Köpa en stationär dator, inklusive skärm, till främst League of legends

Permalänk

Köpa en stationär dator, inklusive skärm, till främst League of legends

Hej allesammans!

The time has come, efter mer än 10 år med en och samma laptop är det nog dags för mig att köpa en solid stationär dator. Har kollat runt lite och försökt sätta mig in i det, men i och med att det finns så sjukt många olika varianter att välja mellan är det extremt svårt att komma någonstans.

Som sagt i titeln, är jag i princip bara intresserad av att spela League of legends, vilket jag vet är ett spel som inte kräver en sådan "mäktig" dator. Jag har liksom dessutom kört League på en och samma laptop nu i typ 10 år (den har slutat fungera ) med runt 60 fps (som max) dem senaste 5 åren, så lär väl inte vara så kräsen av mig.
Vad tror ni:

- Min budget ligger väl på kanske runt 10 000 kr totalt. Eller är det för överdrivet?
- Vad är det viktigaste jag ska tänka på?
- Vilket pris är ett bra pris för en skärm med exempelvis 144 hz upplösning?
- Kom gärna med förslag på redan färdigbyggda datorer och skärmar som ni tror skulle passa in.
- Hur fungerar det med reorna på datorerna, är det bara struntprat eller är det bra deals?

Hade varit sjukt tacksam över all tips o rådgivning som kan ges!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/Rs0lAS9QWQCaNHdNga_26CtRero/poapuffmaskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av poapuffmaskin:

Hej allesammans!

The time has come, efter mer än 10 år med en och samma laptop är det nog dags för mig att köpa en solid stationär dator. Har kollat runt lite och försökt sätta mig in i det, men i och med att det finns så sjukt många olika varianter att välja mellan är det extremt svårt att komma någonstans.

Som sagt i titeln, är jag i princip bara intresserad av att spela League of legends, vilket jag vet är ett spel som inte kräver en sådan "mäktig" dator. Jag har liksom dessutom kört League på en och samma laptop nu i typ 10 år (den har slutat fungera ) med runt 60 fps (som max) dem senaste 5 åren, så lär väl inte vara så kräsen av mig.
Vad tror ni:

- Min budget ligger väl på kanske runt 10 000 kr totalt. Eller är det för överdrivet?
- Vad är det viktigaste jag ska tänka på?
- Vilket pris är ett bra pris för en skärm med exempelvis 144 hz upplösning?
- Kom gärna med förslag på redan färdigbyggda datorer och skärmar som ni tror skulle passa in.
- Hur fungerar det med reorna på datorerna, är det bara struntprat eller är det bra deals?

Hade varit sjukt tacksam över all tips o rådgivning som kan ges!

I ditt case, då du vet vilket spel, och du skrev 144hz, tänker jag att du kan börja med skärmen. Vilken storlek vill du ha på skärmen, vanlig 24" eller större, och utifrån det vilken upplösning? Jag tycker att billiga gaming skärmar är grymt bra och det enda dåliga med de vissa billigare 27"/32" skärmar är att de ej är höj/sänkbara.

25" 1080p 240hz VA skärm för 2100kr som är höj&sänkbar:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7010770

27" 1440p 170hz IPS skärm för 3300kr som har lite bättre bildkvalité (upplösning & ips, och större):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5600381

Reor kan ibland vara bra, men nästan alltid är det billigast att bygga själv och oftast är t.ex att låta Inet bygga ändå billigare än färdibyggda datorer.

hittade en lite kul hemsida, vet inte exakt hur exakt korrekt den är men verkar rimlig
https://howmanyfps.com/games/league-of-legends

benchmark video, r5 3600 + 1650s, över 144fps enkelt
https://www.youtube.com/watch?v=uYX3192xFNs

Ett bygge ifall du vill få lite högre fps och kanske klara andra spel också:

Blir typ 10k med en skärm runt 2000kr.

Annars kan du spara någon tusing på datorn och fortfarande få hög fps, t.ex med ryzen 5 3600 (-500kr), 6500xt(-500kr), 8gb ram (-200kr), 550w psu (-200kr), billigare moderkort (-200kr), billigare chassi (-200kr), mindre billigare ssd (-300kr).

Det är mer en fråga om du vill spendera lite extra för att få något som kan klara andra nya mer krävande spel också eller inte.

Och köper du begagnat kan du klart spara ännu mer.

Permalänk
Medlem

Ifall du verkligen i princip BARA köper datorn till league of legends, och vill ha det nytt och färdibyggt:
https://www.inet.se/datorbygge/b1495433/dumt-bygge-p

då funkar nog denna. Men annars är det extremt snålt med lagring och ram, samt moderkortsval

Vill man ha billigare nya delar behöver man gå in i ännu mera absurdidet.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

I ditt case, då du vet vilket spel, och du skrev 144hz, tänker jag att du kan börja med skärmen. Vilken storlek vill du ha på skärmen, vanlig 24" eller större, och utifrån det vilken upplösning? Jag tycker att billiga gaming skärmar är grymt bra och det enda dåliga med de vissa billigare 27"/32" skärmar är att de ej är höj/sänkbara.

25" 1080p 240hz VA skärm för 2100kr som är höj&sänkbar:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7010770

27" 1440p 170hz IPS skärm för 3300kr som har lite bättre bildkvalité (upplösning & ips, och större):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5600381

Reor kan ibland vara bra, men nästan alltid är det billigast att bygga själv och oftast är t.ex att låta Inet bygga ändå billigare än färdibyggda datorer.

hittade en lite kul hemsida, vet inte exakt hur exakt korrekt den är men verkar rimlig
https://howmanyfps.com/games/league-of-legends

benchmark video, r5 3600 + 1650s, över 144fps enkelt
https://www.youtube.com/watch?v=uYX3192xFNs

Ett bygge ifall du vill få lite högre fps och kanske klara andra spel också:
https://komponentkoll.se/bild/AGhnK.png
Blir typ 10k med en skärm runt 2000kr.

Annars kan du spara någon tusing på datorn och fortfarande få hög fps, t.ex med ryzen 5 3600 (-500kr), 6500xt(-500kr), 8gb ram (-200kr), 550w psu (-200kr), billigare moderkort (-200kr), billigare chassi (-200kr), mindre billigare ssd (-300kr).

Det är mer en fråga om du vill spendera lite extra för att få något som kan klara andra nya mer krävande spel också eller inte.

Och köper du begagnat kan du klart spara ännu mer.

I och med att jag är van vid en laptop-skärm så känns väl en 24" rimligt. Sedan angående upplösning, är det stor skillnad på 1080p och ex 1440p (både bild och prismässigt)?

Vad skulle du rekommendera till mig som inte har så mycket koll på just datorernas komponenter, är det bättre att spara en slant och bygga själv eller låta Inet bygga den åt mig?
Ivf tackar jag för komponent paketet, såg väldigt rimligt ut för lite över 8k.

Permalänk

Uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av poapuffmaskin:

I och med att jag är van vid en laptop-skärm så känns väl en 24" rimligt. Sedan angående upplösning, är det stor skillnad på 1080p och ex 1440p (både bild och prismässigt)?

Vad skulle du rekommendera till mig som inte har så mycket koll på just datorernas komponenter, är det bättre att spara en slant och bygga själv eller låta Inet bygga den åt mig?
Ivf tackar jag för komponent paketet, såg väldigt rimligt ut för lite över 8k.

1080p räcker för 24"/25" tycker jag.

Ifall du är intresserad och kan tänka dig spendera några timmar på att lära dig & bygga rekommenderar jag det, kan bli både kul och lärorikt, är inte så svårt. Bara att vara extra försiktigt med moderkortets pins /installation av processor, annars finns inte något som är jätte ömtåligt

Det blir också mer än bara 899kr billigare, då du kan köpa samma/liknande delar för billigare från andra butiker.

Om du går med 8000kr bygget, kan du såklart välja annat chassi som du tycker om utseendemässigt, och enda skälet jag valde 750w istället för 550w PSU är ifall du i framtiden skulle vilja uppgradera datorn och använda samma nätaggregat, så du kan byta den också ifall du inte har sådana planer

Permalänk
Skrivet av rwkk:

1080p räcker för 24"/25" tycker jag.

Ifall du är intresserad och kan tänka dig spendera några timmar på att lära dig & bygga rekommenderar jag det, kan bli både kul och lärorikt, är inte så svårt. Bara att vara extra försiktigt med moderkortets pins /installation av processor, annars finns inte något som är jätte ömtåligt

Det blir också mer än bara 899kr billigare, då du kan köpa samma/liknande delar för billigare från andra butiker.

Om du går med 8000kr bygget, kan du såklart välja annat chassi som du tycker om utseendemässigt, och enda skälet jag valde 750w istället för 550w PSU är ifall du i framtiden skulle vilja uppgradera datorn och använda samma nätaggregat, så du kan byta den också ifall du inte har sådana planer

Yes. Vilken uppdateringsfrekvens rekommenderas, är det 144 Hz och isf ska det stå när man köper det? Eller har det ens stor betydelse när man köper en 1080p?

Visst är det AMD GPU och CPU som du nu använt? För har hört att Nvidia ska vara mer "vänlig" att hantera, men så kanske det inte är. Berätta gärna vad som egentligen skiljer sig mellan Nvidia och AMD kort (Fungerar ex ett Nvidia CPU med ett AMD grafikkort?). Antar att AMD korten i detta fall passar med mina intressen.

Köps operativsystem direkt på datan, för det är väl något som behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av poapuffmaskin:

Yes. Vilken uppdateringsfrekvens rekommenderas, är det 144 Hz och isf ska det stå när man köper det? Eller har det ens stor betydelse när man köper en 1080p?

Visst är det AMD GPU och CPU som du nu använt? För har hört att Nvidia ska vara mer "vänlig" att hantera, men så kanske det inte är. Berätta gärna vad som egentligen skiljer sig mellan Nvidia och AMD kort (Fungerar ex ett Nvidia CPU med ett AMD grafikkort?). Antar att AMD korten i detta fall passar med mina intressen.

Köps operativsystem direkt på datan, för det är väl något som behövs?

(vertikal) Uppdateringsfrekvens, hur ofta bilden uppdateras per sekund, står ofta på titeln, annars under specifikationer. T.ex på de skärmar jag länkade står 240hz och 170hz. Sen så spelar FPS, bilder per sekund som din dator (främst grafikkort) kan pumpa ut roll hur stor användning du har av skärmens uppdateringsfrekvens.

T.ex 144fps på en 144hz skärm ser lika ut som 144fps på en 240hz skärm.

1080p som är *upplösning* är ju något annat, det är hur många pixlar det finns på skärmen och hur skarp bilden är så inte direkt relaterat. Oftast använder de professionella spelarna hög frekvens och låg upplösning eftersom de vill kunna få så många bilder per sekund som möjligt för att reagera snabbt.

Ja det är AMD cpu och gpu. Nvidia har inga cpu, utan där är valen mellan Intel och Amd. För en användare blir det ingen skillnad att använda Intel eller Amd cpu, är bara skillnad i delar/prestanda/pris.

För grafikkort, mellan Amd och Nvidia är skillnaden mycket mindre nu också än för flera år sedan. Historisk sett har AMD haft värre drivrutiner för spel och program, och vissa spel har t.ex inte fungerat bra eller lägre prestanda, men mindre skillnad nu. Nvidia kan ge mer prestanda på vissa nya spel som använder teknologi som raytracing.

Men för din del, att spela LoL, blir det att för samma pris får man ett Rtx 3050, som är mindre kraftfull och ger lägre FPS inte minst på just LoL (men även mesta annat). Amd har vissa drivrutinsproblem med andra saker som VR och några arbetsprogram, men det är inget du behöver oroa dig för. Annars har Intel grafikkort nu också, men de har allvarligare problem där vissa gamla spel inte fungerar alls eller att man får jätte låg fps så det bör du inte ens tänka på.

Permalänk
Medlem

Operativsystem (windows) får du ladda ner via någon annan dator och lägga på ett USB-minne (8gb eller större), det är gratis. Sen aktiverar du bara licensen på datorn antingen under installationen eller efter det har installerats, vilket du vill (du får en aktiveringskod om du köper online)