Gearbox-chefen vänder om Epic – Borderlands 4 kommer till Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raevbur:

Att det inte finns någon konkurrens beror ju främst på att alla andra aktörer skjuter sig själva i fötterna. Steam har haft sina problem, men Valve arbetar ständigt på att göra plattformen både utvecklar- och konsumentvänlig till skillnad från andra aktörer.

Steam är helt klart en långt bättre klient än Epics, men det ändrar inte de andra argumenten som har lyfts. Jag skulle inte bli arg eller sur som många andra här om en utvecklare valde att släppa ett spel jag var sugen på till endast Epics klient. Jag har full förståelse för om de inte vill betala hutlösa 30% till Valve.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Steam är helt klart en långt bättre klient än Epics, men det ändrar inte de andra argumenten som har lyfts. Jag skulle inte bli arg eller sur som många andra här om en utvecklare valde att släppa ett spel jag var sugen på till endast Epics klient. Jag har full förståelse för om de inte vill betala hutlösa 30% till Valve.

Ja, utvecklarna får väl göra som de vill. Problemet är ju Pitchfords attityd kring det hela som blir lite skrattretande. Men utvecklarna får vara beredda på att låsa sig till en tjänst resulterar att detta blir negativt för konsumenten som inte längre har valfrihet, så ditt resonemang går ju åt andra hållet också. Inte konstigt att konsumenter kan reagera negativt när en utvecklare gör så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Folk som inte vet nåntin älskar att hata på steam. Ingen annan store ger utvecklare och konsumenter lika mycket för pengarna som Valve men det är ju lättare o visa en bild med "30%" och skriva att valve e onda.

Skrivet av hockexx:

Det enda Epics klient "gett" mig är låsa ut mig från spel med deras exklusiva avtal likt konsoler. Det hör inte hemma på PC då det är rent artificiellt.
Jag kommer aldrig stödja dem enbart på grund av det och jag anser att ingen annan bör göra det heller. Men det är min åsikt.
Jag skiter fullständigt i deras "gratis" spel och vägrar bidra med ännu en användare de kan sälja in till deras investerare.

Vill Epic konkurrera under rättvisa förutsättningar så får de helt enkelt göra en bättre klient än Steam.

Steam har inga exklusiva avtal annat än Valves egna spel och har aldrig haft. Det är upp till de som säljer spelen att välja vilken eller vilka butiker/klienter de använder. De konkurrerar 100% rättvist och att skrika monopol är bara löjligt.

Jag tycker mycket gott om GoG och köper en hel del spel där. Även om klienten inte är någon höjdare så har de en väldigt konsumentvänlig butik med minimalt om inte inget DRM på deras produkter.

Ni är bra naiv om ni tror att Epic har bättre värderingar än Valve.

Kul att ni sitter o klankar ner på andra och tycker de är korkade och inte vet nånting.

Ni vet att för att få sälja spel på Steam så måste priserna matchas i andra butiker. Även om ett spel som säljs på Steam säljs med en tillfällig rabatt i en annan butik, så måste den rabatten även erbjudas på Steam inom skälig tid.

Det är väldigt noga uträknat av Valve. Eftersom de redan har en dominerande ställning, så innebär denna regel att ingen annan aktör har möjlighet att konkurrera ut dem genom att sälja spelen billigare. Skulle du själv köpt ett spel någon annanstans än på Steam om priset var detsamma?

Ett Epic-exklusivt spel innebär alltså att utvecklare/utgivare har möjlighet att ta mindre betalt för sina spel än på Steam eftersom avgifterna är lägre.

Så ni klankar ner på Epic för något som i grund och botten till stor del beror på Steam själva.

Tänk nya spelutvecklare som lagt ner 5-6 år av blod, svett och tårar och satsar allt på sitt första spel. När det väl släpps så tar Valve 30% av inkomsterna. Rättvist?

I en tid som anställda spelutvecklare får dåligt betalt eller företag läggs ner för att de helt enkelt inte har råd, så drar Steam in sina miljarder på löpande band.

Själv har jag köpt Steam-nycklar för ett par spel från annat håll, bara för att se hur Valve efter någon månad helt sonika bara raderat spelen ur mitt bibliotek.

Konkurrens är en nödvändighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Själv har jag köpt Steam-nycklar för ett par spel från annat håll, bara för att se hur Valve efter någon månad helt sonika bara raderat spelen ur mitt bibliotek.

Du har köpt stulna nycklar, och fått ett meddelande från steam om det här när spelen plockats bort. Tar du bild av meddelandet från steam och skickar till butiken du köpte nycklarna av får du oftast nya nycklar.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Kul att ni sitter o klankar ner på andra och tycker de är korkade och inte vet nånting.

Ni vet att för att få sälja spel på Steam så måste priserna matchas i andra butiker. Även om ett spel som säljs på Steam säljs med en tillfällig rabatt i en annan butik, så måste den rabatten även erbjudas på Steam inom skälig tid.

Nej. Enbart Steamnycklar måste matcha pris (av förklarliga skäl), spel som säljs på EGS kan ha vilket pris de vill. Utvecklare kan sälja Steamnycklar på andra ställen (Humble Bundle bland annat). Då tar Steam inga 30% ens. Därför vill Valve att dessa nycklar har samma pris som på Steam, för det blir snarare en kostnad för Valve.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Man kan ju köpa steamnycklar lite var som helst, t.ex. Humble Bundle, då får väl Valve ganska begränsat av pengarna jag köper för?

Det är smidigt att ha spel på ett ställe, ingen fanboy av Valve annars direkt

Som @Raevbur skrev ovan; Steam får 0kr av försäljningen när utvecklaren säljer nycklar på annat hål, det måste bara matcha priset på Steam's butik. Är säkerligen speciella regler för bundles och annat, men det är grundregeln.

Finns mycket negativt att säga om Steam och Valve, men deras klient och butik är klart överlägsen alla alternativ

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men är det inte tråkigt att så stor del av spelen du äger till PC är knutna till ett konto? Tänk om Valve gör en Nokia.
Har du något du kan spela då?
Jag tycker det är synd att steam förstörde för spelare så som det gjorde. Visst är det smidigt, men man kan ju inte sälja sina spel. Och vad händer den dagen Valve säljs eller går under.
Snart har ju konsoler tagit efter den skiten också tror inte nästa generation har Skivspelare eller kassettläsare.

Precis.

Läs användaravtalet för Steam, Valve anser att man inte köper något utan att man betalar för en prenumeration för ett specifikt spel, en prenumeration som då inte går ut, om då inte Valve bestämmer att den gör det. För de har också gett sig rätten att ta bort spel från användares konton utan att betala ersättning, så länge som det drabbar en större grupp. Så helt ok, enligt användaravtalet, för Valve att ta bort Hellriders 2 från alla svenskar som har det i sitt konto, utan att behöva betala någon ersättning.

Epic har inte något liknande, GOG har inte något liknande, men Steam har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Utan steam så blir det en flopp. Epic games store eller Windows store funkar ju inte ens i linux. Jag gillar Borderlines, men utan en linuxklient får skiter jag i det. Jag har 419 native games och 1800 spel via proton. Så jag går inte bet.

Epic fungerar lysande i linux. Rättare sagt, har aldrig kört deras launcher under linux, kör med legendary, som då gör det det skall. Superenkelt och snabbt att ladda ner och starta spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det är väldigt noga uträknat av Valve. Eftersom de redan har en dominerande ställning, så innebär denna regel att ingen annan aktör har möjlighet att konkurrera ut dem genom att sälja spelen billigare. Skulle du själv köpt ett spel någon annanstans än på Steam om priset var detsamma?

Ett Epic-exklusivt spel innebär alltså att utvecklare/utgivare har möjlighet att ta mindre betalt för sina spel än på Steam eftersom avgifterna är lägre.

Så ni klankar ner på Epic för något som i grund och botten till stor del beror på Steam själva.

Tänk nya spelutvecklare som lagt ner 5-6 år av blod, svett och tårar och satsar allt på sitt första spel. När det väl släpps så tar Valve 30% av inkomsterna. Rättvist?

I en tid som anställda spelutvecklare får dåligt betalt eller företag läggs ner för att de helt enkelt inte har råd, så drar Steam in sina miljarder på löpande band.

Konkurrens är en nödvändighet.

Stämmer inte. Man (utvecklare) får sälja spel dyrare eller billigare på Steam än på andra marknader om man vill. Man får däremot inte sälja STEAM KEYS billigare än marknadspris på Steam. Priserna måste matcha deras butik om man säljer Steam-nycklar.

De har raderat nycklarna för att ägaren till kortet som ursprungligen köpte nycklarna innan de såldes vidare till dig på scamsiter som G2A/spelkoder osv gjort en charge-back. Alltså stulna nycklar med andra ord.

Steamspel/nycklar köper man på Steam, är det billigare någon annanstans så är det 99% något fuffens. Många spel har egna CD-keys obundna till launchers däremot och de kan ofta köpas billigt.

Sen är det fullt skäligt för Steam att ta ett högre arvode. De erbjuder helt enkelt en mycket bättre och klart mer utvecklad tjänst även för de som säljer. Jag går inte på Hilti och gnäller på att deras skruvdragare är dyrare än Ryobis på Jula heller. Ingen tvingar någon att sälja via steam, men det är starkt fördelaktigt att göra det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Precis.

Läs användaravtalet för Steam, Valve anser att man inte köper något utan att man betalar för en prenumeration för ett specifikt spel, en prenumeration som då inte går ut, om då inte Valve bestämmer att den gör det. För de har också gett sig rätten att ta bort spel från användares konton utan att betala ersättning, så länge som det drabbar en större grupp. Så helt ok, enligt användaravtalet, för Valve att ta bort Hellriders 2 från alla svenskar som har det i sitt konto, utan att behöva betala någon ersättning.

Epic har inte något liknande, GOG har inte något liknande, men Steam har det.

Epic och GOG har visst liknande avtal, jävlar vilken copium ni drar till med. Det är digitala butiker och launchers i ett, det är så det tyvärr fungerar idag. Fördelen med GOG däremot är att spelen är DRM-fria, så där kan inte CDPR radera på samma sätt. Men Epic har precis samma avtal som Valve.

Vad avtalen säger däremot är att licenser enbart tas bort vid specifika fall. Ingen av tjänsterna förbehåller sig rätten att bara ta bort en licens utan anledning. Anledningarna är ifall licensen du har köpt har använts i bedrägeri, stöld, att du som användare bryter mot TOS eller ifall spelet i sig bryter mot lagar.

Varken Epic, Valve eller CDPR ersätter dessa licenser för användaren ifall något skulle ske, åtminstone inte som grundinställning.

Edit: Korrektion, GOG ersätter ifall något skulle ske. GOG har generellt väldigt konsumentvänliga avtal. Epic och Valve har precis samma som varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Valve fanboys: det är inget monopol men vi köper inte spel någon annanstans, och alla shady affärer Valve gjort pratar vi inte om.

Valve fanboys leker man inte med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Exakt, det är upp till skaparen av ett spel att välja var de säljer sitt spel, de gjorde valet att de ville få behålla en större del av kakan själv. Men då skriker personer som du för att du inte fick spelet på just den klient du vill. Den enda anledningen att Steam under så lång tid kunde ta 30% var för att det i praktiken knappt fanns någon konkurrens.

Jag skriker inte. Jag köper helt enkelt inte spelet, jag röstar med min plånbok.
Att jag argumenterar varför jag väljer att göra det är något helt annat.

Skrivet av Felidae:

Är inte denna Gearbox-chef, Randy Pitchford, ökänd för att i stora lag vara en fjant?

Jag har hört rykten om att han ensamt förser Volvo Lastmaskiner med flertalet årsförbrukningar av smörjning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Epic fungerar lysande i linux. Rättare sagt, har aldrig kört deras launcher under linux, kör med legendary, som då gör det det skall. Superenkelt och snabbt att ladda ner och starta spel.

Fast Legendary är inte Epic, det är en applikation från en hemmasnickarare som klurat ut Epics protokoll som gör att man kan ladda ner och uppdatera spel från Epics butik. Dvs det fungear inte tack vare Epic utan trotts Epic. Så nej Epic fungerar inte lysande i Linux, Legendary gör. Och skulle Epic bestämma sig för det så kan de stänga ute Legendary när som helst.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det du påpekar gäller för "steam keys" som säljs i andra butiker som steam tar 0% av men måste ändå ta hand om server kostnader för att den butiken använder steam för att hantera spelet de säljer med nedladdningar osv.

Förövrigt har jag köpt en del spel utanför steam med just "steam keys" som var och har varit billigare i just de butikerna utanför steam, detta pris har jag haft koll på med "isthereanydeal" websidan så visst regeln finns där men verkar som de ändå har något billigare fortfarande överlag.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raevbur:

Epic och GOG har visst liknande avtal, jävlar vilken copium ni drar till med. Det är digitala butiker och launchers i ett, det är så det tyvärr fungerar idag. Fördelen med GOG däremot är att spelen är DRM-fria, så där kan inte CDPR radera på samma sätt. Men Epic har precis samma avtal som Valve.

Vad avtalen säger däremot är att licenser enbart tas bort vid specifika fall. Ingen av tjänsterna förbehåller sig rätten att bara ta bort en licens utan anledning. Anledningarna är ifall licensen du har köpt har använts i bedrägeri, stöld, att du som användare bryter mot TOS eller ifall spelet i sig bryter mot lagar.

Varken Epic, Valve eller CDPR ersätter dessa licenser för användaren ifall något skulle ske, åtminstone inte som grundinställning.

Edit: Korrektion, GOG ersätter ifall något skulle ske. GOG har generellt väldigt konsumentvänliga avtal. Epic och Valve har precis samma som varandra.

Från avtalet för Steam:
https://store.steampowered.com/subscriber_agreement

Citat:

Valve may restrict or cancel your Account or any particular Subscription(s) at any time in the event that (a) Valve ceases providing such Subscriptions to similarly situated Subscribers generally, or (b) you breach any terms of this Agreement (including any Subscription Terms or Rules of Use). In the event that your Account or a particular Subscription is restricted or terminated or cancelled by Valve for a violation of this Agreement or improper or illegal activity, no refund, including of any Subscription fees or of any unused funds in your Steam Wallet, will be granted.

Visa vart i GOG eller Epics avtal som det finns något liknande.

Sen kan du räkna hur många gånger som subscription,subscriber, och liknande finns i Steams avtal, sen kan du räkna antalet gånger som purchase och liknande finns.

Snacka om copium...

Permalänk
Medlem

Är det inte skevt egentligen att man äger spelen på steam eller liknande, borde man inte köpa dom och äga rättigheten direkt av utvecklare/publisher, och på så sätt kunna spela via vilken butik man vill

Då spelar det inte någon roll om steam eller epic går under

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Från avtalet för Steam:

Sen kan du räkna hur många gånger som subscription,subscriber, och liknande finns i Steams avtal, sen kan du räkna antalet gånger som purchase och liknande finns.

Snacka om copium...

Citat:

1.1 Standard license to Software

Epic operates the Epic Games Store and may allow you to add Software to your library, either by purchasing a license to the Software or by adding it to your library at no charge (each time you add Software to your library, it’s a “Transaction”).

Except as stated in Section 1.2, Epic grants you a personal, non-exclusive, non-transferable, non-sublicensable limited right and license to use the Software and its associated Services for your personal, non-commercial use (the “License”). The rights that Epic grants you under the License are subject to the terms of this Agreement, and you may only make use of the License if you comply with all applicable terms.

The License to the Epic Games Launcher becomes effective on the date you accept this Agreement. The License to other Software becomes effective on the date you complete a Transaction for the Software. The Software is licensed, not sold, to you under the License. The License does not grant you any title or ownership in the Software.

In rare cases, after you have completed a Transaction for Software the Software may be removed from the Epic Games Store (for instance, because the Developer stops supporting an online game) and become unavailable for further download or access from the Epic Games Store.

Citat:

9. Termination

Without limiting any other rights of Epic, this Agreement will terminate automatically without notice if you fail to comply with any of its terms and conditions. You may also terminate this Agreement by deleting all copies of the Software. Upon any termination, the License will automatically terminate, you may no longer exercise any of the rights granted to you by the License, and you must destroy all copies of the Software in your possession.

Except as expressly stated otherwise herein or to the extent required by law, all payments and fees are non-refundable under all circumstances, regardless of whether or not this Agreement has been terminated.

Sections 2, 4-13, 15-17 will survive any termination of this Agreement.

Citat:

Accessing the Services and Account Security

We may withdraw or amend the Services, and any related service or content, or restrict access (including by means of cancellation, termination, or modification, or suspension of a user account) to all or certain users (including you) without notice and without liability to you in our reasonable discretion. Additionally, due to your geographic location, the Services or some of their features, services, or content may be unavailable to you. Notwithstanding anything to the contrary herein, we may terminate or suspend access to the Services based on your breach of these Terms.

Epic kan ta bort spel från ditt konto (eller hela ditt konto), utan förvarning, ifall detta är införskaffat genom bedrägeri någonstans i ledet. De kan också ta bort spel som strider mot lagar, även här utan förvarning. Även utvecklare har rätt att dra tillbaka sitt spel från plattformen, och kommer då inte längre gå att nå genom EGS efter detta. Ingenstans i deras avtal står det något om kompensation. Vilket i praktiken är exakt samma sak. Spel du har fått eller köpt på Epic äger du inte, precis som på Steam.

Epic är inte den räddaren som du tror att de är. Bland annat så får du inte stämma Epic enligt deras avtal, alla dispyter skall lösas utanför domstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Från avtalet för Steam:

Snacka om copium...

Epic och gog har mer eller mindre samma sak i sina agreements. Om du bryter mot deras avtal så plockar de bort ditt konto, och du får ingen ersättning.

Epic:

Citat:

Without limiting any other rights of Epic, this Agreement will terminate automatically without notice if you fail to comply with any of its terms and conditions. You may also terminate this Agreement by deleting all copies of the Software. Upon any termination, the License will automatically terminate, you may no longer exercise any of the rights granted to you by the License, and you must destroy all copies of the Software in your possession.

Except as expressly stated otherwise herein or to the extent required by law, all payments and fees are non-refundable under all circumstances, regardless of whether or not this Agreement has been terminated.

Sections 2, 4-13, 15-17 will survive any termination of this Agreement.

Gog:

Citat:

Our right to terminate the Agreement. If you materially breach this Agreement, we reserve the right to suspend or cancel your access to GOG services and GOG content. By material breach of the Agreement we mean a serious breach which could cause significant harm to GOG, GOG users, as well as, in particular breach of the provisions of section 11 above or GOG Code of Conduct. If we suspend or cancel your access to GOG services or GOG content we'll take reasonable steps to contact you to explain why we have done this and what (if anything) you can do as a result.

Edit: Happ var lite långsam.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raevbur:

Bland annat så får du inte stämma Epic enligt deras avtal, alla dispyter skall lösas utanför domstol.

Bra analys, men vill påpeka att specifikt detta antar jag du syftar på skiljedom (Eng: arbitration). Detta gäller endast kunder bosatta i USA. Här i Sverige (och iirc EU i stort) finns det konsumentskyddslagar som skyddar oss från sådana klausuler och därpå är de ej tillämpliga här. Blir det dispyt så bör de ha ett Europeiskt dotterbolag som representerar dem som du har all rätt att dra till domstol utan problem. Detsamma gäller i princip alla Amerikanska företag som kan ha infört liknande klausuler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Bra analys, men vill påpeka att specifikt detta antar jag du syftar på skiljedom (Eng: arbitration). Detta gäller endast kunder bosatta i USA. Här i Sverige (och iirc EU i stort) finns det konsumentskyddslagar som skyddar oss från sådana klausuler och därpå är de ej tillämpliga här. Blir det dispyt så bör de ha ett Europeiskt dotterbolag som representerar dem som du har all rätt att dra till domstol utan problem. Detsamma gäller i princip alla Amerikanska företag som kan ha infört liknande klausuler.

Jo jag vet, men avtalet försöker fortfarande skriva bort den rättigheten, även om det inte alltid går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Så vad är alternativet?
Någon måste betala för serverplatsen etc och skivor är skit..

Båda lösningar har sina begränsningar. Med steam är man låst till vad valve bestämmer, men kan snabbt och smidigt komma åt sina spel. Säger inte att det inte är en väldigt användbar programvara det är den.
Men att kunna köpa och sälja sina spel som på konsol är också väldigt trevligt.
Nu har vi troligtvis nått en punkt där vi tyvärr är fast med Steam och liknande så det är bara att acceptera att det är så det är.
Även konsoler är ju på väg att låsa ner spelen tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Exakt, det är upp till skaparen av ett spel att välja var de säljer sitt spel, de gjorde valet att de ville få behålla en större del av kakan själv. Men då skriker personer som du för att du inte fick spelet på just den klient du vill. Den enda anledningen att Steam under så lång tid kunde ta 30% var för att det i praktiken knappt fanns någon konkurrens.

Vad yrar du om?

Visa signatur