Permalänk
Medlem

Fatta inte vad det är för problem med folk. Har uppe lite grejer på marknaden och nuförtiden verka alla tror man ska leka försäljade för dem. Vill du har nåt så lägg ett bud istället för att fråga mig vad JAG kan göra på priset. himmla slöseri med tid på sånt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Fatta inte vad det är för problem med folk. Har uppe lite grejer på marknaden och nuförtiden verka alla tror man ska leka försäljade för dem. Vill du har nåt så lägg ett bud istället för att fråga mig vad JAG kan göra på priset. himmla slöseri med tid på sånt.

This, eller att man ska veta precis allt om sakerna, passar den till denna?. Är jag osäker så googlar jag, eller så får man dra nitlotten för det sket sig... praktexemplar är fan när man säljer fälgar som suttit på X bilmodell, men kanske kan passa på Y bilmodell.
Folk är tamejfan helt hjälplöst LATA idag... så nu har jag fått spy lite med

Permalänk
Medlem

Människor som ställer sig på handikapp platser och/eller familjeparkeringar för att de inte orkar gå de extra 10 meter som krävs till matbutiken. Oftast stora SUV'ar med EN individ (ibland par där en "springer in") som tycks anse att de har denna rätt... 25-35 år tycks vanligast av det jag sett.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Startade Mail för första gången på länge i Windows. Fick logga in på mitt hotmail-konto, åt oss kalla det pirum555@hotmail.com. Dök upp ett meddelande skickat i maj om att jag inte loggat in på mitt googlekonto, med login pirum555@hotmail.com på 8 månader och att det skulle raderas i januari 2025 om jag inte skärpte mig.

Så, jag gick till gmail, kom såklart inte ihåg lösenordet till mitt googlekonto pirum555@hotmail.com , varpå jag skulle återställa det. Fick en säkerhetskod till min microsoftadress pirum555@hotmail.com , och skrev in den.

Icke. Inget hände. Google föreslog att skicka en verifieringskod till mitt telefonnummer. Ok, minns inte att jag reggat det...men, whatever. Skriver in 070-555-555-555 osv, får ett SMS, kommer in på kontot, och ska se över säkerhetalternativen.

Där står ju inget telefonnummer angivet. Vaf? E-post-återställningsadressen är ju korrekt, men...på telefonnummer är det ju blankt. Varför funkade det då att skriva in mitt telefonnummer och få koden dit?

Jag är för gammalt för sånt här. Jag har ingen aning om när jag råkade skaffa ett googlekonto på något sätt knutet till min hotmail.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Startade Mail för första gången på länge i Windows. Fick logga in på mitt hotmail-konto, åt oss kalla det pirum555@hotmail.com. Dök upp ett meddelande skickat i maj om att jag inte loggat in på mitt googlekonto, med login pirum555@hotmail.com på 8 månader och att det skulle raderas i januari 2025 om jag inte skärpte mig.

Så, jag gick till gmail, kom såklart inte ihåg lösenordet till mitt googlekonto pirum555@hotmail.com , varpå jag skulle återställa det. Fick en säkerhetskod till min microsoftadress pirum555@hotmail.com , och skrev in den.

Icke. Inget hände. Google föreslog att skicka en verifieringskod till mitt telefonnummer. Ok, minns inte att jag reggat det...men, whatever. Skriver in 070-555-555-555 osv, får ett SMS, kommer in på kontot, och ska se över säkerhetalternativen.

Där står ju inget telefonnummer angivet. Vaf? E-post-återställningsadressen är ju korrekt, men...på telefonnummer är det ju blankt. Varför funkade det då att skriva in mitt telefonnummer och få koden dit?

Jag är för gammalt för sånt här. Jag har ingen aning om när jag råkade skaffa ett googlekonto på något sätt knutet till min hotmail.<Uppladdad bildlänk>

Det är inte så att du råkat ut för ett phishing-mejl?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Prylrecensioner man ser på youtube.

Seriöst det är 2024 DU BEHHÖVER INTE SÄGA DEN LADDAS MED USB-C, JAG ANTAR DET Nuförtiden

sorry för caps

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är inte så att du råkat ut för ett phishing-mejl?

Man kunde ju tro det, men det här är länkar och inloggning direkt till google, och det finns inga andra återställningsadresser knutna än min egen. Jag har tydligen haft kontot sedan 2018, eller längre, och jag antar att det är någon app som har länkats på något sätt. Inget jag tänker ägna mycket mer verksamhet åt. Får skriva upp det här på det mentala gubb-kontot.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Folk som inte kan köra 2+1-väg är totalt livsfarliga. Kör långsamt när det är en fil, men ökar hastigheten när det blir två. Såna människor ska inte köra bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Folk som inte kan köra 2+1-väg är totalt livsfarliga. Kör långsamt när det är en fil, men ökar hastigheten när det blir två. Såna människor ska inte köra bil.

Håller med. Dock, 2+1-väg är idioti. Finns inte tillräckligt många rimliga människor på vägarna för att det ska funka.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Glöm inte dom trähattarna som måste förbi i sista sekund för att komma en billängd längre fram.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Ska leka "Devils advocate" här (dvs jag säger inte vad som är rätt eller fel) - ibland är det svårt att gissa vad en rimlig bud egentligen är, så man frågar säljaren för att slippa dra en bud som är alldeles för låg/hög och/eller som får dig att se ut som en idiot.

Orelaterat: Jag stör mig något enormt på lärare av kurs på högskolan som tydligt har 0 intresse av att vara lärare, och som inte ens forsöker göra grejer lätt att förstå. Det är fan orimligt att jag ska behöva söka efter liknande kursmaterial från andra högskolor för att min idiotlärare kan inte förklara det som är egentligen en enkel koncept....

Permalänk
Medlem

Här går man och fyller år och så får man bara erbjudanden från kappahl, akademibokhandeln, k-rauta, etc och då ofta rätt dåliga erbjudanden som går ut inom en vecka.

Inte ett knyst från Inet, Webhallen, Komplett, Netonnet, eller andra jag sålt min digitala själ till genom att ge dem mitt personnummer och regga alla köp.

Visa signatur

***gamla grejor duger***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Usch vilka flashbacks man får. VARENDA GÅNG, samma sak. Varför. Slutade till och med att bli upprörd, vill bara förstå logiken. Är de rädda när det bara är 1 fil? Eller hatar de alla trafikanter och vill störa, alterantivt tillåter inte deras ego en omkörning?

Skrivet av bärplockaren:

Glöm inte dom trähattarna som måste förbi i sista sekund för att komma en billängd längre fram.

Jo det också, och kanske har man ibland inte kört så bra själv heller. Men ofta finns inte någon annan bil nära framför och de kör 80 på en 90 väg samt bromsar till 60 när vägen knappt svänger.

Skrivet av Pirum:

Här går man och fyller år och så får man bara erbjudanden från kappahl, akademibokhandeln, k-rauta, etc och då ofta rätt dåliga erbjudanden som går ut inom en vecka.

Inte ett knyst från Inet, Webhallen, Komplett, Netonnet, eller andra jag sålt min digitala själ till genom att ge dem mitt personnummer och regga alla köp.

Inet brukar ge 100kr presentkort att använda inom månaden.

Permalänk
Medlem

Jag håller med 2+1 väg är en pina. Jag kör lugnt men när man kommer till omkörningsträckan måst man vara fräck annars hamnar man allt längre bak i kön. Ofta är det ju lastbil eller husvagn som skapar kö. Och vill man komma förbi dom måste man köra som alla andra.

Permalänk
Medlem

i dag var jag och köpte reglage till min Electrolux spis. Originalitet gick inte att köpa längre utan jag fick en ersättning. Köpte 2 st. och dom kostade mej 1450:- Sånt vet man inte när man köper spisen. Det är en mekanisk bimetall konstruktion. Spisen är inte gammal och man väntar sig inte sådan lösning. Lite elektronik och triac är vad man kan vänta sig. Ska bli spännande och se om jag får det att fungera för det är många sladdar som ska sitta rätt. Bra att det är steglös temperatur reglering men det fungerade förr också när man kanske hade 3-4 lägen att välja på. Då fungerade det tills spisen var så ful att den åkte ut av den anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Kan tänka mig att det är av två anledningar.
Precis som du säger, att folk inte kan köra. Men också att dessa 2+1 väger inte är helt genomtänkta. De är inte "ergonomiska" för hjärnan.
Vissa är så smala att de nästan känns klaustrofobiska och på många sträckor flimrar det pga räcket.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Ska leka "Devils advocate" här (dvs jag säger inte vad som är rätt eller fel) - ibland är det svårt att gissa vad en rimlig bud egentligen är, så man frågar säljaren för att slippa dra en bud som är alldeles för låg/hög och/eller som får dig att se ut som en idiot.

Orelaterat: Jag stör mig något enormt på lärare av kurs på högskolan som tydligt har 0 intresse av att vara lärare, och som inte ens forsöker göra grejer lätt att förstå. Det är fan orimligt att jag ska behöva söka efter liknande kursmaterial från andra högskolor för att min idiotlärare kan inte förklara det som är egentligen en enkel koncept....

Är väl nån stackars doktorand som är tvungen att undervisa x% av tiden bara för att få studera det han är intresserad av.

Permalänk
Medlem

Alltså, är redigt trött på dessa "aktivisters" jävla fasoner! Nu har dom kastat orange färg på Stonehenge.
Hur tappad måste man mentalt vara för att ens komma på tanken?

https://www.dn.se/kultur/aktivister-sprejade-farg-pa-stonehen...

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Alltså, är redigt trött på dessa "aktivisters" jävla fasoner! Nu har dom kastat orange färg på Stonehenge.
Hur tappad måste man mentalt vara för att ens komma på tanken?

https://www.dn.se/kultur/aktivister-sprejade-farg-pa-stonehen...

https://static.bonniernews.se/gcs/bilder/dn-mly/dfd570dd-0b8d-40da-a657-23090d950664.jpeg?interpolation=lanczos-none&fit=around%7C2020:1137&output-quality=60

Jag har tittat på några intervjuer med dessa "aktivister" dom är totalt hjärntvättade och det går inte föra ett vettigt samtal med dom.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Kan tänka mig att det är av två anledningar.
Precis som du säger, att folk inte kan köra. Men också att dessa 2+1 väger inte är helt genomtänkta. De är inte "ergonomiska" för hjärnan.
Vissa är så smala att de nästan känns klaustrofobiska och på många sträckor flimrar det pga räcket.

Må så vara, men då ska man fortsätta hålla den hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Må så vara, men då ska man fortsätta hålla den hastigheten.

Visst finns det dynga som heter "husbil" och "husvagn" som borde få 250.000 i felparkeringsböter då de sniglar sig fram i 20 på 80-väg, men det finns också en stor mängd äldre som inte är så pigga i skallen längre, som är oroliga att köra på nåt, som inte är så sväng på att köra bil längre, och dom måste man ha överseende med.

Att tant agda (fiktiv exempelperson) född 1946 kör i 60 till ica eller till fotvården, det är ganska svårt att komma ifrån, för hon får ingen hemtjänst, det är hon för pigg till och det finns inte personal till alla som skulle behöva hemhjälp om de förbjöds köra. Det finns ingen plats på äldreboenden heller, det finns för få sådana, och där också är hon för pigg att komma in och vill ändå inte bo vägg-i-vägg med svårt dementa och höra dom hela dagarna ligga och ropar för full hals efter sin make/maka som dog för 10 år sedan. Agdas gubbe som är 6 år äldre ska vi vara jätteglada han inte kör alls, han är nästan blind men i övrigt inget större fel på'n, han går så fint med sin rollator. Så vad ska vi göra av den äldre befolkningen? Dom måste ju iaf få åka och handla, till HC, apoteket och åka på bingo på söndag em. Det går inte lösa med att ta körkorten av dom, för vem ska då åka och handla åt de äldre, köra dom på hc, apoteket och bingon osv. Vem fixar fram de miljarder det kostar att ge alla de här färdtjänst, som idag inte beviljas pga de kan ta sig fram på egen hand?
"Här är inbetalningskortet för din vägskatt. Den har höjts från 1422.- till 83155.- per år"
...eller nåt liknande för att kunna ge färdtjänst till 1 miljon pensionärer. Nånstans måste ju pengarna komma från, men det går väl inte heller för sig.

Stressförare må lugna ner sig 15 nivåer+moms, håll avståndet så andra tar sig in framför utan att behöva tränga sig in, underlätta för andra ännu hetsigare att köra förbi, hindra inte andra bara på jäkelskap, lek inte polis, låt polisen vara polis i den futtiga lilla mån de fortfarande existerar, men KAN man hålla hastighetsgränsen så ska man såklart göra det. Ha bara i åtanke att alla inte kan köra 100 och känna sig trygg med ett järnräcke 60cm från bilen i den farten, och det duger inte med det där vanliga elitistiska egoistiska "ta kortet av dom, dom ska inte vara ute på vägen", det är mer grejer på ett spett än så. Tvinga inte de här förarna att köra fortare, för då får man stå i flera timmar och vänta på att räddningstjänsten och bärgare rensar upp vägen, och annat otrevligt som ofta hör ihop med sånt där, någon som där miste sina föräldrar, far/morföräldrar.

Så vad är då den rimliga lösningen på problemet? Jo, förbjud 2+1-vägar. Bredda vägen istället, så det går komma förbi åt båda hållen.

Permalänk
Medlem

En sak man vill komma ifrån då det är 2+1 är om man inte passerar så många som möjligt då hamnar man bakom personen som kommer att sakta ner till 85 då det blir "smalt". Hela upplägget är fuckat. Man ser iaf då det är en lastbil med släp längre fram som man borde passera innan det blir smalt, men dom som sänker direkt har man ju ingen chans mot.

Permalänk
Medlem

Tror inte det nämnts innan angående 2+1, men folk kör ju även som idioter och gör allt i sin makt för att hinna om så många som möjligt innan avsmalningen. Ser ofta bilister som lätt kör 140+ på en 100-väg i närheten där jag bor.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Visst finns det dynga som heter "husbil" och "husvagn" som borde få 250.000 i felparkeringsböter då de sniglar sig fram i 20 på 80-väg, men det finns också en stor mängd äldre som inte är så pigga i skallen längre, som är oroliga att köra på nåt, som inte är så sväng på att köra bil längre, och dom måste man ha överseende med.

[raderade onödigt raljerande]

Eller så fortsätter man hålla samma hastighet när det är tvåfiligt som enfiligt 🤷
(2+1-vägs vara eller icke vara har jag överhuvudtaget inte kommenterat)

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att vissa(de flesta) banker är snabba att höja diverse lån/leasing och annat när räntorna går upp men när räntorna går ner, då sänker dem inte? Här går jag och tänker att rörlig ränta fungerar i princip på samma sätt som t ex rörligt elavtal, dvs när det går upp, då blir det dyrare och när det går ner, då blir det billigare. Men nej, banker verkar ju spela i någon liga som inte följer samhällets spelregler, och det visste jag väl nästan innan men det är ändå så irriterande.

Om någon bank-kunnig har en rimlig förklaring till ovan så kanske jag kan lugna ner mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Hur kommer det sig att vissa(de flesta) banker är snabba att höja diverse lån/leasing och annat när räntorna går upp men när räntorna går ner, då sänker dem inte? Här går jag och tänker att rörlig ränta fungerar i princip på samma sätt som t ex rörligt elavtal, dvs när det går upp, då blir det dyrare och när det går ner, då blir det billigare. Men nej, banker verkar ju spela i någon liga som inte följer samhällets spelregler, och det visste jag väl nästan innan men det är ändå så irriterande.

Om någon bank-kunnig har en rimlig förklaring till ovan så kanske jag kan lugna ner mig.

Jag tycker man brukar se de flesta banker sänka direkt riksbanken sänker räntan. Sen att man är låst i tre månader (om man har otur) gör ju att det blir lite fördröjt.

Permalänk
Medlem

Dagens gubbgnäll blir på mig själv för att inte sparat på gamla datorer, datordelar, monitorer, spel och spel/program boxar. Speciellt en Amiga 500 med tillbehör t.ex. en extern hårddisk.
Jobbade i kommunen på 1980 talet och när stället gick i kraven så slängdes många datorer.
Det vore enkelt att ha slakta dom för delar då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boelving:

Dagens gubbgnäll blir på mig själv för att inte sparat på gamla datorer, datordelar, monitorer, spel och spel/program boxar. Speciellt en Amiga 500 med tillbehör t.ex. en extern hårddisk.
Jobbade i kommunen på 1980 talet och när stället gick i kraven så slängdes många datorer.
Det vore enkelt att ha slakta dom för delar då

Hade du haft utrymmet att spara alla grejer?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Skrivet av Semjonov:

En sak man vill komma ifrån då det är 2+1 är om man inte passerar så många som möjligt då hamnar man bakom personen som kommer att sakta ner till 85 då det blir "smalt". Hela upplägget är fuckat. Man ser iaf då det är en lastbil med släp längre fram som man borde passera innan det blir smalt, men dom som sänker direkt har man ju ingen chans mot.

Påminde mig bara om detta (5:00) https://youtu.be/dmQGNH1E3TA?si=0b1UYaaxX16MuQeN&t=295

Permalänk
Medlem

Kan inte dom lägga ner den här jävla "BEVISA DIN CREDITSCORE!!!"-reklamen som snurrar hela jävla tiden på youtube. En äcklig tjej som håller i en mic och "intervjuar" folk. Fuck of!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.