Permalänk

Fax via mobilnät

Hejsan!
Jag har råkat komma över en (troligen) fungerande fax och fick idén att försöka använda den. Eftersom att hela kopparnätet är nedlagt är det inte bara bara att koppla in det i telejacket och köra. Jag tänker då att det enklaste är att koppla ihop faxen med mobilnätet genom ett simkort. Vad behöver jag för hårdvara för att detta ska fungera?

Jag har tittat på lite olika alternativ. Det första är en liten låda man stoppar i valfritt simkort i och sedan kopplar ihop med sin fasta telefon eller i mitt fall en fax. Den verkar lättanvänd men den enda recensionen antyder att den bara fungerar med GSM-nätet och inte 3G/4G vilket blir ett problem eftersom 2G verkar läggas ner snart. Det känns också allmänt riskabelt att köpa elektronik från skumma återförsäljare på AMAZON.
https://www.amazon.se/Fast-tr%C3%A5dl%C3%B6s-terminal-Dialer-...

Alternativ 2: IP telefonitjänst. Betydligt säkrare kort men kostar en del och tar bort lite av charmen i att ha kopplat upp en fax mot ett modernt mobilnät. Helst vill jag koppla upp faxen med ett billigt kontantkort där samtalen är gratis och man betalar för surf jag inte planerar att använda.
https://internetport.se/ip-telefoni/

Alternativ 3: En fristående omvandlare. Verkar som en riktigt bra produkt men känns som väldigt mycket pengar för ett kul litet hobbyprojekt. Också lite konstigt att den inte verkar ha någon rj11 kontakt eller motsvarande utan man ska koppla direkt till kontakterna på kretskortet
https://www.induo.com/kop/io-overforing/4g-gsm-io-overforing/...

Öppen för andra förslag! Hade gärna sett någon lösning där man koppla ihop en sån här med typ RaspberryPi men har inte hittat några sådana mjukvaror som löser det.
https://www.electrokit.com/testkort-sim-korthallare?gad_sourc...

Tack på förhand!

Permalänk

[FAX] --> [ATA-BOX] --> [INTERNET] --> [OPERATÖR] --> [PSTN] --> [MOTTAGARE/FAX]

Beskrivning

[FAX]
Du tar en RJ 11 kabel och kopplar in i en [ATA-BOX] som omvandlar analoga signaler (från faxen) till SIP protokollet så moderna televäxlar förstår vad du skickar för information.

[ATA-BOX] kan du köpa själv alternativ via en [OPERATÖR] som erbjuder tjänster för analoga enheter.
[ATA-BOX] om du köper själv får du konfigurera den enligt instruktion från operatör.
[ATA-BOX] kopplar du via RJ45 kabel till din switch/router/mobilnät/internet så den kan koppla upp sig mot [OPERATÖR]

När du skickar ett FAX kommer informationen skickas till din [OPERATÖR] som tittar vilket B-nummer(mottagare) du har angett och skickar vidare FAX:et ut mot PSTN för routing till mottagande fax.

Av dina alternativ är 2:an ett säkert att få faxen att fungera med den [ATA-BOX] du får av operatören.

Du skriver: Helst vill jag koppla upp faxen med ett billigt kontantkort där samtalen är gratis
En FAX använder papper för att "faxa" iväg samma dokument till en mottagare. Det är inget du "pratar" i.
Eller menar du att du har en kombinerad FAX/TELEFON i samma hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multicast:

Du skriver: Helst vill jag koppla upp faxen med ett billigt kontantkort där samtalen är gratis
En FAX använder papper för att "faxa" iväg samma dokument till en mottagare. Det är inget du "pratar" i.
Eller menar du att du har en kombinerad FAX/TELEFON i samma hårdvara?

Kostnaden för att använda faxen är ju ett telefonsamtal av viss längd... så TS verkar önska sig en abonnemangsform som har fria telefonsamtal.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@HemsktMyckeFax

Om du nu får igång faxen, vad ska du använda den till? Finns det ens några företag (eller privatpersoner) som fortfarande använder fax idag?

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA