Gearbox-chefen vänder om Epic – Borderlands 4 kommer till Steam

Permalänk
Melding Plague

Gearbox-chefen vänder om Epic – Borderlands 4 kommer till Steam

Randy Pitchford säger att hans förtroende för Epic Games Store var felplacerad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

HAHAHA

Och så gick det med det!
Nej, jag vill inte ha femtioelva olika stores även om det är dyrare med EN.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Kanske blir ett köp när det kommer på rea. Spelar igenom 3an nu och guuuud vad dialogen och storyn e sunk.. gillade 1an och 2an skarpt, men känns som de tappat det lite. Gameplay är dock väldigt trevligt

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Och så gick det med det!
https://preview.redd.it/meanwhile-randy-v0-s89cxh4t15kd1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=6762309da39cf41f14f99cac2a29e2fcc2ce42b7

Oj så fel man kan ha. Då har man nog inte förstått vad spelare vill ha alls. Konsumenter skiter fullständigt i om utvecklarna betalar 12% eller 30% till butiken...

Förövrigt är Callisto Protocol gratis på Epic just nu.

Permalänk
Medlem

Noooooh
Fick Borderlands 3 grattis på Epic
Älskar spelet

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Oj så fel man kan ha. Då har man nog inte förstått vad spelare vill ha alls. Konsumenter skiter fullständigt i om utvecklarna betalar 12% eller 30% till butiken...

Gäller det Apple också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Och så gick det med det!
https://preview.redd.it/meanwhile-randy-v0-s89cxh4t15kd1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=6762309da39cf41f14f99cac2a29e2fcc2ce42b7

Sjukt hur så naiva personer har så höga positioner. Men det förklarar väl varför Borderlands går åt riktningen den gör.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Kanske blir ett köp när det kommer på rea. Spelar igenom 3an nu och guuuud vad dialogen och storyn e sunk.. gillade 1an och 2an skarpt, men känns som de tappat det lite. Gameplay är dock väldigt trevligt

Samma här, hade låga förväntningar på 3an men lyckades aldrig ta mig igenom det.

Att jämföra med 2an som är en allt time favorite med flera reruns.

Så jag är skeptisk men hopfull fast jag sänker mina förväntningar, och sedan ytterligare lite till.

Permalänk
Medlem

Varje gång jag hör Claptraps röst förlorar jag hjärnceller.

Det händer då och då att jag blir sugen på att lira Borderlands med några polare, så vi installerar och sen minns man... "just ja, det är oändligt med dialog kontinuerligt medans man försöker spela". Det är som att ha en koffeinstimulerad amerikanskt barn i Discord som skriker saker till en med Caps Lock på. Det är en sån befrielse varje gång det är tyst. Till slut stänger jag av, avinstallerar och ger hjärnan lite ro.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Grundtanken med EGS är väl att bara vara billigare och inte konkurrera på funktioner och tjänster, så låter som att Randy är fortsatt naiv.

Permalänk
Medlem

Folk som inte vet nåntin älskar att hata på steam. Ingen annan store ger utvecklare och konsumenter lika mycket för pengarna som Valve men det är ju lättare o visa en bild med "30%" och skriva att valve e onda.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem

Valve fanboys: det är inget monopol men vi köper inte spel någon annanstans, och alla shady affärer Valve gjort pratar vi inte om.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alla skiter inte i det, en del har faktiskt en fungerande hjärna. Men ja, den dumma majoriteten främjar gärna monopol och betalar överpriser. Det syns mer och mer i många branscher idag.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kostar det samma på båda ställen väljer jag ju den butik som ger mest till de som skapat det jag köper. I alla fall i de fall jag är medveten om skillnaderna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Absolut ska man främja ökad konkurrens, men exklusivitet är inte rätt väg att gå. God konkurrens, i mina ögon, innebär att konsumenten ges ett val vilken aktör de vill köpa från, inte att de tvingas köpa från någon specifik aktör.

Steam, Epic, Humble, GoG osv. är alla giltiga alternativ och i ett idealt scenario så borde alla spel släppas till samtliga plattformar och då kan kunden själv välja vilken att köpa det från. Då kan de konkurrera på riktigt genom att erbjuda den bästa plattformen, snarare än enbart på utbud.

Randy må tala om konkurrens här, men det hela handlar egentligen bara om att Epic var den aktör som valde att öppna upp plånboken som mest. Visst kan man sedan se det som en bonus att man "främjar konkurrens" genom att den mindre aktören ges bättre förutsättningar att kunna konkurrera, men i slutändan så tvingades kunden trots allt till en specifik aktör och hade därför ingen som helst valmöjlighet. Vill de konkurrens genom att hjälpa mindre aktörer på detta vis finns det ingen anledning annat än pengar varför de inte lika gärna kunnat släppa spelet på samtliga plattformat förutom Steam, snarare än enbart Epic.

Permalänk
Medlem

Är inte denna Gearbox-chef, Randy Pitchford, ökänd för att i stora lag vara en fjant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Valve fanboys: det är inget monopol men vi köper inte spel någon annanstans, och alla shady affärer Valve gjort pratar vi inte om.

Nej de gjorde ju ett bra spel för 20 år sedan klart de inte är något dåligt företag idag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Man kan ju köpa steamnycklar lite var som helst, t.ex. Humble Bundle, då får väl Valve ganska begränsat av pengarna jag köper för?

Det är smidigt att ha spel på ett ställe, ingen fanboy av Valve annars direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man kan ju köpa steamnycklar lite var som helst, t.ex. Humble Bundle, då får väl Valve ganska begränsat av pengarna jag köper för?

Det är smidigt att ha spel på ett ställe, ingen fanboy av Valve annars direkt

Men är det inte tråkigt att så stor del av spelen du äger till PC är knutna till ett konto? Tänk om Valve gör en Nokia.
Har du något du kan spela då?
Jag tycker det är synd att steam förstörde för spelare så som det gjorde. Visst är det smidigt, men man kan ju inte sälja sina spel. Och vad händer den dagen Valve säljs eller går under.
Snart har ju konsoler tagit efter den skiten också tror inte nästa generation har Skivspelare eller kassettläsare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Utan steam så blir det en flopp. Epic games store eller Windows store funkar ju inte ens i linux. Jag gillar Borderlines, men utan en linuxklient får skiter jag i det. Jag har 419 native games och 1800 spel via proton. Så jag går inte bet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Det är inte så att vi älskar Steam, det är bara så att alla andra affärer suger värre än en dammsugare. Dessutom som mig själv som Linux-gamer så finns det inget alternativ.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Har spel på Gog, epic, Origin, ubisofts värdelösa skräp , Blizzard och säkert ett par till.
Spelar inga av dem förutom BF på origin och förhoppningsvis är det också snart slut..
Varför skulle någon vilja ha något så värdelöst och uruselt som Origin eller Ubisofts värdelösa skräp?
Epic hade i allfall ambitionen men verkat ha gett upp och försöker köpa sig lite kärlek istället.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Men är det inte tråkigt att så stor del av spelen du äger till PC är knutna till ett konto? Tänk om Valve gör en Nokia.
Har du något du kan spela då?
Jag tycker det är synd att steam förstörde för spelare så som det gjorde. Visst är det smidigt, men man kan ju inte sälja sina spel. Och vad händer den dagen Valve säljs eller går under.
Snart har ju konsoler tagit efter den skiten också tror inte nästa generation har Skivspelare eller kassettläsare.

• Sannolikheten är betydligt större att mina spel överlever på Steam än på någon annan värdelös tjänst.

• För att PC-spel som format skulle finnas kvar, var Steam eller liknande tjänst ett krav för att minska piratandet

• Att det har fått vara kvar på konsoler är pga klantskallarna på Microsoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Är inte denna Gearbox-chef, Randy Pitchford, ökänd för att i stora lag vara en fjant?

Kör du med dessa banala härskartekniker på jobbet också?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

Samma här, hade låga förväntningar på 3an men lyckades aldrig ta mig igenom det.

Att jämföra med 2an som är en allt time favorite med flera reruns.

Så jag är skeptisk men hopfull fast jag sänker mina förväntningar, och sedan ytterligare lite till.

2an är helt fantastisk idd. Och det här är mitt andra försök på 3an Körde några timmar när det släpptes på steam, men får se om jag orkat ta mig igenom det nu.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Alla skiter inte i det, en del har faktiskt en fungerande hjärna. Men ja, den dumma majoriteten främjar gärna monopol och betalar överpriser. Det syns mer och mer i många branscher idag.

Det enda Epics klient "gett" mig är låsa ut mig från spel med deras exklusiva avtal likt konsoler. Det hör inte hemma på PC då det är rent artificiellt.
Jag kommer aldrig stödja dem enbart på grund av det och jag anser att ingen annan bör göra det heller. Men det är min åsikt.
Jag skiter fullständigt i deras "gratis" spel och vägrar bidra med ännu en användare de kan sälja in till deras investerare.

Vill Epic konkurrera under rättvisa förutsättningar så får de helt enkelt göra en bättre klient än Steam.

Steam har inga exklusiva avtal annat än Valves egna spel och har aldrig haft. Det är upp till de som säljer spelen att välja vilken eller vilka butiker/klienter de använder. De konkurrerar 100% rättvist och att skrika monopol är bara löjligt.

Jag tycker mycket gott om GoG och köper en hel del spel där. Även om klienten inte är någon höjdare så har de en väldigt konsumentvänlig butik med minimalt om inte inget DRM på deras produkter.

Ni är bra naiv om ni tror att Epic har bättre värderingar än Valve.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:
  • Sannolikheten är betydligt större att mina spel överlever på Steam än på någon annan värdelös tjänst.

• För att PC-spel som format skulle finnas kvar, var Steam eller liknande tjänst ett krav för att minska piratandet

• Att det har fått vara kvar på konsoler är pga klantskallarna på Microsoft

Kul att du är nöjd med att spelen blir låsta till ett företag. Jag hade mycket hellre haft så att man inte låste sina spel mot ett konto. Man vet aldrig vad som händer om 10 år VDn kanske dör och ersättaren gör steam ännu sämre. Ex betala för att installera mer än 2 spel i månaden. Betala extra för nedladdningar snabbare än 20mbit och liknande finns massa grejer de kan göra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Det är upp till de som säljer spelen att välja vilken eller vilka butiker/klienter de använder.

Exakt, det är upp till skaparen av ett spel att välja var de säljer sitt spel, de gjorde valet att de ville få behålla en större del av kakan själv. Men då skriker personer som du för att du inte fick spelet på just den klient du vill. Den enda anledningen att Steam under så lång tid kunde ta 30% var för att det i praktiken knappt fanns någon konkurrens.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kul att du är nöjd med att spelen blir låsta till ett företag. Jag hade mycket hellre haft så att man inte låste sina spel mot ett konto. Man vet aldrig vad som händer om 10 år VDn kanske dör och ersättaren gör steam ännu sämre. Ex betala för att installera mer än 2 spel i månaden. Betala extra för nedladdningar snabbare än 20mbit och liknande finns massa grejer de kan göra.

Så vad är alternativet?
Någon måste betala för serverplatsen etc och skivor är skit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Exakt, det är upp till skaparen av ett spel att välja var de säljer sitt spel, de gjorde valet att de ville få behålla en större del av kakan själv. Men då skriker personer som du för att du inte fick spelet på just den klient du vill. Den enda anledningen att Steam under så lång tid kunde ta 30% var för att det i praktiken knappt fanns någon konkurrens.

Att det inte finns någon konkurrens beror ju främst på att alla andra aktörer skjuter sig själva i fötterna. Steam har haft sina problem, men Valve arbetar ständigt på att göra plattformen både utvecklar- och konsumentvänlig till skillnad från andra aktörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Blir lite svårt att använda andra butiker för min del, då Steam är det enda som har native Linux support samt har Proton inbyggt som en bonus.