Byte av chassi med knepigt moderkort.

Permalänk

Byte av chassi med knepigt moderkort.

Hej jag har en acer nitro n50 640 prebuilt. Den har en i5a 12400f, rtx 3060ti 2tb nvm och 32gb ram. Problemet är att detta chassi är hemskt i form av airflow och är dessutom skitfult så jag är på jakt efter ett nytt. Eftersom moderkortet jag har inte är standar så har jag dålig koll på vad som skulle passa. Vet att deepcool macube 110, cooler master nr400 passar och nått lian li.

Främsta anledningen till att jag vill byta är för att få tillgång till fler fläkt platser och eventuell en aio till processorn. Jag har uppgraderat kylaren till en noctua nh-u9s vilket fick temeperatuerna att gå från 85c till 45c under load. jag har även satt in en 92mm coolermaster sickleflow 92mm och ska sätta in en noctua chromax slim 92mm till veckan när den kommer.

Här kommer en länk till en kille på acers forum som bytte till deep cool macube m itx chasssi så där finns det bra bilder så ni ser vad jag snackar om.

Och att front usb portarna inte komme fungera gör mig ingenting det är dem som sitter där den sticker ut på höger.

https://community.acer.com/en/discussion/682800/i-would-like-...

Jag kmr byta nätagg och mdoerkort framöver men just nu letar jag efter chassi, om någon har något som kan passa eller om någon har nätagg på runt 600w är det också intressant så skicka gärna pm isf men den här tråden är framförallt för rekommendation till chassi.

Jag undrar också om jag har möjlighet att sätta in en nzxt internal usb hub i datorn nu men hittar ingen information om mitt moderkort har en sån slot ens. finns bra bilder på moderkoretet i trådan jag länkade överst.

Och att front usb portarna inte komme fungera gör mig ingenting det är dem som sitter där den sticker ut.

Det var längesen jag byggde min förra dator men då var ekomomin bättre (har nyligen blivit pappa) och jag byggde från scrath så behöver därför hjälp av er.

Missade
Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersboss:

Hej jag har en acer nitro n50 640 prebuilt. Den har en i5a 12400f, rtx 3060ti 2tb nvm och 32gb ram. Problemet är att detta chassi är hemskt i form av airflow och är dessutom skitfult så jag är på jakt efter ett nytt. Eftersom moderkortet jag har inte är standar så har jag dålig koll på vad som skulle passa. Vet att deepcool macube 110, cooler master nr400 passar och nått lian li.

Främsta anledningen till att jag vill byta är för att få tillgång till fler fläkt platser och eventuell en aio till processorn. Jag har uppgraderat kylaren till en noctua nh-u9s vilket fick temeperatuerna att gå från 85c till 45c under load. jag har även satt in en 92mm coolermaster sickleflow 92mm och ska sätta in en noctua chromax slim 92mm till veckan när den kommer.

Här kommer en länk till en kille på acers forum som bytte till deep cool macube m itx chasssi så där finns det bra bilder så ni ser vad jag snackar om.

Och att front usb portarna inte komme fungera gör mig ingenting det är dem som sitter där den sticker ut på höger.

https://community.acer.com/en/discussion/682800/i-would-like-...

Jag kmr byta nätagg och mdoerkort framöver men just nu letar jag efter chassi, om någon har något som kan passa eller om någon har nätagg på runt 600w är det också intressant så skicka gärna pm isf men den här tråden är framförallt för rekommendation till chassi.

Jag undrar också om jag har möjlighet att sätta in en nzxt internal usb hub i datorn nu men hittar ingen information om mitt moderkort har en sån slot ens. finns bra bilder på moderkoretet i trådan jag länkade överst.

Och att front usb portarna inte komme fungera gör mig ingenting det är dem som sitter där den sticker ut.

Det var längesen jag byggde min förra dator men då var ekomomin bättre (har nyligen blivit pappa) och jag byggde från scrath så behöver därför hjälp av er.

Oj jäklar, aldrig sett en sådan form på ett moderkort i stationär.

Ser ditt moderkort ut såhär? Ta gärna bilder på din dator så kan det underlätta.

Jag skulle rekommendera att skicka t.ex ett mail till svenska fractal design då de har många chassin i hög kvalite som säkerligen skulle kunna få plats med ett sådant moderkort.

Om vi låtsas att det kommer få plats, finns det några särskilda chassin som tilltalar dig? Så länge det är någorlunda modert med gott luftflöde så är det mest en personsak. Ha dock i åtanke att 92mm fläktar kanske ej kommer passa gällande montering, då de flesta är anpassade för 120mm och 140mm fläktar.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Hej,
Skulle tro att många matx och nästan alla Atx chassin får i det moderkortet så länge dom är platta där man monterar moderkortet och inte börjar upp sig där kablarna kommer ut.

Vill säja köp nytt moderkort och nätaggregat direkt. Men förstår att det är inte de du frågar om så hade det vart min dator hade jag köpt ett chassi jag ser att de passar i och haft i åtanke vilket moderkort storlek jag vill byta till i framtiden.
Sen köpt några adaptrar för front usb eller ett PCIe kort med usb och usb c utgångar för att få allt att fungera.
Även letat på 3,5 mm till 9pin ljud adapter för att få allt att fungera under tiden.

Någon bild för exempel på vad jag hade letat efter, beror på vilket chassit man väljer och vad som saknar.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk

Mitt moderkort ser ut precis så ja haha. Alltså jag gillar verkligen macube 110 och coolermaster nr400. Men fläktarna är inget problem byter gärna till 120mm, 92mm var en quickfix. Jag vill ha ett som inte är alltför stort men samtidigt har utrymmer för bra kylning.
Favoriten är NZXT H5 Flow Mid Tower.
Svårt att se någon alls om jag skulle ta en bild men det är exakt samma som på bilden. Jag förstår att det är bäst att köpa allting direkt men ekonomin är inte bra alls nu.

Permalänk

Vissa som bytt chassi har fått det att fungera med samma nätagg som är ett 500w gold men lite trångt med kablarna.
Och jag tror inte jag får plats med ett sådant pci usb men ska dubbelkolla. Men ett begagnat 600w är inte super dyrt. Så tänkte lägga fokus på moderkortet. Och chassi h5 flow om det passar eller zalman p30.

Permalänk

Så zalman p30, nzxt h5 flow , h7 flow eller eventuellt ett h9 flow. Gillar när fläktarna är placerade som på zalman p30.

Permalänk
Medlem

Hej.
Byta psu är inte bara, du kommer behöva en adapter då moderkortet inte är standard. Kör ett litet chassi som de beskrivs i länken pga korta kablar.
En psu adapter kommer kosta några hundra så snart är man uppe i samma pengar som ett billigt moderkort och psu.

Lägger upp några bilder på vad du ska kolla efter. Zalman p30 kommer inte fungera nå vidare, dom två fläktarna i fronten blir iväg, om man skruvar bort dom så bör de gå men då försvinner charmen med chassit.
Kolla efter dom 6 markerade skruvhål på chassin du funderar på och lägg till allt höger om blå linjen så får du en uppfattning hur de kommer fungera.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Man:

Hej.
Byta psu är inte bara, du kommer behöva en adapter då moderkortet inte är standard. Kör ett litet chassi som de beskrivs i länken pga korta kablar.
En psu adapter kommer kosta några hundra så snart är man uppe i samma pengar som ett billigt moderkort och psu.

Lägger upp några bilder på vad du ska kolla efter. Zalman p30 kommer inte fungera nå vidare, dom två fläktarna i fronten blir iväg, om man skruvar bort dom så bör de gå men då försvinner charmen med chassit.
Kolla efter dom 6 markerade skruvhål på chassin du funderar på och lägg till allt höger om blå linjen så får du en uppfattning hur de kommer fungera.
Mvh Thomas

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Tack så mycket ja, enda anledningen till att jag var sugen på zalman p30 var pga fläkt platserna där. Tack så mycket.
Men h5flow då, hamnar inte den sidan som stickrt ut under själv mitt panelen där?

Permalänk
Skrivet av Andersboss:

Tack så mycket ja, enda anledningen till att jag var sugen på zalman p30 var pga fläkt platserna där. Tack så mycket.
Men h5flow då, hamnar inte den sidan som stickrt ut under själv mitt panelen där?

Kanske lika bra att köra på samma chassi som han körde annars. Då behöver jag inte byta psu direkt heller. Utan kan byta psu/ moderkort nästa omgång.

Permalänk

Den här grabben bytte till ett coolermaster nr400.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449...

Permalänk

Det är fan inte värt huvudvärken jag köper mig ett moderkort och ett nätagg samt ett chassi. Funderar på zalman p30 eller nzxt h5 flow. Tips på bra moderkort och nätaggregat som passar.

Har kikat på:

MSI PRO B760-P WiFi DDR4 Motherboard, ATX supports Intel 12 and 13th Gen Core Processors, LGA 1700 - DDR4 Memory Boost 533+MHz/OC, PCIe 4.0 x 16 Slots M.2 Gen4 Slots , 2.5G LAN, Wi-Fi 6EMSI PRO B760-P WiFi

MSI PRO B760M-A WiFi DDR4 Motherboard Micro-ATX - Supports Intel Core Processors 12th and 13th Generation, LGA 1700, DDR4 Memory Boost 5333+MHz/OC, PCIe 4.0 x16, M.2 Gen4, 2.5G LAN, Wi-Fi 6E

Ena är atx andra är matx är det några större skillnader annars vilket anser ni är bättre? Har inte bestämt chassi ännu. Antingen en zalman p30 isf blir det matx men sugen på

Sen behöver jag ett nätaggregat till det. Ser ut som moderkoerten behöver 6+4 power men det kanske är standard. Hittade detta.

Mars Gaming MPZE750M, Full Modular 750W ATX Power Supply, 10 Year Warranty, 80 Plus Silver + 87% Efficiency, 140mm FDB Fan with AI-RPM Technology, 105º Japanese Capacitors, White

Men kom gärna med förslag min budget är väl 2500-3000 kronor ungefär för moderkort och psu.

Permalänk
Medlem

Hej.
Om du gillar p30 så kör på de.
Ser att du behöver wifi på moderkortet så inget fel på det kortet.
Psu är jag lite skeptisk till. Gjorde en lista lite snabbt åt dig.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Kan inte se något om den psu, men på hemsidan ser allt bra ut med 10års garanti.
Såg att du valt en vit psu så misstänker du ska bygga ett vit bygge? Då va den väldigt prisvärd med 750w 80+, vit och vita kablar för runt 1000kr.
Vart har du tänkt köpa den? Kan man lita på att återförsäljare gör sitt om den går sönder om några år så kan man prova.
Mvh Thomas

https://www.marsgaming.eu/en/power-supplies/full-modular-powe...

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk

Jag såg den på amazon, brukar beställa mest där nuförtiden eftersom jag har Prime och allt kommer dagen efter. 930 kr kostar den

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0CL9SQ2T2/ref=ox_sc_act_image_...

Permalänk
Medlem

Hej.
Kan fungera men inte mycket skrivet om den, hade nog kört på en msi på 750w 80+ guld med 10 års garanti. Tror de blir lättare om man får problem i framtiden med den psu.

Vit med vita kablar så liknande men lite dyrare.

MSI MPG A750GF vit https://amzn.eu/d/ecjK7k6

Snabbt men fel
Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk

Ja för mig spelar färgen ingen roll så länge det är modulärt och minst 700w

Permalänk
Medlem

https://amzn.eu/d/dgqdymi svart lite billigare, kommer fungera kanon

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)