Nu finns Frameworks uppgraderbara datorer i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Nu finns Frameworks uppgraderbara datorer i Sverige

Här är de bärbara datorerna som du kan skräddarsy efter egna behov och vad de kostar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, äntligen!

Den fås dessutom med svenskt tangentbord, och eftersom det är Framework, så kan man även köpa det löst. Tidigare fanns det bara generiskt ISO med blanka knappar för oss från Sverige. Inte nog med det, det är ett riktigt finskt/svenskt tangentbord och inte nordiskt som alla andra gör numera.

https://frame.work/se/en/products/keyboard?v=FRANBKEN0S

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av sunefred:

Ja, äntligen!

Den fås dessutom med svenskt tangentbord, och eftersom det är Framework, så kan man även köpa det löst. Tidigare fanns det bara generiskt ISO med blanka knappar för oss från Sverige. Inte nog med det, det är ett riktigt finskt/svenskt tangentbord och inte nordiskt som alla andra gör numera.

Ser riktigt nice ut faktiskt! (Det landade på kontoret igår).

Permalänk
Medlem

Läckert!

Permalänk
Medlem

@JonasT Du var verkligen snabb. Jag kollade senast för en vecka sen och då fanns det inte att beställa till Sverige. Kommer ni göra nån typ av test kanske?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Om dom hade kunnat erbjuda Thinkpad-liknande layout på tangentbordet (med page up/down osv, o gärna med en nipple), 4K-panel o ett helsvart yttre så hade det kanske varit intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

@JonasT Du var verkligen snabb. Jag kollade senast för en vecka sen och då fanns det inte att beställa till Sverige. Kommer ni göra nån typ av test kanske?

Eftersom det dessutom verkar vara DIY-varianten kanske det blir lite "bygga laptop i sjutton enkla steg"?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av sunefred:

Skrivet av evil penguin:

Eftersom det dessutom verkar vara DIY-varianten kanske det blir lite "bygga laptop i sjutton enkla steg"?

Det är ett testexemplar direkt från Framework, och det var därför vi fick det så snabbt.

Tanken är att kika på det senare i sommar.

Kan bjussa på en bild hur Framework 13 DIY ser ut när man får den.

Permalänk
Medlem

Hur blir det om man inte är nöjd, kan man lämna tillbaks?
Det är rätt ofta man inte är nöjd med något, coil whine, fläktar, pixelfel, backlight bleed, plastighet, dålig kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Om dom hade kunnat erbjuda Thinkpad-liknande layout på tangentbordet (med page up/down osv, o gärna med en nipple), 4K-panel o ett helsvart yttre så hade det kanske varit intressant.

Det finns ett alternativ med en 2880x1920@120Hz panel. De valde den upplösningen med flit (istället för 4k) för att få 2:1 skalning för Linux-användare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hur blir det om man inte är nöjd, kan man lämna tillbaks?
Det är rätt ofta man inte är nöjd med något, coil whine, fläktar, pixelfel, backlight bleed, plastighet, dålig kvalitet.

Vi har distansköpslagen här i sverige, så bara lämna tillbaka (inb4: Som privatkund då.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Vi har distansköpslagen här i sverige, så bara lämna tillbaka (inb4: Som privatkund då.)

Distansköplagen gäller inte för "specialtillverkade produkter" så jag tänker att det inte är helt självklart det gäller för denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Inte helt övertygad om att den gäller om det handlar om en modell man själv valt komponenter på. Tag som exempel måttbeställda fönster gentemot sådana med standardmått. Men finns säkert andra här på forumet med mer kunskap om den saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Inte helt övertygad om att den gäller om det handlar om en modell man själv valt komponenter på. Tag som exempel måttbeställda fönster gentemot sådana med standardmått. Men finns säkert andra här på forumet med mer kunskap om den saken.

Lättare att kolla deras sida istället 30 dagar har man på sig.
https://knowledgebase.frame.work/what-is-the-framework-return...

Permalänk
Skrivet av sunefred:

Det finns ett alternativ med en 2880x1920@120Hz panel. De valde den upplösningen med flit (istället för 4k) för att få 2:1 skalning för Linux-användare.

This, hade jag haft behov av en laptop hade jag köpt den direkt

Permalänk
Geeks Gaming

Skickar de från eu eller behöver man betala tull med? Letat på sajten men inte hittat något.

Permalänk
Snusfri

Borde ha varit med länk/länkar till datorerna i artikeln imho.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Ska bli jäkla intressant att se om dom kommer med en modell med Snapdragon Elite X till hösten, då blir det verkligen intressant++

Permalänk
Datavetare

Kul att se, för mina egna preferenser, "rätt" layout på ett svenskt laptop-tangentbord

D.v.s. ISO-layout och inga tangenter till höger om return, utan pg-down/pg-up verkar ligga "där de ska" i form av fn-up/fn-down.

Sen kanske en bra feature på denna är just att man teoretiskt skulle kunna erbjuda flera layouter för en viss region, kanske tveksamt att man tycker det är värt bara för SE/FI...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

<Uppladdad bildlänk>

Ser riktigt nice ut faktiskt! (Det landade på kontoret igår).

Nyfiken på hur tangentbordet känns att använda jämfört med andra laptops. En gång i tiden låg thinkpads tangentbord ett snäpp över resten men det känns som det gått utför med den saken. Även byggkvaliteten när allt är monterat vore trevligt att få ett utlåtande om.

Permalänk
Medlem

Eftersom den är modulär, så har DeepComputing kunnat skapa en bräda med RISC-V CPU som går att byta med. Lite esoteriskt kanske, men för någon som vill ha en utvecklingsdator för RISC-V är det perfekt!

https://frame.work/se/en/blog/introducing-a-new-risc-v-mainbo...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad kul! Dessvärre ingen nytta av laptop och man kan ju bara drömma att ett företag tar det som jobbburkar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Ja, äntligen!

Halleluja. Sitter själv med ett Corsair tangentbord med en jäkla nordisk layout. Stör mig på det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Skickar de från eu eller behöver man betala tull med? Letat på sajten men inte hittat något.

När jag beställde min framework 13 i November så skickades de direkt från fabrik i Taiwan till Österrike och det var allt inkl. i priset så ingen tull eller moms som skulle betalas senare borde vara samma för Sverige.
Har nu beställt ett svensk tangentbord för byte (köpte med UK tangentbord) och för lösa delar har de ett lager i EU så det skickas från Nederländerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av payc:

Distansköplagen gäller inte för "specialtillverkade produkter" så jag tänker att det inte är helt självklart det gäller för denna?

Skrivet av hakro807:

Fast här köper man ju x, y, z färdiga produkter i ett paket som inte är specialbeställda, utan bara vanligt sortiment som tillsammans utgör en dator. Se det lite som att köpa ett löst grafikkort från komplett, klart du kan returnera det? Varför skulle man inte här få returnera grafikkorts-kretsen, som återförsäljaren lika enkelt som grafikkortet från komplett kan sälja på nytt. Likväl kan man ju returnera en laptop där man valt cpu konfig X, minneskonfig Y och hddkonfig Z från Dell eller whatever.

Specialbeställda är mer strikta, att återförsäljaren har något och de måste klippa till en bit av detta något, typ tyg eller längden på några plankor. Inte färdiga enskilda komponenter. Så jag är helt säker på att distansköpslagen hade gällt här (och då har jag ändå jobbat i branschen ett gäng år), den är väldigt stark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av payc:

Den är inte specialtillverkad, dessa tillverkas som vilken laptop som helst i volymer. Speciellbeställt betyder att man köper enskilda produkter efter egen specifikation som i vanliga fall inte tillverkas i någon större skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Du menar att Linux är begränsad i hur det skalar och att 4K isf skulle bli för litet för Linuxanvändarna? Motsvarande storlek på UI som 1920x1080 men fyra gånger så skarpt kan jag ju tycka borde funka för dom flesta, medans 1440x960-storlek blir för stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Du menar att Linux är begränsad i hur det skalar och att 4K isf skulle bli för litet för Linuxanvändarna? Motsvarande storlek på UI som 1920x1080 men fyra gånger så skarpt kan jag ju tycka borde funka för dom flesta, medans 1440x960-storlek blir för stort.

"Fractional scaling" är inte fullt supportat av alla skrivbordsmiljöer idag trots att stöd tekniskt sett finns i både Xorg och Wayland. Så därför är det bra att de väljer en upplösning som kommer se "lagom" ut i 200%-skalning.

Permalänk
Medlem

Specifikt Gnome och gnome/gtk-baserade applikationer, används om man inte väljer annat själv av flera kända distributioner som Fedora/RedHat, har länge saknat bra skalningsfunktioner (fractional scaling).

KDE (m.fl.) däremot har haft stöd sedan urminnes tider. Även exempelvis Steam, som historiskt haft problem, har fått tummen ur och har bra stöd numer.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Kör man tex KDE så kan man ju även ställa in storlek på UI-elementen, så det kan bli riktigt bra.

Förövrigt bör alla 16:9 laptops brinna på bål.