Permalänk
Medlem

Enligt Japanska Sony så var PC support nått som PSVR2 designades med från början.
Man ville få det att fungera först ut på PS5.
PSVR2 är fortfarande en av Sonys "Key product" för "Playstation immersivness

Det var nog pc adaptern/steamvr "samtalen" mellan Valve och Sony innan/vid release av PSVR2.
Det handlade om detta inte om Alyx på PSVR2

https://www.playstationlifestyle.net/2024/08/06/psvr-2-pc-not...

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

En massa trailers som dök upp på ett VR Gaming showcase igår

Länk till FZ som hanterar youtube klipp bättre
https://www.fz.se/forum/post/4539153

Visa signatur

Permalänk
Medlem

My trailer plus en genomgång vad som visades
Batman Arkham Shadow

Tycker det ser riktigt bra ut och man lyckats överföra arkham gameplay till vr firstperson.

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast

Quest Pro 2 Reportedly Canceled By Meta

Citat:

Meta has canceled the high-end headset it planned to launch in 2027, The Information reports.

Citat:

According to the report, Mark Zuckerberg and his CTO Andrew Bosworth told employees to stop work on the headset, codenamed La Jolla, earlier this week at a product review meeting. La Jolla was reportedly set to use high resolution micro-OLED displays, like Apple Vision Pro. But Meta apparently wanted to keep the headset's cost below $1000, and the company determined that wouldn't be possible with micro-OLED by 2027.

https://www.uploadvr.com/meta-reportedly-canceled-quest-pro-2...

Permalänk
Medlem

Batman Arkham Shadow intryck börjar dyka upp på youtube.
här är en

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Halldin:

Och (äntligen) planeras detta istället:

Meta plans to ship an extremely light mixed reality headset in 2027, The Information reports.

Citat:

Puffin reportedly resembles "a bulky pair of glasses" and weighs less than 110 grams, yet is an opaque VR-style headset with pancake lenses and passthrough cameras. Its remarkably light weight is apparently being achieved by offloading both the battery and computing hardware to an external tethered puck, which Meta "hopes" will be small enough to fit in the user's pocket.

https://www.uploadvr.com/meta-puffin-ultralight-headset-repor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Och (äntligen) planeras detta istället:

Meta plans to ship an extremely light mixed reality headset in 2027, The Information reports.

https://www.uploadvr.com/meta-puffin-ultralight-headset-repor...

Låter väldigt lovande.
Jag stör mig inte på batteriet till AVP och om även processingen ligger där utan att det blir allt för klumpigt så är jag helt klart för det - desto mindre på huvudet desto bättre.

Baea de inte snålar för mkt på displayen. Synd att MicroOLED:en gick bort...dyra saker tydligen.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut på nyhetsfronten gällande PCVR-spel? Jag har fortfarande kvar min Quest 1, men den har blivit liggande rätt mycket senaste två åren. Till stor del på grund av att den är utdaterad, men också på grund av brist på spel. Alyx var ju fantastiskt, men sen saknade man lite kvaliteten och storleken.

Eller är allt som verkar komma antingen mobilt VR (Meta) eller PlayStation?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Sando:

Hur ser det ut på nyhetsfronten gällande PCVR-spel? Jag har fortfarande kvar min Quest 1, men den har blivit liggande rätt mycket senaste två åren. Till stor del på grund av att den är utdaterad, men också på grund av brist på spel. Alyx var ju fantastiskt, men sen saknade man lite kvaliteten och storleken.

Metro VR ser ut att ha potential, annars är det mycket Quest-spel:

Permalänk
Medlem

Får man lira hela metro eller ska det nerfas? Skulle passa en som köpt alla lir men de av någon anledning alltid hamnar i backloggen. Skulle passa bra men hade hellre kört stalker Call of pripyat

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Alien rogue incursion
Behemoth
Wanderer fragments of fate
Det kommer bra pcvr spel.

Vad har du spelat förutom alyx? Finns ju hur mycket som helst

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Får man lira hela metro eller ska det nerfas? Skulle passa en som köpt alla lir men de av någon anledning alltid hamnar i backloggen. Skulle passa bra men hade hellre kört stalker Call of pripyat

Hela Metro?
Det är inte nått av dom tidigare Metro som konverteras utan en ny titel enbart för VR.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hela Metro?
Det är inte nått av dom tidigare Metro som konverteras utan en ny titel enbart för VR.

Trist

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Kan rekommendera Vertigo 2 om du letar semi-nytt, riktigt skoj och galet flippat! Som en parodi av half-life haha.
Dom försöker inte smyga med heller det vilket gör det ännu roligare.
Tänkte först vänta på rabatt men verkar aldrig som det blir det så slog till.
Känns värt priset nu när jag kört någon timme.

Sen ser jag fram emot Behemoth!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Inte då, Bra säger jag. Jag föredrar "made for VR" före portar och det känns allmänt som Metro spelen är väldigt "janky" så det krävs mycket jobb för VR-port, om du vill ha nån form av vr-gameplay.
men visst skulle det vara kul om nån kunde konvertera ett av dom tidigare Metro spelen också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Metro VR ser ut att ha potential, annars är det mycket Quest-spel:

https://youtu.be/n-wQbO5H5tM?si=XanAOhNo9WUZJ9fO

Skrivet av Molotov:

Alien rogue incursion
Behemoth
Wanderer fragments of fate
Det kommer bra pcvr spel.

Vad har du spelat förutom alyx? Finns ju hur mycket som helst

Tack för tipsen! Det ser ju onekligen intressant ut. Quest 1 funkar ju än, men en uppdatering skulle ju va trevlig, men kanske man får testa sig fram lite

Jag har spelat bla
HL Alyx
HL2VR
Boneworks
Bonelab
Lone Echo
Blade and Sorcery
Asgard's Wrath
Population One
Walking Dead

Plus en massa kortare grejer. Tips tas gärna emot!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte då, Bra säger jag. Jag föredrar "made for VR" före portar och det känns allmänt som Metro spelen är väldigt "janky" så det krävs mycket jobb för VR-port, om du vill ha nån form av vr-gameplay.
men visst skulle det vara kul om nån kunde konvertera ett av dom tidigare Metro spelen också.

Har bara inte sett några bra exempel där de lyckas. När de försökt så blir det ofta korta begränsade versioner vilket ju är naturligt då de säljer till en mindre målgrupp och inte kan få någon utgivare att ge någon större budget. Senaste Assassins creed är ju typexempel för hur det blir. Inte kasst men otroligt begränsat.

Av det jag kört av Metro hade det fungerat minst lika bra i VR som skyrim eller fallout utan att behöva begränsa liren. Skyrim med vr slår nästan allt jag kört av rena från grunden byggda vr lir

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har bara inte sett några bra exempel där de lyckas. När de försökt så blir det ofta korta begränsade versioner vilket ju är naturligt då de säljer till en mindre målgrupp och inte kan få någon utgivare att ge någon större budget. Senaste Assassins creed är ju typexempel för hur det blir. Inte kasst men otroligt begränsat.

Av det jag kört av Metro hade det fungerat minst lika bra i VR som skyrim eller fallout utan att behöva begränsa liren. Skyrim med vr slår nästan allt jag kört av rena från grunden byggda vr lir

Assassin creed känns som ett dåligt exempel. Det skulle behöva väldigt mycket anpassning för att passa som VR-titel om du inte menar att spela dom vanliga spelen på samma sätt fast bara i "VR-perspekitv" i sk "VR-mode". Få om ingen utvecklare verkar dock intresserad av att göra sånt.
SkyrimVR tex är riktigt dåligt gameplay mässigt utan att man moddar det med den populära HIGGS modden tex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tack för tipsen! Det ser ju onekligen intressant ut. Quest 1 funkar ju än, men en uppdatering skulle ju va trevlig, men kanske man får testa sig fram lite

Jag har spelat bla
HL Alyx
HL2VR
Boneworks
Bonelab
Lone Echo
Blade and Sorcery
Asgard's Wrath
Population One
Walking Dead

Snabbt kommer jag tänka på Into The Radius,
Vertigo Remastered och Vertigo 2.
Walking dead saints and sinner Chapter 1 & 2
Compound
The Light Brigade
Half Life 2 VR

är du intresserad av MP, Ghosts of tabor eller kanske Contractors showdown

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sando:

Jag har spelat bla
HL Alyx
HL2VR
Boneworks
Bonelab
Lone Echo
Blade and Sorcery
Asgard's Wrath
Population One
Walking Dead

+alla resident evil vr spel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Molotov:

Assassin creed känns som ett dåligt exempel. Det skulle behöva väldigt mycket anpassning för att passa som VR-titel om du inte menar att spela dom vanliga spelen på samma sätt fast bara i "VR-perspekitv" i sk "VR-mode". Få om ingen utvecklare verkar dock intresserad av att göra sånt.
SkyrimVR tex är riktigt dåligt gameplay mässigt utan att man moddar det med den populära HIGGS modden tex.

SkyrimVR tycker jag fungerar helt OK ändå personligen, särskilt satt i relation till hur spelmotorn är från början.
Jag håller självklart med i att det görs EXTREMT mycket bättre av mods som HIGGS och VRIK.
Men, det jag kliar mig lite i huvudet kring är hur det kan vara så svårt att få över massor av andra bra spel, när man lyckats relativt bra med en spelmotor som var rätt keff från ruta 1..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

SkyrimVR tycker jag fungerar helt OK ändå personligen, särskilt satt i relation till hur spelmotorn är från början.
Jag håller självklart med i att det görs EXTREMT mycket bättre av mods som HIGGS och VRIK.
Men, det jag kliar mig lite i huvudet kring är hur det kan vara så svårt att få över massor av andra bra spel, när man lyckats relativt bra med en spelmotor som var rätt keff från ruta 1..

Ja det fungerar men känns mer som "VR modd" nästan än "VR spel" om dunförstår vad jag menar.
Nu är det länge sen jag körde vanilla iofs men kommer endå inte starta upp. Jag är totalt färdig med Skyrim för all framtid 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

De hade ju gjort det med mirage det är ingen port. Kartan var två kvarter stor.

Skyrim gameplay är lika bra som i 2d versionen med gamepad utan moddar:)

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De hade ju gjort det med mirage det är ingen port. Kartan var två kvarter stor.

Skyrim gameplay är lika bra som i 2d versionen med gamepad utan moddar:)

Vad jag menar är att det har inte bara att göra med hur stor kartan är.
Det handlar om gameplay också.

Vad jag förstått syftar du på att man sitter och spelar dom vanligt med kontroll tex som Flatscreen spelen.
Det verkar tyvärr inte vara prio hos utvecklare att göra sådana "vr mode lägen" utan man får förlita sig på moddar så fall.

Ja SkyrimVR kan man spela med gamepad precis som 2d versionen men det är inte vad många vill ha när man vill ha VR spel med VR Gameplay och inte vad som efterfrågades i inledande posten som startade denna diskution
Allt är inte bara bilden/grafiken utan gameplayet är minst lika viktigt om inte mer.

Nu ör vi dock väldigt offtopic. Vi bör nog diskutera VR Gameplay vad vi gillar och föredrar i en annan tråd.
Detta är trots allt en nyhetstråd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Några VR Releaser denna månad
https://www.fz.se/forum/post/4544747

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad jag menar är att det har inte bara att göra med hur stor kartan är.
Det handlar om gameplay också.

Vad jag förstått syftar du på att man sitter och spelar dom vanligt med kontroll tex som Flatscreen spelen.
Det verkar tyvärr inte vara prio hos utvecklare att göra sådana "vr mode lägen" utan man får förlita sig på moddar så fall.

Ja SkyrimVR kan man spela med gamepad precis som 2d versionen men det är inte vad många vill ha när man vill ha VR spel med VR Gameplay och inte vad som efterfrågades i inledande posten som startade denna diskution
Allt är inte bara bilden/grafiken utan gameplayet är minst lika viktigt om inte mer.

Nu ör vi dock väldigt offtopic. Vi bör nog diskutera VR Gameplay vad vi gillar och föredrar i en annan tråd.
Detta är trots allt en nyhetstråd

Ja men det är ju precis gameplay som de nerfar. Grafiskt så blir det inte nödvändigtvis sämre med portningar beroende på vilken hårdvara man tillåts rendera ifrån.

Skyrim är ju episkt då de inte tar bort något innehåll eller krymper kartan till en spottstyver för det ska optimeras för roomscale med absolut minimal budget för att va ekonomiskt försvarbart. VR är ju minst lika mycket perspektivet som att vifta med rörelsekontroller och gå fritt i rum

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja men det är ju precis gameplay som de nerfar. Grafiskt så blir det inte nödvändigtvis sämre med portningar beroende på vilken hårdvara man tillåts rendera ifrån.

Skyrim är ju episkt då de inte tar bort något innehåll eller krymper kartan till en spottstyver för det ska optimeras för roomscale med absolut minimal budget för att va ekonomiskt försvarbart. VR är ju minst lika mycket perspektivet som att vifta med rörelsekontroller och gå fritt i rum

Om man anser att man Nerfar gameplay genom att lägga till rörelsekontroller och VR anpassat gameplay från flatscreen så ja. Men då spelar man ju bara för perspektivets skull och inte annat gameplay.
Personligen spelar jag myclet hellre Assassins creed nexus eller vilket "kortare" VR anpassat äventyr än nått av mellanmjölksspelen som flatscreen assassins creed erbjuder. Började med VR just för att den typen av spelmekaniker då jag är typ döless på det.

Nej SkyrimVR tar inte bort nått innehåll det är fortfarande samma spel fast i VR med valmöjligheten att spela som vanligt på samma sätt som flatscreen ellermed rörelsekontroller.
och det är just spelsättet med rörelsekontroller som är undermålig, jag tycker och många andra att moddar är ett måste pga det. Det blir nästan en helt annan upplevelse och betydligt bättre än vanilla

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om man anser att man Nerfar gameplay genom att lägga till rörelsekontroller och VR anpassat gameplay från flatscreen så ja. Men då spelar man ju bara för perspektivets skull och inte annat gameplay.
Personligen spelar jag myclet hellre Assassins creed nexus eller vilket "kortare" VR anpassat äventyr än nått av mellanmjölksspelen som flatscreen assassins creed erbjuder. Började med VR just för att den typen av spelmekaniker då jag är typ döless på det.

Nej SkyrimVR tar inte bort nått innehåll det är fortfarande samma spel fast i VR med valmöjligheten att spela som vanligt på samma sätt som flatscreen ellermed rörelsekontroller.
och det är just spelsättet med rörelsekontroller som är undermålig, jag tycker och många andra att moddar är ett måste pga det. Det blir nästan en helt annan upplevelse och betydligt bättre än vanilla

Ja rörelsekontrollerna är kassa i Skyrim därom är vi eniga. Men det blir ju lite att gå över ån efter vatten då liret är optimerat runt gamepad att försöka kämpa till kontrollerna så det blir spelbart så behövs inga moddar för att dra nytta av perspektivet.

Det jag vänder mig emot är att man då istället ska släppa nedskalade lågbudget versioner där man tar bort en massa gameplay. Hade vart tragiskt om de gjort detta med Skyrim.

Får se vart Metro landar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja rörelsekontrollerna är kassa i Skyrim därom är vi eniga. Men det blir ju lite att gå över ån efter vatten då liret är optimerat runt gamepad att försöka kämpa till kontrollerna så det blir spelbart så behövs inga moddar för att dra nytta av perspektivet.

Det jag vänder mig emot är att man då istället ska släppa nedskalade lågbudget versioner där man tar bort en massa gameplay. Hade vart tragiskt om de gjort detta med Skyrim.

Får se vart Metro landar

Ja men det är ju det jag menar.
Moddar man SkyrimVR med tex higgs och vrk mm så blir spelet helt annorlunda med rörelse kontroller.
Allt får fysik mm man är inget spöke. Det blir som mer gjort för VR. Dvs vill man som jag inte spela med vanlig kontroller utan stå och spela 6dof roomscale med rörelsekontroller så blir det bättre.

Ang assasins creed så som jag sa, jag tar alla dagar ett VR anpassat spel före flatscreen gameplay men i VR perspektiv. VR förlorar lite av innebörden med att spela med gamepad imo, då kan jag lika gärna spela på steam deck eller vanlig skärm. Spel med gamepad i VR perspektiv tycker jag bara är "snäppet bättre" än att tex spela i teater mode i VR.
Det är en fråga om smak helt enkelt.
Gillar du den typen av spel bör du kolla mer på VR moddar som UEVR mm då kan dubspela massa Unearl Engine spel i VR perspektiv men med gamepad. Sen finns Luke Ross R.E.A.L VR mod också som är samma sak. Vanliga spel i VR perspektiv men spelas med vanlig kontroll.

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast

Quest 3S Seemingly Gets FCC Certification Ahead Of Expected Connect Launch

Citat:

The filing confirms Quest 3S supports Wi-Fi 6E, just as the regular Quest 3 does, meaning it includes the 6GHz band

https://www.uploadvr.com/quest-3s-fcc-certification/

Hoppas personligen att Asus, Lenovo et al. också visar upp något den 25:e, 3S verkar bli billig men tråkig.