Vad för mail använder ni?

Permalänk
Medlem

Protonmail för seriöst, ibland med duck-adress för halvseriöst och engångsduck-adress för kvartsseriöst.
Gmail-fake för smartphones och en hotmail-fake för om det skulle behövas för datorerna, har dock lokala konton.
Dessutom gamla mail.com-adresser för oseriöst eller t ex boka passtid då e-postadressen där blir/är offentlig handling.

Permalänk
Medlem

Alla tre alternativen men outlook primärt.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

förnamn@efternamn.se reggade min domän på 90talet

Permalänk
Rekordmedlem

Hotmail, Gmall och annat, har olika mailadresser för olika saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Egen domän med egen mail server.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Har (haft) både hotmail och gmail, men håller sedan ett halvår tillbaka på att gå över helt till protonmail. Har lyckats få förnamn@pm.me då jag skaffade protonmail redan i betastadiet men sen inte använt det så mycket förräns nu.

Riktigt jobbigt att byta mailadress, när man tror att man uppdaterat överallt så kommer det ett mail till någon av de gamla adresserna som man glömt bort.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Egen domän för all e-post. Har en gmail för Android inloggningen.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Protonmail

Permalänk
Medlem

Protonmail i huvudsak, Tutanota vid dom tillfällen jag anser att det behövs.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Vad betalar du för proton med den lösningen.
Har fortfarande Loopia, men tycker de börjar bli fasligt dyra.
Loopias spamfilter är dock perfekt... hur funkar proton där?
Vad menas med 1 user respektive 6 users i family?

Betalar 190 Euro/24 månader för mail + VPN. Det finns en billigare variant med, kostar ca hälften tror jag.

Spamfilter verkar OK. Jag får en del email från ställen jag har konton (Tänk Mio, Ikea etc) men de får en label att inte nofitiera mig och sorteras undan i en separat mapp. Det gäller allt på den adressesn. I övrigt har jag fått väldigt lite spam på min "primära" (icke regga konton) adress måste jag säga. Kan inte minnas när jag fick senaste

Med "users" i famlijeplanerna menas att det är separata inlogg. Du kan ha fler emailadresser i den "enklare" planerna (jag får ha 15 på 3 domäner) men alla har samma inlogg.

En sak att ha koll på är att protonmail inte stödjer traditionell IMAP utan ett "shim" program som kör på datorn. Jag använder det och det funkar bra, men värt att ha koll på

Permalänk
Medlem

Jag har kört en egen instans utav Mailcow i flera års tid i princip utan problem. När jag körde Bredband2 kunde jag dessutom rutta mejltrafiken direkt ut på internet, medans jag nu måste köra smart host med Bahnhof vilket iofs fungerar utan problem det med.

Det jag gillar med just Mailcow är det faktum att jag slipper krångla med imap och caldav och kan synka mejl, kalender och adressbok via Active Sync tack vare att denna integrerar SoGo. Därtill så måste jag ändå säga att jag är imponerad över hur pass bra Rspamd är på att blockera skräppost. Jag hade en släng jobbiga spam-mejl där ett tag som var svåra att identifiera som just skräppost då de kom från random avsändare och endast innehöll en bild med olika reklam för allt möjligt skräp, men efter att jag nitiskt rappade dessa som skräp till Rspamd så upphörde dessa tillslut och sedan dess har det varit lugnt på skräppostfronten.

Det ska tilläggas att jag äger 6 samt administrerar 1 domän åt en hyresgästförening som får åka på min mejllösning plus Nextcloud för fillagring, tack vare att det sker en hel del mejlflöde plus att jag i princip har statisk IP-adress då jag har behållit samma över flera nätavbrott i stadsnätet så fungerar det väldigt bra då jag har lyckats bibehållet god status mot de stora drakarna trots IP-adress som faller in under UCEPROTECTL3 vilket är imponerade då det är så lätt annars att hamna i onåder med Microsofts och Googles mejl-plattformar.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Protonmail sen starten, super nöjd.

Permalänk
Inaktiv

Protonmail för allt "hemligt" och Gmail för allt annat.

Permalänk
Medlem

Bahnhof, icloud.

Permalänk
Medlem

egen domän, gmail och ett otal jobbrelaterade kundmail (gissar 7-10 st)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Jag övergav mina två outlook konton som jag har haft i cirka 20år då msft outlooks spamfilter inte fungerar! Nu kör jag endast gmail och för forwards till den från mina outlook konton.

Permalänk
Medlem

Egna domäner (flera) via thunderbird. Vill inta ha nånting alls "online".
I yrket är det o365, men jag drar in det också i thunderbird för att slippa det där horribelt kassa outlook.

Permalänk
Medlem

Har ju flera olika mailadresser.
En gammal gmail som är vilande i väntan på att tas bort.
En hotmail för det är på den jag köpt mina spel till Xbox.
Primärt använder jag @tuta.io

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Primärt använder jag en egen domän, konfigurerad hos Microsoft. Så jag loggar in via outlook.com som vilken annan skojare som helst.

Edit: Ganska säker på att MS inte tillhandahåller den här tjänsten längre, i varje fall inte kostnadsfritt. Men har funkat fint sedan jag konfade det för typ 10 år sedan.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag använder mest Gmail och det beror mest på att den är den enklaste och bästa tjänsten när det gäller funktioner. INTE när det gäller integritet!
Har provat Protonmail, m.fl. och har även sedan många tillbaka en domänadress genom webbhotell men alltid så får man göra avkall på funktioner och/eller säkerhet om man väljer Protonmail eller egen domän.
* Med Gmail så har man ett säkert 2fa-säkerhetssystem
* Man kan söka i pdf-filer som ligger inuti mail och när man söker hittar man det man söker fort.
* Gränssnittet på webben tycker jag är snyggt och bra. Protonmail är nog snyggare.
* Man kan använda Thunderbird och logga in på säkrare sätt än IMAP (vet att protonmail kan använda TB med ett extra program)
* Bra spamfilter

Jag skulle vilja använda min domän-mail som main-adress men hittar ingen annan mail-tjänst som har de funktionerna som Gmail har. Alltid är det något som fattas.

Förr hade jag min domän-mail som huvudmail men tyckte att det kändes osäkert eftersom den inte hade 2fa, så bytte till gmail för den skull. Så min fråga till er som använder egen mail utan 2fa. Hur tänker ni kring säkerheten kring det? Jag tänker att om de får tag i mitt mail-lösenord kan de använda min mail hur enkelt som helst utan att jag ens märker det. Och eftersom man ofta har reset-password och sådana saker till mailen så känns det för mig som osäkert.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagers:

Jag använder mest Gmail och det beror mest på att den är den enklaste och bästa tjänsten när det gäller funktioner. INTE när det gäller integritet!
Har provat Protonmail, m.fl. och har även sedan många tillbaka en domänadress genom webbhotell men alltid så får man göra avkall på funktioner och/eller säkerhet om man väljer Protonmail eller egen domän.
* Med Gmail så har man ett säkert 2fa-säkerhetssystem
* Man kan söka i pdf-filer som ligger inuti mail och när man söker hittar man det man söker fort.
* Gränssnittet på webben tycker jag är snyggt och bra. Protonmail är nog snyggare.
* Man kan använda Thunderbird och logga in på säkrare sätt än IMAP (vet att protonmail kan använda TB med ett extra program)
* Bra spamfilter

Jag skulle vilja använda min domän-mail som main-adress men hittar ingen annan mail-tjänst som har de funktionerna som Gmail har. Alltid är det något som fattas.

Förr hade jag min domän-mail som huvudmail men tyckte att det kändes osäkert eftersom den inte hade 2fa, så bytte till gmail för den skull. Så min fråga till er som använder egen mail utan 2fa. Hur tänker ni kring säkerheten kring det? Jag tänker att om de får tag i mitt mail-lösenord kan de använda min mail hur enkelt som helst utan att jag ens märker det. Och eftersom man ofta har reset-password och sådana saker till mailen så känns det för mig som osäkert.

Varför kör du inte Gmail (Google Workspace) på din domän om du känner sådär?
2FA funkar förstås fint där också, och alla andra fördelarna gäller också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Varför kör du inte Gmail (Google Workspace) på din domän om du känner sådär?
2FA funkar förstås fint där också, och alla andra fördelarna gäller också.

Jag har tittat på den lösningen också. Och provade det med protonmail med egen domän.
Men största anledningen att inte köra gmail är inte e-postadressens namn utan att ha större integritet, komma ifrån google utan att göra avkall för mycket på funktion och säkerhet.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se