uBlock Origin slutar snart fungera i Google Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Är det någon som inte har både fireox och chrome simultant

Jag kör enbart Firefox och har gjort så i många år.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kliver in här också och jag hade FF problem med minnesläckor så skarpt att jag var tvungen att byta webbläsare. Datorn fungerade inte med webbläsaren alls.

Detta byte skedde 2016, testade Firefox igen 2017, 2018, 2020 samt 2021 och alla gångerna har det varit något bekymmer med minne och primärt videoelement. Även reklamelement har varit problematiska.

Sedan är det såklart väldigt kul att FF funkar felfritt för vissa.

Testa igen. Mycket har hänt sedan 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Just nu kör jag inte firefox alls, eftersom den läcker minne som ett såll.
Titta tillräckligt på youtube-klipp så kommer FF att läcka som ett såll, till sdu stänger det fönster som läcker.

Gör ingen skillnad.

Skrivet av VinterSolen:

tills man får problem med firefox när den drar iväg 32GB+ ram i minnesläcka.

Jag har kört Firefox med 100tals samtida flikar i över 10 år. Jag har 128GB minne i datorn och Firefox ligger alltid under 5% minnesanvändning, oftast runt 2%, inga minnesläckor. Ni måste ha någon extension som är trasig.

Lastpass-extension vet jag har varit problematiskt länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du verkar vara ensam om det, iallafall här på forumet. Jag har som sagt inte haft problem alls

Han är inte ensam, har har samma problem, ibland så använder ff 40gb, krävs att jag göra en omstart av ff så är det löst.

Gjorde en liten snabbsökning och flera nämnde just yt som ett problem område. Flera föreslog en user agent switcher som en potentiell lösning.

Ska prova med denna extension
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/uaswitcher/

För att se om det löser problemet.

Permalänk
Skribent
Skrivet av klockish:

https://www.whois.com/whois/

Det kan man väll ta reda på själv ändåå

Tröttsam och sinnesslö kommentar...

Skriv ut det direkt när du lämnar din kommentar, och spara potentiellt hundratals läsare att kolla upp precis samma sak på varsitt håll. Eller ännu bättre; länka till en guide som går igenom processen och förklarar vad det är man pillar på, resultaten som uppnås och eventuella risker det medför.

Exempelvis denna guide från VPN-leverantören Mullvad; https://mullvad.net/sv/help/dns-over-https-and-dns-over-tls

La till länk för Mullvad och deras guide till DNS blockering.
Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PerWigren:

Testa igen. Mycket har hänt sedan 2021.

Jag testar nog några olika den dagen Chrome inte funkar längre.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Han är inte ensam, har har samma problem, ibland så använder ff 40gb, krävs att jag göra en omstart av ff så är det löst.

Gjorde en liten snabbsökning och flera nämnde just yt som ett problem område. Flera föreslog en user agent switcher som en potentiell lösning.

Ska prova med denna extension
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/uaswitcher/

För att se om det löser problemet.

Det är inte något tillägg som orsakar detta? Mina Firefox har inte det problemet och när det inte är OS så är jag en del på YouTube

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Funderar om det är något specifikt tillägg eller plugin, snarare än FF?

Själv har jag ca. 4 GB RAM-användning i Firefox (av 64 GB totalt i datorn) och har inte startat om datorn på flera dygn. Firefox likaså.

Permalänk
Skribent
Skrivet av 57josa:

uBlock Origin kommer enligt källor, tydligen att snart sluta fungera i Google Chrome. Några bra förslag på alternativ?
Byta webläsare eller annat adblock verktyg? Kom gärna med förslag.

https://www.bleepingcomputer.com/news/google/google-chrome-wa...

https://www.pcforalla.se/article/2417574/popular-annonsblocke...

<Uppladdad bildlänk>

uBlock Origin Lite (uBOL) ska ersätta gamla uBlock Origin och fungerar med Manifest V3. Bara att byta, aktivera standardfilter och tuffa på som vanligt

Fixade felstavning och länk.
Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag har kört Firefox med 100tals samtida flikar i över 10 år. Jag har 128GB minne i datorn och Firefox ligger alltid under 5% minnesanvändning, oftast runt 2%, inga minnesläckor. Ni måste ha någon extension som är trasig.

Lastpass-extension vet jag har varit problematiskt länge.

Skrivet av Timmy Fox:

Själv har jag ca. 4 GB RAM-användning i Firefox (av 64 GB totalt i datorn) och har inte startat om datorn på flera dygn. Firefox likaså.

Mitt Firefox drar ca 6GB av 32GB RAM just nu på min dator. Men ja, jag håller med om att det känns som om det är något tillägg som de använder som orsakar detta.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är inte något tillägg som orsakar detta? Mina Firefox har inte det problemet och när det inte är OS så är jag en del på YouTube

Skrivet av Timmy Fox:

Svårt att prova då det inte händer dagligen.

Jag är en tabb:are och det jag själv har uppmärksammat när minnesanvändning springer iväg är att mina youtube tab groups kan använda 3-4gb per group.

Så ska göra ett långtidstest med user agent om det "löser" problemet.

Hur många tabs/windows har ni öppna samtidigt?
Ni kanske bara kör med ett 10tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tröttsam och sinnesslö kommentar...

Skriv ut det direkt när du lämnar din kommentar, och spara potentiellt hundtals läsare att kolla upp precis samma sak på varsitt håll. Eller ännu bättre; länka till en guide som går igenom processen och förklarar vad det är man pillar på, resultaten som uppnås och eventuell risker det medför.

Adresserna verkar tillhöra OVPN, som då blev uppköpta, och den här tråden får mig ju inte att precis vilja ge de nya ägarna tillgång till min dnstrafik.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1690130-ovpn-kops-upp

Bättre att köra pi-hole....

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Tittar man tillräckligt länge på firefox reddit, så nix.

Så bra att du inte har några problem med din firefox, DÅ har INGEN annan något problem heller... för "det funkar för mig, således funkar det för alla"..

Synd att du har problem, för då har tydligen alla problem?

Men så kan det vara med datorer ibland, vissa har problem, andra inte
Kanske finns nått man kan göra åt det?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Jag är en tabb:are och det jag själv har uppmärksammat när minnesanvändning springer iväg är att mina youtube tab groups kan använda 3-4gb per group.

Jag har över 500 fikar, dock så läses fliken in när jag trycker på den.

Detta är det ena fönstret. Det andra fönstret har mellan 100-200 flikar.

Idag har jag haft 6 fönster öppna och då låg Firefox på runt 6GB RAM och det är då med 4st OS streams igång. samt nog runt 10 andra fikar förutom OS streamarna igång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Brukar ligga runt 6-7 fönster med 10-50(om inte fler) flikar per fönster på jobbdatorn. Har ofta en utvecklingsmiljö uppe som äter 45-50GB av mina 64GB och Firefox gör sig inte märkbar när jag kör mina tester. Firefox har aldrig visat minnesförbrukning över det vanliga för mig (kontra Chrome som kunde äta en hel del RAM, men det var några år sedan jag körde den).

edit: Kör enbart med uBlock Origin och I still don't care about cookies tilläggen.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Oftast mellan 100 och 200. Jag använder inte bokmärken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Tittar man tillräckligt länge på firefox reddit, så nix.

Så bra att du inte har några problem med din firefox, DÅ har INGEN annan något problem heller... för "det funkar för mig, således funkar det för alla"..

Har typ 100+ flikar i ff och ligger på ca 8gb ram, så vad fan dom reddit gör vettifan.

Har haft så många flikar i veckor utan att starta om datorn och inte fan läcker den minne.

Så ytterligare en "det funkar för mig"

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kliver in här också och jag hade FF problem med minnesläckor så skarpt att jag var tvungen att byta webbläsare. Datorn fungerade inte med webbläsaren alls.

Detta byte skedde 2016, testade Firefox igen 2017, 2018, 2020 samt 2021 och alla gångerna har det varit något bekymmer med minne och primärt videoelement. Även reklamelement har varit problematiska.

Ni som har problem kan ha problem med er hårdvara, kör ett test på era RAM-minnen.

Permalänk
Medlem

Funkar fint för mig, konstigt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Typ samma här. Jag kollar i stort sett på youtube 24/7 när jag sitter vid dator på ena skärmen, gör annat på andra skärmen (surfa, spela, tippety tappetar på servern).
Minnesläckorna som gör att jag lämnar firefox då och då.

Permalänk
Medlem

jaha tebax till firefox igen då!

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , LG 27" UltraGear 27GX790A OLED QHD 480 Hz, Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight 2, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Har sakta men säkert rört mig mot firefox men detta känns som spiken i kistan för chrome hos mig.
På telefonen kör jag enbart firefox då chrome av någon anledning inte hittar internet uppkopplingen, mycket mystiskt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Brave funkar fint! Behöver du inga plugins. Har även andra finesser som att kunna spela upp musik på youtube utan att ha skärmen igång osv! (Mobilen tänker jag på då, musikfunktionen.)

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Brave funkar fint! Behöver du inga plugins. Har även andra finesser som att kunna spela upp musik på youtube utan att ha skärmen igång osv!

+1 på den. Jag har efter 10 år eller så med Firefox gått över till Brave nyligen, inte för att jag hade några större problem, allra minst med minnesanvändningen, förutom att jag ville använda profiler istället för multi account containers och det var bara bökigt i Firefox jämfört med Brave. Sen att sidladdningarna är nån hundra- eller tiondels sekund snabbare skadar ju inte
Även Braves inbyggda reklamblockare är väldigt kompetent och som av naturen kommer att överleva MV3. Jag kör dock Ublock Origin också då den snyggar upp sidorna bättre, dvs lämnar inte en massa "hål" efter att reklamen eliminerats och har ju lite andra finesser.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du verkar vara ensam om det, iallafall här på forumet. Jag har som sagt inte haft problem alls

Jag har samma beteende från Firefox. Måste starta om efter en massa youtubande.

Permalänk
Medlem

Synd...Gillar verkligen ungoogled chromium! Blir väl att man byter tillbaka till någon Firefox-fork tyvärr. Jag tycker inte upplevelsen är lika sömnlöst när man kör med Firefox jämfört med en chromium-webbläsare.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dunde:

Ni som har problem kan ha problem med er hårdvara, kör ett test på era RAM-minnen.

Förstår hur du tänker, men det rör nog närmare 5 eller 6 olika maskiner där både minne, IMC och moderkort skiljer sig för mig. Det är tyvärr Firefox som mjukvarumässigt har bekymmer, vart? Ja det är tiotusenkronorsfrågan iom utvecklarna också vill lösa detta problem. Troligen är det ju en uppsjö fel och inte ett enskilt fel.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Typ samtliga extensions slutade fungera på min Chrome installatio. Nu dubbelkör jag med Floorp så Manifest v3 påverkar inte mig nämnvärt då jag bara slutar använda Chrome.

Permalänk
Medlem

Manifest V3 har ju hängt som ett mörkt moln tämligen länge nu. Dock är det inte speciellt förvånande med tanke på att Google ändå visade sitt rätta ansikte när de plötsligt blockerade Chromiumbaserade webbläsare från Chrome Sync på Android redan 2015 ungefär vilket påverkade bl.a. TugaBrowser och YuBrowser samt även nuvarande Kiwi Browser. Samma beteende upprepades senare på datorsidan.

Mozilla är ju inte heller oskyldiga med tanke på att de dödade hela XUL-plattformen för tillägg vilket jag nog ändå skulle betrakta som något värre än MV3. Det finns ju en anledning till att Classic Addons Archive finns samt Waterfox Classic även om den inte uppdaterats på väldigt länge.

Att Google har lite svårt för adblockers kan ju även noteras då de plockade bort AdNauseam från Chrome Web Store även om tillägget ifråga finns kvar i Firefox Store.

Själv har jag inte använt Chrome sedan 2015, det har varit en variation mellan Chromium och Brave samt Vivaldi på den sidan, annars Firefox, Floorp och Waterfox. Floorp är riktigt trevlig som FF-alternativ.

Klassisk Firefox har ju också levt vidare i form av Pale Moon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Funkar fint för mig, konstigt nog.

Kul att höra... vad du nu syftar på.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net