Macbook Air Vs MacBook Pro för Illustrator, Photoshop, allmänt use

Permalänk
Medlem

Macbook Air Vs MacBook Pro för Illustrator, Photoshop, allmänt use

En kollega är ute efter en macbook.
Han sitter i Photoshop en del för privata bruk, redigerar mest hundfoto (har kennel så han redigerar detaljer osv och lägger upp)
Sitter en del i illustrator med diverse mindre saker för eget bruk, men har planer på att göra logotyper till sin kennel osv för tryck.

Annars är det mer allmänt surf, skriv och ja vardagligt bruk.

Han vill ha större skärm så vi har kollat på följande modeller:
Macbook Air 15", 16 gb ram, 1TB SSD : 26,495:-
MacBook Pro 16" M3 Pro, 18gb ram, 1 TB SSD: 39.495:-

Det skiljer ju 13,000:- mellan dessa 2.

Är det motiverat pris skillnaden mellan dessa för hans behov?
Det är väl 2 saker jag tänkte på främst.
1. Skärmen. Det är ju bättre skärm på MacBook Pro, men hur extrem skillnad gällande korrekt färgåtergivning är det egentligen? Är det motiverat för "hobby" bruk typ.
2. Högtalarna, bättre högtalare. Men på sin höjd tittar han på typ youtube klipp osv, så inget filmtittande osv direkt.

Det känns inte som en Air kommer "slå i taket" och börja throttla för det han gör. Eller vad tror ni kunniga här?

Permalänk
Medlem

Själv hade jag valt MacBook Air 15" utan att tveka i detta fallet.

Air 15":
https://www.notebookcheck.net/Apple-MacBook-Air-15-M3-review-...

Pro 16":
https://www.notebookcheck.net/Apple-MacBook-Pro-16-2023-M3-Ma...

Ang. skärmar och högtalare, så slår troligtvis Air:en allt din kollega hittills sett och hört tidigare. Det blir inte bättre utan att gå över till OLED eller MiniLED.

Använder själv Photoshop, Illustrator och Lightroom privat och klarade mig tidigare fint på en MacBook Air M1 med 16GB RAM. Numera har jag en MacBook Pro 14, där MiniLED:en bitvis kan kännas lite jobbig för ögonen pga för hög kontrast.

Permalänk
Medlem

Air känns som det bättre alternativet här, den kommer klara uppgifterna och mellanskillnaden kan läggas på en bra extern skärm istället (för färgåtergivning, ergonomi, etc.) om behovet finns.
Jag skulle inte vilja jobba längre tid med enbart en laptop. Extern skräm eller iaf något stativ så skärmen kommer upp en bit känns ergonomiskt riktigt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S