Webhallens nya VD vill locka tillbaka spel- och datorintresserade

Permalänk
Melding Plague

Webhallens nya VD vill locka tillbaka spel- och datorintresserade

Webhallens nya vd Trygve Hillesland tacklar läsarnas stora frågor. Den norske företagsledaren ska bli mer närvarande i verksamheten och ändra om priser, sortimentet och butiker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag handlade på Webhallen rätt så flitigt när de hade sin Linköpingsbutik öppen (level 20+ i deras interna system, tittar man på min köphistorik är det ett sexsiffrigt belopp som det summeras till) - fastän de oftast var lite dyrare än konkurrenterna, så var det den fysiska butiken med möjlighet till snabb-/impulsköp eller leverans till butiken som gav mervärde. Och det att de inte låg i nåt sunkigt industriområde, utan mitt i stan där folk bor och arbetar så man kunde passa på under lunchen eller på väg hem efter jobbet. Returer och återköp/garantiärenden blev så mycket smidigare med ett fysiskt ställe att lämna in till. Det var liksom det som var Webhallens grej i min värld - att de hade något mer att erbjuda än bara en webbplats och distanshandel.

Nu när butiken är borta, har jag ingen som helst anledning att handla från dem. De är inte billigast. De har inte fysisk närvaro. Och inte är kundsupporten som den brukade vara heller... Nä, ska de kunna konkurrera så är det tyvärr priset som måste ned. Jag har gått över till att handla via Inet/Computersalg/Proshop/Amazon etc, och de är utbytbara mot varandra, när det är priset som bestämmer. Synd.

stavfel
Permalänk
Medlem

Låter väl bra. Kan absolut vara bra att fokusera mindre på hushållsprylar, även om jag får erkänna att jag faktiskt köpt ett strykjärn där en gång. Det är ju dock en försvinnande liten andel inom den produktkategorin jämfört med mina andra köp.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Den norske företagsledaren ska bli mer närvarande i verksamheten
Innefattar det forumet också? Ont om svar från deras sida minst sagt sista tiden.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Handlade rätt mycket på webbhallen förut, mycket för att det var ganska bekvämt åka till Fruängen och hämta där. Nu när jag bor såpass långt från alla datorbutiker är det e-handel som gäller och då blir det billigaste som får köpet. Billigast har de tyvärr inte varit på något jag köpt de senaste åren.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tycker synd om dom anställda som måste stå där och fejka ett leende när stora stygga chefen står bakom ryggen för att finna fel bland dom som verkligen arbetar.. Är ju knappast på lagret som det är fel, oftast är det någon högre upp som börjat ändra på ett fungerande koncept och sen ska en ny chef träda fram för att sparka på de oskyldiga arbetarna och sen går det bara sämre o sämre. Såna idioter har man stött på mer än en gång i livet. Tvi!!

Visa signatur

Skrax

Permalänk
Musikälskare

Inga butiker = Inget köp

Förstår att det kanske inte har varit lönsamt men man vinner så mycket annat på att inte stänga ner dom, för mig är det ett tecken på att man är ett seriöst företag som bryr sig om sina kunder där man kan få person kontakt och se någon i ögonen

Många ser ingen anledning att byta från att handla från Inet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jaa deras butiker var bättre förr när de var lite som Inets butiker är nu. Webhallens butiker nu känns som en mini-elgiganten; så jag handlar nog bara ett av 25 besök där inne numera. Tråkigt.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

"Undercover Boss" (TV-serie)

Permalänk
Medlem

Jag slutade främst att köpa från webhallen och komplett var pga. Inet steppade upp på alla plan. Bättre support, bättrte priser, snabbare leveraner, bättre sortiment.

Det sämsta med nuvarande webhallen för mig är att tex. deras fyndhörna kan innehålla 2-3 år gamla grafikkort som fortfarande har kvar de priser de lanserades med. Samt att deras rabatter eller nedsatta pris kan vara 10 kr på en vara som kostar 500 kr.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Webhallens butiker har så kasst lagersaldo, förutom möjligen den vid infra city som istället har asbra lagersaldo. Man vill ju gå till en butik för att kunna köpa något och få med sig det direkt, inte för att beställa något och sedan vänta. För då kunde man ju lika gärna beställa på nätet.

Känns som att inet är vad webhallen en gång varit i butiksväg, plus en riktigt bra hemsida (till skillnad från webhallens sida som är lite rörig). Men vore ju kul om webhallen snäppte upp sig också! Mer datorkomponenter åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fass:

Nu när butiken är borta, har jag ingen som helst anledning att handla från dem. De är inte billigast. De har inte fysisk närvaro. Och inte är kundsupporten som den brukade vara heller... Nä, ska de kunna konkurrera så är det tyvärr priset som måste ned. Jag har gått över till att handla via Inet/Computersalg/Proshop/Amazon etc, och de är utbytbara mot varandra, när det är priset som bestämmer. Synd.

Andra stycket i ditt inlägg, det som jag behöll i citeringen, är typ så som jag ser det också. Aldrig haft fysisk tillgång till butik och bland övriga onlinebutiker kan Webhallen inte konkurrera för mig. Mesta köpen går till Inet och Amazon och inom Komplett-gruppen så är det mer sannorlikt att jag köper från Komplett och Netonnet än Webhallen. Tycker överlag om att handla med just Komplett, speciellt vid kundtjänstärenden, garantier och sådant då de visat att de iallafall tidigare varit bra på att sköta sådant när problem uppstår. Intrycket har inte varit bra med Webbhallen.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Nu när jag tänker på det så är nu ALLA stora media/elektronik försäljare Norskt(?) Komplett, Webhallen och Netonnet ägs av samma koncern, Power är norskt, Elgigaten är norskt, Dustin är väll det största svenska företaget som finns kvar men de är väll mer inriktat mot IT som Inet.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

För mig är en kundtjänst som svarar på frågor lite a och o. Skickade 2 mail i början av november till Webhallen, hörde aldrig från dem så fick bli en uppgradering från inet.se.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrax:

Tycker synd om dom anställda som måste stå där och fejka ett leende när stora stygga chefen står bakom ryggen för att finna fel bland dom som verkligen arbetar.. Är ju knappast på lagret som det är fel, oftast är det någon högre upp som börjat ändra på ett fungerande koncept och sen ska en ny chef träda fram för att sparka på de oskyldiga arbetarna och sen går det bara sämre o sämre. Såna idioter har man stött på mer än en gång i livet. Tvi!!

Jag vet inte vad du haft att göra med för chefer.
Men borde ju vara bra om chefen vill se hur det går till på arbetsplatsen istället för att bara vara en dyr pappersvändare.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Finns ju en uppsjö utav musmattor, möss, tangentbord och headsets som typ inte finns att köpa mer än på ett ställe i Sverige/EU (maxgaming). Så där finns de ju utrymme för konkurrens.

Några varumärken:
Artisan
Pulsar
Vaxee
Audeze
Endgame Gear
Lethal Gaming Gear
G-Wolves
Lamzu
LaOnda
4114
EspTiger
X-raypad
WLMouse

Men som oftast är det pris, utbud och frakt som styr när man köper. Kan man inte konkurrera men detta får man ju hitta produkter som inte finns att få tag på, och kan man inte de heller ja då får man ju lägga ner.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Tror det blir till att jobba i motvind för Trygve.

Själv köper jag tyvärr hellre både Airfryer och eltandborstar än en gamingskärm på Webhallen.

Ang. konsolspel till främst Nintendo Switch, så köper jag främst digitalt numera till reapriser. De ggr jag köper fysiska utgåvor, så har nära nog alltid Power, Elgiganten eller NetOnNet bättre priser än Webhallen. Speciellt på samlingsutgåvor och vid release.

Permalänk
Medlem

Linköpingsbutiken hade ett utmärkt läge, men var säkert inte lönsam eftersom de hade väldigt lite av sortimentet i lager; då blir det inget sålt. Och hur trevlig och kompetent personalen än var måste de ha varor att sälja. Poängen med en butik är att kunna gå in i den och handla. Beställa hem kan man göra ändå.

Permalänk
Medlem

Har inga problem med webhallen, tycker de hanterat mina garantiärenden med bravur genom åren. Dock har det inte blivit så mycket nätshoppande från dem pga att nån annan alltid är billigare och har lika bra servicerykte. Inget superfan av deras sida webbsida heller. Lite för mycket produkter och rörigt. Kanske krävs ett mer renodlat fokus? De har ju "hem och hälsa", "leksaker" och fan och hans moster.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Vänta lite, är Sweclockers och Webhallen jämnåriga alltså? -99:or båda två

Permalänk
Medlem
Skrivet av fass:

Alltså, jag handlade på Webhallen rätt så flitigt när de hade sin Linköpingsbutik öppen (level 20+ i deras interna system, tittar man på min köphistorik är det ett sexsiffrigt belopp som det summeras till) - fastän de oftast var lite dyrare än konkurrenterna, så var det den fysiska butiken med möjlighet till snabb-/impulsköp eller leverans till butiken som gav mervärde. Och det att de inte låg i nåt sunkigt industriområde, utan mitt i stan där folk bor och arbetar så man kunde passa på under lunchen eller på väg hem efter jobbet. Returer och återköp/garantiärenden blev så mycket smidigare med ett fysiskt ställe att lämna in till. Det var liksom det som var Webhallens grej i min värld - att de hade något mer att erbjuda än bara en webbplats och distanshandel.

Nu när butiken är borta, har jag ingen som helst anledning att handla från dem. De är inte billigast. De har inte fysisk närvaro. Och inte är kundsupporten som den brukade vara heller... Nä, ska de kunna konkurrera så är det tyvärr priset som måste ned. Jag har gått över till att handla via Inet/Computersalg/Proshop/Amazon etc, och de är utbytbara mot varandra, när det är priset som bestämmer. Synd.

Håller helt med att när fysiska butikerna försvinner så försvinner även jag som kund sålänge konkurrenterna fortfarande har fysiska butiker. Är så smidigt att oavsett om man handlar direkt i butik eller beställer på nätet kunna svänga förbi närmaste butik på lunchen och hämta sin beställning direkt istället för att behöva vänta på ett fraktbolag.

För att inte tala om de gånger (även om sällan) man behöver reklamera en vara eller behöver support så är det mycket smidigare att glida förbi en butik och bara visa upp problemet direkt och antingen få en ny på fläcken eller få hjälp att lösa problemet direkt istället för samtal/meddelanden och massa leveranser och väntetider fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem

Kan ju börja med att öppna butiken i Linköping igen.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av fass:

Alltså, jag handlade på Webhallen rätt så flitigt när de hade sin Linköpingsbutik öppen (level 20+ i deras interna system, tittar man på min köphistorik är det ett sexsiffrigt belopp som det summeras till) - fastän de oftast var lite dyrare än konkurrenterna, så var det den fysiska butiken med möjlighet till snabb-/impulsköp eller leverans till butiken som gav mervärde. Och det att de inte låg i nåt sunkigt industriområde, utan mitt i stan där folk bor och arbetar så man kunde passa på under lunchen eller på väg hem efter jobbet. Returer och återköp/garantiärenden blev så mycket smidigare med ett fysiskt ställe att lämna in till. Det var liksom det som var Webhallens grej i min värld - att de hade något mer att erbjuda än bara en webbplats och distanshandel.

Nu när butiken är borta, har jag ingen som helst anledning att handla från dem. De är inte billigast. De har inte fysisk närvaro. Och inte är kundsupporten som den brukade vara heller... Nä, ska de kunna konkurrera så är det tyvärr priset som måste ned. Jag har gått över till att handla via Inet/Computersalg/Proshop/Amazon etc, och de är utbytbara mot varandra, när det är priset som bestämmer. Synd.

Stämmer väldigt bra. Jag handlade en del från inet men när min lokala butik försvann så flyttades mina köp till webhallen för de hade lokal närvaro. Försvinner butiken slutar jag handla där med.

Permalänk
Medlem

Tycker deras resa påminner mer och mer om Alina Systems för några år sen. Krympte och krympte och blev till slut en liten nischad verksamhet som varken kunde konkurrera på pris, utbud, läge eller leveransförmåga utan enbart med personligt bemötande och engagemang på golvet.

För vart ska de annars ta vägen? CDON-stuket med en massa dropshipping och opersonligt varumärke? Nä. Inet-konkurrent? Kanske, om de jobbar hårt och uthålligt på sin närvaro i alla kontaktytor mot slutkund. Stormarknad med 50 sorters eltandborstar? Redan mättat segment.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Vill dom ha tillbaka nördarna får de väl kolla på varför Inet är så lyckosamma här på sweclockers

Permalänk
Medlem

De kan lägga ner "Supply Drops", achievements, avatarer och allt annat trams.
Butiken känns inte seriös sen de började med gameifieringen, jag handlar på andra ställen sen dess.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Jag önskar dem lycka till. För att vinna tillbaka mig som trots allt är Void-medlem så får de verkligen ge mig goda skäl till att välja dem i första hand. Främst via smidig support och konkurrenskraftiga priser.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

De kan lägga ner "Supply Drops", achievements, avatarer och allt annat trams.
Butiken känns inte seriös sen de började med det.

De fanns ju schyssta perks för massa år sen men nu har man hög level som inte ger någon fördel alls…

Permalänk
Medlem

Vet ärligt talat inte riktigt vad de skulle göra för förändring för att jag skulle börja handla där. Beställer allt från Inet av ren vana. Är inte intresserad av att jaga några hundralappar hit eller dit. En fysisk butik hade kanske lockat, men då får grejerna finnas i lager i butiken också, annars kan man lika gärna beställa online.

När jag tänker på saken så litar jag att Inet är generösa när det blir problem efter att själv ha erfarit det. Inte sugen på att chansa om Webhallen är lika generösa.

Permalänk
Medlem

Jag handlade mycket i början när Webhallen var nytt.
På den tiden kunde man köpa spel för bra priser, komponenter för att bygga/uppgradera datorn, konsoler för de intresserade samt tillbehör till respektive.

Nu känns det mer som en Walmart.
Du hittar leksaker, köksprodukter, dammsugare, vitvaror osv och snart hittar man kanske t.o.m sexleksaker där, vem vet..

Och personalen.
Förut var de serviceminded, reklamationsärenden gick smärtfritt osv. Nu är det tvärtom, rena rama byråkratin som gäller och jävligt otrevliga. Behandlar oss 20+ år gamla medlemmar/kunder som om vi vore skit. Sorry ungar (de som jobbar på Webhallen), men jag skulle kunna vara er farsa!!

Tack, men nej tack! Hjälper inte att bolaget skaffar en ny VD. Hoppas de konkar inom närmsta 3 åren så vi får bort Walmart-stuket från marknaden!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain