Läcka visar Googles svar på Apple TV

Permalänk
Melding Plague

Läcka visar Googles svar på Apple TV

Google TV Streamer är namnet på företagets motsvarighet till Apple TV som ska ersätta Chromecast.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det blir lite pinsamt om en shield stödjer mer än vad denna gör.
Nvidia gjorde något väldigt bra med deras shield.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Mycket beror på Apparna. Jag äger en AppleTV och imponeras varenda dag på att apparna ej är bättre. Tex viaplay och man vill se på linärtv, startar man när sändningen ska börja får man ett felmeddelande att man ska försöka igen. Det finns hur mycket småsaker som helst.

Svårigheten för GoogleTv är att bli mer populär än AppleTv, men samtidigt säljs tvapparater med GoogleTv som väl kan använda exakt samma Appar.

Permalänk
Medlem

[quote postid="20529874" userid="48891" name="SCORPIUS"]
Det blir lite pinsamt om en shield stödjer mer än vad denna gör.
Nvidia gjorde något väldigt bra med deras shield.
shield är bra.. men den är också dyr. fåse vad priset blir på denna pryl.

Permalänk
Medlem

Hoppas på en rejäl prestanda boost, och kanske i svart färg också om man inte kan gömma undran den likt tidigare dongel.
Sist och inte minst priset är rimligt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det intressantaste tycker jag är att se om den blir användarvänlig eller ännu en "enshittified" produkt som fokuserar på att visa så mycket reklam ("tips för dig" 🤮) att man inte vill använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mycket beror på Apparna. Jag äger en AppleTV och imponeras varenda dag på att apparna ej är bättre. Tex viaplay och man vill se på linärtv, startar man när sändningen ska börja får man ett felmeddelande att man ska försöka igen. Det finns hur mycket småsaker som helst.

Svårigheten för GoogleTv är att bli mer populär än AppleTv, men samtidigt säljs tvapparater med GoogleTv som väl kan använda exakt samma Appar.

Viaplay är ett mycket dåligt exempel i sammanhanget. De blöder finansiellt sedan åratal och det är bara en tidsfråga innan de går under. Inte fan lägger de pengar på apputveckling?

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Samma på shield, alltid "Någonting gick fel" ned Viaplay.

Annars är jag nöjd med shielden. Men saknar fortfarande auto refresh rate globalt på enheten. Nvidia verkar ha övergett den dessutom, ingen uppdatering på typ 2 år. Hade ju gärna haft säkerhetsuppdateringar iaf..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Blir lite spännande att se om den kan trumfa min Shield på något sätt, men hoppas verkligen inte att det där är den slutliga designen...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Det intressantaste tycker jag är att se om den blir användarvänlig eller ännu en "enshittified" produkt som fokuserar på att visa så mycket reklam ("tips för dig" 🤮) att man inte vill använda den.

Ja, det är det jag tycker om med googles nuvvarande dongle. Att enkelt kunna gå in och ändra så att du hamnar i utvecklingsläge, vilket gör att du kan ladda hem vilka appar du vill (även de som filtrerar bort reklam).

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk

Nexus TV vart i princip en 5 dagars historia i mitt hem.
Den hade groteska problem med att den tappade ljudet, vilket många andra också hade problem med. Så det vart retur.

Shield körde jag i många år, exet fick behålla den dock. Den fungerade bra för de appar jag använde den för.

Har den senaste ATV:n nu, vet ej om jag inbillar mig, men jag tycker bildkvalitén är bättre på den än på Shielden.

Beroende på priset/prestanda kan de ju hända man köper denna. För den enda grejen jag så stör mig på är att jag inte kan köra Kodi på ATV:n, utan det närmsta jag kommer är MrMc och den fungerar inte riktigt lika bra som Kodi. Den är väldigt nära, men det är ett par grejer jag stör mig på.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Ser Projectivy Launcher som lite av ett krav faktiskt. Skulle säkert använda den även på en Shield.

Skrivet av orginallinus:

Blir lite spännande att se om den kan trumfa min Shield på något sätt

Vissa stora funktioner som Shield saknar är väl rätt så garanterade; HDR10+, HDR på Youtube, och AV1-avkodning i hårdvaran. (Kanke även VVC-avkodning?) Man kan ju dessutom hoppas på fullfläskad 48Gbps HDMI-kontakt också, för 4K120Hz.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Jag välkomnar konkurrens, men jag har svårt att se hur de kan tävla mot appletv. Jäklar så fin den är och varit i samtliga generationer. Kan knappt komma på något man saknar i den, ännu mindre nu när de öppnat upp för emulatorer så man kan lira nes/snes på tvn. Den bara funkar, hur bra som helst och är rapp, stilren design på både fjärr (although föredrar jag förra generationens fjärr) och enheten i sig och håller i många många många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag välkomnar konkurrens, men jag har svårt att se hur de kan tävla mot appletv. Jäklar så fin den är och varit i samtliga generationer. Kan knappt komma på något man saknar i den, ännu mindre nu när de öppnat upp för emulatorer så man kan lira nes/snes på tvn. Den bara funkar, hur bra som helst och är rapp, stilren design på både fjärr (although föredrar jag förra generationens fjärr) och enheten i sig och håller i många många många år.

Google säljer garanterat redan idag fler Android TV-enheter än Apple säljer Apple TV. Och emulatorer har funnits till android tv I många år.

On topic, hoppas de tar i ordentligt när det kommer till hårdvaran och siktar in sig i 1500-2000kr-segmentet.

Permalänk
Snusfri

Har eftersökt detta ett bra tag från Google faktiskt.
En enhet med tex en Tensor G2/G3/G4 som då även klarar av en hel del spel (Ja, det finns många riktigt bra spel till Android) samt tex Geforce Now etc så kan det bli en storsäljande enhet om priset hamnar rätt, säg $249-299.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Håller med om att många appar är riktigt instabila och dåliga för streaming, men där är Apple TV fortfarande överlägset bäst.
Sen tycker jag riktigt stora leverantörer såsom tex Netflix och Disney haft riktigt stabila appar, i alla fall på Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Google säljer garanterat redan idag fler Android TV-enheter än Apple säljer Apple TV. Och emulatorer har funnits till android tv I många år.

Android TV och chromecast donglarna är maaaaaaarkant sämre än appleTV dock, det är inte ens jämförbart. Det är som att jämföra en chromebook mot en macbook eller kraftigare laptop. Sedan att google säljer 100ggr fler chromedongles eller får $5 per TV såld med androidTV bryr inte jag mig som slutkonsument om.
Så återigen, jag ser gärna lite konkurrens så Apple fortsätter ligga i framkant och inte börjar slappa och låta deras fenomenala appleTVs hamna på efterkälken.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt är det samma här som Apple Silicon vs Snapdragon. Apple krossar på mjukvarusidan, samtidigt är alla Google TV och chromecast varianter jag provat söliga och laggiga i menyer.

Hur svårt kan det vara med 2024 års hårdvara att inte ha lagg i navigering av menyerna… det är så sjukt dåligt fokus på användarkänslan hos Apples konkurrenter att de får typ allt gratis.

Permalänk
Medlem

Slår vad om att den kommer kunna göra näst intill samma saker som dagens Chromecast men kosta minst dubbelt så mycket.

Permalänk
Medlem

Det låter som att Google TV Streamer inte handlar om enbart mjukvara utan även hårdvara, då borde det även vara ett svar på Nvidia Shield som är populärt bland inte minst entusiaster? Eller har Google gjort ett faktiskt uttalande om att detta är ett svar på Apples motsvarighet?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det låter som att Google TV Streamer inte handlar om enbart mjukvara utan även hårdvara, då borde det även vara ett svar på Nvidia Shield som är populärt bland inte minst entusiaster? Eller har Google gjort ett faktiskt uttalande om att detta är ett svar på Apples motsvarighet?

Google har väl inte uttalat sig alls hittills gissar jag?
Kan tänka mig att man mer nämner Apple TV för att det är Googles naturliga konkurrent samt att den säljs i enormt mycket större antal än Shield. Men ja, den är nog en konkurrent till båda, samt till Kinaboxar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Låter som en bra idé att skapa en riktig box, hoppas bara den har mer portar än chromecast så som ethernet och optisk ljuduttgång
Kör idag en Nokia media streamer med google tv och den fungerar fantastiskt för det jag gör nämligen se på film och serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Den kommer garanterat vara enshittified out of the box i och med att Android TV har blivit det. Googles launcher visar till och med animerad reklam för Disney+ som "desktopbakgrund" numera...

Man får väl sätta hoppet till att den rootas kort efter release, och att den får en tillräckligt stor community för att någon ska bry sig om att rensa den.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Android TV och chromecast donglarna är maaaaaaarkant sämre än appleTV dock, det är inte ens jämförbart. Det är som att jämföra en chromebook mot en macbook eller kraftigare laptop. Sedan att google säljer 100ggr fler chromedongles eller får $5 per TV såld med androidTV bryr inte jag mig som slutkonsument om.
Så återigen, jag ser gärna lite konkurrens så Apple fortsätter ligga i framkant och inte börjar slappa och låta deras fenomenala appleTVs hamna på efterkälken.

Jopp.

Kör enbart Appletv hemma. Använt en del chromecast under semestern, och satan vad dåligt det är. Långsamt, struligt, går inte att ansluta, Remote-Controller slutar funka när man släcker telefonen efter att man anslutit….

Så är välkommet med mer konkurrens på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Håller med om att många appar är riktigt instabila och dåliga för streaming, men där är Apple TV fortfarande överlägset bäst.
Sen tycker jag riktigt stora leverantörer såsom tex Netflix och Disney haft riktigt stabila appar, i alla fall på Apple.

Disney 4K appen är iallafall inte stabil/buggar på min 4K ATV (32GB). Startade en tråd om detta idag gällande HDCP problem var inte bara jag har detta problem tydligen.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Märkligt att det inte funnits sen 5-10 år tillbaka...

Permalänk
Medlem

Googles enhet kommer förmodligen aldrig att bli mer populär än AppleTv för hur Google än gör kommer det alltid att finnas konkurrenter på Android som antingen ger fler funktioner eller bättre pris. Apple har inte det problemet, det finns bara deras enhet

Permalänk
Medlem

Jag gillar Google TVs menyer men fasiken vad den kan lagga ofta. Animationer hackar och knapptryck som registreras med delay. Bra OS i layout och funktion (även om frame rate matching är lite hit or miss) men kräver nog bättre hårdvara eller optimering.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att man får en löstagbar HDMI kabel, så själv kan använda/byta ut den till en bättre HDMI på dom, som man kan på dom senaste Apple TV:arna.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield måste vara ett av de bästa köpen jag någonsin gjort. Den äldsta jag har är snart 10 år gammal och känns fortfarande modern. Släpper Nvidia en ny köper jag den.

Men det är jättebra om det kan komma konkurrens, men som vanligt när man står mot NV måste det vara riktigt, riktigt bra.

Visa signatur

- 5090