl någorlunda till fots,
men köra bil eller andra fordon...
Stutterfest

Gränsfall på spelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Det är märkligt, jag minns Vice City som den nedre bilden men blir lite brydd över att det såg ut som på den övre bilden...

Jag kan vänta tills 2026 på PC-versionen. Har fortfarande en kö av spel jag inte ens startat, bl.a. RDR2.
Mitt 4080 lär nog även fixa GTA 6 med hjälp av lite DLSS 4.0 😅

Permalänk
Medlem

blir nog att vänta på pc release. Vill inte köpa spelet två gånger, först till ps5 för att sedan spela om med allt ögongodis på pc.

Permalänk
Sötast

Hmm, intressant, rockstar brukar vara ganska on-the-money med sina parodier på samhället i stort, men verkar helt enligt trailern undvikit i princip de största fenomenen i nutida politik.

Dvs, det som syns i usa, med kvinnliga eller, till synes, ibland, kvinnliga-ish personer med flerfärgat hår som står och skriker om allas lika rätt.

Istället har man kanske gått lite mer tryggt med att visa hur galna amerikanare är, lite rednecky, överviktigt, dumt och allmänt "roligt" och memes som inte längre är aktuella.

Fegt, verkligen Men, grand theft auto har alltid levererat och jag hoppas att de gör det igen.
Jag undrar dock om de inte överdrivet antalet peds på gatorna? Extremt många karaktärer synliga i alla scener, aldrig sett så många onscreen på en och samma gång i någon titel över 10fps tror jag? hm

Oh, and så klart.
Nej, jag kommer inte köpa spelet på PS4,PS5,PS6 eller någon av de alla xbox konsollerna.
2028 PC kommer vara nice!

Permalänk
Avstängd

Det är viktigt att de vågar driva med båda sidor av det politiska spektrumet och inte bara MAGA-folket. HBTQ-orcherna tyckte jag lös med sin frånvaro och det oroar lite grann. Utöver det så ser det fantastiskt ut. Animationerna är i en klass för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad jag sett så verkar PS5 Pro ha ungefär dubbla GPU-prestandan mot vanliga PS5, det räcker då till att dubblera bildfrekvensen eller antalet renderade pixlar eller gå från medium till ultra eller någon lagom kombination av dessa. Kanske finns ett val som det ofta gör nu för tiden (prestanda eller kvalitet)

PS5: 720p Ultra 30fps ≈ 1080p medium 30fps
Pro: 1080p medium 60fps ≈ 1080p ultra 30fps

Men hur ofta kör konsoler Ultra inställningar??
Det händer väl aldrig eller extremt sällsynt.

Ja menar även på PC så kan ju skillnaden mellan Ultra eller Max eller vad det nu kallas (kan skilja mellan olika spel) och high-very high vara saker som gör en betydande prestandaskillnad men som visuellt för de flesta människor gör liten skillnad.

Den typen av inställningar som får även toppkorten på knäna (om man inte spelar det retroaktivt på betydligt nyare hårdvara) men som gör liten visuell skillnad för de flesta, för de som inte är de allra petigaste.
Den typen av inställningar väljer spelutvecklare för konsol bort igen och igen och igen.

Varför skulle det vara annorlunda denna gången ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hmm, intressant, rockstar brukar vara ganska on-the-money med sina parodier på samhället i stort, men verkar helt enligt trailern undvikit i princip de största fenomenen i nutida politik.

Dvs, det som syns i usa, med kvinnliga eller, till synes, ibland, kvinnliga-ish personer med flerfärgat hår som står och skriker om allas lika rätt.

Istället har man kanske gått lite mer tryggt med att visa hur galna amerikanare är, lite rednecky, överviktigt, dumt och allmänt "roligt" och memes som inte längre är aktuella.

Fegt, verkligen Men, grand theft auto har alltid levererat och jag hoppas att de gör det igen.
Jag undrar dock om de inte överdrivet antalet peds på gatorna? Extremt många karaktärer synliga i alla scener, aldrig sett så många onscreen på en och samma gång i någon titel över 10fps tror jag? hm

Oh, and så klart.
Nej, jag kommer inte köpa spelet på PS4,PS5,PS6 eller någon av de alla xbox konsollerna.
2028 PC kommer vara nice!

Hmm sant, i RDR2 hade de ju en sån kvinna som skrek om rösträtt, och folk matade ju henne till alligatorerna. Och det blev ju en del negativ publicitet om just det, kanske är de rädda att det ska upprepas. Eller så är det med i spelet men det kanske inte är lika kul som att visa rednecks och lättklädda kvinnor.

Finns säkert en del sånna kvinnor med flerfärgat hår som jobbar på rockstar också, och då kanske det inte uppskattas att skämta om dem heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Grand Theft Auto III släpptes 2001
Så då har du missat hela 3D eran.

Nuförtiden finns det spel i 3D.
Häftigt.
Du borde prova.

Grand Theft Auto III var ju något speciellt när det kom just för att de var det första GTA i 3D.
Men annars tycker jag Vice City och San Andreas är bättre.

Vice City om du gillar Miami och 80-tal med neon ljus och 80-tals musik.
Annars San Andreas om du gillar 90-tal bättre.
Bortsett från olika tidsperiod och musik så finns det mer att göra i San Andreas och San Andreas är lite mer finslipat än Vice City även om det märks att III, Vice City och San Andreas bygger på samma spelmotor.

Jo det var isometriskt perspektiv som gällde då jag testade det, det är säkert bra spel men jag har aldrig kännt någon dragning till att spela "gangster" men det kanske är dags att testa några av dem så här drygt 20år senare.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Entash:

Hmm sant, i RDR2 hade de ju en sån kvinna som skrek om rösträtt, och folk matade ju henne till alligatorerna. Och det blev ju en del negativ publicitet om just det, kanske är de rädda att det ska upprepas. Eller så är det med i spelet men det kanske inte är lika kul som att visa rednecks och lättklädda kvinnor.

Finns säkert en del sånna kvinnor med flerfärgat hår som jobbar på rockstar också, och då kanske det inte uppskattas att skämta om dem heller.

Hela kulturbranschen och spelbranschen i synnerhet är fullsmockat av den typen av människor, det är därför man har en legitim anledning till att vara orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethMolund:

Hela kulturbranschen och spelbranschen i synnerhet är fullsmockat av den typen av människor, det är därför man har en legitim anledning till att vara orolig.

Ja, det är ju inte direkt en grupp människor som kan ta skämt på egen bekostnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag skaffade GTA V retroaktivt (begagnat) till PS3 för skojs skull (har det redan på PC, steam).
Var ett tag sen jag spelade det och inte spelat det så mycket.
Men om man tar hänsyn till att PS3 inte är direkt ny längre så tyckte jag ändå grafiken såg okej ut.

Däremot flytet...eller bristen av flyt...

Funkade väl någorlunda till fots,
men köra bil eller andra fordon...
Stutterfest

Gränsfall på spelbart.

Yup och jag älskar köra bil i GTA så totalt ospelbart för min del, satt och spelade ett par timmar och åkte tillbaka till Gamestop på lanseringsdagen och sålde tillbaka det för 100kr i förlust och plockade ut 2st spel till 3DS istället

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av underd0g76:

2025 till konsoll. Till PC >1 år senare. Varför fortsätter man köpa PC för spel. Meningslöst.

Skrev, på skoj, i en annan tråd att PC-versionen kommer släppas efter nästa generations konsoller fått sin version. Skulle inte förvåna mig om det kommer visa sig stämma, speciallt med tanke på trippeldippen de gjorde med GTA V till PS3/XBOX360 -> PS4/XBOX ONE -> PC.

Well... det är väl inte bara möjligt, utan snarare sannolikt, att det förekommer en hel del kohandel mellan spelutvecklare och konsol-oligopolet (främst Sony & MS?) om att aktivt stalla släppen till PC.

De har ju incitament att göra så pga. affärsmodellen att subventionera konsolerna med försäljning av spel/abbonemang.
Simultana släpp till andra plattformar (främst PC) kan tänkas inkräkta på modellen med synergier mellan försäljning av spel och deras egna plattformar (dvs. konsoler).

Det är inte optimalt för alla kunder (faktiska/potentiella)... men Big Biz är ju sällan först att tänka på sund och rättvis konkurrens/marknad. 🦝

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethMolund:

Det är viktigt att de vågar driva med båda sidor av det politiska spektrumet och inte bara MAGA-folket. HBTQ-orcherna tyckte jag lös med sin frånvaro och det oroar lite grann. Utöver det så ser det fantastiskt ut. Animationerna är i en klass för sig.

Vart i trailern drivs det med MAGA-högern? Tyckte den kändes rätt neutral

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk

12 år mellan femma och sexan? De är alldeles för lång tid. Ska sjuan komma ut 2037 och åttan 2049? Jag hinner ju dö innan. Men men vi får se hur sexan blir.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Kanske inte din typ av spel. Man måste nästan tycka om att rollspela själv i spelet för att ha roligt då det inte direkt finns massvis av sidequests som fyller ut den stora världen. Det är väldigt bra spel dock.

Jag har spelat alla i serien förutom just V. Så dumt! älskar GTA, men sanningen är att jag fastnar lätt så håller mig till Dota2 så att jag kan lära mig något genom podcasts och spela samtidigt.

Men ska helt klart spela IV, så behöver nog spela V ändå.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Funnyvlad:

12 år mellan femma och sexan? De är alldeles för lång tid. Ska sjuan komma ut 2037 och åttan 2049? Jag hinner ju dö innan. Men men vi får se hur sexan blir.

Det är därför Rockstar släpper världens bästa spel.

” Take-Two Interactive revealed that Grand Theft Auto V sold over 190 million copies, up from the over 185m in August.

Grand Theft Auto V normally sells an average of 5 million every month.

The total sales of the Grand Theft Auto series is now at over 410 million copies worldwide, up 5 million from 3 months ago”

Permalänk
Medlem

Gameranx analyserar trailern.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

va menar du nu ?

Har du aldrig sett dom utländska kvinnorna dom har former , dom svenska är platta och tråkiga 😂

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Jag upplevde vice city som en ganska liten stad. Så frågan är om den växt? Men kul, det var staden som jag började spela GTA i. Många timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Håller med. Det är många kommentarer nu om att bara en Nasa-datorn kan köra spelet tillfredsställande. Det stämmer inte riktigt med vad jag såg. Visst, det ser bra ut! Men kom igen!

Korrekt. GTA har ju alltid sett bra ut, men aldrig fantastiskt. Mitt första möte med GTA V var ju dessutom på en vid det laget 8 år gammal konsol. Det var rätt fantastiskt hur de lyckats pressa en Xbox 360, men fortfarande en 8 år gammal konsol...

Minns att den väldigt aggressivt läste från både skiva och hdd samtidigt för att pressa laddningstiderna när man annars hade vant sig vid installera även skivor till konsolen och slippa läsljudet annat än vid uppstart.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Korrekt. GTA har ju alltid sett bra ut, men aldrig fantastiskt. Mitt första möte med GTA V var ju dessutom på en vid det laget 8 år gammal konsol. Det var rätt fantastiskt hur de lyckats pressa en Xbox 360, men fortfarande en 8 år gammal konsol...

Minns att den väldigt aggressivt läste från både skiva och hdd samtidigt för att pressa laddningstiderna när man annars hade vant sig vid installera även skivor till konsolen och slippa läsljudet annat än vid uppstart.

GTA V när det släpptes på PS3/360 måste ha varit ett av de bäst optimerade spelen någonsin.
Såg bättre ut än mycket PS4 spel i början.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

GTA V när det släpptes på PS3/360 måste ha varit ett av de bäst optimerade spelen någonsin.
Såg bättre ut än mycket PS4 spel i början.

Visst om man bortser från framraten pendlar mellan 20-29 fps konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Visst om man bortser från framraten pendlar mellan 20-29 fps konstant.

Filmisk upplevelse

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det jag egentligen funderar på här är om jag likväl kan åka och köpa en PS5 eller nyare Xbox redan nu.. Jag kommer ju ändå köpa en om 1-2 år.

Enda spelet som säljer konsoler 1-2 år innan release tro?

Permalänk
Medlem

Lite högupplösta bilder från trailern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Visst om man bortser från framraten pendlar mellan 20-29 fps konstant.

Vet inte om man kan kolla frameraten i GTA V på PS3 ?
Utan att spela in spelsession och analysera videon i efterhand ?

Men, från min upplevelse att provat GTA V på PS3 så är jag ganska säker på att den ibland droppar under 20 FPS.
Alternativt om den kanske kan hålla ett snitt på 20+ FPS men istället stundtals har väldigt ojämn frametime.
Det är ju en möjlighet också.

Men är ganska säker på att det inte konstant är 20+ FPS med silkeslen frametime.

Svårt att säga exakt utan att ha några verktyg för analys.

Skulle tro att det ibland är i krokarna runt 15 FPS, alternativt högre men ojämna frametimes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

12 år mellan femma och sexan? De är alldeles för lång tid. Ska sjuan komma ut 2037 och åttan 2049? Jag hinner ju dö innan. Men men vi får se hur sexan blir.

Skrivet av SLINKY95:

Det är därför Rockstar släpper världens bästa spel.

” Take-Two Interactive revealed that Grand Theft Auto V sold over 190 million copies, up from the over 185m in August.

Grand Theft Auto V normally sells an average of 5 million every month.

The total sales of the Grand Theft Auto series is now at over 410 million copies worldwide, up 5 million from 3 months ago”

Ja dels är det dyrt att utveckla spel i skala som GTA V när det var nytt.
Nu har vi bara sett trailer från GTA VI, men skulle tro att det också är dyrt att utveckla.

Sen som SLINKY95 är inne på att GTA V fortfarande säljer i hyfsade volymer.

Stor investering att ta in.
Samt att när spelet blivit tillräckligt populärt så säljer det i princip sig själv i många exemplar under lång tid.

Den kombinationen innebär litet incitament till att utveckla nya spel ofta.

Men någon gång blir det väl ändå bättre att släppa nytt.

Säg om GTA V fortsätter att fungera på nya datorer och operativsystem om 10-15-20 år.
Om det inte får större uppdateringar så kommer det ändå förr eller senare kännas föråldrat och även om det inte finns något nyare i just den franchisen så kommer det väl något annat som för eller senare tar större delen av spelarbasen.

Om det inte kommer någon uppföljare och det som istället får folks uppmärksamhet är från en annan spelstudio så tjänar ju inte Rockstar på det.

Så det verkar rimligt affärsmässigt att släppa nya storspel sällan men oftare än aldrig.

Sen kan man ju alltid önska saker...

Permalänk
Inaktiv

"Sex säljer" eller hur var det? Trashig trailer.

Grafiken går inte att bedömma, det där är i stort animerat för hand, det ser mer ut som en film än ett spel (inga synliga loops i animationer som spel alltid har). Det gör att trailern ser för "perfekt" ut, man överpolerar bara för att skapa hype, snarare än att visa det riktiga spelet. Inget nytt under solen, men lite tråkigt.

Det jag ser fram mest emot är huruvida de lyckas/misslyckas med att skriva en kvinnlig protagonist. Kvinnor har historiskt haft en tendens att framstå som korkade bimbos i GTA-serien.

Permalänk

Hade hoppats på fler än bara 2 huvudkaraktärer, tyckte dynamiken mellan de 3 i GTA5 var underhållande. Det enda jag inte tyckte om där var hur uppenbart det "bättre" avslutet var. Man förutsåg det väldigt långt tidigare.

Men här hoppas jag att Rockstar har lärt sin läxa.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH