Microsoft mest populära varumärket för nätfiske

Permalänk
Melding Plague

Microsoft mest populära varumärket för nätfiske

I den senaste rapporten från Check Point Research var Microsoft det mest imiterade varumärket bland nätfiskare förra kvartalet - andra teknikjättar toppar listan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Microsofts guide om hur du bör skydda dig från nätfiske har lite intressanta antaganden om sina användare och vilka länkar de klickar på.

https://support.microsoft.com/en-us/windows/protect-yourself-from-phishing-0c7ea947-ba98-3bd9-7184-430e1f860a44

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på att någon Indier ska ringa till mig och säga att de är från Google och att det är virus på min dator. Får nöja mig med Microsoft så länge då.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Microsofts guide om hur du bör skydda dig från nätfiske har lite intressanta antaganden om sina användare och vilka länkar de klickar på.

https://support.microsoft.com/en-us/windows/protect-yourself-from-phishing-0c7ea947-ba98-3bd9-7184-430e1f860a44

-1 Forum points
-1 Honor score
+1 Gotcha

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Det finns en intressant artikel om varför scammers ofta kör med helt öppenbara bedrägerier. T.ex. utger sig för att vara från Microsoft när alla personer som "hänger med" i de rika länderna har hört talas om dessa bedrägerier.

Och det är att bedragarnas kostnad att göra email och andra utskick är nästan gratis, deras arbetstid är inte gratis. De vill inte lägga ner en massa tid på att försöka lura någon som upptäcker det är ett bedrägeri. De vill istället endast få svar tillbaka från personer som är väldigt lättlurade.
https://www.microsoft.com/en-us/research/wp-content/uploads/2...

Så bedragarna kommer fortsätta väldigt länge med att säga att de är från microsoft, likaså komma med påstående att någon har dött och det finns ett par hundra miljarder dollar utan någon nära släkting etc. Då får de svar tillbaka precis från de personerna som de har störst chans att lura.

Permalänk
Medlem

Vi har ett ständigt pågående program på jobbet som försöker lura oss med phishing (på låtsas). De som åker dit får ett snack med IT. Detta har verkligen ökat de anställdas förståelse för vilka risker som finns. Nu märker man att det har blivit lite sport i att granska epost istället och vi börjar komma upp i 100% korrekt rapportering av dessa på veckobasis.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag väntar fortfarande på att någon Indier ska ringa till mig och säga att de är från Google och att det är virus på min dator. Får nöja mig med Microsoft så länge då.

Jag har blivit uppringd 3 ggr. av Inder som påstår att jag har virus på min dator.
En gång låtsas dom vara från mitt företags säkerhetsavdelning, och jag frågade dom om vilket företag jag jobbar för, det visste dom inte så dom lade på.

Sen hade jag tur och dom ringe mig på mobilen mitt under ett teams möte jag hade med hela mitt internationella IT team, då var jag lite bättre förberedd och satte högtalare på och låtsas vara en gammal okunnig gubbe, sen sade jag att jag har en kompis som är lite bättre med datorer än mig - vänta, och dom väntade. Så sade jag:

"Pierogi, vill du komma här och kolla nåt?"

Scammerna lade på direkt

Skrivet av Joppis:

Vi har ett ständigt pågående program på jobbet som försöker lura oss med phishing (på låtsas). De som åker dit får ett snack med IT. Detta har verkligen ökat de anställdas förståelse för vilka risker som finns. Nu märker man att det har blivit lite sport i att granska epost istället och vi börjar komma upp i 100% korrekt rapportering av dessa på veckobasis.

Det har vi med (säkert samma företag ni har, men jag kan ju inte säga det här av säkerhetsorsaker). Och mina kollegor är lite sån att dom slänger mejlen vidare till mig för att dubbeltkolla, så jag måste berätta för dom hur saker fungerar för egenkoll, men jo - dom börjar bli lite bättre på det.

Det största klagomål vi får från dom anställda är att säkerhets bolaget inte ger feedback om mejlen dom slängde i "Phishing" rapport funktionen - var phishing eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag har blivit uppringd 3 ggr. av Inder som påstår att jag har virus på min dator.
En gång låtsas dom vara från mitt företags säkerhetsavdelning, och jag frågade dom om vilket företag jag jobbar för, det visste dom inte så dom lade på.

Sen hade jag tur och dom ringe mig på mobilen mitt under ett teams möte jag hade med hela mitt internationella IT team, då var jag lite bättre förberedd och satte högtalare på och låtsas vara en gammal okunnig gubbe, sen sade jag att jag har en kompis som är lite bättre med datorer än mig - vänta, och dom väntade. Så sade jag:

"Pierogi, vill du komma här och kolla nåt?"

Scammerna lade på direkt

Fan, det känns som att alla får såna roliga samtal förutom jag. Vill också sitta där och spela dum och skratta åt dem.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Joppis:

Vi har ett ständigt pågående program på jobbet som försöker lura oss med phishing (på låtsas). De som åker dit får ett snack med IT. Detta har verkligen ökat de anställdas förståelse för vilka risker som finns. Nu märker man att det har blivit lite sport i att granska epost istället och vi börjar komma upp i 100% korrekt rapportering av dessa på veckobasis.

Baksidan av detta är att folk blir superparanoida. Det blir istället att ingen klickar på länken för att delta på julbordet, det kan ju vara en phishinglänk!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com