Ny lagstiftning tandlös – fusket med reapriser fortsätter

Permalänk
Melding Plague

Ny lagstiftning tandlös – fusket med reapriser fortsätter

Konsumentverkets senaste rapport visar att vilseledande reor fortfarande är vanliga trots skärpta lagkrav.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vitvaror. Enemo, tretti och whiteaway är väl samma lager och turas om att "rea". Hifiklubben är lite fula också och redovisar inte senast lägsta pris.

Tipsa gärna om fler butiker man ska undvika.

Fel butik
Permalänk
Medlem

Mio är ju ett företag jag gärna skulle se under luppen.
Rea i olika former på soffor i över ett år bara för att nämna en produkt.
Blir som att man handlar inget som inte är på rea för då blir man rent ut sagt lurad.

Resultatet har blivit att jag inte handlar där längre.

Permalänk
Medlem

Fulspel från återförsäljarna?!

Vem kunde ana ...

Permalänk

Det jag ogillar är vissa butikers extremrea som är bara ett kort tag och sedan fullpris igen. Jula/Kjell och Co gör detta.
Jag vill köpa saker på Jula, jag vill ha dessa nu. Jag väntar på den där rean som aldrig kommer.
Om jag ändå slår till och köper den, så 35 dagar efter eller något som kommer säkert rean.

Jag förstår inte alls hur dessa butiker kan ha så extrem rea på vissa produkter och sedan bara höja priset igen. Vi pratar inte här färskvaror som på något sätt kommer in ett stort parti och måste reas bort.

Permalänk
Medlem

Rätt tandlöst om det inte straffas.
Hade de delat ut en fet bot som varning och större bot vid uppprepade försök så hade det nog haft annan effekt.
Men jag har hört noll om att de blivit straffade för sånna beteenden

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Musikälskare

Vem kunde ha gissat det!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Enligt Konsumentverket har har samtal med branschorganisationer nu inletts.

Samtal har ju visat sig vara tandlöst - när ska de sluta fisa och börja bötfälla istället? Då lär det bli ordning i leden.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Möjligheterna att fuska är ju omfattande; jag tänker på olika modellnummer på (nästan) identiska varor som över tid sjunkit i pris. Då kan de i samverkan med tillverkaren ta in en TV med annorlunda fotstöd och sätta ut rea mot det rekommenderade försäljningspriset. Antar att det är helt lagligt? Samma metoder används ju i utlovade prismatchningar, då matchningen skall ske mot en vara (produktnummer) som säljs exklusivt på just den butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Rätt tandlöst om det inte straffas.
Hade de delat ut en fet bot som varning och större bot vid uppprepade försök så hade det nog haft annan effekt.
Men jag har hört noll om att de blivit straffade för sånna beteenden

Regeln är ju rätt ny så just nu samlar de säkert bara in data för att se om det är värt viten, tror de kommer fram till att det är det.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig bli bättring om man inte börjar namnge företagen som inte följer lagen. Dela ut dumstrutar på löpande band till de som fuskar med prissättningen så kommer det följas till punkt och pricka inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Blir som att man handlar inget som inte är på rea för då blir man rent ut sagt lurad.

Länge sen jag handlade på Mio men kan absolut tänka mig de håller på på det viset!

Kungsängen är ett annat företag som verkar hålla på lite ungefär på samma sätt som vore intressant om de granskades...
Jag upplever jag får mejl med 50% rea stup i kvarten ifrån dem! (det är definitivt ett företag där man blir blåst om man inte köper på extrapris/rea)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Samtal har ju visat sig vara tandlöst - när ska de sluta fisa och börja bötfälla istället? Då lär det bli ordning i leden.

De ska ju ha mer tillsyn oxå, så de vet om det fuskas.
Då lär ju företagen ändra sitt vidriga beteende🙄

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Kommer aldrig bli bättring om man inte börjar namnge företagen som inte följer lagen. Dela ut dumstrutar på löpande band till de som fuskar med prissättningen så kommer det följas till punkt och pricka inom kort.

Det kommer inte att hjälpa mycket.

Tänk på Råd&Röns "Svarta lista" - lista över företag som inte följer Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
Förr så ansträngde sig alla seriösa företag för att inte hamna på den listan.
Nuförtiden är det fler företag än någonsin som är med Svarta Listan, inklusive flera stora företag som uppenbarligen inte längre bryr sig.

Så länge det lönar sig kommer många företag att fortsätta fuska på diverse sätt. Erfarenheten säger att kunder fortsätter köpa från oseriösa och fuskande företag så länge de är billigast.
Så rejäla böter till fuskarna, så att det inte längre lönar sig att fuska, är antagligen det enda som har en chans att fungera.

Permalänk
Medlem

Daltas och gullas för mycket med bolagen. Om någon upptäcks fuska och lura kunder så får de på sin höjd en snäll liten tillsägelse. Klart som fan det inte händer något.

Att utöva tillsyn nu är såklart bra, men det blir ju i det närmsta pengar i sjön. Även om det skulle komma ut en svart lista nångång ibland på nån hemsida så handlas det för enorma belopp varje månad. Ett fåtal medvetna skulle orka följa den listan och göra goda val och hålla på. De flesta bara handlar.
Bolagen skulle spekulera med risken att få en tillsyn och hamna där - och fortsätta fuska. Det som måste till är höga böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Mio har jag inte riktigt upplevt så, däremot Jysk. Där har jag dock hört av mig till deras support och fått en värdecheck på mellanskillnaden. Behövde inte ens uppvisa kvitto

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag handlar enbart på ”rea” om det är en produkt jag tidigare varit sugen på att köpa, men då har jag koll på tidigare priset.

De stora kedjorna går inte att handla hos på reorna, de fuskar så inåt helvete med märkningen så jag blir bara förbannad och lämnar utan att köpa något.
Har en särskild vara som jag brukar kolla på vid varje stor rea och jag har märkt att man konstant skriver ett alldeles för högt tidigare pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag ogillar är vissa butikers extremrea som är bara ett kort tag och sedan fullpris igen. Jula/Kjell och Co gör detta.
Jag vill köpa saker på Jula, jag vill ha dessa nu. Jag väntar på den där rean som aldrig kommer.
Om jag ändå slår till och köper den, så 35 dagar efter eller något som kommer säkert rean.

Jag förstår inte alls hur dessa butiker kan ha så extrem rea på vissa produkter och sedan bara höja priset igen. Vi pratar inte här färskvaror som på något sätt kommer in ett stort parti och måste reas bort.

Lockpriser och kampanjer tillsammans med tillverkare där de får ett visst antal produkter till bättre pris för att köra en kampanj?

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Lockpriser och kampanjer tillsammans med tillverkare där de får ett visst antal produkter till bättre pris för att köra en kampanj?

Kanske det. I vilket fall så vet man om att vissa produkter hela tiden reas ut. Som detta borrsett:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tillbehor-ti...
Det hoppar upp och ner i pris hela tiden. Och så har man ibland mer akut behov och då får köpa på det dyra priset. Men det är väl lockpriser för man ska åka och även handla annat.

Permalänk
Medlem

De får väl kanske uppdatera lagstiftningen för att belysa den faktiska prisbilden. Tänker mig en funktion som Prisjakt har. Där visas lägsta pris inom 3, 6, 12 månader och all.

Kanske skulle få effekt om butikerna måste visa senaste lägsta pris inom en period på 12 månader istället för 30 dagar som det är nu. Blir svårt att höja och sänka hela tiden för att lura konsumenter.

Permalänk
Medlem

De byter namn och lanserar som nya genom att byta ut en siffra eller bokstav strax innan reor också. Exakt samma modell som en annan fast med kanske någon obetydlig detalj som skiljer i produktionen. Man borde stifta lagar som gör det svårare att kringgå dem.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Inte förvånad.

Lättast är ju att bara köpa det man behöver när man behöver det och inte pågrund av reor, men det är ju jag det…

Permalänk
Medlem

Ännu en gummilag som de styrande kan använda men sällan gör.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

De får väl kanske uppdatera lagstiftningen för att belysa den faktiska prisbilden. Tänker mig en funktion som Prisjakt har. Där visas lägsta pris inom 3, 6, 12 månader och all.

Kanske skulle få effekt om butikerna måste visa senaste lägsta pris inom en period på 12 månader istället för 30 dagar som det är nu. Blir svårt att höja och sänka hela tiden för att lura konsumenter.

Så det du säger är att lösningen redans finns men folk vägrar använda den?

Permalänk
Medlem

Måste lösningen alltid vara att staten ska lagstifta, skulle inte det här lösts bättre genom att folk bara kollar priset själva.

Permalänk
Medlem

Det är inte så förvånande egentligen, de vet mycket väl att det inte blir några för dem kännbara konsekvenser av att fuska.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Det stökiga är ju att dom flesta har ”rea” jämt.
Har väl ungefär 100 mail från Webhallen oh Elgiganten hittills i år om ”rea”. Konceptet har blivit helt urvattnat. Det är ju snarare så att man knappt köper något till ordinariepris längre då man förväntar sig en ”rea” runt hörnet.

Överlag tycker jag dock inte fulspelet är ett problem, tack vare prisjakt/pricerunner. Varför lita på en butiks skyltning när en kontroll är så enkel?

Permalänk
Medlem

Gud vad shockad man blir?
Stora företag gör precis vad fan de vill i Sverige.

Visa signatur

Mvh Pappa
-
R5 3600X, MSI RTX 3070, 32GB DDR4 3600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Så det du säger är att lösningen redans finns men folk vägrar använda den?

Ja och nej. Förstår hur du tänker men inte riktigt tillämpat. Eget ansvar alltid viktigt dock handlar frågan om ett högre plan. Prisjakt tex visar lägsta pris inom en period. Det gäller en butik. Idag behöver en butik visa lägsta pris senaste 30 dagarna. Inte vad marknaden säljer produkten för.

Skrivet av FL85:

Måste lösningen alltid vara att staten ska lagstifta, skulle inte det här lösts bättre genom att folk bara kollar priset själva.

Lite samma som ovan. Det handlar om att begreppet rea har ett krav på sig från våran lagstiftning när det faktiskt får tillämpas. Det handlar om ett bedrägligt beteende från företag vars syfte är att lura konsumenter. De skulle rent krasst kunna höja priset och skriva det är en rea. Därför behöver det regleras. Det gynnar samhällets konsumenter i stort.

Permalänk

Man bör kolla upp konkreta exempel och anmäla butikerna.
Inte bara sitta med en vag känsla av att det görs olagliga reor.
Det är ju lätt via prisjakt eller vid behov kolla på gammal version av en sajt med https://archive.org/web/
För det är kanske så att Konsumentverket inte ser på det så allvarligt om inte folk klagar på SPECIFIKA saker.

Skrivet av BasseBaba:

Det stökiga är ju att dom flesta har ”rea” jämt.

Ja. På sätt och vis är det inte helt orimligt - att en butik med massvis av produkter och kategorier så finns det tillräckligt för att ha nåt på rea alla 52 veckor om året.

Har man 100 skärmar så går det säkert att ha skärm-rea varje månad utan problem.