Köpte i somras en Zbook 15 G4 från inrego men får nu minnesfel på en sticka

Permalänk
Medlem

Köpte i somras en Zbook 15 G4 från inrego men får nu minnesfel på en sticka

Hej och gott nytt år!

Hur ofta kör ni memtest eller liknande program för att kolla minnena?

Jag gjorde det nu idag för jag har haft problem med att chrome hänger sig vid start och firefox började häromdagen efter uppdatering att få flikkrascher och nu även hela browsern så jag misstänkte minnesfel och fick 103 st på 10 min i ena stickan.
Laptopen funkar bra med den ena stickan i alla fall.

Jag brukar köra memtest86+ när saker börjar strula, men det kanske är för sällan?

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Trisst är det, men det kan vara allt från lödningar till fel i själva minneschippen. Kyla / värme eller snabba svängningar därimellan kan bidra, ev också stötar.

Möjligen måndagsex av någon komponent i datorn.

Jag kör endast minnestest de två första veckorna på en egenbyggd och trimmad dator, pålaptops endast om de börjar bete sig konstigt.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Luminous:

Hej och gott nytt år!

Hur ofta kör ni memtest eller liknande program för att kolla minnena?

Jag gjorde det nu idag för jag har haft problem med att chrome hänger sig vid start och firefox började häromdagen efter uppdatering att få flikkrascher och nu även hela browsern så jag misstänkte minnesfel och fick 103 st på 10 min i ena stickan.
Laptopen funkar bra med den ena stickan i alla fall.

Jag brukar köra memtest86+ när saker börjar strula, men det kanske är för sällan?

Jag kör minnestest när något strular eller om jag sätter igång något som helst inte ska bli fel, typ server/nas/maskin hos familjemedlem. Om det är på egna speldatorn så spelar det inte så mycket roll. Märker felen om de finns.

Är ju 1 års garanti från Inrego och 3 års reklamationsrätt där inrego har bevisbördan de första 2 åren.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kör minnestest när något strular eller om jag sätter igång något som helst inte ska bli fel, typ server/nas/maskin hos familjemedlem. Om det är på egna speldatorn så spelar det inte så mycket roll. Märker felen om de finns.

Är ju 1 års garanti från Inrego och 3 års reklamationsrätt där inrego har bevisbördan de första 2 åren.

Jepp jag har kontaktat dem.
Det kunde räcka att bara byta minnen istället för att reklamera hela datorn. Det var lite hit and miss med den.
Om de bara ersätter mig för minnen eller byter dem kan ju det funka.

Dock, första suspend leder alltid till att datorn vaknar efter några sekunder första gången.
Jag kommer nog aldrig köpa en laptop med nvidia krets igen.

AMD verkar ju så mycket bättre nuförtiden. Optimus är mest strul och skit.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

Permalänk
Medlem

Ok så jag använde inregos kontaktformulär på nyårsdagen, fick inget svar så jag skickade in igen igårkväll.

Fick svar imorse, "vi fixar det, du får två nya stickor på posten, behåll den trasiga"...

Ja bara en är trasig, men jag tar det som att jag inte behöver skicka något till dem då?
Jag har inte ens bevisbörda att det är fel på minnena alltså?

Sicken sörvis, jag tackar och bockar!

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt