Skrivet av LessHack:
Jo, men det jag tror många är sura över är att den är väldigt otydlig. I andra delar står det också att de ska ha rätt att manuellt och automatiskt scanna alla ens arbeten i CC. Alltså kan vem som helst på adobe kolla in och titta på vilket typ av arbete som helst, inkusive NDA arbeten med mer. Anledingen är för att att enligt de stoppa illigala saker från att hända på platformen. Som att om någon scannar in en äkta sedel sak man tydligen kunna få hela kontot spärrat. Blir lite mycket peteri i allt man gör. Självklart är det bra att arbeta mot kriminella med mer, men för en som inte är läst på regelvärket kan mycket väll scanna in en sedel för att göra om den. Sen var gräsnen går för vissa saker är också otydligt. Säg att man arbetar på en seretidining med samma vuxet inehåll som det boys eller game of thrones. Enligt avtalen ska även sånt inehåll kunna bli autobannat.
(Tror säkert att de inte menade det, men de behöver ha ett mycket tydligare avtal så kunderna vet vad saker används till. Samma med AI då det finns många som är emot det, så får avtalet det väldigt mycket att låta som att de kan ta vad de vill från betalande kunder).
Visst man kan säga bara lita på de, det är stort företag, men är många som inte har någon tillit till adobe för tydligen flera anledingar jag inte har så stor koll på, men de har inte tillit för att köra en trust me bro.
Visst kan det upplevas som otydligt, det köper jag. Samtidigt är det nog svårt att förstå för folk som inte arbetar med den sidan av It-branshen.
Att alla på företaget får gå igenom bilderna låter jättekonstigt. OM det är så att all personal faktiskt sitter och går igenom bilderna för skojs skull. I praktiken så lär detta vara reglerat via rättigheter. Men varför skriver man då avtalet på detta sätt?
Nu kan jag inte svara för Adobe men det beror förmodligen på att ex alla administratörer av de systemet som scannar bilderna rent tekniskt kan se dem. Samma sak med personalen som hanterar rättigheterna på företagets system, som återigen rent tekniskt skulle kunna se bilderna. De betyder INTE att de får sitta och titta på bilderna om de inte ingår i arbetsuppgifterna.
Så antingen får man skriva namn på alla som kan kunna tänkas se filerna i avtalet, vilket man av många anledningar inte vill. Inte minst pga att avtalet då behöver uppdateras varje gång man byter/flyttar personal.
Gällande scanningen så talar jag återigen inte för Adobe men oftast så scannar system likt dessa, bilder på ett sätt som gemene man inte förstår/känner till. Skall nog inte gå på detaljer nu.
Så till syvende och sist så blir det en förtroendefråga. Kan många på adobe rent tekniskt komma åt dina bilder? Förmodligen ja.
Sitter de och går igenom dem för skojs skull? Förmodligen inte.
Vad vinner de på att scanna för aggressivt/integritetskränkande? Ja deras tjänst blir ju ännu bättre för de användare som inte tillhör "eliten inom området" (eller vad man nu skall kalla dem).
Vad förlorar de på ett sådant beteende? Man skulle ju tappa förtroendet och förmodligen åka på en del rättsliga problem.
Nu har jag inte läst hela avtalet men det borde vara skillnad på att gå igenom bilderna för att säkerställa att de inte är olagligt material och förbättra div AI tjänster, mot att helt enkelt släppa en ren kopia på valfritt företags nästa nya succe-karaktär.
Men jag förstår att det blir luddigt för gemene man!
Tyvärr kan de nog inte skriva in ett förtydligande direkt i avtalet då de kan leda till oklarheter/spekulation kring reglerna.
Företag som använder andra företags program/tjänster i syfte att tjäna pengar har avdelningar med justister som har koll på avtalen.
Lite halv offtopic nu men samma princip gäller ju även de flesta tjänster som folk använder i hemmet. Kameror, larm, robotdammsugare osv osv. Även om de enligt interna regler inte får ta del av material (utgår jag ifrån) så finns det många som rent tekniskt kan det (utgår jag också ifrån).
Så det blir ju som sagt en förtroendefråga.