Halloj! Jag tänkte kolla om forumet ha några förslag kring mitt problem. Det gäller följande system:
• Moderkort: Asus TUF Gaming X570-Plus
• RAM: Crucial F4-3600C16-16GTZNC (2x16GB). Sitter i slot A2 & B2.
• GPU: Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11G.
• CPU: AMD 5800x
• Disk 1: Crucial Force MP510
• Disk 2: Samsung 970 Evo Plus
• PSU: Corsair RM750x
Har kört systemet sen december 2019 utan problem. Allt stock i BIOS men minnet konfigurerat med DOCP påslaget på 3600mhz. För någon månad sedan så vägrade systemet boota (gul lampa). Efter reset via CMOS jumpers så bootade systemet igen. Men, så fort jag ändrar någon RAM-parameter från factory default (2133Mhz) så vägrar systemet boota. Har provat att ändra om minnena, kört med en sticka osv osv men ingen skillnad. Uppdaterat till senaste BIOS-versionen.
Har någon en bra idé om vad felet kan sitter och i så fall vad göra åt det? Har inga problem med att byta någon komponent bara jag är relativt säker på att jag byter rätt komponent. Det mesta pekar väl på moderkortet men tänkte kolla om det finns andra idéer.
Halloj! Jag tänkte kolla om forumet ha några förslag kring mitt problem. Det gäller följande system:
• Moderkort: Asus TUF Gaming X570-Plus
• RAM: Crucial F4-3600C16-16GTZNC (2x16GB). Sitter i slot A2 & B2.
• GPU: Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11G.
• CPU: AMD 5800x
• Disk 1: Crucial Force MP510
• Disk 2: Samsung 970 Evo Plus
• PSU: Corsair RM750x
Har kört systemet sen december 2019 utan problem. Allt stock i BIOS men minnet konfigurerat med DOCP påslaget på 3600mhz. För någon månad sedan så vägrade systemet boota (gul lampa). Efter reset via CMOS jumpers så bootade systemet igen. Men, så fort jag ändrar någon RAM-parameter från factory default (2133Mhz) så vägrar systemet boota. Har provat att ändra om minnena, kört med en sticka osv osv men ingen skillnad. Uppdaterat till senaste BIOS-versionen.
Har någon en bra idé om vad felet kan sitter och i så fall vad göra åt det? Har inga problem med att byta någon komponent bara jag är relativt säker på att jag byter rätt komponent. Det mesta pekar väl på moderkortet men tänkte kolla om det finns andra idéer.
Det behöver inte vara moderkortet, minneskontrollern sitter i cpun, kanske kiseldegradering även om det inte låter särskilt troligt. Du råkar inte ha möjlighet att låna ett minneskit alternativt en cpu av en kompis?
Glhf!
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.