Passar grafikkortet till mitt Asus Crosshair VI HERO?

Permalänk

Passar grafikkortet till mitt Asus Crosshair VI HERO?

Hej!

Jag kör ju på ett nu snart 7 år gammalt moderkort som heter Asus Crosshair VI HERO. Det ska ha följande slots:

2 x PCIe 3.0 x16 SafeSlots (CPU)
1 x PCIe 2.0 x16 slot (PCH)
3 x PCIe 3.0 x1 slots (PCH)

Jag är lite osäker på vad det betyder överhuvudtaget, men jag har förstått att nyare grafikkort kör på en PCIe 4.0 x16-slot typ? Vilket jag visserligen har men inte 4.0, men så har jag samtidigt förstått att PCIe är bakåt- och framåtkompatibelt?

Min fråga är egentligen, skulle jag kunna köpa ett Radeon RX 7800 XT och montera på mitt moderkort? Om ja; blir det någon prestandaförlust?

Om man kollar på olika strömanslutningar på grafikkort så står det såhär:

Strömanslutning för mitt nuvarande Geforce GTX 1080: 1 st 6-pin, 1 st 8-pin
Strömanslutning för ett RTX 4070: 1 st 12+4-pin
Strömanslutning för ett RX 7800 XT: 2 st 8-pin

Jag ser ju att det krävs en slot med 16 pins, men de har ju formulerat det helt olika vilket gör mig lite förvirrad. Tacksam för lite vägledning!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM1000x V3 1000W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

strömanslutning är till din psu dock och inte moderkort. PCI 3.0 x16 lär ge dig tapp på några få procent (om ens det) men inte mer.

Permalänk
Medlem

Du kan absolut köra ett 7800XT, det kommer inte att tappa mycket prestanda på att du har PCIe 3.0 och själva "slotten" i sig har samma fysiska form och kopplingar på 3.0 och 4.0 (och 5.0). Däremot så kan det vara lite viktigare vad du har för strömaggregat och vad det har för kapacitet så posta gärna modell där om du vill ha mer precis hjälp.

Permalänk
Skrivet av Kasidro:

strömanslutning är till din psu dock och inte moderkort. PCI 3.0 x16 lär ge dig tapp på några få procent (om ens det) men inte mer.

Skrivet av SweDragon:

Du kan absolut köra ett 7800XT, det kommer inte att tappa mycket prestanda på att du har PCIe 3.0 och själva "slotten" i sig har samma fysiska form och kopplingar på 3.0 och 4.0 (och 5.0). Däremot så kan det vara lite viktigare vad du har för strömaggregat och vad det har för kapacitet så posta gärna modell där om du vill ha mer precis hjälp.

Jag har ett precis nyinköpt Corsair RM1000x V3 1000W.

Vad betyder det här då: 2 x PCIe 3.0 x16 SafeSlots (CPU)

Varför står det CPU?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM1000x V3 1000W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Min fråga är egentligen, skulle jag kunna köpa ett Radeon RX 7800 XT och montera på mitt moderkort? Om ja; blir det någon prestandaförlust?

Så länge grafikkortet kör 16x banor så är det okej. Vissa (billigare) grafikkort kör 8x PCIe 4.0, vilket kan påverka prestandan mer om man använder de i PCIe 3.0.

Strömanslutningen bör vara samma som i ditt nuvarande grafikkort, där en kabel enbart kör 6pin, och en extra 2pin som inte är ikopplad nu? Då får du koppla i den också med 7800 XT.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

> 2 x PCIe 3.0 x16 SafeSlots (CPU)

x16 här betyder storleken på slot.

> Jag är lite osäker på vad det betyder överhuvudtaget, men jag har förstått att nyare grafikkort kör på en PCIe 4.0 x16-slot typ? Vilket jag visserligen har men inte 4.0, men så har jag samtidigt förstått att PCIe är bakåt- och framåtkompatibelt?

Ja, det stämmer du kan exempelvis stoppa ett 5.0 kort i en 2.0-slot och vice-versa, porten kommer köras i 2.0-hastighet.

> Jag ser ju att det krävs en slot med 16 pins, men de har ju formulerat det helt olika vilket gör mig lite förvirrad. Tacksam för lite vägledning!

Strömanslutningarna har inget med PCIe-slotten att göra.

Permalänk
Medlem

Jag har ett precis nyinköpt Corsair RM1000x V3 1000W.

Varför står det CPU?

Du har två x16 slots på moderkortet som har fysiska kopplingar för 16 PCIe-banor (det är bredden på kontakten som xSiffra specificerar). Att det står CPU betyder att dessa PCIe-banor är kopplade och styrda direkt via CPU. Ofta så finns det ett antal PCIe banor direkt från CPU och andra som går via chipset på t.ex. moderkortet. Jag tror att CPU är att föredra för grafikkort och primär lagringsdisk men om det är skillnad är den marginell.

Permalänk
Skrivet av Decster:

Så länge grafikkortet kör 16x banor så är det okej. Vissa (billigare) grafikkort kör 8x PCIe 4.0, vilket kan påverka prestandan mer om man använder de i PCIe 3.0.

Strömanslutningen bör vara samma som i ditt nuvarande grafikkort, där en kabel enbart kör 6pin, och en extra 2pin som inte är ikopplad nu? Då får du koppla i den också med 7800 XT.

Skrivet av dlq84:

> 2 x PCIe 3.0 x16 SafeSlots (CPU)

x16 här betyder storleken på slot.

> Jag är lite osäker på vad det betyder överhuvudtaget, men jag har förstått att nyare grafikkort kör på en PCIe 4.0 x16-slot typ? Vilket jag visserligen har men inte 4.0, men så har jag samtidigt förstått att PCIe är bakåt- och framåtkompatibelt?

Ja, det stämmer du kan exempelvis stoppa ett 5.0 kort i en 2.0-slot och vice-versa, porten kommer köras i 2.0-hastighet.

> Jag ser ju att det krävs en slot med 16 pins, men de har ju formulerat det helt olika vilket gör mig lite förvirrad. Tacksam för lite vägledning!

Strömanslutningarna har inget med PCIe-slotten att göra.

Men när det står: 2 x PCIe 3.0 x16 SafeSlots (CPU)

Betyder det att jag har 2 x PCIe 3.0 x16-slottar som funderar för grafikkort? Blir lite förvirrad av att det står CPU där just.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför står det CPU?

CPU betyder att dessa portar är anslutna direkt till processorns PCIe-banor, medan de som är markerade som PCH¹ går via styrkretsen (X370). CPUn har bara 20 PCIe-banor som räcker för PCIe x16 eller x8/x8 + en x4 M.2-port, sen har styrkretsen ytterligare PCIe-banor som används för andra portar. Kommunikationen mellan styrkretsen och CPUn går dock via PCIe 3.0 x4 här, d.v.s. styrkretsen fungerar som en PCIe-hub där man kan ansluta många saker men den totala bandbredden är begränsad.

¹Asus är lite slarvig med termerna här eftersom PCH är en Intel-grej, oftast kallas styrkretsen bara för chipset på engelska.

Betyder det att jag har 2 x PCIe 3.0 x16-slottar som funderar för grafikkort? Blir lite förvirrad av att det står CPU där just.

Du har två PCIe-portar som fysiskt är x16, men det finns bara x16 banor från CPUn så du får antingen x16 på en port eller x8/x8 om du använder båda. Det framgår bättre om du kollar på specen.

Permalänk
Medlem

ja, du har två x16-slottar som kan användas för 2 GPU:er exempelvis. Det står CPU för att de är direktkopplade till CPU istället för att gå genom nordbryggan (via chipset)

Permalänk

Tack så hjärtligt för hjälpen allihopa! Med andra ord ska det inte vara några problem rent tekniskt att trycka in ett med dagens mått mätt modernt grafikkort i min gamla burk?

Känns jävligt generöst av AMD plötsligt att jag 7 år efter inköp av moderkort och Ryzen 7 1800X fortfaranade kunnat uppgradera CPU till 5700X och snart kanske ett nytt grafikkort.

Visa signatur