Microsoft gör Start-menyn och Aktivitetsfältet bättre i Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Microsoft gör Start-menyn och Aktivitetsfältet bättre i Windows 11

Snart blir Alla appar-vyn i Start-menyn betydligt bättre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den där Alla appar-vyn hade ju vart smutt att ha som standard när man petar på Windows-tangenten.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är förstås lättare sagt än gjort, men borde inte ett bolag med närmast oändliga resurser kunna anställa en UI-gubbe eller två för att fixa en startmeny som gör alla nöjda? Hur svårt kan det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det är förstås lättare sagt än gjort, men borde inte ett bolag med närmast oändliga resurser kunna anställa en UI-gubbe eller två för att fixa en startmeny som gör alla nöjda? Hur svårt kan det vara?

Ja, den heter startmenyn i windows 10 och den gör iaf mig nöjd, med mina ca 120 ikoner i olika grupperingar och storlek.

Nejdå, klart den gör folk i win 10 missnöjd också...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Ja, den heter startmenyn i windows 10 och den gör iaf mig nöjd, med mina ca 120 ikoner i olika grupperingar och storlek.

Man borde naturligtvis titta på vad som har fungerat bra och dåligt tidigare, men det vore väl vara möjligt att hitta på någon som till och med är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Man borde naturligtvis titta på vad som har fungerat bra och dåligt tidigare, men det vore väl vara möjligt att hitta på någon som till och med är bättre?

Absolut

Men som den är i win 11 är den totalt värdelös så allt är ju bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det är omöjligt att göra alla nöjda och ännu svårare att göra datorintressetade Windows-användare nöjda. Vad gäller de senare är det ett sjukt gnäll så fort MS gör något över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är omöjligt att göra alla nöjda och ännu svårare att göra datorintressetade Windows-användare nöjda. Vad gäller de senare är det ett sjukt gnäll så fort MS gör något över huvud taget.

Verkligen...läste en gång till nu att det bara var "alla appar" som blev bättre...

Mina 120 genvägar kommer med andra ord vara exakt lika svåra att hantera som innan...

Och vad f*n är detta med "rekommenderat?! Om jag väljer att inte visa nått under rekommenderat, varför ligger fortfarande rubriken kvar? Helt hål i huvve!

Kommer ta emot att installera 11 på min personliga dator (har den bara på jobbdatorn just nu)

Ser ut som att man kan lägga max ca 24 ikoner på win 11 startmenyn...det räcker ju ingen stans...och SÅÅÅÅ mycket luft mellan ikonerna.

Visa signatur

Permalänk

Jag tillhör skaran som ogillar Startmenyn i Windows 11.
Men att göra ett gränssnitt som passar alla är alltid svårt. För varje extra val som man får göra så blir det för vissa användare mer komplicerat. Men väldigt många behöver endast ha en genväg till Webbläsaren Chrome, sedan word och Excel och det är allt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Jo, men det skulle väl inte krävas revolutionerande lösningar för att tysta mycket av kritiken? Man kanske skulle kunna erbjuda något som var lite mera som Window10-menyn som ett alternativ? Och varför tar det tre år innan man kan dra en genväg sådär som nyheten beskriver (nu är det kanske inget jag personligen har saknat särskilt ofta)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tillhör skaran som ogillar Startmenyn i Windows 111.
Men att göra ett gränssnitt som passar alla är alltid svårt. För varje extra val som man får göra så blir det för vissa användare mer komplicerat. Men väldigt många behöver endast ha en genväg till Webbläsaren Chrome, sedan word och Excel och det är allt.

Hur svårt kan det vara att inte låsa in sig på max ca 24 ikoner? Typ tillåta att startmenyn blir större...ingen möjlighet för anpassning alls idag, nära på.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Hur svårt kan det vara att inte låsa in sig på max ca 24 ikoner? Typ tillåta att startmenyn blir större...ingen möjlighet för anpassning alls idag, nära på.

Nej, precis. Det borde inte kräva särskilt många timmar för en sommarjobbare att fixa det där (men jag tycker som sagt att de skulle kunna sikta ännu högre).

Permalänk
Medlem

Snart kommer någon att skriva hur lätt det är att bara söka efter appar mha tangentbordet.

Känns som att vi som enbart vill använda pekskärmar har blivit helt bortglömda i Windows 11.

Microsoft fortfarande har mycket att lära av Apple och Google gällande gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Snart kommer någon att skriva hur lätt det är att bara söka efter appar mha tangentbordet.

Känns som att vi som enbart vill använda pekskärmar har blivit helt bortglömda i Windows 11.

Microsoft fortfarande har mycket att lära av Apple och Google gällande gränssnitt.

Medans valet att göra ett GUI för pekskärmar (som windows 11 verkar vilja - då det är SÅ stora ikoner och SÅ mycket luft) förstör för oss som INTE vill använda pekskärmar

Jag vill inte ha massa luft överallt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan inte varit för svårt att bara fortsätta på konceptet i Win 10 startmenyn men egna grupper och ställbar inkonbredd men kanske låta oss bestämma ett eget format på rutnät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag vill inte ha massa luft överallt

Det vill jag inte heller ha, då mina fingrar inte är stora som falukorvar.

Går helt utmärkt att styra allt i Windows 10 på min 8"-platta utan att förstora hela gränssnittet. Felet Microsoft gjort är att de tror touchkontroll är en muspekare med ständigt vänsterklick.

Permalänk
Medlem

Varför har de tagit bort vertikala aktivitetsfält? Hopplöst när man har ultra wide.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Haha, startmenyn har upprört folk ända sedan windows 8, kommer alltid finnas folk som klagar...

Och jag är såklart en av dem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har extra skärmar med genvägar på skrivbordet så jag ska slippa bry mig om vad dom gör med startmenyn (Ja, det va lite överdrift, men det är en trevlig bonus

Visa signatur

7800x3d [eclk @ 107, co +17], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk
Medlem

Det största problemet med start menyn i windows 11 är väl ändå att den bara utnyttjar en ytterst liten del av tillgängligt utrymme? Mindre än en 1/16 av min 1440p skärm. Hade gärna sett att de lade tillbaka möjligheten att ha start menyn i fullskärm, eller iaf lite större, och att kunna lägga ut ikoner i grupper vart man vill som i Win10.

Tveksam att det blir mer lätthittat med en grid av ikoner istället för grupperat per bokstav. Men vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast man KAN ju göra även datointresserade Windowsanvändare nöjda genom att ge flera bra inställningsalternativ för olika varianter av hur startmenyn ska se ut och fungera.

Permalänk
Medlem

Vad gäller Start-menyn så ser jag på det ungefär:

Nyhet: Filhanteraren i nya Windows är nu ett pyttelitet fönster som inte går att flytta eller ändra storlek på och det går bara att ha en mapp öppen i taget.
- Vad dåligt, varför göra den sämre än tidigare?!
- Äh, folk klagar på allt, det är omöjligt att göra alla nöjda.

Permalänk
Medlem

Jag använder knappt ens startmenyn, kan gå flera veckor emellan.
Har alla genvägar på desktop, som det var förr. 106st.
Startmenyn var väl som bäst på win95 och XP antar jag.

Permalänk
Medlem

Största anledningen att jag fortfarande kör 10 är främst startmenyn som till skillnad från 11 funkar och ser bra ut.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 9070 XT
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Nyhet: Filhanteraren i nya Windows är nu ett pyttelitet fönster som inte går att flytta eller ändra storlek på och det går bara att ha en mapp öppen i taget.

Känns som att Office365 fungerar precis enligt din beskrivning ovan. Byt bara ut "pyttelitet" mot "jättestort".

Känns även smått idiotiskt att "Recent" enbart visar tidigare öppnade filer och inte vad dessa sparades som.

Helt otroligt vad trasigt hela Windows känns jfm andra operativsystem.

Snart blir väl Teams ett eget OS i sig? Lägg bara till stöd för Edge, så finns allt vi behöver enligt Microsoft där!

Permalänk
Skrivet av FX9:

Du menar win 95 - win7.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast de har ju råd att göra minst 3-5 stycken OLIKA som användaren får välja på. Koden finns ju redan i gamla Windows system som många ofta föredrar.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Fast de har ju råd att göra minst 3-5 stycken OLIKA som användaren får välja på. Koden finns ju redan i gamla Windows system som många ofta föredrar.

Ja det är helt sinnessjukt av Microsoft, kan inte kosta många megabyte att ha dessa inställningar.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 9070 XT
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Ja det är helt sinnessjukt av Microsoft, kan inte kosta många megabyte att ha dessa inställningar.

Open-Shell som är 1000ggr bättre än alla menyer Microsoft producerat är under 10MB inkl. 5MB med olika teman! Förbrukar hela 2,3MB RAM med mina inställningar

Permalänk
Medlem

Jag tror hela idén bakom start-meny är rätt kass. Tror egentligen aldrig jag använt den, kanske någon gång när det var ENDA sättet att starta ett program, för många år sedan.. Och då var den också skit, när foldrarna var alla företagsnamn.

Tror den är en lösning som letar efter ett problem.

Jag trycker Winkey och skriver ett par bokstäver. Alternativt har jag det jag vill ha pinnat på task-baren. Tasks-baren är bra, och blir bättre med åren tycker jag.

Gnome är rätt trevligt när man trycker Winkey tycker jag, man kommer till en search och ser ikonerna för det man söker. Mycket bra, men inte så mycket plats för reklam...

Visa signatur

- 5090