Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Både aktiv aero och markeffekt förbjöds för att det var farligt och orsakade krascher. Vingarna brukade vara fästa i ofjädrad massa och markeffekten uppnåddes genom mekaniska kjolar, vilket kunde leda till att de förlorade markeffekten om de attackerade kerbs eller gupp för hårt.

nej det orsakade inga krascher och var inte farligt. markeffekten uppnås nu också genom mekaniska kjolar ingen skillnad. Ingen turbofläkt dock

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

nej det orsakade inga krascher och var inte farligt. markeffekten uppnås nu också genom mekaniska kjolar ingen skillnad. Ingen turbofläkt dock

Du blandar ihop Williams aktiva fjädring (?) med aktiv aero som bannlystes efter Spaniens GP 1969 som en följd av att flera bilar kraschade

https://en.m.wikipedia.org/wiki/1969_Spanish_Grand_Prix

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Du blandar ihop Williams aktiva fjädring (?) med aktiv aero som bannlystes efter Spaniens GP 1969 som en följd av att flera bilar kraschade

Satt själv just och letade efter detta exempel.

För övrigt kan det tilläggas att dagens markeffekt inte uppnås på riktigt samma sätt som de mekaniska kjolarna från förr. Dagens bilar har inga rörliga kjolar utan luften leds genom fixerade stråk på undersidan. Det gör dagens konstruktion pålitligare och lättare att beräkna, särskilt med den lägre profilen på däcken. Tanken med den här förändringen är att få bort en del av luftvirvlarna, som tidigare uppfyllde samma funktion men orsakade mer "dirty air".

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Japp Williams aktiva fjädring trodde jag vi diskuterade.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Personligen så bryr jag mig inte alls vad det sitter för drivlina i bilarna, så länge dom går snabbt och ligger i tekniskframkant (och där räknar jag in effektivetet). Dock så tycker jag det hade vart bra mycket roligare om det hade vart mycket friare regler! Sätt minimum vikten exlusive drivlina och sen en rimligt maxgräns för mängd energi bilen får starta med, sen upp till tillverkarna att fritt välja mellan olika förbräningsmotorer eller hybrid-setuper.

Till reglerna, visst hade kunnat vart roligare, men också mycket sämre, nu blev dom iaf både lättare och mindre (dock marginellet), så länge dom inte blir långsamma så ser det väl iaf dugligt lovande ut.

Alla tycker vi olika om drivlinorna.

Jag håller med dig till 100% att det hade vart väldigt roligt om det hade varit friare regler gällande drivlinorna, det hade kunnat vara väldigt intressant att se vad dom olika tillverkarna hade kommit på för roliga saker då

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Japp Williams aktiva fjädring trodde jag vi diskuterade.

Misstänkte det. Lätt att blanda ihop. Aktiv aero va ingen höjdare ur ett säkerhetsperspektiv back in the day, men förmodligen har ju tekniken gått framåt. Blir spännande att se hur det utvecklar sig.
Om jag förstått det rätt är tanken att det ska leda till mindre skillnader mellan bilarna.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

Kan inte hitta det nu men sett video på asfalt där vattnet rinner "genom" typ direkt. Har för mig det var i Japan de testade det.
Vore fint på banor så att man slipper detta problem med vatten.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Kan inte hitta det nu men sett video på asfalt där vattnet rinner "genom" typ direkt. Har för mig det var i Japan de testade det.
Vore fint på banor så att man slipper detta problem med vatten.

Tror inte det skulle funka så bra på racebanor. Afalten behöver vara porös och racebanor brukar ha betydligt finare asfalt än vanliga vägar. Med grövre asfalt kommer däcken ätas upp snabbare och dessutom slipas den ned mer i spåret där alla kör - skulle bli större skillnad att ligga i och utanför spåret. Däckrester kommer dessutom lägga sig i prorerna vilket gör det svårare för asfalten att absorbera vatten.
Risken blir alltså att racingspåret blir snorhalt när det regnar, medan övriga banan är relativt torr och har bra grepp. Den torra delen skulle dock slita rejält på däcken, som också blir varmare. Regndäcken skulle inte tycka om det. Det skulle nog bli ännu svårare att köra i regn.

Sen är det förstås ett litet problem att den här asfalten bara fungerar i varma klimat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tror inte det skulle funka så bra på racebanor. Afalten behöver vara porös och racebanor brukar ha betydligt finare asfalt än vanliga vägar. Med grövre asfalt kommer däcken ätas upp snabbare och dessutom slipas den ned mer i spåret där alla kör - skulle bli större skillnad att ligga i och utanför spåret. Däckrester kommer dessutom lägga sig i prorerna vilket gör det svårare för asfalten att absorbera vatten.
Risken blir alltså att racingspåret blir snorhalt när det regnar, medan övriga banan är relativt torr och har bra grepp. Den torra delen skulle dock slita rejält på däcken, som också blir varmare. Regndäcken skulle inte tycka om det. Det skulle nog bli ännu svårare att köra i regn.

Sen är det förstås ett litet problem att den här asfalten bara fungerar i varma klimat.

ja du har helt rätt. var bara en kul tanke.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Skoj ändå red Bulls relativa kräftgång verkar fortsätt i fp 3. Break a leg

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Skoj ändå red Bulls relativa kräftgång verkar fortsätt i fp 3. Break a leg

Vet inte om du såg samma FP3 som jag.
Men det är väl Ferrari och ev. Mclaren som hade det tuffast i toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Vet inte om du såg samma FP3 som jag.
Men det är väl Ferrari och ev. Mclaren som hade det tuffast i toppen.

Du ska inte lyssna så mycket på Janne Blomqvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Jag har tyvärr övergett Janne B iår för F1TV då jag inte tänker betala för Viaplays 700kr månaden längre.
350kr för att lyssna på JB i Indycar däremot!

Men det är Palmer och co. jag lyssnar på nu.
Väldigt kul med den nya tjejen som är tidigare jobbat som strateg åt Sauber också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Jag såg mercor i topp och max som var tvungen pusha så bilen touchade väggen för att komma i närheten.
Perez var som brukligt svår att hitta i tidslistorna.

Ferrari hade uppenbarligen jätteproblem hitta rätt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag har tyvärr övergett Janne B iår för F1TV då jag inte tänker betala för Viaplays 700kr månaden längre.
350kr för att lyssna på JB i Indycar däremot!

Men det är Palmer och co. jag lyssnar på nu.
Väldigt kul med den nya tjejen som är tidigare jobbat som strateg åt Sauber också.

Har bytt till f1tv jag med, så jäkla skönt att slippa Janne Red Bull Blomqvist

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför flera påstår att Janne är någon slags pro-redbull? Har inte uppfattat honom som det alls. Uppväxt med Janne som kommenator till F1, tycker han gör det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Förstår inte varför flera påstår att Janne är någon slags pro-redbull? Har inte uppfattat honom som det alls. Uppväxt med Janne som kommenator till F1, tycker han gör det bra.

För att han mest svamlar och försvarar red bull i princip jämt, tom när det går dåligt har han dålig förklaring till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

För att han mest svamlar och försvarar red bull i princip jämt, tom när det går dåligt har han dålig förklaring till det.

Kan inte öht hålla med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Smaken är som baken och åsikter går isär och tur är väl det. Jag har verkligen inte reagerat på det. Och då har jag inte mycket till övers för RB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Kan inte öht hålla med.

K ?

Permalänk
Medlem

Hur fick Perez förlängt är min fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Enkelt, att ingen annan ska kunna utmana Verstappen så jag antar att Redbull är okej att perez bara gör nåt med bilen. Som en snäll liten hund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Måste ju ha med ekonomi att göra för det är knappast pga prestation.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Stabil q2 överlag ..

Permalänk
Skrivet av K-D][Aramis:

Det uppenbara skälet är sponsor pengar m.m som perez bringar in till red bull.

Alltså inte värt att någon annan ska ersätta honom trots 'kanske' bättre prestation

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Genom att RBR har vett att titta på statistiken och inte lyssna på hobbyanalytiker på reddit.

Han kom fyra i mästerskapet sin första säsong med RBR, trea 2022, två 2023.

Årets resultat: 2, 2, 5, 2, 3, 4, 8, DNF

Knappast dåligt, har svårt att tro att någon annan på griden skulle överträffa det. Visst, han är inte stark i kval men så länge man kan köra in positionerna på söndagen så spelar det ingen roll var han kvalar.

Dessutom:
- En mogen förare som lyssnar på instruktioner
- Antagligen duktig (rutinerad) på att ge bra feedback till ingenjörerna
- Perfekt balans mellan egen performance och att inte på allvar utmana Max
- Enormt stort PR-värde i spansktalande/sydamerikanska länder

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Genom att RBR har vett att titta på statistiken och inte lyssna på hobbyanalytiker på reddit.

Knappast dåligt, har svårt att tro att någon annan på griden skulle överträffa det. Visst, han är inte stark i kval men så länge man kan köra in positionerna på söndagen så spelar det ingen roll var han kvalar.

Dessutom:

This!

RB har inget behov av någon som kan utmana Max. De har behov av en förare som täcker upp. Med vissa undantag har han trots allt gjort det. Han har hjälpt till att säkra konstruktörsmästerskapet två år i rad. Mer behöver han inte göra.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Dessutom:

Det är lätt att dribbla bort folk med statistik utan att kolla på hur överlägsen bil han faktiskt kört.

2021 var han den största orsaken till att RB inte vann WCC
2022 borde han varit 2:a med tanke på RBs överlägsna bil men han blev slagen av Leclerc
2023 vann Max WCC på egen hand och Perez lyckades nästan med den otroliga bedriften att komma efter Hamilton i WCC men kraschen i Qatar och DSQ i loppen efter för Hamilton gav utrymme för Perez.

Nu ligger Perez 5:a i mästerskapet och formen är inte direkt lovande. Ut i Q1 ikväll. Tveksamt att RB lyckas vinna WCC i år om Perez fortsätter som han gör. Håller inte att fortsätta kvala dåligt om konkurrenterna faktiskt hittar lite pace. Vem som helst kan köra om andra bilar på söndagar om bilen är 1 sek snabbare.

Däremot är han en solklar andraförare, har erfarenhet och stora sponsorer. Finns inte många andra stabila förare tillgängliga när RB inte vill ha någon som utmanar Max.

Tror dock att nästan varenda förare på nuvarande grid skulle överträffa hans resultat 2021 - 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Tror han hans sponsor betelar hans lön så han kostar minimalt för Red Bull sedan så älskar Hornor han samma sak med Riccardo ingen av dessa förare har något att göra i F1 i dag med Hornor gillar dom så det lär bli kvar ett bra tag till.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Enkelt, att ingen annan ska kunna utmana Verstappen så jag antar att Redbull är okej att perez bara gör nåt med bilen. Som en snäll liten hund.

Nu glömmer du att Mclaren och Ferrari har stor chans att ta Konsturkörstiteln från Red Bull eftersom att Perez knappast tar poäng medans Mclaren och Ferrari regelbundet har båda bilarna i top 5.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO