Datorn känner ej av SSD-hårddisk efter flytt

Permalänk
Medlem

Datorn känner ej av SSD-hårddisk efter flytt

Hej!

Igår så startade jag min dator med min nyköpta SSD (där OP-systemet ligger, Linux mint om de spelar roll) och det fungerade helt normalt. Ikväll tänkte jag sätta in 2st 4tb hårddiskar och flyttade då ner min SSD till en annan plats för att sätta andra hårddiskarna ovanför. Nu sitter alla 3 hårddiskarna inkopplade i rätt kablar, och jag tänkte omformatera allt. Nu känner dock inte datorn av SSD-hårddisken, bara de andra 2....

Dehär är säkert lätt problem att lösa, men eftersom jag är helt ny på datorer (och har nyss fått det som en ny hobby), så behöver jag lite hjälp i början.

Se ett par dåliga bilder, här har jag bara tagit löst allt för att kunna felsöka:

Dom två översta hittar datorn när jag ska omformatera, men inte den nedersta (SSD:n), som tidigare satt högst upp...help please.

Permalänk
Medlem

Hittas den inte ens i bios? Om den inte hittas i bios så kolla så kablarna sitter som dom ska. Om dom gör det så testa byta sata-plats med en av dina hdd's och se om den upptäcks av bios då. om den gör det så kan det vara att sata-porten du kopplar in i av oklar anledning inte är aktiverad.

Om den hittas av bios men inte din installer för linux mint (antar jag?) så är det något annat som är tok.

Permalänk
Medlem

vad säger gnome-disk och gparted om dina diskar?

Även en dump av blkid och lsblk kan vara intressant för att se identiteter och vad som monterats.

Antar att du använder en Live-ISO av Linux Mint.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Hittas den inte ens i bios? Om den inte hittas i bios så kolla så kablarna sitter som dom ska. Om dom gör det så testa byta sata-plats med en av dina hdd's och se om den upptäcks av bios då. om den gör det så kan det vara att sata-porten du kopplar in i av oklar anledning inte är aktiverad.

Om den hittas av bios men inte din installer för linux mint (antar jag?) så är det något annat som är tok.

Har kopplat om allt nu,och satt min SSD högst upp, så nu startar den operativsystemet. Hittade att kabeln längst ned är kopplat till nånting som heter eSATA (ett usb-uttag som sitter på datorns skal...så det är nog därför datorn inte känner av hårddisken. Den är inte ikopplad där dom andra 2 hårddiskarna kopplar in i datorn. Kan man koppla om eller konvertera denna e-sata-kabel på nått sätt för att få allt att funka?

Eller om jag hittar en till ATA-kabel eller va dom kallas (dom där röda som funkar till dom övriga hårddiskarna, är de då bara att koppla in hårddisken där dom övriga 2 sitter (i datorn...finns plats för 4st typ), eller kan datorn bara vara inställd på att kunna ta 2st eller nått sånt?

Och fråga nr 3....visst måste jag formatera om hela datorn för att den ska kunna "använda" de nya diskarna?

Inte lätt att va nybörjare,så tack på förhand

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hejty:

Har kopplat om allt nu,och satt min SSD högst upp, så nu startar den operativsystemet. Hittade att kabeln längst ned är kopplat till nånting som heter eSATA (ett usb-uttag som sitter på datorns skal...så det är nog därför datorn inte känner av hårddisken. Den är inte ikopplad där dom andra 2 hårddiskarna kopplar in i datorn. Kan man koppla om eller konvertera denna e-sata-kabel på nått sätt för att få allt att funka?

Eller om jag hittar en till ATA-kabel eller va dom kallas (dom där röda som funkar till dom övriga hårddiskarna, är de då bara att koppla in hårddisken där dom övriga 2 sitter (i datorn...finns plats för 4st typ), eller kan datorn bara vara inställd på att kunna ta 2st eller nått sånt?

Och fråga nr 3....visst måste jag formatera om hela datorn för att den ska kunna "använda" de nya diskarna?

Vad har du för moderkort ?

E sata är extern sata och har inget samband med usb, allt är olika så det du skriver blir förvillande. e sata använder samma kontakter som intern sata men det är hårdare krav på kabeln, den ska tex vara skärmad så de brukar vara grövre och mycket styvare.

Man behöver inte installera om, jag gissar det är det du kallar formatera om ?
("formatera om" är vad många felaktigt brukar kalla en ominstallation av operativsystemet.)
för att använda nya lagringsenheter, lagringsenheterna kan däremot behöva partitioneras och formateras

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejty:

Finns ingen anledning att använda eSATA då den kopplas till en vanlig SATA-port på moderkortet för att fungera. Har du bara 2 SATA kablar så får du skaffa en till för du borde ha fler än 2 sata-portar på moderkortet om det inte är riktigt gammalt så att den fortfarande har ATA.
Och nej du behöver inte formatera om hela systemet för att använda dom nya diskarna. det räcker med att du formaterar nya diskarna i Linux. Hur man gör det på bästa sätt är jag också för dåligt insatt i men google brukar hitta bra guider för sådant

Permalänk
Medlem

eSATA borde fungerar, den har lite hårdare sving (högre spänning top till topp) på signaleringen för att klara längre kabel än standard SATA men bör inte vara någon skillnad i funktion även mot SATA-diskar - kanske någon i BIOS måste ställas in för att den porten skall bli aktivt ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad har du för moderkort ?

Jag googlade fram hur man tog reda på detta i Linux, och fick det här svaret:

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family DRAM Controller (rev 09)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Xeon E3-1200/2nd Generation Core Processor Family PCI Express Root Port (rev 09)
00:16.0 Communication controller: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family MEI Controller #1 (rev 04)
00:19.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82579V Gigabit Network Connection (rev 05)
00:1a.0 USB controller: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller #2 (rev 05)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family High Definition Audio Controller (rev 05)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 1 (rev b5)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 2 (rev b5)
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 4 (rev b5)
00:1c.4 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 5 (rev b5)
00:1c.6 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev b5)
00:1c.7 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 8 (rev b5)
00:1d.0 USB controller: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller #1 (rev 05)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation P67 Express Chipset LPC Controller (rev 05)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family 6 port Desktop SATA AHCI Controller (rev 05)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family SMBus Controller (rev 05)
01:00.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Tahiti XT [Radeon HD 7970/8970 OEM / R9 280X]
01:00.1 Audio device: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Tahiti HDMI Audio [Radeon HD 7870 XT / 7950/7970]
03:00.0 USB controller: NEC Corporation uPD720200 USB 3.0 Host Controller (rev 04)
04:00.0 SATA controller: JMicron Technology Corp. JMB362 SATA Controller (rev 10)
05:00.0 USB controller: NEC Corporation uPD720200 USB 3.0 Host Controller (rev 04)
06:00.0 PCI bridge: ASMedia Technology Inc. ASM1083/1085 PCIe to PCI Bridge (rev 01)
07:01.0 FireWire (IEEE 1394): VIA Technologies, Inc. VT6306/7/8 [Fire II(M)] IEEE 1394 OHCI Controller (rev c0)
08:00.0 SATA controller: Marvell Technology Group Ltd. 88SE9172 SATA 6Gb/s Controller (rev 11)

Hoppas de säger nått...när jag har fått datorn till att känna av de nya hårddiskarna så är planen att ominstallera Linux Mint på SSD:n och har de andra hårddiskarna enbart för lagring av filmer m.m.

Det verkar som att jag måste ut och köpa en ny SATA-kabel och koppla in den i moderkortet(?), vet ni om jag ska köpa en 3Gb/s eller 6Gb/s? Datorn ska i princip bara användas som filmdator, så den måste väll kunna föra över filmer snabbt från hårddiskarna, men klarar den övriga hårdvaran av 6Gb/s? Och hur vet jag vad som sitter på just nu? Datorn är ca 10 år gammal-ish, så inte klart att den övriga hårdvaran är så pass bra att den klarar 6Gb/s kablar, eller?

Skrivet av tonii:

Finns ingen anledning att använda eSATA då den kopplas till en vanlig SATA-port på moderkortet för att fungera

Yes, märkte att det var en annan "koppling" också (där den sitter under där man kopplar in USB:n), så blir att köpa en ny kabel imorrn.:)

Skrivet av xxargs:

kanske någon i BIOS måste ställas in för att den porten skall bli aktivt ??

Kan vara så, men de är waaaaaayy over my league att fixa och trixa med sånt i BIOS, Vad är ens BIOS? Är de operativsystemet? Haha)
Har precis lärt mig att fysiskt koppla in en ny hårddisk, så på den nivån är jag just nu, men tack för svaret

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hejty:

Jag googlade fram hur man tog reda på detta i Linux, och fick det här svaret:

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family DRAM Controller (rev 09)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Xeon E3-1200/2nd Generation Core Processor Family PCI Express Root Port (rev 09)
00:16.0 Communication controller: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family MEI Controller #1 (rev 04)
00:19.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82579V Gigabit Network Connection (rev 05)
00:1a.0 USB controller: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller #2 (rev 05)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family High Definition Audio Controller (rev 05)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 1 (rev b5)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 2 (rev b5)
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 4 (rev b5)
00:1c.4 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 5 (rev b5)
00:1c.6 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev b5)
00:1c.7 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 8 (rev b5)
00:1d.0 USB controller: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller #1 (rev 05)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation P67 Express Chipset LPC Controller (rev 05)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family 6 port Desktop SATA AHCI Controller (rev 05)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family SMBus Controller (rev 05)
01:00.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Tahiti XT [Radeon HD 7970/8970 OEM / R9 280X]
01:00.1 Audio device: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Tahiti HDMI Audio [Radeon HD 7870 XT / 7950/7970]
03:00.0 USB controller: NEC Corporation uPD720200 USB 3.0 Host Controller (rev 04)
04:00.0 SATA controller: JMicron Technology Corp. JMB362 SATA Controller (rev 10)
05:00.0 USB controller: NEC Corporation uPD720200 USB 3.0 Host Controller (rev 04)
06:00.0 PCI bridge: ASMedia Technology Inc. ASM1083/1085 PCIe to PCI Bridge (rev 01)
07:01.0 FireWire (IEEE 1394): VIA Technologies, Inc. VT6306/7/8 [Fire II(M)] IEEE 1394 OHCI Controller (rev c0)
08:00.0 SATA controller: Marvell Technology Group Ltd. 88SE9172 SATA 6Gb/s Controller (rev 11)

Hoppas de säger nått...när jag har fått datorn till att känna av de nya hårddiskarna så är planen att ominstallera Linux Mint på SSD:n och har de andra hårddiskarna enbart för lagring av filmer m.m.

Det verkar som att jag måste ut och köpa en ny SATA-kabel och koppla in den i moderkortet(?), vet ni om jag ska köpa en 3Gb/s eller 6Gb/s? Datorn ska i princip bara användas som filmdator, så den måste väll kunna föra över filmer snabbt från hårddiskarna, men klarar den övriga hårdvaran av 6Gb/s? Och hur vet jag vad som sitter på just nu? Datorn är ca 10 år gammal-ish, så inte klart att den övriga hårdvaran är så pass bra att den klarar 6Gb/s kablar, eller?

Yes, märkte att det var en annan "koppling" också (där den sitter under där man kopplar in USB:n), så blir att köpa en ny kabel imorrn.:)

Kan vara så, men de är waaaaaayy over my league att fixa och trixa med sånt i BIOS, Vad är ens BIOS? Är de operativsystemet? Haha)
Har precis lärt mig att fysiskt koppla in en ny hårddisk, så på den nivån är jag just nu, men tack för svaret

Det säger inte direkt vilket moderkort du har, kanske nån kan koda av det men det är inte jag, tänkte du skulle läsa av modellnamnet som brukar stå tryckt på kortet eller skriva datormodellen så det gick att få fram hur många sataportar du har och var de sitter på moderkortet.

Satakablar är elektriskt likadana, det finns inte några olika 3 eller 6 Gbyte/s kablar, det är bara e-sata som är annorlunda men de passar internt de också om man kan hantera att de är stelarev och de får plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

tänkte du skulle läsa av modellnamnet som brukar stå tryckt på kortet eller skriva datormodellen så det gick att få fram hur många sataportar du har och var de sitter på moderkortet.

Satakablar är elektriskt likadana, det finns inte några olika 3 eller 6 Gbyte/s kablar,

På undersidan av vad jag tror är moderkortet står de "Sapphire HD 7970 Dual-X", de måste vara de...?

Anl till 3Gb/s vs 6Gb/s frågan är att tex Kjell o company (enda som har öppet en Söndag) säljer SATA-kablar med dom alternativen...Hmm.

https://www.kjell.com/se/sok?q=Sata+kablar

Permalänk
Medlem

Sannolikt är esata-porten JMicron eller möjligen Marvell-kontroller och kanske inte är påslagen/aktiverad i datorns inställningar. Gå in i inställningarna/BIOS (tryck DEL eller liknande vid uppstart) och kolla detta. Behåll SSD i porten den nu fungerar i, koppla en av 4TB-diskarna till esata-porten.

Sapphire är grafikkortet, drygt 10 år; baserat på usb3-chip från nec och 3 sata-kontroller så liknar moderkortet mitt p8z68 från Asus, skulle kunna vara p8z67 också, eller liknande. Eller något annat.

Jag hade köpt en satakabel med clips, men skulle det gå att köra med kabeln som redan finns (esata) är det ju en billigare lösning. Tycker Kjell och company verkar dyra på kablar numera. Det ska inte behövas en 6gbit-kabel, men jag tycker clips är bra.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Grafikkortet "Sapphire HD 7970" sitter monterat i moderkortet. Om du kikar mellan den typen av kontakter som används så brukar modellnumret vara skriven i halv-centimeter höga vita bokstäver på moderkortets yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Grafikkortet "Sapphire HD 7970" sitter monterat i moderkortet. Om du kikar mellan den typen av kontakter som används så brukar modellnumret vara skriven i halv-centimeter höga vita bokstäver på moderkortets yta.

Sabertooth P67 måste de vara...de är de enda jag hittar som står med uppenbar text. Ska man köpa en 3Gb/s eller 6Gb kabel till den? Tänkte handla idag

Permalänk
Medlem

Enligt manualen har du 2 st 6 Gb/s anslutningar och 4 st 3 Gb/s anslutningar. Således kan du ta vilken som men kör på 6 Gb/s kabel.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejty:

Sabertooth P67 måste de vara...de är de enda jag hittar som står med uppenbar text. Ska man köpa en 3Gb/s eller 6Gb kabel till den? Tänkte handla idag

SATA-kablarna är helt kompatibla mellan alla hastigheter, förutsatt att du köper från en seriös butik. Det enda du behöver fundera på är längden och eventuell 90-graders vinkel mot disken. Glöm inte kolla så du har ström som når fram, kan vara tight ibland. Färg enligt tycke och smak.

Det du skall vara observant på är dina SATA-kontakter på moderkortet, enligt manualen:

6.0 Bruna Bootmedia 6.0 Gråa Endast data-diskar (via Marvell-kontrollern) 3.0 Svarta Om du har slut på ovan.

Om du ger kommandot "cat /proc/partitions" så bör du se enhetsnamnen på dina diskar. Kör "lsblk" eller "fdisk -l /dev/..." för att verifiera att partitionerna hamnar rätt. Exempel från min maskin:

$ cat /proc/partitions major minor #blocks name 8 0 1953514584 sda 8 1 1048576 sda1 8 2 5242880 sda2 8 3 5242880 sda3 8 4 1 sda4 8 5 62914560 sda5 8 6 33554432 sda6 $ lsblk NAME MAJ:MIN RM SIZE RO TYPE MOUNTPOINTS sda 8:0 0 1.8T 0 disk ├─sda1 8:1 0 1G 0 part ├─sda2 8:2 0 5G 0 part ├─sda3 8:3 0 5G 0 part ├─sda4 8:4 0 1K 0 part ├─sda5 8:5 0 60G 0 part / ├─sda6 8:6 0 32G 0 part [SWAP] ├─sda7 8:7 0 60G 0 part /var ... zram0 252:0 0 2G 0 disk [SWAP] zram1 252:1 0 16G 0 disk /mnt/ztmp zram2 252:2 0 0B 0 disk $ fdisk -l /dev/sda Del av fdisk: Device Boot Start End Sectors Size Id Type /dev/sda1 2048 2099199 2097152 1G ef EFI (FAT-12/16/32) /dev/sda2 * 2099200 12584959 10485760 5G 83 Linux /dev/sda3 12584960 23070719 10485760 5G 7 HPFS/NTFS/exFAT /dev/sda4 23070720 3907029167 3883958448 1.8T 5 Extended /dev/sda5 23072768 148901887 125829120 60G 83 Linux /dev/sda6 148903936 216012799 67108864 32G 82 Linux swap / Solaris

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Mycket nyttig information

Nu funkar de!! Datorn känner av hårddiskarna och dom fungerar-ish. De stora nybörjarproblemet var att den SATA-kabeln som först satt i hårddisken som ej kändes av, var en eSATA, som gick från ett usb-uttag (intag?) till moderkortet, men låg löst av nån anledning... Lösningen var att skaffa en SATA-kabel och koppla från hårddisken till moderkortet..problem solved!

Stort tack till alla för hjälpen!!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hejty:

Nu funkar de!! Datorn känner av hårddiskarna och dom fungerar-ish. De stora nybörjarproblemet var att den SATA-kabeln som först satt i hårddisken som ej kändes av, var en eSATA, som gick från ett usb-uttag (intag?) till moderkortet, men låg löst av nån anledning... Lösningen var att skaffa en SATA-kabel och koppla från hårddisken till moderkortet..problem solved!

Stort tack till alla för hjälpen!!

Det går inte att koppla (e)sata till usb för det är elektriskt olika och som du formulerar dig ovan så hade du usb på din ssd och inte sata, du skriver ganska förvirrande men bra att det ordnade sig.

Visa signatur

Permalänk