Permalänk
Medlem

Powerline adaptrar

Hej,

Bakgrund: Skall hyra ett hus. Fiber kommer in i vardagsrummet. Centralt i huset. 5 rum som behöver ethernet för stationära datorer som används för arbete och gaming. Wifi skall fixas för mobiler.

Ni som använder Powerline adaptrar för att skapa nätverks konnektivitet..Jag har lite frågor:

1. Är ni nöjda?
2. Vad får ni hastigheter?
3. Vad får ni för latens? (funkar det för spel eller kommer barnen att flippa?)
4. Några råd till en som fungera i powerline?
5. Vilket märke/modell kör ni med som ni är nöjda med?

Ta emot andra tips, råd och erfarenheter.

Permalänk

My time to shine!

Har kört relativt mycket Powerline förr när jag bodde i hus.
1. Jag var ganska nöjd, men främst bara när jag körde TP-Links varianter (TP7017 typ, de slimmade varianterna), hade 3x igång (inkommande nät vid sovrum och sedan en för dator i gästrum och en dator vid TV)
Emellanåt behövde man starta om huvudadaptern, typ en gång varannan månad.
De jag inte var nöjd med var de första jag provade way back, typ Linksys PL400 eller nåt sånt. Funkade crap.

2. Minns inte rakt av nu, men var helt okej tycker jag - vill minnas runt 50-80 Mbit upp/ner på en 100/100 lina.
Linksys adaptern som nämndes var allt som oftast endast runt 5/5 typ, funkade inte alls bra. Oavsett var jag körde den i elnätet.

3. Kommer inte ihåg exakt, men minns att latens blev faktiskt lite påtagligt vid spel från "huvuddatorn". Enda mer konkreta minnet jag hade var väl lite delays i tex Minecraft när man spelade med kompisar, blev tydligt när block poppades upp lite efter man hackat det. TV datorn var OK, men där var mest slösurf/film.

4. Mitt egentliga råd är väl att kanske inte investera för mycket i det, hade jag kört idag och endast verkligen vid panik hade det främst varit för tex TV-datorn.
Det är så mycket som kan störa ut, ena dagen fick man mindre hastighet pga något i elnätet, andra dagen kunde man råkat koppla in en lampa någonstans i samma rum som sänkte hastighet markant innan man insåg det.

Sedan är det ju inte säkert hela huset får kontakt, det är lite otydligt om de går "över faser", ibland och ibland inte. Hade gammalt hus också för övrigt om det nu spelar roll. Så att ha uppemot 5st låter vågat.

Du kommer få höra detta av andra säkerligen att dra kabel, sen om man nu hyr ett hus blir nog svårare.
Men då tycker jag istället att skit i drömmen om kabel, kör hellre ett bra trådlöst nätverk. Körde efteråt även i huset (och numera i lgh) med bra trådlöst nätverk (Tex unifi APs) och har aldrig kollat tillbaka.

Ordnade vettiga trådlösa kort på datorer och fick ut bra mycket stabilare och snabbare nätverk.
Hade även ett tag en server i skrubben som fick "trådat" via mesh (dvs en unifi ap delade ut nät via sin LAN och fick uplink från annan trådlöst) och även den fick bättre nätverk än en powerline kunde ge, runt 80/80 fick den.

5. Om du nu verkligen vill ha powerline, är min enda erfarenhet som var bra med just TP-Links grejer, kan ha ändrats mycket sen dess men de var enkla och relativt driftsäkra, Linksys dito var crap deluxe som alltid strulade.
Allra helst om du känner till någon som har en, prova först om du tycker det fungerar i längden.

Wall of text, men tldr: Tänk igenom om det är värt det, att lägga pengar på't.

Permalänk
Medlem

Har kört ett par olika Powerline-adaptrar. Min reflektion är att man aldrig vet hur bra det blir förrän man har testat i ett visst hus. I allmänhet funkar det OK om uttagen är på samma fas och det är någorlunda nya kablar, men det kan bli typ 10Mbit om man har otur.

Så småningom gick jag över till att bara köra Wi-Fi (Mesh) överallt. Powerline-adaptrarna har använts till specifika hörn där täckningen är usel för att jag hade dem liggande, i princip.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

Hej,

Bakgrund: Skall hyra ett hus. Fiber kommer in i vardagsrummet. Centralt i huset. 5 rum som behöver ethernet för stationära datorer som används för arbete och gaming. Wifi skall fixas för mobiler.

Ni som använder Powerline adaptrar för att skapa nätverks konnektivitet..Jag har lite frågor:

1. Är ni nöjda?
2. Vad får ni hastigheter?
3. Vad får ni för latens? (funkar det för spel eller kommer barnen att flippa?)
4. Några råd till en som fungera i powerline?
5. Vilket märke/modell kör ni med som ni är nöjda med?

Ta emot andra tips, råd och erfarenheter.

Beror på hur länge du tänker hyra, är det bara för en kortare tid kanske det är OK med provisoriskt dragna kablar?
Har själv kört med devolo power-line adaptrar och fick väl ut en 80 mbit/s.
Det dom inte gillade var att sitta i samma uttag som en switchande väggvårta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

1. Är ni nöjda?

Min utgångspunkt var att det är wifi fast genom elnätet istället för luften. Utifrån den utgångspunkten är jag nöjd. Hade jag trott det var nästan som ethernet hade jag varit missnöjd.

Skrivet av ehskha:

2. Vad får ni hastigheter?

Runt 65mbit i ena riktningen och 80-90 i andra.[/quote]

Skrivet av ehskha:

3. Vad får ni för latens? (funkar det för spel eller kommer barnen att flippa?)

Jämförbar med wifi, men betydligt långsammare än ethernet.

Här är powerline:
50 packets transmitted, 50 received, 0% packet loss, time 49088ms
rtt min/avg/max/mdev = 1.627/2.302/23.626/3.063 ms

Här är en jämförelse mot ethernet:
--- 192.168.1.20 ping statistics ---
51 packets transmitted, 51 received, 0% packet loss, time 51144ms
rtt min/avg/max/mdev = 0.119/0.206/0.304/0.053 ms

Skrivet av ehskha:

4. Några råd till en som fungera i powerline?

Tänk på powerline som wifi fast genom ett annat medium.
Köp powerline med hög hastighet, för du kommer inte komma i närheten av angiven hastighet.

Skrivet av ehskha:

5. Vilket märke/modell kör ni med som ni är nöjda med?

Jag kör tp-link TL-WPA8630P KIT.

Men det finns inte så många olika powerline-chipsets att välja mellan för de olika tillverkarna, tror det är försumbar skillnad mellan olika tillverkare som kör samma chipset.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Går inte att säga generellt att det funkar bra eller dåligt, det beror på hur husets elnät är beskaffat, jordat, ojordat, många olika säkringsgrupper, störningskällor, mm, mm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att latensen är betydligt sämre än Wifi. Bäst anslutning får du är om du kör jordade kablar på samma fas men det är sällan så är fallet. Jag använder nu mina endast som Ethernet switch (blir så snyggt med ingen extra elkabel till switchen ).

Permalänk
Medlem

Som @MatteN har sagt, det går inte att säga på förhand vad Powerline kommer att ge för fart.
Det måste testas på plats.
Har sett allt från 10 till 300 Mbit/s, har 3 ms på 300 Mbit/s.
Om man kopplar in alla enheter på samma fas brukar det ge hyggligt men inte så lätt om vägguttagen ligger på olika faser.

En mesh lösning kan nog ge bättre fart.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W