Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Kul! Jag provsatt en ID7 förra helgen, provkörningsbilen var utlånad. Man satt i alla fall otroligt bra, och design och materialval var verkligen bland VWs bättre. Det enda som grämer mig är att jag nog kommer sakna 4WD ganska mycket under de snöiga vintrarna här i Gävle-bukten. Annars känns den som en fullpott på pappret åtminstone.

Har aldrig haft 4WD innan GTX bilen jag har nu och märker ingen skillnad egentligen. Föredrar nog faktiskt bakhjulsdriften, så vet man åtminstone vad som händer om/när det släpper och vad som händer när man trycker på gasen.
Men bor också strax söder om Göteborg, så inte mycket till vinter och vinterväglag här. Så räckvidd > fyrhjulsdrift för min del.

Tycker också att det var trevliga material i bilen och körpositionen var väldigt bra samt sätena var grymt sköna och den nya massage funktionen var rätt skön den med, oklart hur mycket man kommer använda den dock.

Så skall bli kul att testa, den är lite tystare vid färd också kontra GTX som jag upplever det, samt att jag valde den utan panoramataket för att få ner ljudnivån i kupén ytterligare. Annars är den fullutrustad.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Holmgren3n:

Har aldrig haft 4WD innan GTX bilen jag har nu och märker ingen skillnad egentligen. Föredrar nog faktiskt bakhjulsdriften, så vet man åtminstone vad som händer om/när det släpper och vad som händer när man trycker på gasen.
Men bor också strax söder om Göteborg, så inte mycket till vinter och vinterväglag här. Så räckvidd > fyrhjulsdrift för min del.

Tycker också att det var trevliga material i bilen och körpositionen var väldigt bra samt sätena var grymt sköna och den nya massage funktionen var rätt skön den med, oklart hur mycket man kommer använda den dock.

Så skall bli kul att testa, den är lite tystare vid färd också kontra GTX som jag upplever det, samt att jag valde den utan panoramataket för att få ner ljudnivån i kupén ytterligare. Annars är den fullutrustad.

Tystnad i kupén är alltid bra - speciellt när man åker långt. Så den skulle jag ha nytta av oftare än 4WD. Men med det sagt är det ju otroligt skönt de veckor det kräksnöar här, att alltid snabbt kunna ta sig ut från både korsningar med mycket trafik (utan rödljus) och parkeringar m.h.a 4WD.

Just nu kör jag Tesla Model 3 LR, så oavsett vilken av de två jag väljer så kommer jag få en tystare bil . Men jag kommer sakna accelerationen - och eventuellt 4WD om det blir en ID7.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Har aldrig haft 4WD innan GTX bilen jag har nu och märker ingen skillnad egentligen. Föredrar nog faktiskt bakhjulsdriften, så vet man åtminstone vad som händer om/när det släpper och vad som händer när man trycker på gasen.
Men bor också strax söder om Göteborg, så inte mycket till vinter och vinterväglag här. Så räckvidd > fyrhjulsdrift för min del.

Tycker också att det var trevliga material i bilen och körpositionen var väldigt bra samt sätena var grymt sköna och den nya massage funktionen var rätt skön den med, oklart hur mycket man kommer använda den dock.

Så skall bli kul att testa, den är lite tystare vid färd också kontra GTX som jag upplever det, samt att jag valde den utan panoramataket för att få ner ljudnivån i kupén ytterligare. Annars är den fullutrustad.

Just iD4 har ju den fina kombinationen av tung bil, primära motorn bak samt ganska dålig känsla för kontakten med vägen.

I jämförelse med övriga fyrhjulsdrivna VAG-bilar vi haft (Passat, Golf Alltrack, Skoda Octavia Scout, T6 Multivan) så är GTX mest lik minibussen i halka, man märker väldigt sent att fästet inte finns där. Jag upplever att ID4 GTX slänger mycket mer med bakvagnen än vad de andra personbilarna gjorde. Däremot är den klart snabbare i pareringen, antisladdsystemet är bra och man kan ofta på ett ganska enkelt sätt gasa sig ur en sladd bara utrymmet finns.

Sammantaget så brukar man ju ändå lära sig hantera sin egen bils tillkortakommanden och anpassa körsätt därefter, så det blir säkert jättebra med bakhjulsdriven ID7 också, men jag vill med det här bara förmedla att ID4 inte speglar min generella upplevelse av fyrhjulsdrivna personbilar.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Mercedes har fin kampanj nu på EQA och EQB. EQB från 5995kr/mån 1500 mil. Topputrustad. Enda som är synd är att räckvidden är ganska kort och dc laddning max 112kw.

Jag funderar dock på att försöka bli av med min Ev6 som jag har ett års leasing kvar på och ta en EQB istället. Har haft så mycket strul med Ev6an senaste året. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

I jämförelse med övriga fyrhjulsdrivna VAG-bilar vi haft (Passat, Golf Alltrack, Skoda Octavia Scout, T6 Multivan) så är GTX mest lik minibussen i halka, man märker väldigt sent att fästet inte finns där. Jag upplever att ID4 GTX slänger mycket mer med bakvagnen
än vad de andra personbilarna gjorde. Däremot är den klart snabbare i pareringen, antisladdsystemet är bra och man kan ofta på ett ganska enkelt sätt gasa sig ur en sladd bara utrymmet finns.

Jag har kört ID4 GTX i 2 år och känner inte alls igen mig i det där, jag har aktivt försökt provocera bakänden och tycker det är ytterst sällan man lyckas hänga ut den, snarare att antisladden gör att man snarare får understyrning. Kör med Nokian odubbade vinterdäck för övrigt.. Däremot hade jag en Id4 Pro (bakhjulsdriven) med Nokian Hakka dubbat för några veckor sedan, den var lite som att köra en 740, rätt kul (om antisladd hade låtit mig ha så kul som man skulle vilja) men var rätt förvånad hur dåligt grepp det var jämfört med min GTX med dubbfria i samma väglag.

Körde tidigare A6 Allroad och tycker beteendet är relativt likt, när vi har haft VW-bilar med haldex som de du nämner tycker jag snarare att de har känts väldigt framhjulsdrivna förutom när man ska ta sig ur djupsnö...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag funderar dock på att försöka bli av med min Ev6 som jag har ett års leasing kvar på och ta en EQB istället. Har haft så mycket strul med Ev6an senaste året. Tyvärr.

Vilken typ av strul?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Vilken typ av strul?

Oj det är en lång jäkla historia. Men främst problem med fukt/imma i bilen. Måste konstant köra fullt blås på vindrutan fram och tillbaka för imman kommer hela tiden. I vintras när det var som kallast hjälpte inte heller det utan det blev isbildning på insidan rutan så man fick skrapa samtidigt som man körde.

I helgen så slutade Klimatiseringen funka helt och hållet. Fick stanna för jag såg inget. Efter 3 resetter av infotainment och 4 omstarter av bilen kom den igång.

Bilhandlaren hittar inget fel, pekar på ev fukt i mattorna, men de gånger det var som värst har det varit 0 fukt i dom. Då jag medvetet hade kört AC i bilen under 12h den laddades och sedan vädrade ut den.

Det här var en resa på 10km https://files.fm/u/ydxnwwpfvn

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Oj det är en lång jäkla historia. Men främst problem med fukt/imma i bilen. Måste konstant köra fullt blås på vindrutan fram och tillbaka för imman kommer hela tiden. I vintras när det var som kallast hjälpte inte heller det utan det blev isbildning på insidan rutan så man fick skrapa samtidigt som man körde.

I helgen så slutade Klimatiseringen funka helt och hållet. Fick stanna för jag såg inget. Efter 3 resetter av infotainment och 4 omstarter av bilen kom den igång.

Bilhandlaren hittar inget fel, pekar på ev fukt i mattorna, men de gånger det var som värst har det varit 0 fukt i dom. Då jag medvetet hade kört AC i bilen under 12h den laddades och sedan vädrade ut den.

Det här var en resa på 10km https://files.fm/u/ydxnwwpfvn

Har exakt samma problem i vår Mazda MX30, trodde det var nått skit med den bilen bara. Men då finns det alltså fler bilar som har exakt samma problem…

Jag har inte ens orkat säga till Mazda om det, trodde bara att ”så här är väl denna bilen”, men kanske är något fel då. Får säga till på nästa service kanske.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Har exakt samma problem i vår Mazda MX30, trodde det var nått skit med den bilen bara. Men då finns det alltså fler bilar som har exakt samma problem…

Jag har inte ens orkat säga till Mazda om det, trodde bara att ”så här är väl denna bilen”, men kanske är något fel då. Får säga till på nästa service kanske.

Kör en gammal E-Niro MY23. den tar bort all fukt på typ 20 sekunder från hela framrutan.

Efter kört med återcirkulerande luft med 2 pers i bilen i 5 minuter börjar lite imma krypa på, stänger av åter cirkuleringen och all imma är borta på 15 sekunder.

Låter som att både du och föregående har ganska allvarliga problem gällande felaktig imma.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Hur äre med elbil om man ej har möjlighet att ladda hemma? Kommer eventuellt kunna göra det på sikt dock.

Tror jag så småningom kommer kunna ladda på jobbet så då blir det ju iaf värt det.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Hur äre med elbil om man ej har möjlighet att ladda hemma? Kommer eventuellt kunna göra det på sikt dock.

Tror jag så småningom kommer kunna ladda på jobbet så då blir det ju iaf värt det.

Hur långt kör du per dag?
Hur lång tid räknar du med utan att kunna ladda hemma och/eller på jobb?

Normalt är det inga problem med elbil om man har möjlighet att ladda antingen hemma eller på jobbet, men helt utan dessa möjligheter beror det mycket på hur mycket du kör och tillgången på snabbladdare.
Skulle egentligen inte rekommendera elbil om man varken kan ladda på jobb eller hemma, men rör det sig om kortare tid kan det fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Har exakt samma problem i vår Mazda MX30, trodde det var nått skit med den bilen bara. Men då finns det alltså fler bilar som har exakt samma problem…

Jag har inte ens orkat säga till Mazda om det, trodde bara att ”så här är väl denna bilen”, men kanske är något fel då. Får säga till på nästa service kanske.

Har haft samma problem med min Mazda MX30.

Imma bildas så snabbt det blir för kallt ute, t.ex. -12c eller neråt, kring -6c etc. och uppåt har det aldrig varit nåt problem.
Tur så har vi sällan så kallt i Sverige, men jag var tvungen att ha klimat anläggningen på Auto hela tiden för att stoppa dimman.
Och det blev aldrig riktig värmt i bilen, strax när det blir -6c etc. ute, så är det 20c+ inne i bilen utan problem.

Kan vara för att våra bilar använder värmepump? Och värmepump är inte speciellt effektiva i iskyla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Har haft samma problem med min Mazda MX30.

Imma bildas så snabbt det blir för kallt ute, t.ex. -12c eller neråt, kring -6c etc. och uppåt har det aldrig varit nåt problem.
Tur så har vi sällan så kallt i Sverige, men jag var tvungen att ha klimat anläggningen på Auto hela tiden för att stoppa dimman.
Och det blev aldrig riktig värmt i bilen, strax när det blir -6c etc. ute, så är det 20c+ inne i bilen utan problem.

Kan vara för att våra bilar använder värmepump? Och värmepump är inte speciellt effektiva i iskyla.

Vi kör Auto på våran hela tiden, trodde först det hade med ECO läget på klimatanläggningen att göra, så stängde av det och körde ”bara” auto. Samma sak ändå… får köra full blås på vindrutan för att få bort det, sen auto, sen full blås igen osv för att hålla det borta. Men som du säger är det oftast vid kallt väder, typ -5 och kallare.

Varmt tycker jag dock det blir i bilen oavsett. Hela sommarhalvåret kör vi 19 grader på klimatanläggningen och ECO aktiverat.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Vi kör Auto på våran hela tiden, trodde först det hade med ECO läget på klimatanläggningen att göra, så stängde av det och körde ”bara” auto. Samma sak ändå… får köra full blås på vindrutan för att få bort det, sen auto, sen full blås igen osv för att hålla det borta. Men som du säger är det oftast vid kallt väder, typ -5 och kallare.

Varmt tycker jag dock det blir i bilen oavsett. Hela sommarhalvåret kör vi 19 grader på klimatanläggningen och ECO aktiverat.

En annan grej nu när jag har en med-mx30 ägare på forumet, har ni problem med att fönstren kan "skaka" lite så det knittrar i dörren/fönstret när vägen inte är helt bra? Jag upptäcker att det är en irriterande ljud från fönstret (vibrationer) vid vissa vägar?

Permalänk
Medlem

Låter konstigt att ni får imma så lätt inuti era elbilar, låter som något är fel? Har ingen elbil men kan ni forcera AC på vintern så det kommer torrare luft in? Jag kör alltså full värme OCH AC'n (förångaren sitter innan värmepaketet så varmt blir det). Men elbilar kanske bara har ett läge dvs varmt eller kallt eftersom de har en värmepump som kör antingen eller? En vanlig bil har ju värmepump i form av AC'n men tar värmen från motorn så man får avfuktande av AC'n och värme från motorn alltså 2 system som gör luften rejält torr, kanske vore en alldeles för stor förlust i en elbil? Skulle behövas 2 värmepumpar eller en värmepump + någon källa till ganska mycket värme.

Glömmer jag sätta på AC'n på vintern immar bilen igen DIREKT. Skulle inte klara mig utan att köra båda systemen. Alternativet är att köra full värme på rutan men då svettas man ihjäl efter ett tag.

Pröva öppna rutan någon cm vilket kan hjälpa.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Låter konstigt att ni får imma så lätt inuti era elbilar, låter som något är fel? Har ingen elbil men kan ni forcera AC på vintern så det kommer torrare luft in? Jag kör alltså full värme OCH AC'n (förångaren sitter innan värmepaketet så varmt blir det). Men elbilar kanske bara har ett läge dvs varmt eller kallt eftersom de har en värmepump som kör antingen eller? En vanlig bil har ju värmepump i form av AC'n men tar värmen från motorn så man får avfuktande av AC'n och värme från motorn alltså 2 system som gör luften rejält torr, kanske vore en alldeles för stor förlust i en elbil? Skulle behövas 2 värmepumpar eller en värmepump + någon källa till ganska mycket värme.

Glömmer jag sätta på AC'n på vintern immar bilen igen DIREKT. Skulle inte klara mig utan att köra båda systemen. Alternativet är att köra full värme på rutan men då svettas man ihjäl efter ett tag.

Pröva öppna rutan någon cm vilket kan hjälpa.

Har provat allt. Köra auto (då stänger den av AC) forcera AC, ändra vart det ska blåsa osv. Ingen skillnad.

Märker även att det blåser typ ingenting ur utblåsen i baksätet. Såhär såg det ut när jag åkte för en månad sen.

https://files.fm/u/nvqhv8f2ah

Detta var ändå ingenting jämfört med hur det såg ut på framruta vid längre resa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Har provat allt. Köra auto (då stänger den av AC) forcera AC, ändra vart det ska blåsa osv. Ingen skillnad.

Märker även att det blåser typ ingenting ur utblåsen i baksätet. Såhär såg det ut när jag åkte för en månad sen.

https://files.fm/u/nvqhv8f2ah

Detta var ändå ingenting jämfört med hur det såg ut på framruta vid längre resa.

JÄKLAR det där var rejält illa. Ser ut som när en ICE bil utan ac har hål i golvet och/eller att det regnar in i den. Är det dålig värme generellt sett eller kan det var något annat tro? Med hög värme så ska sånt där ändå försvinna och med en cm öppning på nån ruta gör det det snabbare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

JÄKLAR det där var rejält illa. Ser ut som när en ICE bil utan ac har hål i golvet och/eller att det regnar in i den. Är det dålig värme generellt sett eller kan det var något annat tro? Med hög värme så ska sånt där ändå försvinna och med en cm öppning på nån ruta gör det det snabbare.

Det blir tokvarmt i bilen när man kör "front-blåsen" men den får inte bort nånting och när det var rejält kallt ute så bildades is på insidan.

Det är en gåta alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Det blir tokvarmt i bilen när man kör "front-blåsen" men den får inte bort nånting och när det var rejält kallt ute så bildades is på insidan.

Det är en gåta alltså.

Ja det kan man lungt säga. Sådär illa ska det inte bli. Frågan är om inte fläkten tar med sig vatten utifrån. Vet att vissa teslor hade problem med att pollen filtret blev dyngsurt och då får man in massor av fukt. Är det lättåtkomligt är det ett ställe att börja på.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

En annan grej nu när jag har en med-mx30 ägare på forumet, har ni problem med att fönstren kan "skaka" lite så det knittrar i dörren/fönstret när vägen inte är helt bra? Jag upptäcker att det är en irriterande ljud från fönstret (vibrationer) vid vissa vägar?

Nej inga missljud öht. Är väldigt nöjd med bilen överlag som en andrabil

Kommer ha kvar den så länge det bara går, ekonomiskt väldigt bra bil för oss. Enda som får mig att byta bort den är om vi får två barn, blir lite väl bökigt med två barnstolar i en så liten bil, förutom det så är vi supernöjda med köpet.

Har ägt den sedan lansering, köpte deras ”1st edition” eller vad det kallades när man förbeställde den innan lansering.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Hur äre med elbil om man ej har möjlighet att ladda hemma? Kommer eventuellt kunna göra det på sikt dock.

Tror jag så småningom kommer kunna ladda på jobbet så då blir det ju iaf värt det.

Om man inte har laddmöjlighet hemma så bör man nog fundera ordentligt på hur man skall lösa laddning.

Jag har ingen laddplats hemma och har en elbil. Dock så har jag gott om laddmöjligheter i närheten, bland annat finns ett köpcentrum med 58 laddplatser inom 5 minuters gångväg från hemmet. (för 4 SEK/ KWh).
Finns också snabbladdare i området ifall man skulle behöva fylla på lite snabbare men då till lite högre kostnad.

Detta fungerar bra för mig då jag inte använder bilen så ofta men om jag skulle ta den till jobbet varje dag så skulle jag absolut inte ha skaffat elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Har provat allt. Köra auto (då stänger den av AC) forcera AC, ändra vart det ska blåsa osv. Ingen skillnad.

Märker även att det blåser typ ingenting ur utblåsen i baksätet. Såhär såg det ut när jag åkte för en månad sen.

https://files.fm/u/nvqhv8f2ah

Detta var ändå ingenting jämfört med hur det såg ut på framruta vid längre resa.

Min erfarenhet är: lita på automatiken. Fungerar inte automatiken, då är något fel.

Jag fipplade också med att forcera AC, värme och var det blåser. Tänkte att jag visste bättre men nej. Så länge automatisk avfuktning ("avimning") och dylika inställningar är på (inne i menyerna) då ska du bara ratta på auto-nivån och värmen. Rekommenderar medium eller high och 20-21 grader. Och förstås avfrostning av rutor vid behov. That's it. Fungerar inte det, då är något fel eller trasigt - annars orsakar du felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Imponerande av HiPhi Z som tappade väldigt lite mot WLTP. Men känns som att netto kapacitet i batteriet är större än spec?
https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/hiphi-z

Svåruttalat namn och ser ut som en billig kopia av BMW i8 så det skulle förvåna mig om de säljer många av den

"Den Shanghai-baserade elbilstillverkaren Human Horizon Group, med premiummärket Hiphi, har stoppat sin produktion för åtminstone sex månader."
Från dagens Dagens Industri.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

"Den Shanghai-baserade elbilstillverkaren Human Horizon Group, med premiummärket Hiphi, har stoppat sin produktion för åtminstone sex månader."
Från dagens Dagens Industri.

Ekonomiska problem pga sjunkande efterfrågan kanske.

Citat:

Human Horizons doesn’t manufacture the cars by itself but instead uses a Nio-like contract manufacturing approach. Kia contract manufactures HiPhi cars in its Yancheng plant. The facility was formerly known as Dongfeng Yueda Kia’s First Plant and suspended production at the end of June 2019.

https://carnewschina.com/2024/02/19/hiphi-halts-all-productio...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Låter konstigt att ni får imma så lätt inuti era elbilar, låter som något är fel? Har ingen elbil men kan ni forcera AC på vintern så det kommer torrare luft in? Jag kör alltså full värme OCH AC'n (förångaren sitter innan värmepaketet så varmt blir det). Men elbilar kanske bara har ett läge dvs varmt eller kallt eftersom de har en värmepump som kör antingen eller? En vanlig bil har ju värmepump i form av AC'n men tar värmen från motorn så man får avfuktande av AC'n och värme från motorn alltså 2 system som gör luften rejält torr, kanske vore en alldeles för stor förlust i en elbil? Skulle behövas 2 värmepumpar eller en värmepump + någon källa till ganska mycket värme.

Glömmer jag sätta på AC'n på vintern immar bilen igen DIREKT. Skulle inte klara mig utan att köra båda systemen. Alternativet är att köra full värme på rutan men då svettas man ihjäl efter ett tag.

Pröva öppna rutan någon cm vilket kan hjälpa.

Har en MG4 som också har problem med imma. Aldrig haft en bil som haft detta problem. Kört bil sedan mitten av 90-talet. Inte ens min Honda Civic årsmodell 1981 immade igen...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Nej inga missljud öht. Är väldigt nöjd med bilen överlag som en andrabil

Kommer ha kvar den så länge det bara går, ekonomiskt väldigt bra bil för oss. Enda som får mig att byta bort den är om vi får två barn, blir lite väl bökigt med två barnstolar i en så liten bil, förutom det så är vi supernöjda med köpet.

Har ägt den sedan lansering, köpte deras ”1st edition” eller vad det kallades när man förbeställde den innan lansering.

Jag har den samma 1st. edition. Med "Inverteruppgradering" så den laddar lite extra i 2022. 3 färger "soul red metallic".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Har en MG4 som också har problem med imma. Aldrig haft en bil som haft detta problem. Kört bil sedan mitten av 90-talet. Inte ens min Honda Civic årsmodell 1981 immade igen...

Det finns ingen rimlig anledning till att det, när det är kallt ute, ska imma igen fram om man har tillräckligt flöde av ny luft med ett minimum av värme i. Kör man runt samma gamla luft utan avfuktning så blir det ju däremot imma. Så blir det med min "vanliga bil" när temperaturen går under noll om man kör recirkulationen ett tag, särskilt om man har dragit in lite snö e dyl. Detta eftersom AC-kompressorn stannar när det är minusgrader och därmed försvinner avfuktningen som annars körs vid recirkulation.

En uppenbar fråga är om bilarna håller på och kör runt samma gamla luft för att spara el på värmen? Det skulle ju kunna förklara varför det blir så här om de inte helt enkelt bara drar ned flödet väldigt långt.

Permalänk
Medlem

Genomgång av ID.7 Tourer äntligen så börjar tillverkarna förstå att kombis är bra igen.

https://www.youtube.com/watch?v=GnCrUs51Lt8

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Har en MG4 som också har problem med imma. Aldrig haft en bil som haft detta problem. Kört bil sedan mitten av 90-talet. Inte ens min Honda Civic årsmodell 1981 immade igen...

Enda imma problemet har kommit ett par småbilar jag haft och så min nuvarande små bil. De större bilarna har aldrig problem oavsett AC eller ej.

Kan det vara att värmen slutar helt när det uppnått rätt temperatur och kanske även stänger av fläkten helt för att spara ström? Även om min fläkt är avstängd så sipprar det ut lite värme och dessutom sitter värme paketet i bilen så det bidrar ju med lite extra värme det med, kanske inte fungerar på samma sätt i elbilar?
Verkar som det är flera som har problemet i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Datavetare

Tydligen inte bara Volvo som halverar sin räckvidd vid den kyla vi haft lite väl många gånger i år.

Känns ändå bättre för egen del, framförallt när jag kollade temperaturstatistik här och såg att det var ovanligt många nätter med temperatur under -15° i januari. D.v.s. det lär rimligen bli bättre en "normalvinter", rätt ovanligt med under -10°C mer än någon enstaka gång i Stockholmområdet (vår bil står ute på nätterna och som nämns i videon är det en väldigt tröghet i att värma ett batteri p.g.a. dess rätt stora massa).

Tyvärr varierade temperaturen rätt kraftigt mellan testerna av de olika modellerna i videon, så går inte att använda för att jämföra på det sättet.

Model S testades i "bara" -10°C (och fick då 70 % räckvidd) medan andra kördes som lägst under -20°C (där flera fick ~50 %).

Effektiviteten på värmepumpen minskar snabbt när man passerat 0°C, många vintertest är gjorda med några få minusgrader och då är det nog fullt rimligt att man når 80-85 % räckvidd.

Angående imma på insidan av rutan, som även för oss händer lite oftare på elbilen men är inga problem att få bort den om man trycker på "rensa rutan från is/imma" knappen, precis som flera nämnt används AC som avfuktare när man befinner sig >= 0°C samt att man sedan värmer luften.

På en elbil spelar detta lite större roll då, efter att driva bilen framåt, är det AC (kan dra 4-5 kW) och värme (som väldigt mycket beror på temperatur, runt 0°C lär den vara klart mindre än AC om man har värmepump) som drar mest. Där ligger nog förklaringen varför imma kan var lite mer ett problem på EVs, det finns en anledning att "snåla" med AC/värme.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer