Sony tar bort ”8K” från Playstation-kartonger i smyg

Permalänk
Melding Plague

Sony tar bort ”8K” från Playstation-kartonger i smyg

8K är fortfarande extremt ovanligt både i tv-apparater och bildskärmar, och nu tar Sony bort referenser till upplösningen i Playstation 5-marknadsföringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Orsaken kan vara enkel: Studier har visat att de flesta människor måste sitta mycket nära en 8K-tv eller -skärm för att se någon förbättring gentemot 4K.

Inom EU har dessutom 8K-skärmar de facto säljförbud på grund av för hög energikonsumtion. Om jag minns rätt så var det möjligt för tillverkare att kringgå det genom att göra ett eco-läge till "standardläge", med resultat sämre bildkvalitet - den som inte är teknisk nog att ändra det (någons föräldrar kanske?) skulle i den situationen kanske känna sig blåst.

Permalänk
Medlem

4K Ought to be Enough for Anybody.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk

För hög upplösning på en TV? Ja, kanske.

För hög upplösning på en datorskärm? Sällan!

8k på 40" borde funka finfint med 200% skalning

Permalänk
Medlem

Ser fram emot den dagen 8K blir vanligt bland datorskärmar, satt senast igår vid min 4K 32"are o störde mig på aliasing. Inte för att det skulle bli en nattodag-skillnad, men en tillräckligt märkbar skillnad skulle det garanterat vara.

Permalänk
Medlem

Marknaden är inte där, för gemene man skiter i vilket.
Dom kollar på teven och konstaterar att "ja men det där ser bra ut" oavsett upplösning om det enligt dom ser bra ut.
Du hittar fler som inte vet vad en menar med upplösning än är medvetna om det.

Personer som verkligen seriöst bryr sig om upplösning och Hz och känner ett behov av vissa nummer här är få.
Faktiskt.

Det är därför marknadsförings trix funkar. Det får produkten att verka bra och det är bra nog.
Superduper prismatisk RGB, Biljoner färger, Ögonergonomiska filter, 6D ljud. Det går att klämma till med vilken ordsallad en vill.
Det funkar.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Seriöst tycker jag att min Full HD tv jag köpte 2012 fortfarande duger gott. Jag ser ingen skillnad när jag tittar på andra tv-apparater.

Jag är old school och kommer ha den här tvn tills den dör.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shane Vendrell:

För hög upplösning på en TV? Ja, kanske.

För hög upplösning på en datorskärm? Sällan!

8k på 40" borde funka finfint med 200% skalning

Absolut, jag kör 175% skalning på en 55" 8k-TV. Det är hur trevligt som helst.

Min lösning kostade under 10 lax för flera år sedan, borde funnits skärmar med samma upplösning för åtminstone samma pengar i dag tycker jag men icke - och den här nyheten sänker väl hoppet om att det ens är på G.

Det borde vara standard för IT-arbetare med högupplösta stora skärmar nu, det är bevisligen inte för dyrt att tillverka men skärmkartellet håller alla arbetare fast i medeltiden! 🤬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddex:

Inom EU har dessutom 8K-skärmar de facto säljförbud på grund av för hög energikonsumtion. Om jag minns rätt så var det möjligt för tillverkare att kringgå det genom att göra ett eco-läge till "standardläge", med resultat sämre bildkvalitet - den som inte är teknisk nog att ändra det (någons föräldrar kanske?) skulle i den situationen kanske känna sig blåst.

Varför skulle energiförbrukning öka nämnvärt pga 8k?

Permalänk
Avstängd

Ptja, ska man köra med Sony's tänkande så är ett GTX1050 också ett ''4k'' spelkort, finns säkerligen nåt spel som detta kort klarar av i 4K och 20-30FPS

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Därför att de extra detaljerna kräver motsvarande dioder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Nu vet jag ej vad 8k skärmar drar, men det var rätt stor skillnad i strömförbrukning mellan Full hd tv:s jämfört med 4K apparater. Lär väl vara en rejäl ökning ytterligare att hoppa till 8k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Seriöst tycker jag att min Full HD tv jag köpte 2012 fortfarande duger gott. Jag ser ingen skillnad när jag tittar på andra tv-apparater.

Jag är old school och kommer ha den här tvn tills den dör.

Om du inte köpte nån dyr Panasonic plasma-TV och sitter i en källare, så borde du boka tid hos en optiker.
Räcker att komma hem till föräldrarnas TV som är ca 8 år och få sura uppstötningar, precis allt är sämre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Nu vet jag ej vad 8k skärmar drar, men det var rätt stor skillnad i strömförbrukning mellan Full hd tv:s jämfört med 4K apparater. Lär väl vara en rejäl ökning ytterligare att hoppa till 8k.

Dubbelt så mycket säger resultat från Google. Man tänker sig att det kanske egentligen borde vara 4 gånger så mycket men i och med att backlight fortfarande är en grej och denna inte påverkas så framstår dubbelt så mycket som rimliga siffror

Sista verkar vara fel 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

8K drar drygt dubbelt så mycket som en 4K senast jag kollade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Tänkte först att back-light belysning borde inte påverkas nämnvärt, men det verkar stämma att transparensen i princip halveras på en 8k skärm.. Helvete vad ineffektiva de måste vara, enligt nån sida var den så låg som 3.5%.

Permalänk
Medlem

8k är för krävande för dagens spel men vore kul med 8k skärm och spela äldre spel. När jag fick 4k provade jag Tomb Raider Underworld från runt 2008 och såg förvånansvärt bra ut. Med 8k skulle äldre spel kunna se väldigt bra ut och du behöver väl ingen kantutjämning och slipper ändå kanter för pixlarna är så små.

Men ser inte ut som det kör hända närmaste tiden. Nästa datorskärm blir nog när 4k OLED med 240hz eller mer går under 5000kr.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Vad jag förstått handlar det mycket om att det krävs att man får lägga betydligt mer energi för att hålla uppe ljusnivån, för att kompensera att större andel av ytan är "infrastruktur" för panelen istället för ljusgenomsläppande (LCD) eller ljusproducerande (OLED).
I princip vad jag förstår då att pixeltätheten ökat mycket mer än hur man faktiskt kunnat krympa prylarna, så det är större andel yta ogenomskinliga komponenter, och så vrider man istället upp ljusstyrkan på det man har rejält för att det ska bli lika ljust som förväntas.

Sedan även mer krävande bildprocessning, men vad jag läst verkar det vara ett mindre problem.

Jag är dock inte insatt på djupet öht, kanske kan vi locka hit @Laxpudding så kan han nästan säkert bekräfta/dementera/förklara bättre?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

De kanske ska försöka fixa och optimera 4K i spel innan de ger sig på nästa steg som dessutom ingen kan använda sig av idag. Finns ingen med 8K TV där ute idag.

Permalänk
Medlem

Inte ens 4k är ju stabil FPS i native upplösning så inte så konstigt

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

När Sony släppte Playstation 5 hade kartongerna 8K-loggor och företaget hade innan lanseringen utlovat stöd för de nya högupplösta tv-apparaterna som snart skulle bli vanliga. Det blev de aldrig, och Sony har fortfarande inte uppdaterat konsolens mjukvara med 8K-stöd.

Det där är ju lite intressant konsumenträttsligt, om de alltså marknadsfört PS5 med 8K-stöd men att den aldrig faktiskt får det stödet? (Och nu "fixar" problemet genom att ändra marknadsföringen efter att ha sålt varan i 4 år eller vad det är)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Bildexpert 📺

@evil penguin: Japp, 8K-paneler är mindre ljusgenomsläppliga eftersom subpixeln får en mindre yta medan transistorerna inte kan krympas i samma grad. Då krävs det mer energi per tum för att nå samma antal nits.

At det skulle vara säljförbud som antyds är nog för mycket clickbait-läsande eller YT-clickbait-tittande.

EU-reglerna runt energiförbrukning gör att TV-apparaternas kartonginställning gör 8K-modellerna är relativt ljussvagare än motsvarande 4K-modell i samma tumstorlek, vilket man då kan ändra själv. Personer som köper 8K-apparater är i regel medvetna om vad de köper och varför de köper dem, så minmal risk att någons förälder blir förvirrad.

Permalänk
Medlem

Film/TV mastras i 4K, det går inte ha ett 8K workflow, det är för dyrt. Så 99% av 8K material är bara uppskalat från 4K (förutom tech demos som rullar på apparaterna i butik för att du ska köpa en 8K TV... go figure).

Sen fungerar uppskalning så pass bra från 4K & uppåt att poängen är obefintlig. Men som andra sagt, gärna 8K datornskärm, jag ser pixlarna tydligt på min 5K ultrawide.

Permalänk
Medlem

Vad är det för upplösning när man går på bio nu för tiden?

Permalänk
Medlem

Off topic: Majoriteten av allt som spelas in är fortfarande inte 8k. Film scannas inte till 8k och om det är 8k så är det nog forfarande längre upplösning som skalats upp - till ingen nytta. Högre upplösning än UHD är bra för comp-arbete men inte mycket mer än så. UHD kommer regera bra länge till. (sjukt mycket som spelas in is 2k fortfarande)

On topic: Finns det ens ett puzzel spel till ps5:an som är i 8k?

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Vad är det för upplösning när man går på bio nu för tiden?

tror majoriteten fortfarande är 2k mest pga av att bion:a inte har uppgraderat till UHD/4k DCI projektorer.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

On topic: Finns det ens ett puzzel spel till ps5:an som är i 8k?

Det enda spelet som kan renderas i 8K på PS5 är The Touryst, men eftersom PS5 inte kan mata ut 8K så skalas det ändå ner till 4K. D.v.s. det är inte 8K på riktigt utan används som supersampling / marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@evil penguin: EU-reglerna runt energiförbrukning gör att TV-apparaternas kartonginställning gör 8K-modellerna är relativt ljussvagare än motsvarande 4K-modell i samma tumstorlek, vilket man då kan ändra själv. Personer som köper 8K-apparater är i regel medvetna om vad de köper och varför de köper dem, så minmal risk att någons förälder blir förvirrad.

Fast det är väl ungefär som jag skrev? Ett villkor för att få sälja 8K-modellerna är just att kartonginställningen är den ljussvagare inställningen?

Sen är det väl rimligt att anta att någon som är någorlunda teknisk lagd kan ändra detta. Poängen är att det är ytterligare en av många faktorer som läggs på hög för att göra 8K relativt ointressant för den stora massan (vid sidan om dålig support i form av native media).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@evil penguin: Japp, 8K-paneler är mindre ljusgenomsläppliga eftersom subpixeln får en mindre yta medan transistorerna inte kan krympas i samma grad. Då krävs det mer energi per tum för att nå samma antal nits.

At det skulle vara säljförbud som antyds är nog för mycket clickbait-läsande eller YT-clickbait-tittande.

EU-reglerna runt energiförbrukning gör att TV-apparaternas kartonginställning gör 8K-modellerna är relativt ljussvagare än motsvarande 4K-modell i samma tumstorlek, vilket man då kan ändra själv. Personer som köper 8K-apparater är i regel medvetna om vad de köper och varför de köper dem, så minmal risk att någons förälder blir förvirrad.

Skrivet av Saddex:

Fast det är väl ungefär som jag skrev? Ett villkor för att få sälja 8K-modellerna är just att kartonginställningen är den ljussvagare inställningen?

Sen är det väl rimligt att anta att någon som är någorlunda teknisk lagd kan ändra detta. Poängen är att det är ytterligare en av många faktorer som läggs på hög för att göra 8K relativt ointressant för den stora massan (vid sidan om dålig support i form av native media).

Ja, det blir väl i viss mån en sådan kyckling/ägg-fråga; säljs 8K bara i mindre volym till folk som är insatta och vet vad de köpt därför att det är för dyrt, eller är 8K dyrt därför att det inte produceras i större skala?

För OM man skulle försöka sälja 8K till "alla" så blir väl standardinställningarna plötsligt ett riktigt problem igen.

Sedan finns det väl inte mycket material att visa, och kanske tveksam nytta i många lägen för en TV för gemene man, men sådant har väl aldrig hindrat att man försöker sälja prylar ändå.

"8K"-märkningen på PS5 verkar ju ha handlat just om en förväntan att det skulle ha blivit det nya normala för länge sedan, och det lät väl så rent allmänt ett tag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vet du om energi-spar försämrar bildkvalitéten som Saddex påstår?
Jag kör energi-spar på min TV, men det enda jag märkt av är att den höjer/sänker ljusstyrkan beroende på omgivningsljuset!

/L

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!