Växande kritik mot Metas ”betala eller bli spårad”-modell

Permalänk
Melding Plague

Växande kritik mot Metas ”betala eller bli spårad”-modell

Konsumentorganisationer i åtta europeiska länder anmäler Meta för brott mot GDPR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Suveränt! Har själv undrat hur det går ihop med gdpr. Synd att Sverige inte var del av stämningen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Bra på de jävlarna bara!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Helt rätt.

Permalänk

Perfekt. Där gick gränsen även för mig ^/^

Permalänk
Medlem

Betyder verkligen betalmodellen att data inte samlas in? Tittade lite snabbt i användaravtalet och för det mesta står det bara att man slipper reklam. Läste inte hela men såg inget om att slippa insamlandet av data.

Permalänk
Medlem

Meta har ju provat varenda laglig grund inom ramen för GDPR nu och dom kommer inte komma undan med denna heller. Det är bara att inse att deras affärsmodell inte rimmar med den personliga integriteten såsom EU vill ha det. Jag är glad att EU tar fighten.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Metas datainsamling är motorn i deras affärsmodell. Jag är djupt skeptisk till att data skulle raderas i mågon större utsträckning.

Permalänk
Medlem

Använder inte FB på datorn längre då jag får den irriterande frågan som man inte vill svara något på.
Kör på mobilen via webbläsaren och där fungerar det som vanligt.

Permalänk

Vet inte riktigt ben ja ska stå på längre. Å ena sidan kan jag fatta varför reklam har blivit en sån het affärsmodell, sammtidigt som jag avskyr Meta och allt dom gör... slutade bara använda instagram och facebook när jag såg den där varningen. Men messenger behöver jag tyvärr så när den där varning dök upp vart man illa tvungen att trycka "Ok" till reklam.
Nu e ju fan hela konversations flödet infesterat med reklam.

Permalänk
Medlem

Såklart, folk är snåla....

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Såklart, folk är snåla....

Oj, du tänker att det på något sätt skulle vara värt att punga ut pengar för Facebook Plus? Skulle vara intressant att höra dina motiv till varför man skulle vilja betala för eländet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Såklart, folk är snåla....

Haha forsätt med den inställningen och förbli slav under kapitalismen.

Är dessutom ganska säker på att META bryter mer än GDPR, affärsmodellen är varken schysst mot företag eller privatpersoner.
Först samlar de privat information gratis, sen säljer de din privata information till företag för enorma pengar, efter det erbjuder dem dig att köpa dig fri från reklamen som är baserad på information om dig som de har samlat gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visceral3D:

Oj, du tänker att det på något sätt skulle vara värt att punga ut pengar för Facebook Plus? Skulle vara intressant att höra dina motiv till varför man skulle vilja betala för eländet.

Precis, eländet. Varför vill något ens nyttja eländet och orkar sig på stämningar.
Att Facebook hoardat data om sina användare är allmänt känt och har varit känt länge, tanken med att börja ta betalt för saker ser jag mer som konsumentupplysning från Metas sida, konsumenten för att dom ska försöka sluta göra något som alltid gjort.

Däremot är det lite som artikeln beskriver, lite utpressning.
"Hey, vi har data om dig, betala eller så blottar vi dig än mer än vi redan gjort"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Haha forsätt med den inställningen och förbli slav under kapitalismen.

Är dessutom ganska säker på att META bryter mer än GDPR, affärsmodellen är varken schysst mot företag eller privatpersoner.
Först samlar de privat information gratis, sen säljer de din privata information till företag för enorma pengar, efter det erbjuder dem dig att köpa dig fri från reklamen som är baserad på information om dig som de har samlat gratis.

Precis, ser detta mer som en ögonöppnare till användare av tjänsten. Snålrövarna som trott att "gratis är gott" har nu vaknat och börjat fundera lite.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat av EU! Hoppas de åker på några miljarder i böter nu och tar bort kostnaden och att man fortfarande kan sluta bli spårad.

Skrivet av reverend benny:

Såklart, folk är snåla....

Eller så kanske de inte skulle ha ljugit för sina användare i första taget:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Alltså det är väl bara låta bli att använda facebook om man inte vill få riktad reklam? Det är ju hela grejen med facebook, det kommer ju inte bli gratis liksom, så funkar inte företag.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Precis, ser detta mer som en ögonöppnare till användare av tjänsten. Snålrövarna som trott att "gratis är gott" har nu vaknat och börjat fundera lite.

Absolut, jag tycker däremot det är bra att EU gör något åt saken.
Stora Amerikanska bolag ska inte få göra hur de vill världen över bara för de är Amerikaner, ska de marknadsföra och sälja sina produkter och tjänster i andra länder får de också rätta sig efter andra länders lagar och regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Alltså det är väl bara låta bli att använda facebook om man inte vill få riktad reklam? Det är ju hela grejen med facebook, det kommer ju inte bli gratis liksom, så funkar inte företag.

Meta är mycket mer än bara Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Alltså det är väl bara låta bli att använda facebook om man inte vill få riktad reklam? Det är ju hela grejen med facebook, det kommer ju inte bli gratis liksom, så funkar inte företag.

Det är de nog ingen som har påstått, de flesta "Gratis" plattformar har reklam, frågan är om du tycker strategin META använder är ok.
Prova säg vaxpropp 10 gånger, jag lovar dig att du får upp en bild på öronvax om någon dag och bästa erbjudandet på Revaxör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Prova säg vaxpropp 10 gånger, jag lovar dig att du får upp en bild på öronvax om någon dag och bästa erbjudandet på Revaxör.

Hände inte mig för några veckor sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Stalker blackmail, borde inte ens vara möjligt, bara stänga av strömmen till servrarna i Norrland, att dom inte blivit utsatta för angrepp än är för mig en gåta.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Betyder verkligen betalmodellen att data inte samlas in? Tittade lite snabbt i användaravtalet och för det mesta står det bara att man slipper reklam. Läste inte hela men såg inget om att slippa insamlandet av data.

Fick lite samma uppfattning när jag fick den där frågan. Man ska betala för att inte Meta ska använda mina data för att visa riktade annonser till mig. Men inget hindrar dem från att samla in data och sälja till andra som kan visa riktade annonser.

Permalänk
Medlem

Om tjänsten är gratis så är du produkten. Inte svårare än så och så får man ta ställning till om man vill vara det eller inte.

Visa signatur

Awsomness

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpish:

Om tjänsten är gratis så är du produkten. Inte svårare än så och så får man ta ställning till om man vill vara det eller inte.

Och dom som inte klarar av att räkna ut vad som sker bakom skynket och att det inte är bra för dom, dom skiter vi i eller hur?

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Det är de nog ingen som har påstått, de flesta "Gratis" plattformar har reklam, frågan är om du tycker strategin META använder är ok.
Prova säg vaxpropp 10 gånger, jag lovar dig att du får upp en bild på öronvax om någon dag och bästa erbjudandet på Revaxör.

Ja det tycker jag definitivt att det är, jag tar hellre rimlig reklam och rimlig mängd. Ingen ska tro att nuvarande reklammängd kommer funkar om dom inte får samla data om sina användare. Prova att köpa en annons på facebook så förstår du. I dagsläget kan du köpa en annons som väldigt träffsäkert prickar folk som är intresserade av just den där grejen du vill sälja. Du är därför beredd att betala en slant för den reklamen, men utan den funktionen håller det inte. Resultatet blir oundvikligen 100 gånger mer och störande reklam för att det ska funka. Och jag ser inte varför dom ens skulle försöka, det är ju den riktade reklamen som är facebook och meta, utan den har dom ju inga betalande kunder.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kimpish:

Om tjänsten är gratis så är du produkten. Inte svårare än så och så får man ta ställning till om man vill vara det eller inte.

Jag vet inte om detta alltid stämmer alltså. Eller åtminstone om det alltid är negativt.
Hur är jag produkten på SweClockers, och varför är det negativt för mig?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Bra jobbat av EU! Hoppas de åker på några miljarder i böter nu och tar bort kostnaden och att man fortfarande kan sluta bli spårad.

Eller så kanske de inte skulle ha ljugit för sina användare i första taget:
<Uppladdad bildlänk>

Ljugit är att ta i, om människor hade någon form av konsekvenstänk eller applicerade "varför är det gratis?" tänket innan man blottar sig så hade användare inte känt sig så blåsta.
Men det är i sådana här lägen jag verkligen är pro EU. Gissar att många andra länder väntar och vad detta resulterar i och är redo att göra samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag vet inte om detta alltid stämmer alltså. Eller åtminstone om det alltid är negativt.
Hur är jag produkten på SweClockers, och varför är det negativt för mig?

Du ser mängder av reklam, det är väl det första jag kan komma på.
Sen finns det trådar och tester som är sponsrade av företag.

Ovan behöver ju inte vara negativt för dig, men det finns ju en anledning att bolagen annonserar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Och dom som inte klarar av att räkna ut vad som sker bakom skynket och att det inte är bra för dom, dom skiter vi i eller hur?

Ja du det är ett vanligt uttryck och kan du inte tänka själv så är det rätt synd och kanske lite tragiskt.

Skrivet av Thomas:

Jag vet inte om detta alltid stämmer alltså. Eller åtminstone om det alltid är negativt.
Hur är jag produkten på SweClockers, och varför är det negativt för mig?

Det är ett vanligt uttryck i vissa forum. Jag menade inte att det alltid är så.

Visa signatur

Awsomness