Dator kan plötsligt inte hitta externa Intenso 500GB

Permalänk

Dator kan plötsligt inte hitta externa Intenso 500GB

Hejsan.

Min dator, från ingenstans har slutat att hitta min externa hårdisk.

Jag kan inte komma in, eller åt den på något sätt oavsett hur jag gör.

När jag pluggar i den i USB:n kommer jag in/åt enheten som heter (F) som ni ser på bilden, som innehåller 4 mappar som inte har med den gamla (som inte funkar) hårdisken att göra.

Förr, när det funkade och när jag pluggade in den, heter den (F) Intenso och sen lagringsutrymmet.

Hur göra för fixa detta?

Tacksam för råd och hjälp
(Ber om ursäkt om hjälpen är skickad i fel tråd)

Permalänk
Medlem

Vilken windows-utgåva använder du? Vilket verktyg är det som genererat bilden?
Vad heter mapparna i den nya F: som dykt upp? (Då kan vi kanske leda fram till vad det är för en partition.)
Gå till "Enhetshanteraren" och se hur systemet beskriver de fysiska diskarna som lagrar C/D/F.
Hur många diskar har du internt i systemet (förutom den externa som saknas). Kan det vara två? (250+1T)
Prova att göra en diskcheck (chkdsk /scan F:) och se om du får mer information om just den disken. (egentligen partitionen)
När du "Matar ut" F: vad händer då i bilden du bifogat, eller får du ett felmeddelande.

Permalänk
Medlem

Vad visar 'Disk Management' om disken? (heter den 'Diskhanteraren' på Svenska?)
Testa att starta om datorn med disken inkopplad innan du startar 'Disk Management'.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Vilken windows-utgåva använder du? Vilket verktyg är det som genererat bilden?
Vad heter mapparna i den nya F: som dykt upp? (Då kan vi kanske leda fram till vad det är för en partition.)
Gå till "Enhetshanteraren" och se hur systemet beskriver de fysiska diskarna som lagrar C/D/F.
Hur många diskar har du internt i systemet (förutom den externa som saknas). Kan det vara två? (250+1T)
Prova att göra en diskcheck (chkdsk /scan F:) och se om du får mer information om just den disken. (egentligen partitionen)
När du "Matar ut" F: vad händer då i bilden du bifogat, eller får du ett felmeddelande.

Skrivet av JockeSve:

Vad visar 'Disk Management' om disken? (heter den 'Diskhanteraren' på Svenska?)
Testa att starta om datorn med disken inkopplad innan du startar 'Disk Management'.

Hej, och tack för svar/hjälp.

När jag går in på DISKHANTERNING så ser jag att den finns där (Alltså Intenso externa hårdisken) men jag kan inte komma in/åt en på ’’Den här datorn’’. Där finns någon enhet som heter Lokal Disk (F) som innehåller 4 mappar.

Skickar med 2 bilder så du ser 😊

Permalänk
Medlem

Hur ser diskens partitioner ut?

I bilden ovan är "Disk 1 , (D:)" en Intenso USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockettopp:

Hej, och tack för svar/hjälp.

När jag går in på DISKHANTERNING så ser jag att den finns där (Alltså Intenso externa hårdisken) men jag kan inte komma in/åt en på ’’Den här datorn’’. Där finns någon enhet som heter Lokal Disk (F) som innehåller 4 mappar.

Skickar med 2 bilder så du ser 😊

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Finns F: enheten där hela tiden, eller endast när du stoppar in Intenso USB?

Jag kan se 2 sannolika orsaker till ditt problem.

Antingen så finns det en annan device som fått enhets bokstaven F: och när du stoppar in din Intenso disk så syns den inte i utforskaren eftersom F: redan är upptagen.
Om så är fallet kan du gå in i Disk Management och ändra enhetsbokstav på en av diskarna.

Eller så har du/någon kört ett verktyg som typ BalenaEtcher för att skapa en bootbar media, eller kanske en windows recovery media och angett Intenso disken som mål. (och därmed skrivit över det gamla innehållet) mapparna som finns där (förutom Rocket Legue) säger att det är en sådan.

Som nämndes på posten ovan, du kan gå in i Disk Management/Disk Hanteraren och få en bättre bild över vilka lagringsmedia som finns och olika partitioner, även sådana som eventuellt inte syns i utforskaren samt diskutrymme utan partition.

Permalänk
Skrivet av JockeSve:

Hur ser diskens partitioner ut?
<Uppladdad bildlänk>
I bilden ovan är "Disk 1 , (D:)" en Intenso USB.

Skrivet av krait78:

Finns F: enheten där hela tiden, eller endast när du stoppar in Intenso USB?

Jag kan se 2 sannolika orsaker till ditt problem.

Antingen så finns det en annan device som fått enhets bokstaven F: och när du stoppar in din Intenso disk så syns den inte i utforskaren eftersom F: redan är upptagen.
Om så är fallet kan du gå in i Disk Management och ändra enhetsbokstav på en av diskarna.

Eller så har du/någon kört ett verktyg som typ BalenaEtcher för att skapa en bootbar media, eller kanske en windows recovery media och angett Intenso disken som mål. (och därmed skrivit över det gamla innehållet) mapparna som finns där (förutom Rocket Legue) säger att det är en sådan.

Som nämndes på posten ovan, du kan gå in i Disk Management/Disk Hanteraren och få en bättre bild över vilka lagringsmedia som finns och olika partitioner, även sådana som eventuellt inte syns i utforskaren samt diskutrymme utan partition.

Hej killar
Tänkte jag taggar er båda för ni har någerlunda ungefär samma råd/frågor.

Denna infon får jag fram ang diskenheterna.
Nu vet jag inte, jag kan ha fel, men det verkar som att DISK 2 (som ni ser längst ner på bilden är Intenso HD som saknas/inte jag kan komma in på/åt. Det står på den ochså ''Inte Allokerat'' vad det nu betyder.

Och svar på en av era frågor, nej, när jag tar plockar bort USBn så försvinner (F)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockettopp:

Hej killar
Tänkte jag taggar er båda för ni har någerlunda ungefär samma råd/frågor.

Denna infon får jag fram ang diskenheterna.
Nu vet jag inte, jag kan ha fel, men det verkar som att DISK 2 (som ni ser längst ner på bilden är Intenso HD som saknas/inte jag kan komma in på/åt. Det står på den ochså ''Inte Allokerat'' vad det nu betyder.

Och svar på en av era frågor, nej, när jag tar plockar bort USBn så försvinner (F)

Nu kom det inte med någon bild.
Men jag antar att det finns en DISK 2. med en Partition på 32GB som har fått F: som enhetsbokstav.
Sedan ~470GB som inte är allokerat.
Inte allokerat betyder helt enkelt att det finns utrymme på disken som inte tillhör någon partition. (en partition när man formaterar disken så att det får ett filsystem och kan användas av operativsystemet.)

Detta betyder i så fall att disken är omformaterad till någon form av bootbar media.
typ windows recovery media eller kanske Windows intallation. Programmet rensade då disken på existerande partition(er)
Skapade en partition på 32GB som den sedan använde för sitt ändamål.
(Sen verkar någon ha lagt in en map med Rocket League efteråt)
Tyvärr betyder det att om du inte ska ge dig på avancerad data recovery så är det gamla innehållet på disken nu borta.

Har du skapat någon Windows Recovery media nyligen? Windows kan ju ha en tendens på att be en göra det.
Eller om någon annan med tillgång till disken kan ha gjort det.

Permalänk
Rekordmedlem

Disken behöver inte vara ompartitionerad/omformaterad utan den kan ha en skadad partitionstabell eller nått annat fel i filsystemet så om den innehåller data du vill spara så prova att ansluta den till en dator som kör linux och se om den hittas där och om det går att läsa ut datan från linux.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tipsar om ett linuxverktyg som heter "testdisk" (brukar finnas med på de flesta distar) som letar efter borttappade partitioner genom att söka igenom disken. Verktyget är lite knepigt innan man förstår hur det fungerar och oftast vill man göra några olika körningar utan att skriva till disken för att se vad den hittar. Det bästa är att man gör en diskavbildning med "dd", men det kräver lika mycket plats som diskstorleken.

Om du vill ta denna väg så rekommenderar jag att du övar lite först, t.ex. genom att partionerar upp en liten usb-pinne i 3+extended+2 partitioner (classic MBR format), slänger på lite skräpdata och sedan skriver över partitionstabellen. (Trist pyssel på sommaren!)

Minns inte om "testdisk" kunde skriva en ny partitionstabell baserat på vad den hittar, eller om man manuellt fick räkna på detta och lägga in det manuellt. (vilket är typiskt linux-nördigt). Det sagt, det vi vill göra är förmodligen att återskapa partitionstabellen manuellt(?), utan att formattera någonting. Då kan vi nog få tillgång till hela disken igen (med de skador som nuvarande data åsamkat.).

Edit: Finns ju en enklare väg att gå genom att helt enkelt använda ett diskpartitioneringsprogram och lägga en partition från början till slutet av disken. (Vilket förmodligen var fallet tidigare.) Frågan är bara om det var MBR eller GPT? Återigen, se till så att ingen formattering görs. En "testdisk"-körning bör i.o.f.s. ge svar på det. Cirkeln är sluten

Permalänk
Skrivet av Sockettopp:

Det står på den ochså ''Inte Allokerat'' vad det nu betyder.

aka den har tappat sin partitionstabell kanske som någon ovan skrev kan ev linux va bättre på att reda ut problemet det brukar va bättre på sådant än windows men löser inte det problemet så är datan "förlorad" till den grad att ev tjänst för filåterställning troligen kommer behövas och en näve tur att de kan återställa filerna om de har någon betydelse om du har kvar eller inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk