Permalänk
Medlem

Koppla VHS till dator

Hej. Jag försöker spela upp/spara ner gamla VHS videor men har stött på trubbel. Har läst igenom lite trådar men hittar ingen lösning.

Jag har en VHS spelar med en scart sladd till en scart till HDMI concverter. När jag kopplar in en hemifrån sladd från convertern till en tv så får jag upp videon. Däremot om jag kopplar in HDMI sladden till en dator så lyckas jag inte hitta videon oavsett hur jag gör.

Har testat med Windows med VLC player utan framgång och till Mac med QuickTime player med utan någon framgång.

Saknar jag något eller har ni några knep för att få upp VHS videon på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luuucaas:

Hej. Jag försöker spela upp/spara ner gamla VHS videor men har stött på trubbel. Har läst igenom lite trådar men hittar ingen lösning.

Jag har en VHS spelar med en scart sladd till en scart till HDMI concverter. När jag kopplar in en hemifrån sladd från convertern till en tv så får jag upp videon. Däremot om jag kopplar in HDMI sladden till en dator så lyckas jag inte hitta videon oavsett hur jag gör.

Har testat med Windows med VLC player utan framgång och till Mac med QuickTime player med utan någon framgång.

https://www.inet.se/produkt/6305826/elgato-video-capture?gad_...

Tror inte datorer kan se vhs direkt men adaptern ovan fungerar okej

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Luuucaas:

Har du någon hdmi ingång på datorn ?
Du nämner inget om att du har nån ingång och ett vanligt grafikkort har bara utgångar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

https://www.inet.se/produkt/6305826/elgato-video-capture?gad_...

Tror inte datorer kan se vhs direkt men adaptern ovan fungerar okej

Skrivet av mrqaffe:

Har du någon hdmi ingång på datorn ?
Du nämner inget om att du har nån ingång och ett vanligt grafikkort har bara utgångar.

Okej, tack för svar. Säkert fel med Hdmi in/ut.

Har ni någon kunskap kring om följande uppsättning skulle kunna lösa mina problem?
https://www.teknikdelar.se/produkt/nedis-usb-20-video-grabber...

Permalänk
Skrivet av Luuucaas:

Jag köpte den här för att digitalisera vhser och familjens 80-90tals 8mm band förra året och det har fungerat klockrent. det följde med en cd-key till programvara.