Googles nya AI-sök föreslår klister på pizza

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det bästa är förstås att AI:ns hallucinationer sedan kommer att leta sig in i materialet den tränas på. Den kan inte skilja på skämt och allvar och har svårt att tolka ironi och vad som är felaktigt och inte. Någon som tror att den kan skilja ut sina egna felaktiga påhitt? Det här har potentialen att bli en perfekt rundgång...

Mjo, det finns folk som drar paralleller till Kessler Syndrome, att det potentiellt inte kommer gå att träna en vettig modell på den textmassa som finns ute i verkligheten i slutänden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Nån ville få osten att sitta fast bättre på pizzan, någon form av lim lär lösa det..

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst svaret i fråga men det är ju inte helt fel att säga att man kan äta sten för att få i sig mineraler, haha.

Nu är det ju mera lera osv man tänker på men rent tekniskt så innehållet de ju små stenar. Men poängen är att elefanter är inne i grottor och rivet ner lera/sten osv som de käkar för att få i sig mineraler.

Jag vill även minnas att Bear " Drink my own p..." Grylls käkade lera gör att få i sig mineraler i nått avsnitt.

Här uppstår ju även ett väldigt stort problem med dagens språkmodeller aka "AI", nämligen fakta som rent teknisk kan klassas som korrekt men som utan kontext blir helt fel.

Permalänk
Medlem

Har hört dummare saker från människor.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha 101% felfri fakta så är det forum på nätet som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det finns djur, framförallt fåglar och reptiler, som kör med sten i magen som en slags matkvarn, men jag ställer mig tveksam till att det fungerar med en upprättgående apans matsmältningssystem...

AI'n kanske tror den får frågor av djur, den kanske inte vet bättre

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vad väntar man sig från en statistisk gissnings algoritm? Fästa och lim förekommer säkert ofta tillsammans...så varför inte på pizza. Dagens AI är verkligen stenkorkad, stenkorkad med perfekt minne . ..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte det värsta som AI föreslår.

Källa: https://bsky.app/profile/kayorchison.bsky.social/post/3kt7w33...

Permalänk

Vilken "intelligens". Den där "AI:n" vill man verkligen ska få koda ihop saker och ting och skicka ut direkt till produktionsmiljön utan någon mänsklig granskare (sådana kostar ju pengar numera)! 😬

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

Denna AI är minst sagt rolig men långt från klar för allmänheten. Sådana här misstag borde åtgärdas i en alpha, allra senast i en stängd veta för tjänsten.
Fånigt, Google.

Permalänk
Medlem

Jag har konfigurerat Chrome att skicka den här URL:en för att söka på google:

http://www.google.com/search?udm=14&q=%s

Det som är markerat i fetstil ovan gör att man kommer direkt till "Web"-tabben i resultatlistan, utan AI-resultat och utan bilder.

Visa signatur

"Våga vägra Windows"
-- slagord för Amiga-användare 1993. Lika viktigt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det bästa är förstås att AI:ns hallucinationer sedan kommer att leta sig in i materialet den tränas på. Den kan inte skilja på skämt och allvar och har svårt att tolka ironi och vad som är felaktigt och inte. Någon som tror att den kan skilja ut sina egna felaktiga påhitt? Det här har potentialen att bli en perfekt rundgång...

Ja, jag har gått runt ett år nu och sagt att ChatGPT som var först ut innan hypen tog fart på riktigt troligen är baserad på det bästa data set som finns. Hela internet obesudlat av AI.

Internet kommer aldrig någonsin igen existera utan mängder av AI genererat material, troligtvis från ChatGPT själv. Jag har svårt att se detta fungera långsiktigt. Det bör vara mycket svårare att träna ett AI på säg 2024 års händelser än säg 2021 eftersom en stor del av materialet på webben 2024 kommer från just AI/chat GPT.

Permalänk
Medlem

Aaaaalltså ska man hårdra det finns det ju faktiskt ätbart lim... nu även att man kan använde det både till pepparkakshuset och för att limma ihop paketeringen... ^^
https://www.ri.se/sv/vad-vi-gor/projekt/atbart-smaltlim-for-mat-och-forpackningar

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Är Google's AI gjord för att få bort korkade och jobbiga amerikanare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Denna AI är minst sagt rolig men långt från klar för allmänheten. Sådana här misstag borde åtgärdas i en alpha, allra senast i en stängd veta för tjänsten.
Fånigt, Google.

Det känns som om Google har blivit tagna på sängen av hur fort AI-boomen gått och kastar ut halvfärdiga tjänster åt höger och vänster för att låtsas vara relevanta.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Ai kan ibland liknas med en mytoman. De kommer med helt galna påhitt men med en övertygande självsäkerhet.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.